ریتم آهنگ

۵ ترفند برای داشتن ساستین بیشتر در بیس

۵ ترفند برای داشتن ساستین بیشتر در بیس

۵ ترفند برای داشتن ساستین بیشتر در بیس

وقتی قرار به یک اجرای ریتمیک باشد، معمولا ساستین اولویت نوازنده ی گیتار بیس نخواهد بود. اما بعضی قطعات هستند که نیاز به یک بافت امبینت و نت هایی با کشش بالا دارند. وقتی نت های بیس شما به اندازه ای که می خواهید ساستین ندارند چه کاری انجام می دهید؟ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ارتفاع پیکاپ را تغییر دهید

وقتی می خواهید کاراکتر اصلی یک صدای یک ساز الکتریک را تغییر دهید، تغییر در پیکاپ ها می تواند شروع خوبی باشد. فاصله ی بین سیم ها و پیکاپ ها نه تنها تُنالیته ی آن ها را تغییر می دهد، بلکه نقش مهمی در مقدار ساستین ایفا خواهد کرد. اگر پیکاپ های شما فاصله ی کمی با سیم ها داشته باشد، افکت مغناطیسی آن ها قابلیت ارتعاش سیم ها را محدود می کند. با پایین آوردن پیکاپ ها (که به سادگی و با یک پیچ گوشتی عادی انجام می شود) افکت مغناطیسی ضعیف می شود و سیم های شما به مدت طولانی تری ساستین پیدا می کنند.
با پایین آوردن پیکاپ ها شما همچنین خروجی آن ها را مقداری کاهش خواهید داد. در حین تنظیم پیکاپ ها باید با دقت به صدا گوش دهید و بهترین تناسب بین خروجی و استایل را برحسب استایل مدنظرتان پیدا کنید. کار را با یک پیکاپ شروع کنید و آن را تا جایی تنظیم کنید که از صدا و ساستین آن راضی باشید. سپس پیکاپ دیگر را به شکلی تنظیم کنید که تا جای ممکن با خروجی پیکاپ اول مَچ شود (در همین حین برای رسیدن به ساستین دلخواهتان هم تلاش کنید). شما باید سعی کنید تغییرات بسیار جزئی را در صدا بشنوید، اما وقتی در این راه تجربه کسب کردید و فهمیدید ارتفاع پیکاپ ها به چه شکلی روی تُن تاثیر می گذرد شاید بخواهید ارتفاع پیکاپ را روی تمام سازهایتان تغییر دهید.

تعویض سیم ها

شاید متوجه شوید که پیکاپ ها را در هر ارتفاعی قرار دهید باز هم ساستین مدنظرتان ایجاد نمی شود. اگر از سیم های قدیمی استفاده کنید، تعویض آن ها با سیم های جدید می تواند مشکل شما را برطرف کند؛ البته به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که سیم های زیادی را امتحان کنید و ببینید کدام ساستین بهتری به شما می دهد.

محکم کردن سخت افزار

سیم های شما تنها در بخش هایی با گیتار بیس شما تماس فیزیکی خواهند داشت – تیونینگ ماشین، نات، بریج و سیمگیر. اگر هر کدام از این اجزا شُل باشند، رزونانس کلی صدا کم خواهد شد و ارتعاش سیم ها کاهش خواهد یافت. شما باید مطمئن شوید که تیونینگ ماشین روی هد استاک کاملا محکم است. همچنین اطمینان حاصل کنید که سخت افزار بریج محکم باشد و به هیچ وجه ارتعاش نداشته باشد – اگر سدل شما ارتعاش داشته باشد، ساستین کاهش پیدا خواهد کرد. نات معمولا بخشی است که کسی به فکر عوض کردن آن نمیفتد، اما اگر نات بیس شما پلاستیکی است، می توانید به جهت افزایش ساستین، آن را به یک نات استخوانی ارتقا دهید، و یا نات های با کیفیت بالایی که از متریال های مصنوعی ساخته می شوند.

اضافه کردن ساستین با یک پدال کامپرسر

پدال های کامپرسر داینامیک رنج ساز شما را کنترل می کنند. با اعمال کامپرشن روی تُن بیس، شما می توانید ساستین را افزایش دهید. یک پدال کامپرسر ساده می تواند کامپرشنی با کیفیت استودیویی را در حالتی خیلی ساده به شما ارائه دخد – تنها دو دکمه ی چرخشی و یک سوییچ تمام کنترل های مورد نیاز شما برای اعمال مقدار مناسبی از کامپرشن برای تقویت ساستین را برای شما مهیا خواهد کرد. شما همچنین می توانید از پدال هایی که تمرکز آن ها بر ساستین است، مانند پدال Pigtronix Philosopher Micro Bass Compressor/Sustain استفاده کنید. این پدال یک کامپرسر است، اما دارای یک دکمه ی چرخشی مخصوص ساستین هم می باشد.
اگر تجربه ی کافی در استفاده از کامپرسرها ندارید، استفاده از آن می تواند شما را سردرگم کند. بهتر است ابتدا کار با آن را یاد بگیرید.

تکنیک های خلاقانه ی ساستین برای اجرا

تکنیک هایی که تا به اینجا به آن ها اشاره کردیم قطعا به تقویت ساستین بیس شما کمک می کنند، بدون این که تُن پایه ی شما دچار تغییر شود. اما اگر نخواهید یک تُن عادی بیس داشته باشید چطور؟ اگر به دنبال تُنی با ساستین بسیار زیاد مانند حالتی که آرشه کشیدن روی ویولن سل ایجاد می کند باشید چطور؟ اینجاست که یک دستگاه ساستینر مانند Ebow Plus یا TC Electronic Aeon به کار شما می آید. کافیست یکی از این دستگاه ها را روی سیم ها داشته باشید؛ این دستگاه تا زمانی که آن را از روی سیم بردارید، به سیم ساستین خواهد داد. در این حالت صدای متمایزتری خواهید داشت که برای سبک هایی که کارهای خلاقانه و تجربی بیشتری در آن ها انجام می شود ایده آل است. اگر نمی خواهید استایل نوازندگی را دچار تغییر کنید، بد نیست نگاهی به پدال Electro-Harmonix Freeze داشته باشید. این پدال قادر است میکرو لوپ هایی از هر نتی که شما آن را نگه داشته اید ایجاد کند؛ به این صورت تا زمانی که افکت را خاموش کنید ساستین ادامه پیدا خواهد کرد.

بیش از یک راه برای تقویت ساستین وجود دارد

تمام این ها بر می گردد به این که شما چرا می خواهید ساستین گیتار بیس را افزایش دهید. اگر حس می کنید به هر حالتی که ساز می زنید نت های شما خیلی سریع محو می شوند، ابتدا پیکاپ ها و سازتان را چک کنید. اگر سازتان جدید است و نمی خواهید در آن دست ببرید، با اضافه کردن یک پدال کامپرسر ساده می تواند ساستین و حجم بیشتری به صدا بدهید. در نهایت اگر به دنبال کارهایی خلاقانه و ماجراجویانه هستید، می توانید از یک پدال یا دستگاه ساستینر استفاده کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”