ریتم آهنگ

چطور از افکت های ماژولیشن روی درامز استفاده کنیم

چطور از افکت های ماژولیشن روی درامز استفاده کنیم

چطور از افکت های ماژولیشن روی درامز استفاده کنیم

اگرچه افکت های ماژولیشن اولین چیزی نیستند که در هنگام پردازش صدای درامز به ذهن برسند – و شاید کلا به ذهن نرسند – افکت هایی مانند کورس، فیزر و فلنجر برای واید کردن استریو، تحرکت دادن به صدا و افزودن جذابیت طیفی می توانند معجزه کنند.

هر سه ی این افکت های استودیویی شامل تکرار صدا و ایجاد کپی هایی از آن و همچنین دیلی دادن به سیگنال ورودی به مقدار بسیار کمی می باشند، به شکلی که دیلی تایم به وسیله ی یک LFO ماژولیت می شود تا صدایی که این افکت ها به آن ها معروف هستند تولید شود. کورس صدا را پرحجم تر می کند و باعث می شود صدا به شکلی به گوش برسد که انگار چند نسخه از همان صدا با pitch های مختلف با یکدیگر اجرا می شوند. فلنجرها و فیزرها دو استایل مشابه از سویپ فرکانس ها را ارائه می دهند که تفاوت آن ها استفاده از فیلترهای all-pass در فیزرها می باشد. شاید معروف ترین (و قدیمی ترین) نمونه ی افکت فلنجر را می توان در قطعات Tomorrow Never Knows از بیتلز و Itchycoo Park از Small Faces شنید؛ فیزرها هم افکت مورد علاقه ی گیتاریست گروه کویین، یعنی برایان مِی هستند. افکت همه جا حاضر کورس هم به خوبی در گیتار قطعه ی Come As You Are از نیروانا شنیده می شود.

این افکت ها ابزارها معمولا برای جذاب کردن صدای درامز استفاده نمی شوند…اما شما می توانید این کار را انجام دهید.

مرحله ی اول:

یک لوپ درام که دارای افکت کورس باشد، صدای وایدتری دارد؛ البته این واید شدن صدا نباید روی بیس درام اتفاق بیفتد چون در این حالت صدای بیس درام غیرمتمرکز و نامطلوب خواهد شد. پس بیس درام را باید دوباره در مرکز میدان استریو قرار دهید. کاری که باید انجام دهید این است که kick را به شکلی از سر راه افکت کنار بزنید.

مرحله ی دوم:

این کار را به روش های مختلفی می توانید انجام دهید که بستگی به نرم افزار آهنگسازی شما دارد؛ اما در نرم افزار Live راحت ترین روش این است که در یک Audio Effect Rack دو Chain (زنجیره ی افکت) ایجاد کنید و روی هر کدام یک EQ Three اینسرت کنید؛ سپس باندهای Mid و High را روی یکی از زنجیره ها mute کنید و در زنجیره ی دیگر باند Low را mute نمایید. مطمئن شوید که تنظیمات FreqLow برای هر دو یکسان باشد.

مرحله ی سوم:

پلاگین کورس مورد نظرتان را روی زنجیره ای که در آن باند Low را mute کرده اید، اینسرت نمایید. حالا فقط المان های mid و high – یعنی snare و hi-hat ها – پردازش می شوند و kick که به زنجیره ای که در آن باندهای High/Mid بی صدا شده اند مربوط می شود هیچ تاثیری از افکت کورس نمی گیرد. نتیجه ی نهایی صدای واید تر و جذاب تر است که به پانچ بیس و وضوح kick آسیبی نمی رساند.

مرحله ی چهارم:

snare بخشی از درام است که بیشترین بهره را از افکت کورس می برد و اگر درامز شما به کانال های مجزایی انتقال داده شده اند، پردازش کردن snare به تنهایی بسیار راحت تر خاهد بود. حواستان به تنظیمات dry/wet mix هم باشد چرا که تاثیر زیادی روی نتیجه ی نهایی خواهد داشت.

مرحله ی پنجم:

فیزرها هم مانند کورس نباید روی تمام کیت درام اعمال شوند. برای وسعت دادن به استریو ایمیج و ایجاد تحرکات فرکانسی برای پرکاشن و hi-hat، فیزرها می توانند بسیار کارآمد باشند. بازی کردن با سرعت ماژولیشن (پارامتر modulation rate) افکت قابل توجهی روی صدا خواهد داشت.

مرحله ی ششم:

در نهایت فلنجرها را داریم که مشابه با فیزرها اما کمی ساده تر هستند. سوییپ کلاسیک فلنجر – که اولین بار توسط بیتلز در قطعه ی The Small Faces استفاده شد – همیشه می تواند در پایان یک پارت روی درام قرار بگیرد و صدای فوق العاده ای ایجاد کند. پلاگین فوق العاده ی Satin از شرکت u-he که یک پلاگین شبیه ساز tape می باشد با داشتن گزینه ی automation این کار را برای شما آسان تر می کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”