ریتم آهنگ

10 پلاگین هوشمند میکس که کار شما را آسان می کنند

10 پلاگین هوشمند میکس که کار شما را آسان می کنند

10 پلاگین هوشمند میکس که کار شما را آسان می کنند

حیرت انگیز است وقتی به این موضوع فکر می کنیم که تا زمانی نه چندان دور، امکان automate کردن فیدرها روی یک میکسر سخت افزاری به روزترین تکنولوژی به حساب می آمد. متولد شدن نرم افزارهای آهنگسازی کاملا ماجرا را عوض کرد و ما الان می توانیم تقریبا هر پارامتری که بخواهیم را automate کنیم. قطعا چنین چیزی بسیار خوب است اما این امکانات زیاد، لزوما باعث سریع تر شدن پروسه ی آهنگسازی نمی شود.

خوشبختانه تعدادی از طراحان پلاگین خوش فکر ابزارهای هوشمندی را معرفی کرده اند که کاری فراتر از تنظیم داینامیک و تُن صدا انجام می دهند. این پلاگین ها نمی توانند ترک ها را برای ما میکس کنند، اما می توانند به ما فیدبک بدهند و در گرفتن تصمیمات صحیح راه را به ما نشان دهند.
در این مقاله تعدادی از این پلاگین ها را معرفی خواهیم کرد. پلاگین هایی که از آن ها صحبت می کنیم در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند اما چیزی که بین تمام آن ها مشترک است این است که این پلاگین ها نسبت به پلاگین های عادی هوشمند تر هستند.

۱- Soundtheory Gullfoss

Gullfoss یک اکولایزر هوشمند است که برای بهبود وضوح سیگنال صوتی، از آنالیز سیگنال و تنظیمات real-time استفاده می کند. پارامترهای رایج اکولایزرها با ۵ کنترل جایگزین شده اند که این کنترل ها به شما اجازه می دهند المان های ماسک شده را بالا ببرید، المان های غالب را کنترل کنید و سپس نتیجه را به دقت بررسی نمایید.
این اکولایزر در وقت شما بسیار صرفه جویی خواهد کرد و شما با چند کلیک خواهید توانست تنظیماتی مناسبی را انجام دهید.

۲- iZotope Neutron 2

Neutron 2 یک پلاگین چنل استریپ ماژولار با کیفیت است که تعدادی ابزار میکس هوشمند بسیار قدرتمند را در خود جای داده است. این ابزارها شامل تنظیمات اتوماتیک بر اساس آنالیزی که از ترک انجام می شود به علاوه ی ابزارهای بصری که بالانس میکس و ماسک شدن محتوای فرکانسی را به شما نشان می دهد می شود. Neutron 2 یک پلاگین فوق العاده و چند کاره برای مهندسان میکس حرفه ای است.

۳- Waves Vocal Rider

اگر قرار است تنظیمات زیادی روی وکال انجام دهید، automate کردن ولوم وکال پروسه ی بسیار زمان بری خواهد بود. Vocal Rider یک پلاگین هوشمند است که این کار را برای شما انجام خواهد داد. کنترل های ساده ی این پلاگین در کنار طراحی منطقی و ظاهر ساده ای که برای آن در نظر گرفته شده، استفاده از این پلاگین را لذت بخش می سازد.

۴- Oeksound Soothe

دو پلاگین شرکت Oeksound یعنی Spiff و Soothe نمونه های خوبی از نسل جدید افکت های هوشمند هستند که برای کارهای عادی، آنالیزهایی را انجام می دهند و در نتیجه این کارها را برای شما ساده تر و سریع تر می کنند.
اگر قرار باشد از بین این دو یکی را انتخاب کنیم، انتخاب ما Soothe است. این پلاگین می تواند رزونانس ها و فرکانس های ناخوشایند را حذف کند، که این کار یکی از بخش های بزرگ پروسه ی میکس است.

۵- SoundRadix Auto Align

اگر با صداهایی که به صورت زنده ضبط شده اند سروکار دارید، تنظیم کردن المان های مختلف به شکلی که صدایی منسجم تر و با پانچ بیشتر از آن ها بگیرید کار زمان بری خواهد بود.
پلاگین Auto Align قسمت سخت کار را برای شما انجام می دهد. این پلاگین با استفاده از یک سیستم bussing، می تواند روی ترک مقصد، phase ها را معکوس کند و تایم آفست بسازد. شما همچنین می توانید از این پلاگین به صورت سریالی استفاده کنید تا آفست های پیچیده تری بسازید.

۶- +Sonible smart:eQ

موتور هوشمند Sonible این اکولایزر هیبریدی را تغذیه می کند که علاوه بر تنظیمات اکولایزری استاندارد، منحنی های فیلتری را بر اساس آنالیزهایی که انجام می دهد در اختیار شما می گذارد. چنین قابلیتی به شما کمک می کند تا رزونانس های ناخوشاید را برطرف کرده و فرکانس های خوشایند را افزایش دهید. همچنین در صورت نیاز می توانید پلاگین را reset کنید تا صدا از نو آنالیز شود. در همین حین شما با استفاده از باندهای اکولایزری عادی می توانید نتیجه ای که به دست آورده اید را به شکل دقیق تری تنظیم کنید.

۷- iZotope Ozone 8

برای دومین بار در این مقاله به پلاگینی از شرکت iZotope اشاره می کنیم و دلیل آن آپشن های گسترده ایست که این پلاگین در اختیار کاربران قرار می دهد. اگرچه بسیاری از این آپشن ها مناسب افرادیست که کار مسترینگ انجام می دهند، اما بخش هایی از این پلاگین مانند Master Assistant، Tonal Balance، Spectral Shaping و Track Reference در هر کاری که پیش رو داشته باشید می توانند کمک زیادی را به شما ارائه دهند.

۸- MasteringTheMix Reference

Reference ابزاری برای مقایسه ی ترک هاست و این کار را با آنالیز کردن انجام می دهد. ویژگی های این پلاگین شامل تنظیم و levelling (تنظیم ولوم) اتوماتیک برای ترک ها می شود، اما این آنالیز داینامیک و طیفی این پلاگین است که اصل ماجرا را رقم می زند. Reference پلاگینی است که در وقت شما صرفه جویی می کند و در نوع خودش یکی از بهترین افکت هاست.

۹- Softube Drawmer S73

این پلاگین با نام کامل Drawmer S73 Intelligent Mastering Processor، یکی از بهترین پلاگین های مینیمالیستی است که کارهای پیچیده ای را برای شما انجام می دهند. در این پلاگین شما ۱۰ پریست مختلف را در قسمت STYLE دارید که طیف وسیعی از افکت ها را به شما ارائه می دهند. این پلاگین برای استفاده در ساب میکس ها و پروسه ی مسترینگ بسیار مناسب است و کار کردن با آن بسیار ساده می باشد.

۱۰- SynchroArts VocALign

اگرچه امروزه تمام نرم افزارهای آهنگسازی ویژگی هایی را برای تنظیمات زمانی ترک ها در خود جای داده اند، اما پلاگین VocALign از شرکت Synchro Arts هنوز انتخاب بسیاری از افراد برای وکال و سازهای مونوفونیک است. اگر می خواهید این کار را با سرعت بیشتری انجام دهید VocALign پلاگین مناسبی برای شما خواهد بود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”