ریتم آهنگ

بررسی تخصصی دی جی کنترلر Pioneer DJ DDJ-800

بررسی تخصصی دی جی کنترلر Pioneer DJ DDJ-800

بررسی تخصصی دی جی کنترلر Pioneer DJ DDJ-800

جدیدترین محصول پایونیر، کنترلری با قیمت مناسب برای نرم افزار rekordbox DJ از همین کمپانی می باشد.

دی جی کنترلر DDJ-800 جدیدترین کنترلر اختصاصی پایونیر برای نرم افزار rekordbox می باشد (در پکیج این محصول یک لایسنس نرم افزار rekordbox به شما تعلق می گیرد). این کنترلر جایی مابین کنترلر تقریبا ساده ی DDJ-400 و کنترلر پرچم دار چهار کاناله ی DDJ-1000 قرار می گیرد.
Rekordbox به یک مجموعه ی نرم افزاری بزرگ و شاید پیچیده تبدیل شده است. این نرم افزار که اولین بار در سال ۲۰۱۵ و در کنار پلیرهای CDJ-2000 عرضه شد، راهکارهایی برای ساماندهی فایل ها، سیستمی برای تگ گذاری موزیک ها، آماده کردن ست ها و انتقال فایل ها به حافظه ی های USB را ارائه داد. کمپانی پایونیر اخیرا نرم افزار اختیاری rekordbox DJ را هم در دسترس کاربران قرار داده که یک نرم افزار ۱۲۰ پوندی می باشد و به وسیله ی کنترلرها و CDJ های کمپانی پایونیر، وینیل یا دیگر تجهیزات عرضه شده به وسیله ی کمپانی های دیگر قابل کنترل است. همچنین یک اپلیکیشن rekordbox برای اندروید و iOS هم عرضه شده که یک نرم افزار ساده ی موبایلی می باشد.
برای کاربران DDJ، نرم افزار rekordbox می تواند به عنوان رقیبی برای نرم افزارهایی مانند Serato، Traktor یا VirtualDJ در نظر گرفته شود. علیرغم تشابه ظاهری، مهم است به خاطر داشته باشید که کنترلرهای DDJ تنها در ترکیب با نرم افزار قابل استفاده هستند و به صورت مستقل کارایی ندارند. اگر به دنبال یک کنترلر مستقل هستید که بدون استفاده از لپ تاپ بتوانید از آن استفاده کنید باید نگاهی به محصولات سری های CDJ یا XDJ کمپانی پایونیر بیندازید. در DDJ هیچگونه اسلاتی برای USB، CD یا کارت حافظه ی SD وجود ندارد اما DDJ به عنوان یک آدیو اینترفیس عمل می کند و شما به جز لپ تاپ و یک هدفون به وسیله ی دیگری نیاز نخواهید داشت.

وقتی DDJ-800 را برای اولین بار از جعبه بیرون می آورید، سریعا متوجه کیفیت ساخت بالای آن می شوید؛ اگرچه که قابل درک است این محصول استانداردهای کیفی محصولات گران قیمت پایونیر را نداشته باشد. همچنین با نگاهی به این کنترلر می توانید ببینید چه ویژگی هایی نسبت به DDJ-1000 از آن حذف شده تا محصول کم حجم تر و ارزان قیمت تری تولید شود.
چیزی که بیشتر از همه آشکار است، جاگ ویل های کوچک تر و یونیت های کمتر نسبت به DDJ-1000 است. علاوه بر این موارد، در قسمت میکسر شاهد کاهش پارامترها هستیم که باعث شده امکان تغییراتی در طراحی و موقعیت کنترل های دیگر ایجاد شود؛ به این ترتیب فضای بیشتری برای تنظیم کنترل هایی مانند کیو میکس هدفون، ولوم هدفون، مستر، خروجی های booth و سمپلر ایجاد شده است. به علاوه، کراس فیدر این کنترلر نسبت به یونیت Magvel که در DDJ-1000 استفاده شده، ساده تر است و حلقه های نورانی LED از دکمه های play و cue حذف شده است.

اگرچه می شود از DDJ-800 به عنوان یک میکسر مستقل و بدون متصل کردن به لپ تاپ استفاده کرد، اما باید بدانید که در این حالت افکت های میکسر قابل استفاده نخواهند بود (احتمالا به این دلیل که افکت ها به جای خود سخت افزار، روی نرم افزار پردازش می شوند).
به طور کلی می توان گفت طراحی و کنترل های DDJ حس مشابهی با CDJ های رده بالا دارند که نکته ی بسیار مهمی به حساب می آید. البته اگر بخواهید برای همیشه از یک ستاپ دی جی استفاده کنید این نکته برای شما اهمیت چندانی نخواهد داشت، اما حقیقت این است که بیشتر دی جی ها بالاخره زمانی تصمیم به ارتقا دادن تجهیزات خود می گیرند. این پروسه ی تغییر تجهیزات بسیار راحت تر خواهد بود اگر لازم نباشد کنترل های جدید را از نو یاد بگیرید.
حس و نوع قرارگیری کنترل ها یکی از نکاتی هستند که موجب فروش محصولات پایونیر شده اند، البته این کنترل ها همیشه آنقدر که فکر می کنید ساده و سرراست نیستند. با این حال در DDJ مشکلی از این بابت وجود ندارد. اگر قبلا با میکسر DJM و CDJ ها کار می کرده اید، با DDJ هم احساس راحتی خواهید کرد. برعکس این قضیه هم صادق است.

قطعا تفاوت هایی اساسی بین این محصولات وجود دارد اما این تفاوت ها به قدری نیستند که در عمل شما را سر در گم کند. آشکارترین تفاوت این است که CDJ ها در بالای جاگ ویل دارای یک نمایشگر هستند که برای جستجوی ترک ها و نمایش waveform کاربرد دارند. نمایشگر روی CDJ-850 ممکن است خیلی کوچک تر از نمایشگرهای روی CDJ-2000NXS2 و CDJ-TOUR1 باشد اما در کنترلر DDJ-800 تنها شاهد نمایشگرهایی کوچک در مرکز جاگ ویل هستیم و این یعنی شما به لپ تاپ نیاز خواهید داشت.
در طرف دیگر، پدهای پایین جاگ ویل ها در CDJ ها وجود ندارد؛ این پدها در تجربه ی شما از نرم افزار rekordbox تاثیر مهمی دارند و امکان دسترسی به هات کیوها، افکت های بیت، پلی کردن سمپل ها، beat jump/loop و بسیاری دیگر از قابلیت ها را برای شما فراهم می کنند. این مورد یکی از تفاوت های مثبت DDJ نسبت به CDJ می باشد.

دِک های مجازی

اگرچه DDJ-800 به عنوان یک یونیت دو کاناله معرفی می شود، اما هر کدام از جاگ ویل ها در حقیقت به یک جفت دِک مجازی در نرم افزار rekordbox مربوط می شوند. قسمت میکسر دارای سوییچ های اسلایدری کوچک می باشد که اجازه ی انتخاب ورودی برای دو کانال را به شما می دهند و همچنین شامل ورودی های اکسترنال در پشت یونیت هم می شوند. به این ترتیب، کانال ۱ قابلیت سویییچ شدن به یک ورودی phono/line (روی سوکت های مشترک RCA، deck 1 یا deck 3) را دارد. کانال ۲ قابلیت سوییچ شدن به دومین ورودی phono/line، deck 2 یا deck 4 را خواهد داشت. واضح است که چنین چیزی انعطاف ستاپ چهار کاناله ی DDJ-1000 را ندارد، اما پایونیر برای کاهش دادن قیمت محصول انتخاب هوشمندانه ای انجام داده است. قطعا اگر می خواهید میکس های مولتی دِک انجام دهید بهتر است DDJ-1000 را انتخاب کنید.

قابل ذکر است بگوییم که نرم افزار rekordbox DJ بخشی از یک اکوسیستم بزرگ تر و در حال گسترش برای پایونیر است. اگر شما ترن تیبل ها را به ورودی های phono متصل کنید، قادر خواهید بود قابلیت وینیل دیجیتال را به وسیله ی control record های پایونیر و rekordbox DVS Plus Pack اضافه کنید. پایونیر همچنین در حال معرفی کردن ابعاد جدیدی از اکوسیستم دی جی خود است که شامل پلتفرم بر پایه ی فضای ابری Kuvo و اشتراک ماهیانه ی rekordbox می شود.
بزرگترین سوالی که در رابطه با DDJ-800 مطرح می باشد این است که آیا DDJ-800 رقابتی ترین محصول Pioneer DJ است یا نه. در متنی که پایونیر در هنگام عرضه ی DDJ-800 منتشر کرد جایی تاکید شده که “DDJ-1000 اعتبار ویژه ای نزد دی جی های حرفه ای که در مجالس، عروسی ها، میهمانی ها و ایونت های خارج از کلاب کار می کنند کسب کرده است.” می توان این طور برداشت کرد که مارکت هدف سری DDJ قرار است دی جی هایی باشد که تجهیزات مختلفی دارند و موزیک ها را از روی لپ تاپ پلی می کنند.

Mix master

منصفانه نیست DDJ را بخاطر نداشتن چیزی که هدف محصول نیست نقد کنیم، اما عدم وجود اسلات های USD/SD و وابستگی به استفاده از لپ تاپ باعث می شود شما در بعضی از موقعیت ها با محدودیت مواجه شوید. با این حال XDJ-RR می تواند یکی از آپشن های وسوسه برانگیز باشد. XDJ-RR قابلیت استفاده به عنوان یک یونیت مستقل را دارد و همچنین می شود از آن به عنوان یک کنترلر rekordbox استفاده کرد. قیمت XDJ-RR گران تر از DDJ-800 است و ویژگی های کمی متفاوت را ارائه می دهد، اما ستاپ بر پایه ی USB که برای آن در نظر گرفته شده باعث می شود این محصول ارزش پرداخت قیمت بالاتر را داشته باشد. البته این را هم باید بگوییم که DDJ-800 ارزش خرید بالایی دارد؛ با قیمت ۷۷۹ پوندی حتی هزینه ی یک جفت XDJ-700 هم پوشش داده نمی شود چه برسد به یک جفت از ساده ترین CDJ ها. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها شما باز هم نیاز به یک میکسر خواهید داشت.

DDJ نیاز به لپ تاپ دارد که موجب بالا رفتن هزینه های شما می شود؛ البته حجم و وزن پکیجی که شما برای هر اجرا باید با خودتان حمل کنید هم بالاتر می رود. اما به عنوان یک پکیج، DDJ می تواند یک آپشن جدی و وسوسه برانگیز برای هرکسی که به دنبال یک وسیله ی تقریبا حرفه ای است در نظر گرفته شود.
قطعا برندهای دیگر هم در این بازه ی قیمتی محصولاتی رقابتی دارند اما هزینه ای که برای استفاده از محصولات پایونیر می پردازید با این حقیقت که به شما اجازه می دهد مهارت هایی را کسب کنید که قابل استفاده در محصولات رده بالای این کمپانی هم باشد، توجیه می شود.

آیا واقعا به این محصول نیاز دارید؟

۲۵ سال پیش، اگر کسی می خواست دی جی شود، باید یک جفت ترن تیبل وینیل تهیه می کرد که سری Technics SL-1200 ایده آل ترین حالتش بود. عرضه ی دک های CD در دهه ی ۹۰ میلادی همه چیز را تغییر داد. سری CDJ از پایونیر در نهایت به استاندارد این عرصه تبدیل شد (اگرچه برندهایی مثل Denon و Reloop هم محصولات جایگزین جذابی ارائه می دهند). بعد از گذشت چند سال، علاقه ی دی جی ها به CD از بین رفت. حالا CDJ های پایونیر فایل ها را از روی فلش های USB یا کارت های SD می خوانند و پلیرهای سری XDJ در حقیقت CDJ هایی بدون ترانسپورت CD هستند (دیگر یونیت های XDJ با داشتن یک میکسر داخلی، قابلیت استفاده به عنوان یک محصول مستقل را دارند).
نرم افزارها هم سومین راه حل هستند و پکیج هایی مانند rekordbox، Serato و Traktor قابلیت کنترل شدن به وسیله ی یک یونیت سخت افزاری مانند DDJ-800، control vinyl یا حتی CDJ ها را دارند. کدام مورد بهترین آپشن است؟ این به شما بستگی دارد که ببینید کدام با نیازها و بودجه ی شما مطابقت دارد.

ویژگی های کلیدی DDJ-800

  • کنترلر دی جی دو کاناله
  • همراه با نرم افزار rekordbox DJ
  • کانکشن هایی برای ورودی های اکسترنال line/phono
  • وجود نمایشگر درون جاگ ویل ها
  • هشت پد پرفورمنس برای هر دِک
  • دارای افکت های مختلف
  • آدیو اینترفیس با رزولوشن ۲۴bit/44.1 kHz
  • وزن ۴٫۷ کیلوگرم

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”