ریتم آهنگ

مقایسۀ Spotify و SoundCloud از دید کسی که از هر دو سرویس استفاده کرده است

مقایسۀ Spotify و SoundCloud از دید کسی که از هر دو سرویس استفاده کرده است

مقایسۀ Spotify و SoundCloud از دید کسی که از هر دو سرویس استفاده کرده است

در صنعت موسیقی که به طور فزاینده ای تحت سلطۀ پلتفرم های استریمینگ قرار گرفته، Spotify و SoundCloud بازیگران اصلی این عرصه هستند. بسیاری از علاقه مندان موسیقی، هر دو سرویس را لااقل در مقطعی از تاریخ تجربه کرده اند. آنچه می خوانید مقایسه و بررسی نقاط ضعف و قدرت هر دو سرویس از دید کسی است که زمان زیادی را با هر دوی آن ها سپری کرده است.

اسپاتیفای (Spotify)

تاریخ تاسیس: 2006
تعداد کاربران: بیش از 180 میلیون نفر
تعداد آهنگ: بیش از 40 میلیون آهنگ از بیش از 2 میلیون هنرمند
کیفیت پخش: تا 320 کیلوبیت
قیمت: رایگان، پرمیوم (ماهیانه 9.99 دلار)، خانواده (ماهیانه 14/99 دلار)، دانش آموز (ماهیانه 4.99 دلار)
ارزش: 20 میلیارد دلار

توجه: اسپاتیفای یک شرکت سهامی عام است، یعنی هر کسی می تواند سهام آن را خرید و فروش کند.

نقاط قوت

سهولت استفاده

اولین ویژگی اسپاتیفای سادگی آن است. هر دو نسخه موبایلی و دسکتاپ کاربر پسند بوده و کاربر بدون درگیر شدن با پیچیدگی های فنی و فقط با یک اینترنت معمولی می تواند موسیقی مورد علاقه اش را گوش کند. به راحتی برنامه را نصب کنید و با چرخ زدن بین پلی لیست ها، آهنگ جدید پیدا کنید.

پایگاه اطلاعاتی جامع

اسپاتیفای میزبان حجم زیادی از انواع موسیقی است. بعید است جستجو کنید و چیزی نیابید. هنرمندان به خاطر اهمیت اسپاتیفای در عرصۀ استریمینگ موسیقی ترجیح می دهند ابتدا آثار خود را در این سرویس منتشر کنند؛ البته ممکن است در موارد معدودی، آن هم فقط هنرمندان مطرح، آثار خود را در اسپاتیفای منتشر نکنند، یا بعد از انتشار به روش های مرسوم، آن را در اسپاتیفای منتشر کنند. دلیلش را جلوتر می خوانید.

شبکۀ اجتماعی قوی

یکی از روش های مورد علاقۀ من برای کشف آهنگ های جدید، استفاده از Spotify است. شما می توانید با دنبال کردن دوستان خود، از آهنگ های جدیدی که گوش کرده اند، پلی لیست های عمومی آن ها، و در نسخۀ دسکتاپ، آهنگ هایی که هم اکنون به آن گوش می دهند، باخبر شوید. همچنین امکان ساخت پلی لیست های گروهی وجود دارد. در این حالت، افرادی با سلایق مشترک، گروهی تشکیل داده و آهنگ های مورد علاقۀ خود را به صورت تیمی به آن اضافه می کنند؛ به عنوان مثال یک پلی لیست گروهی می تواند شامل آهنگ های پاپ ایرانی باشد. ویژگی بیان شده کمک می کند تا همواره چیزهای جدیدی برای شنیدن داشته باشید.

الگوریتم هوشمند پیشنهاد آهنگ

اسپاتیفای علاوه بر اینکه به شما اجازه می دهد پلی لیست ها را به اشتراک بگذارید، فهرستی از پلی لیست های رسمی هم دارد که به یافتن آهنگ های جدید، مطابق ذائقۀ شما، کمک می کند. بخش زیادی از این پیشنهادات، بر اساس عادات و سلایق موسیقیایی شما و آهنگ هایی که لایک یا به پلی لیست اضافه می کنید است. بر همین اساس، به صورت دوره ای، مثلاً در مقاطع روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه، پلی لیست های مخصوصی ساخته می شود تا با گوش دادن به آن ها، آهنگ های جدید تجربه کنید.

امکان دانلود آهنگ و پخش آفلاین

این روزها بعید است جایی باشید که به اینترنت یا وای فای دسترسی نداشته باشید؛ ولی به هر حال جلوی اتفاق را نمی توان گرفت. اسپاتیفای، به مشترکان پرمیوم اجازه دانلود 10 هزار آهنگ را می دهد تا در زمان قطعی اینترنت بتوانند آهنگ ها را آفلاین گوش کنند. تمام کاری که لازم است انجام دهید، خرید اشتراک پرمیوم و ذخیرۀ ترک ها و آلبوم های مورد نظر است.

نقاط ضعف

محدودیت شدید در نسخۀ رایگان

محدودیت های اسپاتیفای طوری است که برای لذت بردن از آن وادار می شوید پول پرداخت کنید! نسخۀ رایگان اسپاتیفای (به خصوص در ورژن موبایل)، هر چند آهنگ، یک تبلیغ پخش می کند که بسیار آزاردهنده است؛ طوری که واقعاً اذیت می شوید! بعلاوه در نسخۀ موبایلی فقط اجازۀ شافل کردن آهنگ وجود دارد؛ یعنی نمی توانید آهنگ مشخصی را به دلخواه پخش کنید. همچنین در نسخۀ رایگان، کیفیت پخش برای موبایل 96 کیلوبیت و برای دسکتاپ 160 کیلوبیت است. کاربران پرمیوم می توانند با کیفیت 320 کیلوبیت آهنگ ها را گوش کنند. با تجهیزات معمولی، فرق زیادی بین کیفیت های بیان شده وجود ندارد ولی اگر از یک هدفون یا سیستم پخش حرفه ای استفاده کنید، قطعاً تفاوت واضح است.

عدمِ وجود آهنگ های زیرزمینی

اگرچه آهنگ های زیادی در اسپاتیفای وجود دارد ولی چیزهای زیادی هم در آن نیست؛ مثلاً آهنگ های هیپ هاپ و رقص الکترونیک که بخش عمدۀ آن توسط هنرمندان زیر زمینی ساخته می شود. این افراد به خاطر آزادی بیشترِ ساوندکلاود ترجیح می دهند آنجا فعالیت کنند؛ بنابراین علاقه مندان این سبک ها، بخش زیادی از آهنگ ها را در اسپاتیفای از دست می دهند. هنرمندان و گروه های برجسته ای وجود دارند که به دلایل متعدد، علاقه ای به انتشار آثار خود در اسپاتیفای ندارند؛ از جمله: گارث بروکس، جی زی، تول، جوانا نیوسام و آلیا. از طرفی برخی دیگر مثل نیل یانگ، بیتلز و لد زپلین قبلاً در اسپاتیفای حضور نداشتند؛ ولی به تازگی سروکله شان پیدا شده است. به هر حال باید خیلی آدم بدشانسی باشید که آهنگ مورد علاقۀ خود را در اسپاتیفای پیدا نکنید.

 

پرداختی کم به ازای هر استریم

یکی از بزرگترین دغدغه ها در مورد اسپاتیفای، انتقاد زیاد از پرداخت کم است. اسپاتیفای به به ازای هر 1000 استریم 7 دلار می دهد که به طور تأسف باری برای هنرمندانی که می خواهند از این راه مخارج زندگی خود را تأمین کنند، ناچیز است. اگرچه این انتقاد، تنها متوجه اسپاتیفای نیست و در جاهای دیگر هم وجود دارد؛ ولی از سرویسی که حجم زیادی از کاربرانش اشتراک پولی (پرمیوم) دارند، انتظار می رود پرداختی به ازی استریم را برای هنرمندان افزایش دهد. این موضوع گرچه نگرانی خاصی برای مصرف کننده ها ایجاد نمی کند ولی به هر حال نمی توان از کنار آن گذشت.

ساوندکلاود (SoundCloud)

تاریخ تاسیس: 2007
تعداد کاربران: بیش از 175 میلیون نفر
تعداد آهنگ: بیش از 180 میلیون آهنگ از بیش از 20 میلیون سازنده
کیفیت پخش: 128 کیلوبیت
قیمت: رایگان، پرو (ماهیانه 6 دلار)، پرو نامحدود (ماهیانه 12 دلار)، گو+ (ماهیانه 9.99 دلار)
ارزش: 700 میلیون دلار

نقاط قوت

امکان آپلود مستقیم ترک ها توسط هنرمندان

ویژگی خوب ساوندکلاود این است که هر کسی با یک اکانت رایگان می تواند ترک خود را آپلود کند. در این روش، هر هنرمندی، بدون نیاز به واسطه می تواند آثار تولیدی خود را با کاربران به اشتراک بگذارد. این موضوع در شروع فعالیت این سرویس انقلابی در صنعت موسیقی به پا کرد. کافی است آهنگ خود را بسازید و با فالورهای خود به اشتراک بگذارید؛ بدون هزینۀ اضافه و بدون نیاز به واسط!

محدودیت کم در نسخۀ رایگان

نسخۀ رایگان ساوندکلاود، آن دسته از افرادی که به دنبال شنیدن و کشف آهنگ های جدید هستند را خشنود می کند؛ چرا که محدودیت زیادی ندارند و تبلیغات هم به نسبت اسپاتیفای کمتر است. بعلاوه ساوندکلاود یک مدل درآمدی منحصر به فرد (و البته مبهم) دارد که به برخی از هنرمندان، درصدی از درآمدهای تبلیغاتی را پرداخت می کند. به گفتۀ هنرمندان، نسخۀ رایگان ساوندکلاود، به آن ها اجازه می دهد 180 دقیقه (3 ساعت) موسیقی آپلود کنند، که این مقدار برای شروع بد نیست؛ مگر برای برخی از دی جی ها که میکس های طولانی می سازند.

شبکۀ اجتماعی قوی

ساوندکلاود در واقع یک شبکۀ اجتماعی برای علاقه مندان موسیقی است. در این شبکه می توانید دیگران را فالو کنید، آهنگ ها را لایک کنید، کامنت بگذارید یا حتی آهنگی را در فید خود بازنشر کنید. قابلیت Repost در ساوندکلاود چیزی مثل ریتوییت در توییتر است؛ این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا آهنگ افراد دیگر را در پروفایل خود به اشتراک بگذارند. به سادگی می توان تاثیر این قابلیت را در پخش ویروسی یک آهنگ دید. یک ترک ممکن است در مدت کوتاهی به گوش میلیون ها نفر برسد. این ویژگی، ساوندکلاود را به یک شبکۀ قدرتمند اشتراک موسیقی تبدیل کرده که سودش هم به جیب شنوندان می رود و هم هنرمندانی که در آن فعالیت می کنند.

منبع آهنگ های زیرزمینی هیپ هاپ و رقص الکترونیک (EDM)

از آنجا که محتوای ساوندکلاود توسط کاربران آن تولید می شود، بسیاری از آهنگ های هیپ هاپ و رقص الکترونیک، که عمدتاً به صورت زیرزمینی تولید می شوند، در اینجا وجود دارد. بسیاری از هنرمندان مشهور سال 2019 (اکثراً رپرها)، کار خود را با آپلود ترک ها در ساوندکلاود آغاز کرده اند. هنرمندانی مثل پست مالون، چنس د رپر، تراویس اسکات و بسیاری از افراد دیگر، ابتدا به صورت زیرزمینی در ساوندکلاود شروع به فعالیت کردند.

امکان اشتراک خصوصی آهنگ

آخرین ویژگی مهم ساوندکلاود امکان آپلود و اشتراک آهنگ با افراد مشخصی از طریق یک لینک خصوصی است. این ویژگی برای هنرمندان و گروه هایی که قصد دارند نسخۀ در دست ساخت بعضی از آثار خود را با ناشران آنلاین به اشتراک بگذارند بسیار مفید است.

نقاط ضعف

کسب درآمد برای اکانت های رایگان میسر نیست

شاید یکی از بدترین ویژگی های ساوندکلاود این باشد که هنرمندان در حالت عادی نمی توانند از آثار خود کسب درآمد کنند؛ مگر اینکه اشتراک پرو تهیه کنند و یک سری ضوابط دیگر را رعایت کنند. این را قبول داریم که نسخۀ پرو منافعی را برای کاربران به همراه دارد، ولی نباید برای کسب درآمد از استریم ها، کاربر را مجبور به پرداخت خرید اشتراک پرو کرد.

عدم امکان پخش آفلاین

ساوندکلاود برخلاف اسپاتیفای، امکان دانلود و پخش آفلاین آهنگ ها را ندارد؛ این یعنی برای استفاده از این سرویس، همیشه باید به اینترنت متصل باشید؛ بنابراین اگر ساوندکلاود منبع اصلی شما برای گوش کردن موسیقی است، در شرایطی که به اینترنت دسترسی ندارید، با مشکل مواجه خواهید شد.

پخش خودکار را نمی توان متوقف کرد

یکی از مشکل کوچک ساوندکلاود این است که نمی توان پخش خودکار (autoplay) را متوقف کرد؛ این یعنی اگر بعد از ترک کنونی هیچ آهنگی در صف پخش نباشد، ترک بعدی به صورت ناخواسته برای شما پخش می شود که با الگوریتم بدِ پیشنهاد اهنگ ساوندکلاود، بعید می دانم ترک بعدی مطابق میلتان باشد. پیاده سازی این ویژگی کوچک، کار سختی نیست ولی عجیب است که چرا در طول چندین سال هنوز اضافه نشده است.

آپدیت 2019/9/23: در نسخۀ جدید وب و اندروید ساوندکلاود، این ویژگی اضافه شده ولی همچنان برای iOS ارائه نشده است.

کیفیت متوسط صدا

اگر کیفیت صدا در نسخۀ رایگان اسپاتیفای شما را راضی نکرد، قطعاً در ساوندکلاود هم راضی نخواهید شد. حداکثر کیفیت پخش ترک ها در ساوندکلاود 128 کیلوبیت است؛ که حتی از کیفیت نسخۀ رایگان اسپاتیفای پایین تر است. البته این موضوع برای بخش عمدۀ کاربران که زیاد به این مسائل اهمیت نمی دهند، مشکل ساز نیست. خیلی کم پیش می آید که یک شنوندۀ معمولی از کیفیت 128 رضایت نداشته باشد و حتی تفاوت آن را با 320 بفهمد.

آیندۀ نامعلوم

موضوع نگران کنندۀ بعدی در مورد ساوندکلاود، آیندۀ نامعلوم آن است. این شرکت در سال 2017، 40% از نیروی خود را تعدیل کرد و دفاترش را در لندن و سانفرانسیسکو بست. گمانه زنی هایی وجود دارد که این شرکت، به اندازۀ کافی برای پرداخت مخارج خود درآمد ندارد. این اولین باری نیست که ضعف مالی ساوندکلاود، آن را در معرض فروش به توییتر، اپل، اسپاتیفای و … قرار داده است و ظاهراً قرار هم نیست آخرین بار باشد. اما با وجود این حجم از کاربران، بعید است به زودی شاهد بیرون رفتن ساوندکلاود از بازار رقابت باشیم.

نتیجه گیری

اسپاتیفای برای کاربرانی که فقط دنبال شنیدن و تجربۀ آهنگ های جدید هستند انتخاب بهتری است. این سرویس با حجم زیادی از آهنگ ها در سبک های مختلف، هر سلیقه ای را مجذوب خود کرده و اگر نسخۀ پرمیومش را تهیه کنید، به بهترین تجربه استریمینگ موسیقی دست خواهید یافت. از طرف دیگر، ساوندکلاود، انتخاب اول هنرمندان زیرزمینی و افرادی است که از طریق کامپیوتر شخصی اقدام به ساخت آهنگ می کنند. با حجم رو به رشد آهنگ های هیپ هاپ و رقص الکترونیک، ساوندکلاود فرصتی طلایی برای عرض اندام هنرمندان این ژانر است. این افراد می توانند قبل از ورود به بازار اصلی، نام خود را با انتشار آهنگ ها در این پلتفرم روی زبان بیندازند. ساوندکلاود همچنین محل مناسبی برای پیدا کردن رمیکس های طولانی است.

اصلاً شاید بهتر باشد به جای انتخاب یکی از این دو پلتفرم، از هر دوی آن ها استفاده کنیم؟ نظر شما چیست؟

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”