ریتم آهنگ

بهترین کیبوردها و پیانوهای دیجیتال

بهترین کیبوردها و پیانوهای دیجیتال

بهترین کیبوردها و پیانوهای دیجیتال سال ۲۰۲۰

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ۱۰ کیبورد و پیانو دیجیتال برتر سال ۲۰۲۰ بپردازیم. در معرفی این ۱۰ محصول، سعی کردیم منصفانه رفتار کنیم. حقیقتا محصولات با کیفیت زیادی در بازار وجود دارد و بسیار سخت است اگر بخواهیم در بین تمام این محصولات، تعدادی را به عنوان بهترین محصول معرفی کنیم اما سعی ما بر این بوده که با توجه به نقاط قوت و ضعف هر محصول، کاربرد آن و فاکتورهای دیگر، لیست‌مان را تکمیل کنیم.
اول از همه، ما روی صدای این محصولات تمرکز کردیم و سپس بر روی میزان واقعی بودن احساسی که منتقل می‌کنند. به طور کلی، تلاش ما بر این بود که محصولاتی را انتخاب کنیم که هم از نظر صدا و هم از نظر احساس، به یک پیانو آکوستیک نزدیک باشند. بنابراین، در لیستی که تهیه کردیم، تمام محصولات، از صدا، مکانیزم و کلاویه‌های با کیفیتی بهره می‌برند و چیزی که هر محصول را نسبت به دیگری بهتر می‌کند، دقت در جزئیات آن‌هاست.
ما در تهیه این لیست، هیچ محدودیتی را اعمال نکردیم و همان‌طور که گفتیم، سعی کردیم بهترین محصولات را انتخاب کنیم. بنابراین ممکن است قیمت بعضی از آن‌ها کمی زیاد و قیمت بعضی از آن‌ها برای شما، مناسب باشند.

بهترین کیبورد پیانو: Roland RD-2000

به لطف دو موتور صوتی SuperNATURAL و V-Piano ما شاهد صدایی شگفت‌انگیز و باورنکردنی در این محصول هستیم. صداهای پیانو الکتریک و پیانو معمولی این کیبورد از یک طرف و کلاویه‌های سنگین و با کیفیت به کار رفته در این کیبورد از طرف دیگر، این محصول را به بهترین کیبورد رولند تبدیل کرده است.
این کیبورد پیانو، برای موزیسین‌هایی که می‌خواهند از این ساز در خانه، روی استیج یا در استودیو استفاده کنند، عالی و ایده‌آل است. به لطف قابلیت‌های حرفه‌ای RD-2000 شما می‌توانید کیبورد را به ۸ قسمت با صداهای مختلف تقسیم کنید. شما همچنین می‌توانید توسط سیستم لایه‌بندی حرفه‌ای که این کیبورد ارائه می‌دهد، ۸ صدای مختلف را با هم ترکیب کنید و از این ویژگی برای خلق صداهایی که در ذهن دارید، بهره ببرید. در نهایت، برای ذخیره صداهای تولید شده، می‌توانید از حافظه داخلی این کیبورد استفاده کنید تا هر موقع که دوباره به این صداها احتیاج داشتید، به سرعت بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
از ۸ ناب و ۹ اسلایدری که روی این کیبورد تعبیه شده‌اند می‌توانید جهت کنترل ورکستیشن خود و یا تغییر پارامترها و افکت‌های صوتی، استفاده کنید. چیزی که کنترلرهای این کیبورد را جذاب‌تر می‌کند، بهره‌گیری آن‌ها از نور پس‌زمینه است. بنابراین، RD-2000 کیبوردی است که با آن می‌توانید روی استیج‌های تاریک، اجرایی با کیفیت، زیبا و جذاب را به نمایش بگذارید.

نقاط قوت

  • حس خوب و افزایش اعتماد به نفس هنگام کار با این کیبورد
  • حرفه‌ای و همه کاره بودن
  • با تمام ورکستیشن‌های رایج و محبوب، هماهنگ است
  • پردازنده صوتی بدون تأخیر
  • موتورهای صوتی SuperNATURAL و V-Piano

نقاط ضعف

  • فقط مخصوص موزیسین‌های حرفه‌ای طراحی شده و ممکن است موزیسین‌های مبتدی و متوسط، در کار با این کیبورد، راحت نباشند
    RD-2000 مملو از صداهای با کیفیت و شگفت‌انگیز است. از سینت‌ها گرفته تا گروه سازهای زهی. اما بیشتر از همه، مجموع صداهای پیانو این کیبورد، می‌درخشند.

این کیبورد، یک ارنجر و ورکستیشن حرفه‌ای محسوب می‌شود و با توجه به صدا، کیفیت ساخت و امکاناتی که ارائه می‌دهد، ما آن را در ابتدای لیست‌مان و به عنوان بهترین کیبورد پیانو معرفی کردیم اما ممکن است این کیبورد برای افراد مبتدی یا نیمه حرفه‌ای، “بهترین” انتخاب نباشد.

بهترین پیانو دیجیتال برای استفاده در خانه: Yamaha YDP-184

YDP-184 در کنار زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد، از صدای سمپل شده پیانوهای گرند کنسرت CFX9 یاماها بهره می‌برند. این پیانو به لطف فناوری VRM که رزونانس دمپر و سیم‌ها را به صورت مجازی ارائه می‌دهد، نزدیک‌ترین صدا را به پیانو آکوستیک بازسازی می‌کند. به طوری که گاهی اوقات تشخیص صدای این پیانو و یک پیانو آکوستیک یاماها واقعا سخت یا شاید غیر ممکن است.
یکی از بهترین موارد در مورد YDP-184 بهره‌گیری آن از مکانیزم GHA در کلاویه‌هاست. این پیانو دارای ۲۴ صدای داخلی از جمله پیانو الکتریک و… است. به لطف پلی‌فونی فوق‌العاده ۲۵۶، می‌توانید تقریبا هر قطعه‌ای را که می‌خواهید، بدون از دست دادن کیفیت صدا، بنوازید و لذت ببرید. YDP-184 همچنین از ضبط میدی نیز پشتیبانی می‌کند و به وسیله کانکتور USB که دارد، این امکان را به شما می‌دهد که پیانوتان را به سایر تجهیزات صوتی متصل کنید.

وقتی در مورد YDP-184 صحبت می‌کنیم، در واقع داریم درباره “اصالت” صحبت می‌کنیم. یاماها تمام تلاش خود را کرده تا بتواند بهترین صدا را ارائه دهد. اسپیکرهای این پیانو به حدی با کیفیت هستند که وقتی مشغول نواختن هستید، اصلا حس نمی‌کنید که صدا را از اسپیکرها می‌شنوید و این حس به شما منتقل می‌شود که صدا از داخل ساز تولید و پخش می‌شود. همچنین، حتی زمانی که از هدفون‌ها استفاده می‌کنید، به کمک فناوری Stereophonic Optimizer حس نواختن با یک پیانو آکوستیک به شما دست می‌دهد. برای استفاده بهتر و خلاقانه‌تر از قابلیت‌های YDP-184 ، یاماها یک برنامه موبایلی کاملا رایگان به نام Smart Pianist را عرضه کرده که می‌توانید آن را از اپ‌استور دریافت کنید.

نقاط قوت

  • بهره‌گیری از موتور صوتی قدرتمند CFX
  • مکانیزم GHA در کلاویه‌ها
  • انتقال حس نواختن با پیانو آکوستیک
  • طراحی کنسولی شکیل و زیبا
  • برنامه رایگان Smart Pianist

نقاط ضعف

  • عدم تطبیق‌پذیری و سازگاری با تجهیزات صوتی دیگر

ما سعی می‌کنیم بهترین محصول را با توجه به موارد کاربرد آن، معرفی کنیم و فکر می‌کنیم YDP-184 بهترین پیانو دیجیتال برای پیانیست‌های حرفه‌ای است.

بهترین پیانو دیجیتال برای استیج: Yamaha CP88

CP88 بهترین پیانو برای بندها، ترانه‌سراها، تهیه‌کنندگان و اجراهای زنده است. در کنار حرفه‌ای بودن، CP88 از یک طراحی ساده و شیک بهره‌مند می‌باشد. چیزی که این پیانو را از رقبا متمایز می‌کند، استفاده از سمپل‌های با کیفیت و دقیق پیانوهای گرند CFX و S700 یاماها و Imperial 290 بوسندورفر و همچنین پیانوهای Upright مدل‌های U1 و SU7 یاماهاست.
مانند Roland RD-2000 ، این پیانو هم دارای صداهای گوناگون و شگفت‌انگیزی می‌باشد. از سینتی سایزرها گرفته تا گروه سازهای زهی. اما صداهای پیانو الکتریک و پیانو معمولی آن، بیشتر از سایر صداها می‌درخشند. CP88 از سمپل‌های بسیار با کیفیت پیانوهای الکتریک CP70 و CP80 برای بازسازی هر چه بهتر صدای پیانو الکتریک، استفاده می‌کند. آخرین چیزی که می‌توانیم در مورد این پیانو بگوئیم، بهره‌گیری از فناوری VCM جهت ارائه صدایی بهتر و گوش‌نوازتر است.

نقاط قوت

  • بهره‌گیری از سمپل‌های با کیفیت ۳ پیانو گرند
  • گستره وسیعی از صداهای متنوع و با کیفیت
  • رابط کاربری ساده
  • بهره‌گیری از فناوری VCM
  • حس نواختن یک پیانو آکوستیک را منتقل می‌کند

نقاط ضعف

  • صداهای پیانو آن ضعیف‌تر از Roland RD-2000 است

این کیبورد پیانو می‌توانست به راحتی در صدر لیست ما قرار بگیرد اما ما به دلیل این که صدای پیانو RD-2000 بهتر از CP88 بود، آن را به عنوان بهترین کیبورد پیانو انتخاب کردیم. هر چند، کیفیت سایر صداهای این کیبورد و افکت‌هایی که ارائه می‌دهد، قابل رقابت با هیچ کیبورد دیگری نیست.

بهترین پیانو دیجیتال برای موسیقی کلاسیک: Kawai MP11SE

این برند، به پیانوهای لاکچری و همچنین ضبط بسیار دقیق مشهور است. MP11SE نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کیبورد پیانو، از سمپل‌های پیانوهای گرند کنسرت Shigeru SK-EX ، SK-5 و Kawai EX بهره‌مند می‌باشد.
Kawai از همان مکانیزمی که برای کلاویه‌های پیانوهای سری Shigeru استفاده کرده، در ساخت MP11SE به کار برده است. بنابراین، حسی که این ساز موقع نواختن به شما منتقل می‌کند، قابل مقایسه با هیچ کیبورد پیانو دیگری نیست.
بر خلاف سایر رقبا، MP11SE بانک صدای عظیمی ندارد و تنها به چند صدای پیانو الکتریک بسنده کرده و تمرکز اصلی خود را روی ارائه صدایی واقعی و نزدیک به پیانو آکوستیک قرار داده و در این زمینه، موفقیت زیادی کسب کرده است.

نقاط قوت

  • مکانیزم دقیق و با کیفیت Hammer-Action
  • صداهای با کیفیت پیانو
  • رابط کاربری ساده
  • پشتیبانی از فناوری میدی و امکانات بی‌نظیر آن

نقاط ضعف

  • بانک صدا محدود

حقیقتا ما نمی‌توانیم بگوئیم که پیانوهای دیجیتال Kawai بهترین صدا و حس را منتقل می‌کنند اما به نوبه خود و با توجه به قیمتی که دارند، شاید بهترین انتخاب برای پیانیست‌های نیمه حرفه‌ای باشد. به طور کلی، اگر برند Kawai را به سایر برندها ترجیح می‌دهید، MP11SE بهترین کیبورد پیانو این کمپانی محسوب می‌شود.
اگر به دنبال یک پیانو دیجیتال همه کاره هستید، این کیبورد پیانو شاید قادر به ارضا نیازهای شما نباشد اما این اطمینان را می‌دهیم که از نواختن پیانو با آن خسته نمی‌شوید. به خصوص اگر بخواهید قطعاتی را در سبک کلاسیک اجرا کنید.

مقرون‌به‌صرفه‌ترین کیبورد پیانو: Casio CGP-700

ما این محصول را به عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین کیبورد پیانو در لیست‌مان قرار دادیم؛ چرا که معتقدیم با پولی که برای این محصول می‌پردازید، هیچ کیبورد دیگری را نمی‌توانید پیدا کنید که ۵۵۰ صدای مختلف و چیزی حدود ۲۰۰ ریتم را در اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید از طریق یک صفحه نمایش لمسی ۵.۳ اینچی، به تمام این صداها و ریتم‌ها دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.
با بهره‌گیری از اتصال USB ، این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید اجراهای خود را به همراه ۱۶ Track دیگر، ضبط و در حافظه جانبی ذخیره کنید.
به لطف پایه‌های چوبی قابل تنظیم که حامل ۶ اسپیکر ۴۰ وات هستند، می‌توانید آن‌ها را به سمت شنوندگان یا دوستان‌تان تنظیم کنید و از صدایی بلند و شفاف، بهره‌مند شوید.

نقاط قوت

  • بانک عظیمی از صداهای متنوع و گوناگون
  • صفحه نمایش لمسی ۵.۳ اینچی
  • بهره‌گیری از Sequencer با قابلیت ضبط ۱۷ Track
  • پشتیبانی از اتصال USB برای ضبط اجراهایتان
  • سیستم اسپیکرهای قابل تنظیم

نقاط ضعف

  • تعداد صداهای ارائه شده زیاد اما کیفیت آن‌ها معمولی است

CGP-700 یک کیبورد پیانو خوب به حساب می‌آید اما جزو بهترین‌ها نیست. ما قصد نداشتیم آن را در لیست‌مان قرار دهیم اما چیزی که باعث شد این کار را انجام دهیم، بهره‌گیری از Sequencer و امکاناتی بود که برای ضبط و ذخیره موسیقی در اختیارمان قرار می‌دهد.
به هر حال، هنوز هم بر این باوریم که این کیبورد پیانو، مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزار در نوع خودش محسوب می‌شود و با پولی که برای خرید این محصول می‌پردازید، نمی‌توانید کیبوردی با امکانات CGP-700 خریداری کنید.

زیباترین کیبورد: Nord Stage 3

برخی موزیسین‌های حرفه‌ای بر این باورند که داشتن حداقل یکی از کیبوردهای Nord ضروری است. Stage 3 صفحه کلید را به ۳ بخش پیانو، سینت و ارگان تقسیم می‌کند که هر قسمت قابلیت سفارشی سازی زیادی را دارد. در این محصول، حافظه برای بهره‌گیری از سمپل‌های با کیفیتِ بالاتر پیانو و سینت، افزایش یافته است که این بدان معناست که ما در Stage 3 شاهد صدایی با ظرافت و دقیق هستیم.
بخش ارگان Stage 3 صدای گرم و خارق‌العاده اسپیکرهای روتاری را بازسازی می‌کند. همچنین از Drawbar های فیزیکی جهت کنترل تناژ صدا و در نهایت، ساخت صدایی طبیعی و واقعی از یک ارگان نیز بهره می‌برد.
بخش سینت، دارای یک صفحه نمایش OLED برای تغییر پارامترهاست. عملیات مربوط به اسپلیت و لایه‌بندی، به واسطه اضافه شدن قابلیت Crossfade ، نسبت به نسل قبل خود، بهبود داشته است. کمپانی Nord معمولا افکت‌های جذابی را درون محصولات خود قرار می‌دهد و در Stage 3 نیز ما شاهد افکت‌های خوبی مانند کمپرسور و Delay هستیم.

نقاط قوت

  • بهره‌گیری از صداهای بسیار با کیفیت
  • برای هر گروه صوتی، بخش اختصاصی از تنظیمات دارد
  • بهره‌گیری از Drawbar ها برای کنترل تناژ ارگان
  • افکت‌های دیجیتالی جذاب و منحصر به فرد

نقاط ضعف

  • مکانیزم کلاویه‌ها، به آن حدی که انتظار می‌رود، خوب نیست

در حالی که Stage 3 به راحتی قادر به رقابت با پیانوهای استیج هم‌رده خود است و همچنین از صداهای با کیفیت زیادی بهره می‌برد، اما علیرغم ظاهری که نمایان‌گر کیفیت خوب کلاویه‌هاست، از مکانیزم خوبی در کلاویه‌ها استفاده نکرده. ما فکر می‌کنیم با پولی که برای این کیبورد خرج می‌کنید، می‌توانید کیبورد یا پیانو دیجیتال با مکانیزم کلاویه‌های بهتری تهیه کنید.
در کل، سازهایی وجود دارند که با هزینه‌ی کمتر، صدایی بهتر از Stage 3 تولید می‌کنند اما با همه این‌ها، این کیبورد، هنوز هم در لیست ما حضور دارد و به هر حال، جزو بهترین کیبوردهای بازار محسوب می‌شود و به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد، محبوبیت زیادی را در بین موزیسین‌ها کسب کرده است.

بهترین پیانو دیجیتال برای سبک جاز: Korg Grandstage 88

کمپانی کرگ روز به روز در حال تولید محصولاتی زیباتر و با کیفیت بالاتر است. Grandstage 88 با بهره‌گیری از اکولایزر ۳ بانده، ۴ افکت Insert و بخش تنظیمات Dynamics ، این امکان را به شما می‌دهد که حین اجرا، پارامترهای مربوط به آن‌ها را تغییر دهید و صدایی جدید و منحصر به فرد خلق کنید. این پیانو دیجیتال همچنین بخشی به نام Favorite را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید تنظیمات مربوط به صدا و افکت‌های خود را ذخیره کنید و هر موقع به آن‌ها نیاز داشتید، در زمانی کوتاه، آن‌ها را فعال کنید.
Grandstage 88 دارای ۶ صدای غنی و کامل پیانو شامل پیانوهای گرند کنسرت و Upright می‌باشد. این صداهای خارق‌العاده توسط موتور قدرتمند SGX-2 کرگ خلق شده‌اند. این پیانو دیجیتال دارای ۵۰۰ صدا اضافی شامل صداهای ارگان و پیانو الکتریک است. البته به این عدد توجه نکنید؛ چرا که بیشتر صداها، شبیه یا نزدیک به هم هستند.

نقاط قوت

  • رابط کاربری ساده
  • بخش تنظیمات Dynamics
  • صداهای گرم و طبیعی پیانو
  • بهره‌گیری از مکانیزم خوب و با کیفیت کلاویه‌ها
  • افکت‌های جذاب

نقاط ضعف

  • با توجه به صداها، افکت‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهد، بیشتر برای اجراهای سبک Jazz کاربرد دارد

اگر نوازنده Jazz هستید، پیشنهاد ما این است که امکاناتی که این پیانو دیجیتال در اختیارتان قرار می‌دهد را فراموش نکنید و حتما Grandstage 88 را خریداری کنید. شاید این پیانو، بهترین صدا را در بین پیانوهای لیست ما نداشته باشد اما به جرأت می‌توانیم بگوئیم برای سبک Jazz ، صدای منحصر به فرد، تنظیمات و افکت‌های جذابی را ارائه می‌دهد.

بهترین پیانو دیجیتال برای اجراهای خانوادگی یا دوستانه: Roland RP501R

باز هم پیانو رده بالای دیگری از کمپانی رولند. این پیانو هم مانند دیگر محصولات رده بالای این شرکت، از موتور صوتی قدرتمند SuperNATURAL برای بازسازی صدای پیانو استفاده می‌کند. علاوه بر صدای پیانو، با ارائه ۳۰۰ صدای با کیفیت و طبیعی، RP501R به ابزاری همه کاره تبدیل شده است.
این پیانو دیجیتال، با داشتن امکانات مخصوص یادگیری مانند حالت Dual Split و همچنین نرم‌افزار رولند، فاصله موزیسین‌های مبتدی و حرفه‌ای را کمتر کرده است. به لطف قابلیت ضبط RP501R ، شما می‌توانید اجراهای خود را مستقیما درون حافظه داخلی پیانو و یا داخل فلش مموری، ذخیره کنید.

نقاط قوت

  • بهره‌گیری از موتور صوتی قدرتمند SuperNATURAL برای بازسازی صدای پیانو
  • مکانیزم درجه یک RHA کلاویه‌ها
  • ویژگی‌های آموزشی پیانو و برنامه رولند
  • گستره وسیعی از صداهای گوناگون
  • قابلیت ضبط اجراها درون حافظه داخلی یا فلش مموری

نقاط ضعف

  • بیشتر برای موزیسین‌های سبک کلاسیک کاربردی است
  • اصوات دیگر، به اندازه صداهای پیانو، با کیفیت نیستند

در کل، صدا و حسی که RP501R ارائه می‌دهد، بسیار نزدیک به پیانو آکوستیک است و تضمین می‌کنیم که از نواختن با این پیانو، خسته نخواهید شد.

بهترین کیبورد پیانو قابل حمل: Casio PX-S3000

این بزرگ‌ترین پیشرفت فناورانه در سری محصولات Privia کمپانی کاسیو به حساب می‌آید. PX-S3000 باریک‌ترین کیبورد پیانو ساخته شده در جهان است. پوشش براق مشکی رنگ این کیبورد، ما را به یاد پیانوهای گرند کنسرت می‌اندازد که در نوع خود، بی‌نظیر است.
باورنکردنی است که به دلیل طراحی باریک، PX-S3000 دارای پیشرفته‌ترین کلاویه‌ها با مکانیزم Hammer-Action در بین محصولات هم رده خود است. سیستم پیشرفته‌ی Smart Scaled Hammer Action برای هر کلاویه، تاچ منحصر به فردی را ارائه می‌دهد.
PX-S3000 از موتور صوتی قدرتمند AiR برای بازسازی صدای پیانو بهره می‌برد. صدای خلق شده توسط این موتور صوتی، بسیار گرم، کاملا غنی، طبیعی و گوش‌نواز است. علاوه بر این، PX-S3000 چیزی حدود ۷۰۰ صدای دیگر را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد و این امکان را به شما می‌دهد که این صداها را به وسیله لایه‌بندی و اسپلیت، با هم ترکیب کرده و صدایی جدید خلق کنید. شما همچنین می‌توانید ۹۶ صدای جدیدی که تولید کرده‌اید را ذخیره کنید و هر موقع که به آن صداها نیاز داشتید، به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.
PX-S3000 دارای قابلیت ضبط USB و همچنین ۲۰۰ استایل هوشمند برای همراهی با اجرای شماست. سرانجام، این پیانو می‌تواند از طریق بلوتوث به دستگاه‌های هوشمند شما متصل شود و به این طریق، موسیقی‌هایی که می‌خواهید را توسط اسپیکر پیانو، پخش کند. با این قابلیت، شما می‌توانید قطعاتی را به عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید و همراه آن‌ها به اجرا بپردازید.

نقاط قوت

  • بسیار سبک و کاملا قابل حمل و جابه‌جایی
  • صدای گرم و طبیعی پیانو
  • عملکرد باورنکردنی کلاویه‌ها علیرغم طراحی باریکی که دارد
  • پشتیبانی از اتصال USB و بلوتوث
  • بانک صوتی گسترده

نقاط ضعف

  • کیفیت صدای پیانو آن، به خوبی صدای دیگر محصولاتی که در لیست‌مان قرار داده‌ایم، نیست و می‌توانست خیلی بهتر باشد

اگر چه این محصول در انتهای لیست ما قرار دارد اما عملکرد آن، باورنکردنی است. تصور ما این است که اگر چشمان خود را ببندید و مشغول نواختن با این کیبورد شوید، از مکانیزم کلاویه‌های آن شگفت‌زده خواهید شد.
به هر حال، اگر به وسیله‌ای نیاز دارید که در کنار کیفیت خوب کلاویه‌ها، قابل حمل نیز باشد، باید کمی کیفیت صدا را در مقایسه با سایر محصولات این لیست، قربانی کنید. اما تضمین می‌کنیم که این کیبورد، قابل‌حمل‌ترین کیبوردی است که تا کنون ساخته شده است.

بهترین پیانو دیجیتال و ارنجر: Yamaha DGX-660

در قرار دادن این پیانو دیجیتال در لیست‌مان دچار شک و تردید بودیم؛ چرا که امکاناتی که DGX-660 در اختیارمان قرار می‌دهد، معمولا در ورکستیشن‌ها ارائه می‌شوند. بارزترینِ این امکانات، یک Sequencer با پشتیبانی از حداکثر ۶ Track است. این بدان معناست که شما قبل از اجرا با این پیانو، می‌توانید به ساخت و تنظیم موسیقی فکر کنید و این واقعا فوق‌العاده است.
صداهای پیانو در DGX-660 از سمپل‌های موتور صوتی قدرتمند Pure CF استفاده می‌کنند. گر چه صداهای این موتور صوتی به اندازه CFX9 خوب نیست، اما باز هم به نوبه خود، ما شاهد صدایی گرم و دل‌نشین از این ساز هستیم. ناگفته نماند که صداهای پیانو پرچم‌دارانی مانند سری کیبوردهای Motif نیز از موتور صوتی Pure CF استفاده می‌کردند.
DGX-660 دارای حدود ۱۵۰ صدای مختلف و ۱۶ صدای درامز است. نکته قابل توجه در مورد این پیانو آن است که DGX-660 از فایل‌های صوتی XG نیز پشتیبانی می‌کند. در واقع، این بخشی از برنامه آموزشی یاماها محسوب می‌شود؛ چرا که این فایل‌های صوتی، شامل بعضی قطعات کتاب‌های Hal Leonard هستند.

نقاط قوت

  • ویژگی‌ها و امکانات یک ورکستیشن مانند Sequencer با پشتیبانی حداکثر ۶ Track
  • بهره‌گیری از موتور صوتی قدرتمند Pure CF
  • مکانیزم درجه یک GHA و انتقال حس نواختن با یک پیانو آکوستیک
  • به همراه پایه عرضه می‌شود
  • قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان

نقاط ضعف

  • کیفیت صدای پیانو آن، به خوبی صدای موتور صوتی CFX9 نیست

این پیانو برای کسانی که به دنبال آهنگ‌سازی، تنظیم، نوازندگی و تمرین پیانو هستند، انتخابی عالی محسوب می‌شود. بهره‌گیری از Sequencer با پشتیبانی ۶ Track آن را به محصولی عالی برای تمرین و افزایش مهارت در تنظیم و آهنگ‌سازی بدل کرده است.

انتخاب برگ برنده: Alesis Recital Pro

ما می‌خواهیم این کیبورد پیانو را به طور خلاصه معرفی کنیم. Recital Pro دارای ۱۲ صدای منحصر به فرد است و همچنین از مکانیزم Hammer-Action در کلاویه‌هایش بهره می‌برد.
حقیقتا ما نمی‌خواستیم این کیبورد پیانو را در لیست‌مان قرار دهیم؛ چرا که از صدای پیانو آن و همچنین وزن و عملکرد کلاویه‌هایش راضی نبودیم. چیزی که نظر ما را تغییر داد، قیمت فوق‌العاده این محصول بود. اگر به دنبال کیبوردی هستید که کلاویه‌های مناسب و صدای نسبتا خوبی را ارائه دهد و در عین حال، نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید، این محصول، می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم نوشتیم، ما در تهیه این لیست، دو فاکتور “صدا” و “حس” نزدیک به پیانو آکوستیک را مد نظر قرار دادیم و بر اساس این دو فاکتور، محصولاتی را بر اساس موارد کاربردشان، دسته‌بندی کردیم. نکته حائز اهمیت این است که حتما قبل از خرید، با مدل‌های مختلف بنوازید و آن پیانویی را انتخاب کنید که بهترین صدا و حس را به شما منتقل می‌کند. ممکن است پیانویی که شما انتخاب می‌کنید، بهترین محصول بازار نباشد اما برای شخص شما، بهترین گزینه باشد.

به هر حال، ما فکر می‌کنیم بعد از تحقیقات کامل در مورد بهترین پیانوها، به لیستی که ما تهیه کردیم خواهید رسید. بنابراین، مواردی که در این لیست به آن‌ها اشاره کردیم را مد نظر داشته باشید و موقع خرید، با این محصولات به اجرا بپردازید و آن‌ها را تست کنید. مطمئنا آن‌ها حس خوبی را به شما منتقل خواهند کرد اما در نهایت باید شرایط، سبک موسیقی و اهداف خود را در نظر بگیرید و با توجه به این عناصر، محصولی را انتخاب کنید که «برای شما» بهترین محسوب می‌شود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”