ریتم آهنگ

7 میدی کنترلری که نشان می‌دهند بشر در حال توسعه محصولاتی فراتر از کیبوردهای استاندارد فعلی است.

7 میدی کنترلری که نشان می‌دهند بشر در حال توسعه محصولاتی فراتر از کیبوردهای استاندارد فعلی است.

7 میدی کنترلری که نشان می‌دهند بشر در حال توسعه محصولاتی فراتر از کیبوردهای استاندارد فعلی است

یک میدی کنترلر، دستگاهی‌ست که داده‌های صوتی را تولید و به سازهای الکترونیکی می‌فرستد. از آن‌ها معمولا برای تولید صدا – مانند روشی که یک کیبورد، نت‌ها را تولید می‌کند – استفاده می‌شود. در بعضی کاربردها، از آن‌ها برای تغییر در پارامترهای افکت‌ها و یا حتی کنترل ورکستیشن بهره می‌برند.

۹۹ درصد میدی کنترلرهایی که در بازار وجود دارند، دقیقا شبیه به یک کیبورد/سینتی سایزر به نظر می‌رسند. کیبوردها ابزارهای عالی و همه فن حریفی به حساب می‌آیند. به همین دلیل هم آن‌ها حدود ۵۰۰ سال است که در مرکز موسیقی‌های وسترن قرار دارند. هر چند در دنیای موسیقی غربی امروزی، آهنگ‌سازان در حال کنار گذاشتن سنت‌های قدیمی و استفاده از ابزارهای جدید و خلاقانه برای ساخت موسیقی‌های جدید و با کیفیت هستند.

اگر به دنبال ساخت موسیقی دیجیتالی هستید، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ۷ میدی کنترلر عجیب و شگفت‌انگیز بپردازیم که به شکل چشم‌گیری به شما در ساخت موسیقی الکترونیک، کمک می‌کنند. با ما همراه باشید…

Lightpad کمپانی Roli

Lightpad از یک تاچ‌پد حساس به لمس بهره می‌برد. خوش‌بختانه به لطف برنامه‌نویسی خوبی که برای این محصول انجام شده، شما به صورت فیزیکی می‌توانید اثر لمس خود را روی آن حس کنید. این بدان معناست که با هر الگوی لمسی و میزان فشاری که به تاچ‌پد این دستگاه وارد می‌کنید، شاهد صدایی متفاوت و جذاب خواهید بود. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید کنترل بیشتری روی صدایی که تولید می‌کنید، داشته باشید.

با استفاده از برنامه رایگان Noise این امکان برای شما فراهم می‌شود تا از ویژگی‌های Lightpad در آیفون یا آیپدتان نیز بهره ببرید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند که آکورد بسازید، از قابلیت‌های مربوط به Arpeggiator و همین‌طور تغییر پارامترهای صوتی بهره‌مند شوید. شما همچنین می‌توانید چند عدد از این بلاک‌ها را تهیه کنید و به وسیله اتصال مگنتیک، آن‌ها را به هم متصل کرده و میدی کنترلر مخصوص خودتان را بسازید.
قیمت این محصول، ۱۹۹ دلار است و برای موزیسین‌هایی که عاشق استفاده از طیف وسیعی از فیلترها هستند یا می‌خواهند یک اجرای متفاوت را ارائه دهند، ابزاری ایده‌آل به حساب می‌آید.

AlphaSphere کمپانی Nu Desine

AlphaSphere از تعدادی تاچ‌پد دایره‌ای شکل تشکیل شده. تاچ‌پدهای این میدی کنترلر، ممکن است شما را به یاد توپ بسکت‌بال بی‌اندازد. تاچ‌پدهای این میدی کنترلر از پلاستیک ساخته شده‌اند و خوش‌بختانه به قدری حساس هستند که بتوانند حتی کوچک‌ترین ضربات را تشخیص دهند.
اگر چه AlphaSphere به همراه نرم‌افزار اختصاصی خودش ارائه می‌شود اما به نظر نمی‌رسد که بتوان کارهای بزرگی با این نرم‌افزار انجام داد. به هر حال اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این میدی کنترلر اطلاعات به دست آورید، توصیه می‌کنیم فیلم‌های تبلیغاتی این محصول را ببینید و صدای آن را بشنوید.
قیمت AlphaSphere بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پول زیادی را خرج داشتن یک ظاهر خوب برای اجراهای زنده‌شان می‌کنند و به دنبال تجهیزاتی هستند که ظاهر و کارایی خیره‌کننده‌ای داشته باشد.

The Eigenharp

این میدی کنترلر با این عنوان توصیف شده: “پراحساس‌ترین میدی کنترلر ساخته شده در جهان”
Eigenharp با داشتن کلیدها، Strip Controller و همچنین لوله‌ای جهت دمیدن هوا درون میدی کنترلر، به شما این امکان را می‌دهد که طیف بسیار گسترده‌ای از صداها را تولید کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید هر صدایی که دوست دارید را با فشردن کلیدها، حرکت انگشتان‌تان روی Strip Controller ، دمیدن درون ساز و حتی انجام تمام این موارد به صورت هم‌زمان، خلق کنید و از آن لذت ببرید.
این محصول در سه مدل Pico ، Tau و Alpha عرضه می‌شود. مدل Pico ارزان‌ترین مدل این مجموعه به حساب می‌آید و دارای ۱۸ کلید، ۴ حالت و ۳۵ سانتی‌متر طول می‌باشد. مدل Tau قیمت متوسط و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و در نهایت مدل Alpha گران‌ترین مدل این مجموعه است. Eigenharp هم مانند سایر میدی کنترلرها، خودش صدایی را تولید و پخش نمی‌کند و برای استفاده از آن، باید این میدی کنترلر را به کامپیوترتان متصل کرده و سپس شروع کنید به نواختن و خلق صداهایی زیبا، گرم، عمیق و باورنکردنی.
مدل Pico حدود ۶۵۰ دلار، مدل Tau حدود ۳۴۰۰ دلار و مدل Alpha حدود ۷۰۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.
Eigenharp مخصوص کسانی طراحی شده که می‌خواهند هنگام اجرای زنده، از پشت کیبوردها و لپتاپ‌هایشان بلند شوند و به مرکز استیج آمده و شروع به نواختن یک ساز جدید کنند! این محصول همچنین برای نوازندگان ساز اوبوا عالی می‌باشد.

The EWI USB کمپانی AKAI

این میدی کنترلر مخصوص نوازندگان سازهای بادی که قصد تولید موسیقی به صورت دیجیتالی را دارند، طراحی شده که دارای چند حالت انگشت‌گذاری است و این امکان را به شما می‌دهد که با آن، ساکسیفون، ابوا و فلوت را بنوازید.
The EWI USB دارای یک دهانه حساس است که فشار و کنترل را تشخیص می‌دهد و آن را با صداهایی که به وسیله سایر تجهیزات صوتی‌تان خلق می‌کنید، ترکیب می‌کند و صدایی جذاب و گوش‌نواز را ارائه می‌دهد. این میدی کنترلر همچنین دارای یک پیچ‌بند است که با آن می‌توانید نیم‌پرده‌ها را نیز بنوازید و به صدای تولید شده توسط ساز، افکت پیچ‌بند را اعمال کنید.
قیمت EWI USB حدود ۳۰۰ دلار است و همان‌طور که گفته شد، برای نوازندگان سازهای بادی که قصد تولید موسیقی به صورت دیجیتالی را دارند، ایده‌آل می‌باشد.

The Skoog 2.0

The Skoog به طوری طراحی شده که نواختن آن راحت است و برای کسانی که نمی‌توانند سازهای معمولی را بنوازند، گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. شکل ظاهری آن شبیه یک جعبه خوش فرم و زیباست که از هر طرف آن، نیم‌کره‌هایی بیرون آمده. شما می‌توانید با فشردن، لمس کردن و کشیدن انگشتان‌تان دور تا دور این نیم‌کره‌ها و حتی خود جعبه، صداها و افکت‌های متنوع و جذابی را خلق کنید.
اعتراف می‌کنیم که این ساز، بسیار محدود است اما برای کسانی که تا به حال با هیچ سازی به نوازندگی مشغول نشده‌اند، بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد.
قیمت این محصول ۲۶۵ دلار است و بیشتر به درد مبتدیان و موزیسین‌هایی می‌خورد که به دنبال صداها و افکت‌هایی خاص هستند.

The Crystall Ball کمپانی Naonext

Crystall Ball برای ایجاد و کنترل صدا، نور و ویدئو بر اساس تحرک طراحی و تولید شده است. علاوه بر کارکردهای معمول پدها، از هر پد می‌توان برای کنترل ۵ سنسور نوری مختلف که امکان ساخت نت‌ها، افکت‌ها و سمپل‌های گوناگون را می‌دهد، بهره برد.
Crystall Ball کاملا قابلیت شخصی‌سازی را دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید هر پارامتری را که می‌خواهید، روی سنسورها و پدها تنظیم کنید. در نتیجه با الگوهای حرکت دادن دست‌تان از بالای سنسورها، می‌توانید پارامترها را کنترل کنید و از این طریق، افکت‌های جدید و منحصر به فردی را ایجاد کنید.
قیمت این محصول ۳۹۹ دلار است و بیشتر برای علاقه‌مندان به موسیقی و موزیسین‌های الکترونیک که می‌خواهند اجرای جذاب‌تری داشته باشند، کاربردی است.

Seaboard کمپانی ROLI

شکل ظاهری Seaboard دقیقا شبیه به یک کیبورد است اما بسیار جذاب‌تر و زیباتر از یک کیبورد معمولی. قسمت اصلی Seaboard که شبیه کلاویه‌های کیبورد طراحی شده، از جنس کربن است و به شما امکان کنترل حداکثری روی صدا را می‌دهد. اشتباه نکنید! Seaboard هیچ کلاویه جداگانه‌ای ندارد. تمام سطح این میدی کنترلر، حساس به لمس است. البته شما می‌توانید به وسیله آن، به نواختن پیانو مشغول شوید اما هم‌زمان می‌توانید با فشردن بیشتر و با زاویه و همچنین کشیدن انگشتان‌تان روی سطح دستگاه، افکت‌هایی مانند Pitch Bend را به صدای‌تان اضافه کنید.

سطح Seaboard از ۴ حالت لمسی پشتیبانی می‌کند که شامل “ضربه زدن”، “فشار دادن”، “سر دادن” انگشتان و در نهایت، “کشیدن و بلند کردن” سطح لمسی این دستگاه می‌باشد. Seaboard طیف کاملی از پارامترها را ارائه می‌دهد که موقع اجرای زنده‌تان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با ویژگی‌هایی که این محصول در اختیار شما قرار می‌دهد، شاید لازم باشد چند روزی را صرف یادگیری قابلیت‌ها، امکانات و حالت‌های لمسی آن کنید. همچنین بعید می‌دانیم که دیگر به سمت میدی کنترلرهای استاندارد و معمول بروید؛ چرا که به این نکته پی خواهید برد که میدی کنترلرهای استاندارد و معمولی، هیچ کاری نمی‌کنند!
Seaboard سه مدل متفاوت دارد. مدل ۶۱ کلاویه‌ای گرند استیج آن ۱۹۹۹ دلار، مدل ۲۵ کلاویه‌ای RISE حدود ۸۴۹ دلار و در نهایت مدل Seaboard Block حدود ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده و این امکان را به شما می‌دهد که آن را به ROLI Blocks خود متصل کرده و از قابلیت‌های هر دو محصول به نحو احسن بهره ببرید.

Seaboard آرزوی همیشگی نوازندگان کیبورد که تولید صدایی گرم، با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد است را محقق می‌کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”