ریتم آهنگ

۹ راه برای خلق ایده_های الهام_بخش در حین ساخت موسیقی

۹ راه برای خلق ایده_های الهام_بخش در حین ساخت موسیقی

مقدمه :

۹ راه برای خلق ایده‌های الهام‌بخش در حین ساخت موسیقی

حفظ لحظه‌هایی که در استودیو هستید و ناگهان خلاقیت در وجودتان شعله‌ور می‌شود، چندان آسان نیست اما در این مقاله می‌خواهیم نکات و ترفندهایی را به شما معرفی کنیم که به شما در انجام این کار، کمک می‌کنند.
بدترین چیز در روند تولید موسیقی، از بین رفتن خلاقیت و اصطلاحا خشک شدن چاه خلاقیت است. این امر می‌تواند بسیار کلافه کننده باشد.
به شما این اطمینان را می‌دهیم که با خواندن نکات و ترفندهای ۹ گانه که برای شما آماده کرده‌ایم، می‌توانید در مواجهه با این شرایط، بسیار بهتر از قبل، عمل کنید.

لاک‌پشت و خرگوش!

حتما داستان مسابقه بین لاک‌پشت و خرگوش را شنیده‌اید. داستانی که در آن، خرگوش با سرعت زیادی از لاک‌پشت فاصله می‌گیرد و مسیر بسیار زیادی را طی می‌کند و چون به پیروزی خود اطمینان دارد، چند ساعتی را استراحت می‌کند و در این مدت، لاک‌پشت که «آهسته و پیوسته» در حرکت بوده، از خرگوش سریع داستان جلو می‌زند و برنده مسابقه می‌شود.
چیزی که این مسابقه می‌تواند به ما یاد دهد، «آهسته و پیوسته» قدم برداشتن در راه است. این داستان را با روند تولید موسیقی، مقایسه کنید. وقتی ایده منحصر به فرد و جذابی به ذهن‌تان خطور کرد، تنها کاری که باید انجام دهید آن است که از عجله بپرهیزید و سعی کنید که ایده‌تان را به صورت «آرام و پیوسته» پرورش دهید. انجام این کار می‌تواند بسیار سودمند باشد.
در بیشتر مواقع، بهترین و محبوب‌ترین آهنگ‌ها، یک شبه و در کوتاه مدت ساخته نشده‌اند؛ بلکه ممکن است آن‌ها طی ماه‌ها فکر و تمرین، به آرامی توسعه یابند. در این مواقع، وقتی در ابتدا یک ایده به ذهن آهنگ‌ساز می‌رسد، آهنگ‌ساز آن ایده ناب را در کمال آرامش و حوصله، پرورش می‌دهد و رفته رفته ایده‌های جذاب‌تر و بهتری را در ساخت و تولید آهنگ دخیل کرده و ایده‌های ضعیف‌تر را از آهنگ، حذف می‌کند. این فرآیند و انتخاب‌های درست موجب می‌شوند که در نهایت، ما شاهد یک قطعه موسیقی فاخر و کامل باشیم.
این نکته را به خاطر داشته باشید که سرعت در کار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد اما اغلب، انجام کار، با حوصله و طمانینه، بسیار بهتر و باارزش‌تر است.

استراحت منظم داشته باشید

همه ما هنگام تولید موسیقی، ممکن است از محدودیت‌ها و مشکلات احتمالی، کلافه و سردرگم شویم. فرض کنید ساعات زیادی را مشغول ساخت موسیقی بوده‌اید و حالا در پایان روز، می‌خواهید در مورد اضافه کردن یک لاین سینت به پروژه‌تان تصمیم‌گیری کنید. این تصمیم می‌تواند بسیار مهم باشد و در اغلب موارد، جذابیت پروژه به همین تصمیم‌ها وابسته است. پیشنهاد ما به شما این است که در این شرایط، از استودیو خارج شوید و حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. این کار می‌تواند ذهن شما را مرتب کند و به شما در اتخاذ تصمیم‌های درست، کمک بزرگی کند.

در ساخت بیت‌هایتان خلاقیت به خرج دهید

به لطف استانداردسازی Mapping درام در میدی، حالا می‌توانید تنها به کمک یک کیبورد، صداهای درام را ایجاد کنید. بدین صورت که صدای Kick به نت “دو”، صدای Snare به نت “ر” و… تعلق می‌گیرند.
بعضی پلاگین‌های درام، علاوه بر صداهای درام، اصوات دیگری را نیز در اکتاوهای بالاتر قرار می‌دهند. بنابراین با کپی کردن بیت‌هایتان و انتقال آن‌ها به اکتاوهای بالاتر، شاید بتوانید یک صدای جدید جذاب یا یک ناهنجاری به وجود آورید.

هرگز فقط قسمت ابتدایی آهنگ را ننویسید

ممکن است هر یک از ما، ۱۰۰ ها پروژه نیمه‌کاره در هاردمان داشته باشیم که نمی‌دانیم هر کدام را به چه شکل می‌خواهیم توسعه دهیم. در حقیقت، توسعه و پرورش یک پروژه، از شروع کردن آن، آسان‌تر است. به هر حال نباید تسلیم شد. وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کنید، آن را نیمه‌کاره رها نکنید.

عجله را کنار بگذارید

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که آهنگی را از طریق رادیو یا اسپاتیفای می‌شنوید و از آن آهنگ برای ساخت پروژه خود، الهام و ایده می‌گیرید. حال وقتی به سراغ شروع و توسعه پروژه می‌روید، ممکن است در ابتدا وقتی با صفحه خالی ورکستیشن مواجه می‌شوید، به این فکر کنید که قدرت لازم و کافی برای خلق یک اثر الهام‌بخش را ندارید و در نتیجه ناامید شوید. در این لحظه، به این موضوع فکر کنید که تمام موزیسین‌های موفق و بزرگ، برای خلق آثار خارق‌العاده‌شان، دقیقا از همین مرحله‌ای که شما در آن قرار دارید شروع می‌کنند.
اغلب موزیسین‌ها، از یک ساز ساده سینت پروژه‌شان را شروع می‌کنند و ایده اولیه‌شان را طی روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، پرورش و توسعه می‌دهند و در نهایت، تکمیل می‌کنند. قسمت اول این مقاله را جدی بگیرید! «آهسته و پیوسته» قدم برداشتن. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که یک اثر موسیقیایی خوب، شبیه یک ماراتن است. در حالی که اکثر موزیسین‌های مبتدی، آن را شبیه مسابقه دو می‌بینند.

همکاری…

از ایده‌های خودتان خسته شده‌اید و فکر می‌کنید آن‌ها تکراری هستند؟ وقتتان را با افراد دیگر بگذرانید. با دیگران صحبت کنید و از نقطه نظرات آن‌ها باخبر شوید. تاثیری که صحبت کردن با دیگران روی ایده‌ها و اهداف ما می‌گذارد، واقعا شگفت‌انگیز است. با صحبت کردن و ارتباط با دیگران، ممکن است مهارت‌های جدیدی را بیاموزید که همه این‌ها در بهبود و پیشرفت قدرت ایده‌پردازی شما، موثر هستند.

موسیقی‌تان را در ریتم‌ها و وزن‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند بنویسید

فرض کنید که به شما گفته شود زین پس فقط می‌توانید در گام “دو مینور” آهنگ‌هایتان را بنویسید. ممکن است در ابتدا خیلی ناامید نشوید و قبول کنید اما بعد از مدتی متوجه شوید که محدودیت‌ها مانع از پرورش یک ایده خلاقانه می‌شوند. امروزه تقریبا هر قطعه موسیقی موفق(از نظر تجاری) با متر ۴/۴ ساخته می‌شود. حتی ورکستیشن‌ها هم به طور پیش‌فرض روی متر ۴/۴ تنظیم هستند.
این استاندارد، de facto نامیده می‌شود که برای اکثر تهیه کنندگان موسیقی، نامی آشنا به حساب می‌آید. قوانین و استانداردها را بشکنید و از بند محدودیت‌ها رها شوید. متر پروژه‌تان را به ۳/۴ ، ۱۲/۸ یا حتی ۵/۴ تغییر دهید و ببینید که چه اتفاقی می‌افتد. شما حتما متوجه آزادی عملی که در انتخاب و طراحی بیت‌ها کسب می‌کنید، خواهید شد.

خودتان باشید…

اجازه ندهید که دیگران با جملات و نظرات‌شان، شما را از رسیدن به هدف‌تان منصرف یا ناامید کنند. ممکن است خیلی‌ها به شما بگویند که موسیقی‌تان عجیب یا مسخره است! به آن‌ها توجه نکنید. هدف آن‌ها شکست شماست. بنابراین همیشه به اصالت خود، افتخار کنید.

از بوم نقاشی خالی و سفید دوری کنید!

فرض کنید حرفه هنری شما، نقاشی است. پس شما در یک دست‌تان مداد رنگی دارید و روبه‌رویتان کاغذ سفید نقاشی را می‌بینید. در ابتدا، هر شکلی که رسم می‌کنید به وضوح قابل رؤیت است. این بدان معناست که اگر خطا کنید و خط کجی را رسم کنید نیز خطاها به وضوح دیده می‌شوند؛ چرا که تضاد بین سفیدی کاغذ و رنگ مداد رنگی، بسیار زیاد است.
اگر رنگ کاغذ متفاوت باشد یا دارای بافت خاصی باشد، خط شما کمتر در معرض دید خواهد بود و اگر هم اشتباهی از شما سر بزند، ممکن است دیده نشود.

پروژه خالی در ورکستیشن شما، همان کاغذ سفید نقاشی است. به جای آن که ملودی اصلی را به صورت خالص و به تنهایی ضبط کنید، چرا از صداهای ملایم در پروژه‌تان استفاده نکنید؟ در حقیقت، شاید بهتر باشد از Filler ها استفاده کنید. این فیلرها می‌توانند هر صدایی باشند. نرم‌افزاری برای این منظور طراحی شده که نام آن Bloom است. می‌توانید از اصوات درون این نرم‌افزار برای فضاسازی در پروژه‌هایتان بهره ببرید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”