ریتم آهنگ

معرفی پنج نوع از ریورب ها: Hall ,Chamber ,Room ,Plate و Spring

معرفی پنج نوع از ریورب ها: Hall ,Chamber ,Room ,Plate و Spring

مقدمه :

معرفی پنج نوع از ریورب ها: Hall ,Chamber ,Room ,Plate و Spring

ریورب یکی از ابزارهای پرکاربرد صدابرداران و مهندسان میکس است و تقریبا در تمام قطعات موزیکی که تا بحال شنیده اید ریورب وجود دارد. با پلاگین ها و پردازشگرهای مولتی افکتی که امروزه وجود دارد، انواع مختلفی از ریورب های برای شما فراهم شده که باید از بین آن ها انتخاب کنید. ریورب های hall، chamber و room موفق شده اند صدای محیط های فیزیکی واقعی را با موفقیت شبیه سازی کنند. دیگر انواع ریورب های مانند plate و spring افکت دستگاه هایی که به وسیله ی انسان ساخته شده اند را بازسازی می کنند. تفاوت بین این ریورب ها در چیست؟ هرکدام از این ها را باید روی چه صدایی استفاده کرد؟

ریورب چیست؟

پیش از این که به بررسی انواع مختلف ریورب ها بپردازیک باید خود ریورب را تعریف کنیم. وقتی صدایی در محیط پخش می شود، بجز صدای مستقیم سورس صدا هرچیزی که شما می شنوید ریورب است؛ انعکاس صدا در محیط. تعداد انعکاس هایی که پس از پخش صدا در محیط ایجاد می شود شاید به بیش از هزار برسد و تمام این انعکاس ها با شدت های مختلف و در زمان های متفاوتی به گوش ما خواهند رسید. وقتی شما در یک محیط کوچک باشید، این انعکاس ها خیلی سریع به گوش شما می رسند و خیلی نزدیک به ولوم صدای اصلی هستند. در این حالت انعکاس ها کوتاه خواهند بود. در یک فضای بزرگ، مدتی زمان می برند تا انعکاس ها به گوش شما برسند، پس ریورب در چنین فضاهایی طولانی تر خواهد بود و شدت انعکاس ها نیز کمتر می شود. در این حالت صدایی غنی و چند لایه خواهید داشت که شبیه آن در مکان های بزرگی مانند کلیساها یا غارهای بزرگ شنیده می شود.

ریورب Hall

ریورب های Hall صدای یک سالن کنسرت را شبیه سازی می کنند. به علت اندازه ی بزرگ چنین فضاهایی، این نوع ریورب decay هایی طولانی خواهد داشت (یعنی محو شدن تدریجی صدا چند ثانیه طول می کشد). این ریورب ها برای پرحجم کردن و اضافه کردن فضا به پدها و سازهای زهی ایده آل است. این ریورب ها همچنین برای تنظیم های ارکسترال کاملا مناسب هستند. با این وجود به علت صدای پرحجم و چند لایه، ریورب های Hall در صورت استفاده ی بیش از اندازه میکس شما را کدر و ناواضح خواهند کرد. صدایی که روی آن از ریورب hall استفاده شده و به صورت سولو صدای پرحجمی دارد، وقتی در میکس و در همراهی با باقی سازها شنیده شود ممکن است کاملا صدایی ضعیف و ناواضح پیدا کند.

ریورب Chamber

ریورب های Chamber مشابه ریورب های hall هستند و صدایی پرتراکم و غرق در آمبیانس را ارائه می دهند. اما این ریورب ها وضوح بیشتری دارند که موجب می شود مانند بسیاری از ریورب های hall صدا را ضعیف و ناواضح نکنند. پیش ترها استودیوها با قرار دادن یک اسپیکر و یک میکروفن داخل یک اتاقی که انعکاس زیادی دارد، مانند دستشویی، هال یا راه پله، چنین ریوربی را می ساختند. یک ترک از اسپیکر پخش میشد، صدای آن به وسیله ی میکروفن (ها) دریافت میشد، سپس این صدا به میز میکس انتقال داده میشد. ریورب های chamber در بسیاری از قطعات معروف گروه بیتلز شنیده می شود و به همین دلیل اتاق های ریوربی که در استودیوهای Abbey Road و Capitol Studios وجود دارند جایگاه ویژه ای کسب کرده اند. ریورب های chamber روی انواع اینسترومنت ها مانند وکال، سازهای زهی، گیتار آکوستیک و…. فوق العاده صدا می دهند. این ریورب ها همچنین برای داشتن صداهای درام با استایل John Bonham ایده آل است.

ریورب Room

ریورب های room که بر اساس صدای یک فضای آکوستیک کوچک تر طراحی می شوند، صدایی شبیه به آمبیانس نرمالی که ما در دنیای واقعی می شنویم دارند. ریورب های room انرژی و کاراکتری طبیعی به صداها می دهند. این ریورب ها همچنین حالتی نامرئی دارند و به خوبی می شود از آن ها در میکس استفاده کرد. ریورب های room برای وکال، گیتار، پیانو، درامز و تقریبا هر چیز دیگری مناسب هستند. وقتی به مقدار ملایمی از این ریورب ها استفاده کنید، می توانند به صدای شما فضا بدهند و در عین حال کاراکتر صمیمی و نزدیک صدا را حفظ کنند.

ریورب Plate

برخلاف ریورب های hall، chamber و room، ریورب های plate صدای محیط های آکوستیک واقعی را شبیه سازی نمی کنند. ریورب های plate یکی از اولین انواع ریورب های مصنوعی هستند که در ابتدا با استفاده از یک درایور مغناطیسی برای ایجاد ارتعاشات در یک صفحه ی فلزی بزرگ ساخته شدند. یک صفحه ی فلزی بزرگ (که طول آن معمولا حدود یک متر و ارتفاع آن حدود دو متر بود) به وسیله ی یک سیگنال که از یک مبدل عبور کرده بود ارتعاش پیدا می کرد. این ارتعاشات سپس به وسیله ی یک کانتکت میکروفن دریافت میشد. نتیجه ای که ایجاد میشد، صدایی گرم، پر تراکم و جذاب بود. EMT 140 مطرح ترین مدل از ریورب های plate اولیه است و در دهه ی 1960 در استودیوی Abbey Road جایگاه ثابتی داشت. به همین علت شما می توانید صدای این ریورب را در بسیاری از کارهای اولیه ی بیتلز و پینک فلوید بشنوید. در دهه ی 1980 بازسازی های دیجیتال از ریورب های plate محبوبیت زیادی پیدا کردند و به سرعت توانستند راهشان را به تجهیزات رَک گیتاریست ها پیدا کنند. کاراکتر منحصر به فرد ریورب plate صدای خارق العاده ای روی وکال و snare دارد و اگر به صورت صحیحی از آن استفاده شود می تواند موجب تمایز یک ترک شود.

ریورب Spring

ریورب های Spring صدایی ایجاد می کنند که شبیه هیچ چیز دیگری نیست. این نوع ریورب ها عملکردی مشابه با ریورب های plate دارند که در آن یک مبدل در یک سر و یک پیکاپ در سر دیگر قرار می گیرد اما بجای صفحه از یک یا چند فنر استفاده می شود. ریورب های spring به علت سایز کوچکی که دارند، معمولا در امپلی فایرهای گیتار دیده میش وند؛ اگرچه انواع مستقلی از آن ها هم برای استفاده های استودیویی وجود دارد. ریورب های spring صدایی تمیز و روشن دارند و برای استفاده روی ترک های گیتاری که می خواهید حسی وینتج داشته باشند ایده آل هستند؛ همچنین اگر به امپلی فایرتان ضربه بزنید صدای صاعقه مانند جذابی را ایجاد می کنند. با این حال پیشنهاد می کنیم به تجهیزات تان آسیب نزنید.

جمع بندی

در این مقاله پنج نوع ریورب را به شما معرفی کردیم که می توانید در میکس هایتان از آن ها استفاده کنید. به خاظر داشته باشید که توضیحاتی که به شما ارائه کردیم بسیار کلی هستند. وقتی تمام پارامترهایی که در یک پلاگین ریورب وجود دارد را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که هر کدام از این ریورب ها پتانسیل نامحدودی دارند. به چه صدایی نیاز دارید؟ صدای یک اتاق فرش شده یا یک اتاق خالی؟ صدای یک فضای استودیویی یا یک انبار متروکه؟ یا یک باجه ی تلفن؟ به لطف تکنولوژی دیجیتال مدرن، شما تمام این امکانات را زیر انگشتانتان خواهید داشت.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”