ریتم آهنگ

چه عواملی باعث شده SM57 به یکی از بهترین میکروفن ها تبدیل شود؟

چه عواملی باعث شده SM57 به یکی از بهترین میکروفن ها تبدیل شود؟

چه عواملی باعث شده SM57 به یکی از بهترین میکروفن 

یک میکروفن وجود دارد که تمام مهندسان صدا آن را در مجموعه ی خود دارند، آن هم چیزی نیست جز میکروفن افسانه ای Shure SM57! این میکروفن، محبوب ترین میکروفن داینامیک روی زمین است. چرا Shure SM57 تا این حد محبوب شده؟ چرا در بهترین سالن های کنسرت دنیا از آن استفاده می شود؟ چه عواملی باعث شده Shure SM57 تا این حد خوب باشد؟ در این مقاله به چند مورد از دلایل آن اشاره خواهیم کرد.

این میکروفن روی هر سازی خوب صدا می دهد

SM57 یکی از آن میکروفن های نادری است که همیشه خوب صدا می دهد. اگر این میکروفن را برای یک آمپلی فایر گیتار، snare یا سازهای بادی برنجی یا هر ساز دیگری استفاده کنید، شاید نتیجه ی خارق العاده ای از آن نگیرید، اما می توانید مطمئن باشید که حداقل صدای خوبی از آن خواهید گرفت. البته برای بعضی از سازها این میکروفن بهترین انتخاب است.

این میکروفن خراب نشدنی است

در طول جنگ جهانی دوم، کمپانی Shure پیمانکار ارتش آمریکا بود و در نتیجه تمام محصولات این کمپانی بر اساس استاندارد کیفی نظامی ساخته می شدند، چرا که باید در شرایط جنگی مورد استفاده قرار می گرفتند. آیا SM57 قابل استفاده در شرایط جنگی ست؟ هر کسی که از این میکروفن استفاده کرده تایید خواهد کرد که این میکروفن تحمل بالایی در برابر خرابی دارد. با کمی جستجو در اینترنت می توانید ویدیوهای بسیاری را پیدا کنید که افراد در حال آزمایش آسیب پذیری این میکروفن در شرایط غیر عادی هستند؛ مثلا از آن به جای چکش استفاده می کنند، با کامیون از روی آن رد می شوند، آن را از ساختمان پایین می اندازند، داخل آب فرو می برند و یا آن را برای مدت طولانی زیر خاک دفن می کنند. در حقیقت سازندگان این میکروفن در کمپانی Shure در یکی از آزمایش هایشان با شات گان به این میکروفن تیراندازی کردند و SM57 باز هم قادر به کار کردن بود. مهم نیست از SM57 چگونه استفاده کنید، این میکروفن توان رویارویی با هر شرایطی را دارد. SM57 به راحتی می تواند ضربه هایی که ممکن است در استودیو به آن وارد شود را تحمل کند، مانند وارد شدن ضربه ی درام استیک به آن.

توان دریافت فشار صوتی بالا

اگر می خواهید منبع صدایی را ضبط کنید که شدت صوتی بالایی دارد (یعنی صدای بسیار بلندی دارد) SM57 باید یکی از اولین میکروفن هایی باشد که به سراغ آن می روید. این میکروفن می تواند شدت صوتی قابل توجهی را تحمل کند. به همین خاطر است که بسیاری از مهندسان صدا از این میکروفن برای دریافت صدای آمپلی فایرها و سازهای کوبه ای استفاده می کنند. اما سوال اینجاست که SM57 دقیقا تا چه حدی می تواند شدت صوتی را تحمل کند؟ بنابر گفته ی مهندسان کمپانی Shure این مسئله در فرکانس های مختلف متفاوت است. در این میکروفن، اولین محدوده ی فرکانسی که در اثر شدت صوتی بالا دیستورت می شود فرکانس های حدود ۱۰۰ هرتز هستند و این دیستورشن تقریبا با شدت صوتی ۱۵۰dB SPL اتفاق می افتد (این شدت صوتی بیشتر از مقدار شدت صوتی ایجاد شده به وسیله ی موتور جت است!). اما فرکانس های دیگر چطور؟ اینجاست که قضیه جالب تر هم می شود. در فرکانس های حدود ۱کیلوهرتز، SM57 می تواند تا حدود ۱۶۰dB SPL شدت صوتی را دریافت کند (این مقدار شدت صوتی با صدای یک نارنجک نورزا برابری می کند). در فرکانس ۱۰kHz این میکروفن می تواند تا حدود ۱۸۰dB SPL شدت صوتی را دریافت کند، البته در این مورد برای کمپانی shure غیر ممکن و بسیار خطرناک بوده که بخواهید این مقدار شدت صوتی را برای آزمایش میکروفن ایجاد کند (به گفته ی ناسا، یک شاتل فضایی در هنگام پرتاب شدت صوتی ۱۸۰dB را در فاصله ی ۱۰ متری خود تولید می کند). در کل باید گفت که مهم نیست منبع صدای شما چقدر صدای بلندی داشته باشد؛ SM57 می تواند بلندترین صداها را بدون ایجاد دیستورشن در صدا دریافت کند.

 بلاک کردن فوق العاده ی صدای خارج از محور

به لطف داشتن الگوی قطبی کاردیود، SM57 برای استفاده در تمام شرایط ایده آل است. برای مثال، برای استفاده روی snare drum در استودیو: اگر این میکروفن را به خوبی روی snare جاگذاری کنید، صدای hi-hat را به خوبی بلاک می کند، حتی در مواقعی که درامر ضربه های سختی به hihat وارد می کند. این ویژگی SM57 باعث شده تا این میکروفن در هنگام اجرای زنده هم در برابر فیدبک صدا بسیار مقاوم باشد.

میکروفن رسمی رئیس جمهور آمریکا

وقتی رئیس جمهور آمریکا از یک میکروفن استفاده می کند، حتما آن میکروفن یک وسیله ی بسیار سطح بالاست. در سال ۱۹۶۵، سالی که SM57 معرفی شد، این میکروفن به عنوان میکروفن اصلی تریبون کاخ سفید انتخاب شد. به همین خاطر تمام رئیسان جمهور آمریکا از زمان لیندون بی جانسون سخنرانی های خود را از این میکروفن ارائه داده اند.

قیمت مناسب

SM57 قیمت فوق العاده مناسبی دارد، همین.

یک میکروفن برای انجام تمام کارها

SM57 یکی از پرکاربردترین میکروفن هاست. شاید این میکروفن برای ضبط بعضی صداها انتخاب اول یک مهندس صدا نباشد، اما می شود از آن برای امپلی فایر گیتار، درامز، وکال و تقریبا هر سازی استفاده کرد و SM57 روی تمام آن ها فوق العاده صدا خواهد داد. این میکروفن قابل اطمینان است و طول عمر بسیار بالایی دارد و صدای فوق العاده ای را به شما ارائه می دهد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”