ریتم آهنگ

نگاهی کوتاه به کارت صدای جدید کمپانی یونیورسال آدیو Apollo Solo

نگاهی کوتاه به کارت صدای جدید کمپانی یونیورسال آدیو Apollo Solo

نگاهی کوتاه به کارت صدای جدید کمپانی یونیورسال آدیو Apollo Solo

هفته گذشته، کمپانی محبوب Universal Audio از کارت صدا کلاس دسکتاپ و مقرون به صرفه جدیدش به نام Apollo Solo پرده‌برداری کرد. گفته می‌شود این کارت صدا، بهترین نقطه برای ورود به اکوسیستم Apollo است. در سبد محصولات کمپانی UA تنها دو کارت صدا وجود دارند که از نظر طراحی ظاهری، عینا شبیه به کارت صدا جذاب و منحصر به فرد Apollo X4 هستند. یکی از آن‌ها Apollo Twin X و دیگری Apollo Solo است. در حقیقت کمپانی UA تمام قدرت و اعجاز Apollo Solo را در قالب یک کارت صدا کلاس دسکتاپ زیبا و جذاب به مشتری ارائه می‌دهد. البته همان‌طور که از ظاهر این کارت صداها مشخص است، این محصولات، رویکردی مینیمالیست دارند و به همین دلیل، بیشتر برای مصارف خانگی و استودیوهای کوچک مناسب‌اند. به بیان ساده‌تر، Apollo Solo بهترین راه برای بهره‌مندی و ورود به دنیای بزرگ پلاگین‌های UAD محسوب می‌شود.

۲ کارت صدا Apollo

کارت صدا جدید UAD در ۲ نسخه عرضه شده:

نسخه USB C مخصوص کاربران پلتفرم ویندوز. این کارت صدا هم مانند سایر محصولات خانواده Apollo ، امکانات قدرت‌مندی مانند تبدیل‌کننده آنالوگ به دیجیتال/دیجیتال به آنالوگ(همان AD/DA) و پری‌امپ‌های میکروفن Unison را درون خودشان جای داده‌اند. این نسخه، از اتصال USB 3.0 هم پشتیبانی می‌کند. با این حال، تمام این امکانات، ظاهر ماجرا هستند. فی‌الواقع اکثر ما برای بهره‌مندی از پلاگین‌های پیشرفته UA وارد اکوسیستم Apollo می‌شویم و خوش‌بختانه به لطف پردازنده SHARC و باندل نرم‌افزاری Realtime Analog Classics ، کارت صدا Apollo Solo در این زمینه ناامیدمان نمی‌کند. نسخه USB C همچنین می‌تواند با منبع تغذیه خارجی هم کار کند. Apollo Solo با داشتن این ویژگی ارزنده، به شما این امکان را می‌دهد که بدون «تکیه» به جریان برق USB ، این کارت صدا نسبتا قدرت‌مند را مورد استفاده قرار دهید.
نسخه دوم Apollo Solo هم USB C است اما از این اتصال برای بهره‌مندی از تأخیر بسیار کم Thunderbolt اپل استفاده می‌کند. بنابراین، این کارت صدا با هر دو سیستم عامل مک و ویندوز سازگار است. این نسخه از Apollo Solo به واسطه آن‌که انرژی مورد نیازش را از Bus تأمین می‌کند، برای اجراهای زنده، ضبط موبایلی و میکس در خارج از استودیو و سفر، ایده‌آل است.

نسخه USB-C

نسخه Thunderbolt 3

پری‌امپ‌های Unison

کارت صداهای جدید UA تعداد ۲ پری‌امپ داخلی خوش‌صدا را در خود جای داده‌اند. این پری‌امپ‌ها دارای فناوری تحسین‌شده و منحصر به فرد Unison هستند و پری‌امپ‌هایی که با این فناوری طراحی شده‌اند، محبوبیت بسیار زیادی نزد موزیسین‌ها دارند. دلیل محبوبیت آن‌ها، کیفیت صوتی بسیار بالایی است که ارائه می‌دهند. به بیان ساده‌تر، این پری‌امپ‌ها کاملا واقعی هستند و خبری از پری‌امپ‌های شبیه‌سازی شده نیست. برای مثال، هنگامی که از رابطی مانند SSL 4000 E Channel استفاده می‌کنید، تکنولوژی Unison مدار پری‌امپ را تنظیم کرده و ساختار Gain ، میزان امپدانس و… را تغییر می‌دهد. در واقع این تکنولوژی نه تنها صدا، بلکه رفتار تعاملی سخت‌افزار را کپی می‌کند. همان‌طور که گفته شد، Apollo Solo شامل باندل نرم‌افزاری Realtime Analog Classics است و خوش‌بختانه شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، به مجموعه‌ای عالی و منحصر به فرد از انواع ابزارهای مدل شده دسترسی داشته باشید.

ورودی‌ها و خروجی‌ها

با خرید کارت صدا UA Apollo Solo ، به هرآن‌چه که نیاز داشتید، دست خواهید یافت. علاوه بر فناوری Unison که در قسمت قبل تشریح شد، کارت صداهای جدید UA دارای ۱ ورودی Instrument برای اتصال گیتار الکتریک یا باس، ۲ خروجی آنالوگ برای اتصال اسپیکرهای مانیتورینگ و ۱ خروجی هدفون باکیفیت بالا نیز هستند. در حقیقت با خرید این کارت صدا، بی‌شک به تمام چیزهایی که برای برگزاری یک اجرای زنده دوستانه یا میکس‌های معمولی مورد نیاز هستند، دست خواهید یافت.

پردازش UAD-2

اگر به خاطر داشته باشید، در قسمت قبل اشاره کردیم که یکی از بهترین مزیت‌های ورود به اکوسیستم Apollo ، بهره‌مندی از پلاگین‌های پیشرفته UA است. Apollo Solo دارای یک پردازنده صوتی پرقدرت به نام SHARC است. به لطف این پردازنده می‌توانید با استفاده از IO داخلی کارت صدا، پروژه‌های میکس معمولی‌تان را با بالاترین کیفیت و به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. اگر به DSP های بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید یک UAD-2 Satellite را نیز به سیستم‌تان اضافه نمائید. به نظر شما چرا پلاگین‌های UA تا این اندازه محبوب‌اند؟ دلیل آن بسیار ساده‌ست. صدا و عملکرد این پلاگین‌ها دقیقا مانند تجهیزات آنالوگ واقعی است. منظورمان فاکتورهایی مانند عمق، رنگ و شخصیت صوتی آن‌هاست. با وجود تأخیر بسیار ناچیز این کارت صوتی، می‌توان از آن‌ها برای میکس‌های Real-Time و اجراهای زنده استفاده کرد. گذشته از همه این‌ها، اگر بودجه‌تان برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری قدیمی و مدرن کافی نیست، پس بهترین راه برای بهره‌مندی از رنگ و شخصیت صوتی آن‌ها، استفاده از پلاگین‌های قدرت‌مند و ارزنده UA است. به هر حال ما هر چقدر از این پلاگین‌ها تعریف کنیم، باز هم تا با گوش خودتان معجزه صوتی آن‌ها را نشنوید، به آن‌ها ایمان نخواهید آورد  در یک جمله، باندل نرم‌افزاری Realtime Analog Classics بهترین نقطه برای ورود و شروع ماجراجویی در دنیای بزرگ پلاگین‌های UA به حساب می‌آید.

سازگاری با LUNA

اگر از مک و نسخه USB C – Thunderbolt کارت صدا جدید UA استفاده می‌کنید، شما همچنین می‌توانید از ورکستیشن قدرت‌مند LUNA نیز به صورت رایگان بهره‌مند شوید. متأسفانه در حال حاضر، تنها کاربران کامپیوترهای مک می‌توانند از این ورکستیشن استفاده کنند  امکانات این نرم‌افزار تا حدی پیشرفته است که از آن با نام “ورکستیشن” یاد می‌کنند اما هدف اصلی تولید این نرم‌افزار قدرت‌مند، یکپارچه‌شدن با سخت‌افزار عنوان شده. این یکپارچگی، امکان کنترل بهتر و دقیق‌تر روی اسپیکرها و هدفون‌های مانیتورینگ Apollo ، بهره‌مندی از پلاگین‌های درجه یک UA و همچنین کنترل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پری‌امپ‌های Unison را در اختیار شما قرار می‌دهد. LUNA برای افزودن رنگ و شخصیت صوتی تجهیزات آنالوگ به صدا، شبیه‌سازی هرچه‌بهتر تجهیزات آنالوگ و همچنین استفاده حداکثری از پردازنده داخلی کارت صدا، افزونه‌های Neve 80 و Studer A800 را پیشنهاد می‌کند. اگر می‌خواهید تجربه ضبط به صورت آنالوگ را داشته باشید، کارت صدا Apollo Solo و ورکستیشن LUNA می‌توانند به شما در رسیدن به این هدف متعالی، کمک بزرگی کنند.

به چیزی فراتر از این نیاز دارید؟

Apollo Solo دارای ۲ ورودی و ۴ خروجی و پردازنده قدرت‌مند SHARC است. اگر به پردازنده یا ورودی و خروجی بیشتری نیاز دارید، Apollo Twin X DUO یا Apollo Twin X QUAD با داشتن ۱۰ ورودی و ۶ خروجی می‌توانند تمام نیازهای بالقوه شما را برطرف سازند. به طور کلی، کارت صداهای Twin با داشتن ورودی و خروجی‌های بیشتر، پردازنده صوتی قوی‌تر و البته سیستم AD/DA بهبودیافته و Talkback و… ، یک سر و گردن از Apollo Solo بالاتر هستند.

 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”