ریتم آهنگ

بهترین پیک‌های گیتار سال 2021

بهترین پیک‌های گیتار سال 2021

بهترین پیک‌های گیتار سال ۲۰۲۱

پیک، یکی از مهم‌ترین المان‌ها برای خلق صدایی گرم و منحصر به فرد از گیتار است ولی در کمال تعجب، معمولا نادیده گرفته می‌شود. تا حالا به دلیل اهمیت پیک فکر کرده‌اید؟ تغییر پیک، سبک، لحن و رنگ اجرای شما را تغییر می‌دهد. به همین دلیل، ما پیک‌های مختلفی را روی گیتار الکتریک، آکوستیک و Bass تست کرده‌ایم تا بتوانیم به شما در انتخاب بهترین پیک برای گیتارتان کمک کنیم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که “بهترین پیک‌ها از چه عناصر و موادی ساخته شده‌اند؟” در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که مضراب‌ها(پیک، نوعی مضراب است) از سال‌های متمادی وجود داشته‌اند و به طور سنتی از فرآورده‌های حیوانی مانند استخوان، لاکِ لاک‌پشت و همچنین عناصری مانند استیل، چوب و کهربا ساخته می‌شوند.

کمپانی D’Andrea Picks در سال ۱۹۹۲ اولین پیک‌های پلاستیکی را طراحی و به بازار عرضه کرد. این پیک‌ها آغازگر تحولی بزرگ در بازار پیک‌های گیتار شدند و پیک‌های امروزی، با الهام گرفتن از آن‌ها طراحی می‌شوند. عناصر و موادی که در ساخت پیک‌های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • سلولز
  • نایلون
  • اکریلیک
  • دلرین
  • شیشه

تا به حال فکر کرده‌اید که برای انتخاب بهترین پیک، باید چه مواردی را مورد بررسی قرار داد و به چه نکاتی توجه کرد؟ برای تصمیم‌گیری در مورد تهیه بهترین پیک برای گیتارتان، سه فاکتور اصلی وجود دارد:

فاکتور اول آن است که به دقت در مورد شکل پیک مورد نظرتان فکر کنید. شکل پیک می‌تواند روی میزان سطح مضراب تأثیرگذار باشد. بنابراین باید پیکی را انتخاب کنید تا به راحتی و بدون دردسر بین سیم‌های گیتار، حرکت کند. موزیسین‌ها و نوازندگان گیتار آکوستیک معمولا از پیک‌های بزرگ برای نواختن گیتار استفاده می‌کنند در حالی که هنرمندان سبک جاز یا متال، ترجیح می‌دهند برای اجرای سریع‌تر، از پیک‌های کوچک بهره ببرند.

فاکتور دوم، توجه به ضخامت پیک است. از پیک‌های نازک و باریک بیشتر برای نواختن ریتم استفاده می‌شود در حالی که برای اجرای گیتار Bass ، معمولا پیک‌های ضخیم پیشنهاد می‌شود.

فاکتور سوم، توجه به جنس پیک است. شاید بتوان گفت موثرترین راه برای تشخیص یک پیک خوب، بررسی مواد و عناصر به کار رفته در ساخت آن پیک است. دلیل این امر آن است که چیزی که در نهایت روی لحن، رنگ و شخصیت صدای گیتار شما تأثیر می‌گذارد، جنس پیک است. به عنوان مثال، پیک‌هایی که از جنس سلولز و نایلون ساخته شده‌اند، صدای گرمی تولید می‌کنند و در مقابل، پیک‌هایی که از اکریلیک و مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند، صدای واضح‌تری را می‌توانند تولید کنند.

ما با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها، از بین پیک‌هایی که تست کردیم، ۱۱ مورد را برگزیدیم و می‌خواهیم در این مقاله، آن‌ها را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید…

Dunlop Tortex Standard – شش دلار به ازای بسته ۱۲ تایی

محصولات اصیل، همیشه بهترین هستند. پیک‌های Tortex در سال ۱۹۸۱ طراحی و عرضه شدند. این پیک‌ها برای اولین بار به عنوان جایگزینی برای پیک‌های پلاستیکی، مطرح شده بودند. کیفیت ساخت، دوام بالا و صدای شفافی که این پیک تولید می‌کرد باعث شده که همچنان به عنوان استانداردی در صنعت موسیقی به حساب آمده و همواره مورد استفاده قرار گیرند. خوش‌بختانه به لطف رنگ‌های به کار رفته در این پیک‌ها، انتخاب آن‌ها آسان خواهد بود. رنگ پیک‌های ۰.۵۰ میلی‌متری قرمز و رنگ پیک‌های ۱.۱۴ میلی‌متری بنفش است.

D’Addario DuraGrip – ده دلار به ازای بسته ۱۰ تایی

خوش دست و صدایی شفاف. DuraGrip هم مانند سیم‌های گیتار و سایر محصولات کمپانی خوش‌نام D’Addario طی زمانی طولانی ساخته می‌شوند و همین امر، تضمین کننده کیفیت بالای محصولات این کمپانی است. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید آکوردهایتان را روی گیتار آکوستیک بنوازید یا قصد دارید تک نت‌های ملودی را روی گیتار الکتریک اجرا کنید. شاید هم بخواهید کمی گیتار Bass بنوازید. به هر حال فرقی نمی‌کند. برای هر گیتار و نوع اجرا می‌توانید از پیک‌های ساخته شده توسط D’Addario استفاده کنید. خبر خوش در مورد پیک‌های D’Addario آن است که این پیک‌ها در سایزهای مختلف طراحی و عرضه شده‌اند و شما می‌توانید بسته به عاداتی که دارید، یکی از مدل‌های Wide ، Jazz ، Standard و Sharp که برایتان مناسب‌تر بود را انتخاب کنید.

Fender 551 Shape Classic Celluloid – شش دلار به ازای بسته ۱۲ تایی

خوش فرم و توانایی تولید صدایی گرم. پیک‌های فندر یکی از متنوع‌ترین مجموعه پیک‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند. شما می‌توانید با توجه به نوع مصرف و نیازتان، پیک‌هایی با اندازه‌ها، شکل‌ها و ضخامت‌های مختلف را انتخاب کنید. بزرگ‌ترین مزیت پیک‌های فندر نسبت به رقبا این است که این پیک‌ها از سلولز طراحی و تولید شده‌اند. شاید برایتان این سوال پیش آید که سلولز چه مزیتی نسبت به سایر مواد دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که سلولز باعث تولید صدایی گرم و دل‌نشین می‌شود و همین امر سبب شده که پیک‌های فندر، صدایی گرم‌تر و زیباتر از پیک‌های سایر کمپانی‌ها تولید کنند. به عنوان مثال، مدل ۵۵۱ این پیک‌ها مانند از همان طراحی سنتی مدل ۴۵۱ بهره می‌برند و به لطف سطح وسیع و نوک تیزی که دارند، نواختن تک نت‌های ملودی را روی گیتار الکتریک بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

Dunlop Nylon Jazz III – پنج دلار به ازای بسته ۶ تایی

انتخاب اصلی و قدیمی موزیسین‌های جاز. تقریبا تمام چیزهایی که برای یک اجرای جاز خوب به آن‌ها نیاز دارید در این پیک جمع شده‌اند. اندازه Nylon Jazz III کوچک، لبه‌های آن کاملا صیقلی و نوک این پیک، کاملا تیز طراحی شده است. با توجه به ویژگی‌های Nylon Jazz III متوجه می‌شویم هر آن چه که برای یک اجرای سریع و تولید صدایی گرم و منحصر به فرد، به آن نیاز داریم، در این پیک گرد هم آمده‌اند. Nylon Jazz III در دو مدل عرضه شده است. مدل Red Nylon که صدایی گرم تولید می‌کند و مدل Black Stiffo که صدایی شفاف و رسا را ارائه می‌دهد.

Dava Control – پنج دلار به ازای بسته ۵ تایی

اجراهای سبک و سنگین با یک پیک. نوازندگان گیتار برای پنجه نوازی و اجرای آکوردها معمولا از پیک‌های سبک(نازک) و برای اجرای تک نت‌ها، از پیک‌های سنگین(ضخیم) استفاده می‌کنند. Dava پیکی طراحی کرده که به موزیسین‌ها و نوازنده‌ها این امکان را می‌دهد تا با یک پیک به اجرای انواع قطعات بپردازند. خوش‌بختانه پیک‌های Dava در سه مدل عرضه می‌شوند که هر مدل با عنصر متفاوتی ساخته شده است. عناصری مانند دلرین، پلاستیک و ژل.

Gravity – پنج دلار به ازای هر پیک

انتخابی عالی برای کسانی که به دنبال خلق صدایی شفاف و رسا هستند. پیک‌های Gravity از اکریلیک ساخته شده‌اند. به همین دلیل جنس و رنگ صدایی که پیک‌های این کمپانی تولید می‌کنند، خاص‌تر و منحصر به فردتر از صدایی ست که سایر پیک‌ها تولید می‌کنند. پیک‌های Gravity به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی روی سیم‌های گیتار جابه‌جا می‌شوند و همین امر سبب تولید صدایی شفاف و رسا می‌شود. به لطف تنوع زیادی که این پیک‌ها دارند، می‌توانید مدل منحصر به فرد و مخصوص خود را سفارش داده و اندازه مورد نیازتان را(بین ۱.۵ الی ۳ میلی‌متر) تعیین کنید.

Dunlop Nylon Standard – شش دلار به ازای بسته ۱۲ تایی

بهترین پیک برای نوازندگان گیتار آکوستیک. موزیسین‌ها به دلیل دوام و صدای گرمی که پیک‌های Dunlop تولید می‌کنند، همواره ترجیح می‌دهند از پیک‌های ساخته شده توسط این کمپانی استفاده کنند. اگر دنبال پیک‌هایی سبک و نازک هستید، باید به شما بگوئیم که ضخیم‌ترین پیک سری Nylon Standard تنها ۱ میلی‌متر ضخامت دارد. در واقع این پیک‌ها در مدل‌های ۰.۳۸ ، .۰.۴۶ و نهایتا ۱ میلی‌متری عرضه می‌شوند. حمل و نقل این پیک‌ها بسیار راحت است؛ تا جایی که می‌توانید این پیک‌ها را همیشه همراه خود داشته باشید تا هر موقع که اراده کردید بتوانید صدایی گرم و گوش‌نواز را توسط این پیک‌ها تولید کنید.

Ernie Ball Prodigy – ده دلار به ازای بسته ۶ تایی

بهترین پیک برای اجرای قطعات با سرعت بالا. در بین موزیسین‌ها و نوازندگان گیتار، پیک‌های این کمپانی به پیک‌های با عملکرد بالا مشهور شده‌اند. این پیک‌ها دارای سطحی صاف، لبه‌هایی کاملا صیقلی و نوکی تیز هستند که به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی، قطعات با سرعت بالا را بنوازید و کنترل خوبی روی پیک، صدا و آرتیکولاسیون داشته باشید. همین ویژگی‌ها، آن‌ها را به گزینه اصلی گیتاریست‌های سبک متال بدل کرده. این پیک‌ها در دو مدل استاندارد و مینی عرضه می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین ۱.۵ الی ۲ میلی‌متر است.

Graph Tech TUSQ – شش دلار به ازای بسته ۶ تایی

با این پیک‌های همه‌کاره، صدای جذاب، منحصر به فرد و جدید را با گیتارتان تولید کنید. حتما تا به حال نام Graph Tech به گوشتان خورده. محصولات این کمپانی کاملا دست‌ساز هستند و با استفاده از متریال خاصی طراحی و تولید می‌شوند. پیک TUSQ هم از این قاعده مستثنی نیست. این پیک‌ها در سه مدل(اندازه) Teardrop ، Standard و Bi Angle عرضه می‌شوند و با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان اصواتی گرم، شفاف و عمیق خلق کرد. در حقیقت طراحی آن‌ها به گونه‌ای ست که هر یک به شیوه‌ای منحصر به فرد روی سیم‌ها ضربه وارد می‌کنند و در نتیجه صدای حاصل از گیتار را دست‌خوش تغییر می‌کنند. این پیک‌ها بسیار خوش دست و زیبا هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید با هر گیتار و در هر سبکی به اجرای موسیقی بپردازید.

Dunlop Tortex Flow – شش دلار به ازای بسته ۱۲ تایی

صدایی منحصر به فرد با شکل هندسی جدید و تغییر یافته برای اجراهای سریع. صدای این پیک، ما را یاد Tortex های محبوب قدیمی می‌اندازد. پیک‌های Tortex مدل Flow با لبه‌های تیزی که دارند، باعث می‌شوند که حرکت پیک بین سیم‌ها بسیار راحت‌تر صورت گیرد. طراحی پیک‌های Tortex Flow موجب شده که با استفاده از آن‌ها بتوانید قطعات با سرعت بالا را راحت‌تر و آسان‌تر اجرا کنید. کیفیت ساخت Tortex Flow به حدی بالاست که نوازندگان چیره‌دستی مانند Andy James و John Petrucci از این پیک‌ها در اجراهای زنده‌شان استفاده می‌کنند. علیرغم طراحی جدیدی که در پیک‌های سری Flow شاهد آن هستیم، متریال به کار رفته در ساخت این پیک، دقیقا همان متریال به کار رفته در پیک‌های قدیمی Tortex Standard است. البته یکسان بودن متریال این دو پیک باعث شده که جنس و رنگ صدایی که این پیک‌ها تولید می‌کنند، بسیار نزدیک به هم باشد و این مزیت به حساب می‌آید. پیک‌های Tortex Flow در دو اندازه متفاوت ۰.۵۰ و ۱.۵ میلی‌متری عرضه شده‌اند.

ChickenPicks Badazz III – نه دلار به ازای بسته ۲ تایی

همه‌کاره به معنای واقعی کلمه. ممکن است با دیدن نام کمپانی ChickenPicks تصور کنید که پیک‌های تولید شده توسط این برند، بیشتر در سبک‌هایی مثل Country مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چنین فکر می‌کنید، بدانید که سخت در اشتباه هستید. البته که پیک‌های ChickenPicks به راحتی از پس قطعات سبک Country بر می‌آیند اما از آن‌ها می‌توانید در اجرای سبک‌های جاز و قطعات با سرعت بالا نیز بهره ببرید.

لبه این پیک بسیار دقیق و ضخیم بوده و از جنس پلاستیک Thermosetting ساخته شده است. در طراحی این پیک، از سری Tritone III الگوبرداری شده. بنابراین Badazz III با دو ضخامت ۲ و ۲.۵ میلی‌متر عرضه می‌شود. به لطف طراحی خوب و کیفیت ساخت بالای این پیک، استفاده از آن بسیار راحت است و از Badazz III می‌توانید برای اجرای سبک‌های مختلف موسیقی مانند Country ، Rock ، Jazz ، Metal و… بهره ببرید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”