ریتم آهنگ

۵ راه برای استفاده حداکثری گروه موسیقی از جلسات تمرین

۵ راه برای استفاده حداکثری گروه موسیقی از جلسات تمرین

مقدمه :

۵ راه برای استفاده حداکثری گروه موسیقی از جلسات تمرین

چه تازه عضو یک گروه موسیقی شده باشید و چه از عملکرد گروه موسیقی فعلی‌تان ناامید شده باشید، به هر حال یکی از راه‌های سنجش میزان موفقیت، جلسات تمرینات است.

آیا همه چیز آن‌طور که انتظار دارید پیش می‌روند؟ آیا مدام اتفاقات بد رخ می‌دهند و شرایط بد پیش می‌روند؟ آیا در جلسات تمرینات، از موسیقی لذت می‌برید؟ هر کدام از این عوامل نقش بسیار تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری نوع اجراها و تعاملات‌تان با یک‌دیگر ایفا می‌کنند.

ایجاد تغییرات، به‌معنای بدخلقی و حکم‌فرمایی نیست. فی‌الواقع وقتی از تغییرات صحبت می‌کنیم، مقصودمان تغییر برخی عادت‌های نادرست و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات برای رسیدن به یک برنامه روتین و جذاب است.

به عبارت دیگر، در هر جلسه تمرین باید بدانید که دقیقا می‌خواهید چه کاری انجام دهید و همچنین نحوه تقسیم‌بندی واقع‌بینانه کارها و مدت زمان واقع‌بینانه برای انجام آن‌ها را نیز مورد توجه قرار دهید. البته این موارد هنگام ضبط یا اجرای زنده موسیقی هم صادق هستند. بنابراین در چنین شرایطی باید بدانید که می‌خواهید چه قطعه‌ای را کاور/ضبط کنید.

همان‌طور که سبک موسیقی و اهداف‌تان می‌تواند نوع تمایلات و برخورد شما با سایر اعضای گروه را تعیین کند، ویژگی‌های شخصیتی نیز نقش به‌سزایی در رفتار و عملکرد شما در رابطه با دیگران ایفا می‌کنند. موفقیت و شکست شما مستقیما به توانایی شما در مدیریت گروه و پیش‌گیری از تنش‌ها بستگی دارد.

با توجه به مواردی که بیان کردیم، در این مقاله قصد داریم ۵ راه‌کار برای استفاده حداکثری از جلسات تمرین و اجراهای زنده را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید…

برای سهولت در انجام کارهای بزرگ، آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

معمولا در جلسات اول تمرینات، بی‌نظمی و بی‌برنامگی کاملا طبیعی است. اما با گذشت زمان و برگزاری جلسات تمرین بیشتر، در صورتی که زمان‌بندی و برنامه‌ریزی نداشته باشید، ریسک و خطر ناامیدی افزایش می‌یابد. بنابراین باید تلاش کنید تا از همان ابتدای راه، جلسات تمرین‌تان سودمند و لذت‌بخش باشد.

واقع‌بینی بسیار مهم است. سعی کنید حدود ۳ آهنگ را انتخاب و روی آن‌ها تمرکز کنید. ممکن است شما در حال تمرین یک قطعه به‌خصوص باشید. در این صورت، حتما برای تمرین جلسه بعدی، یک قطعه جدید انتخاب کنید.

انجام این کار، ضمن حفظ جذابیت جلسه تمرینات، می‌تواند موجب پیشرفت سریع شما شود. اگر احساس کردید قطعه‌ای بیش از حد سخت است، به جای کلنجار رفتن با آن، یک قطعه دیگر را در لیست تمرینات‌تان قرار دهید. دقیقا در چنین شرایطی، باید با مشورت و صحبت با سایر اعضای گروه، قطعه جدید را برگزینید.

برنامه داشته باشید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات و تصورات غلط اغلب گروه‌های موسیقی در جلسه اول تمرینات‌شان این است که همه چیز داخل اتاق اتفاق می‌افتد! اگر هر کس به صورت انفرادی خودش را برای جلسات تمرینات آماده کند، تغییرات بزرگی رخ خواهند داد. به همین دلیل است که همه باید با یک‌دیگر هماهنگ باشند، بدانند جلسات تمرین کِی و کجا تشکیل می‌شود، باید روی چه قطعاتی تمرکز کنند و موسیقی را در کدام گام اجرا نمایند.

تمرینات شما باید در مکانی باشد که «بدون نگرانی» و «با خیالی آسوده» بتوانید اجرای «کامل» یک قطعه را یاد بگیرید. بنابراین پلاتوها و اتاق‌های اجاره‌ای اصلا مکان خوبی برای یادگیری و تمرین موسیقی نیستند؛ چراکه در این اماکن نمی‌توانید از وقت‌تان استفاده مفید داشته باشید.
پس تفاوت زیادی بین آماده بودن افراد برای کاور یک قطعه از پیش تعیین شده و سردرگمی آن‌ها برای درک و یادگیری یک قطعه خارج از برنامه وجود دارد.

فی‌الواقع پیشنهاد یادگیری یک قطعه به صورت بداهه و خارج از برنامه ممکن است برای بعضی‌ها بسیار سودمند و کارآمد باشد اما این روش برای همه جواب نخواهد داد. این را به خاطر داشته باشید که داشتن برنامه‌ریزی و نظم، ریسک ناامیدی‌ها و تنش‌ها را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

به فیدبک‌های مثبت اهمیت بدهید.

به عنوان یک گیتاریست شاید برای شما ضبط فایل نهایی اجرای گروه راحت‌تر از ضبط هر مرحله تمرین باشد اما توصیه ما این است که حتی با موبایل‌تان هم که شده، یک بار اجرای گروه‌تان را ضبط کنید. انجام این کار، فواید بسیاری دارد. گاهی اوقات شاید نیاز باشد نظرات‌تان در مورد اصوات را با سایر اعضای گروه در میان بگذارید. در چنین مواقعی، ممکن است توضیح دقیق و واضح چیزی که شما می‌شنوید واقعا سخت باشد. بنابراین اولین فایده ضبط تمرینات، امکان توضیح دقیق [صدایی که می‌شنوید] به دیگران است.

با گوش دادن به نسخه ضبط شده اجرای گروه می‌توانید تصویر بزرگ‌تری از ترکیب موسیقی‌تان بشنوید. علاوه بر این، وقتی به عنوان یک مخاطب به موسیقی ضبط شده‌تان گوش می‌دهید، بهتر متوجه نقاط قوت و ضعف آن خواهید شد. این دقیقا جایی است که ضمن حمایت و تمجید، باید درایت و جدیت به خرج دهید. به عنوان مثال اگر همکار شما نتی را اشتباه اجرا کرده یا تمپو پروژه را رعایت نکرده، لازم نیست او را مورد شماتت قرار دهید؛ به جای آن می‌توانید از جملات محترمانه‌تر و صمیمانه‌تری استفاده کنید.

همه ما ممکن است اشتباه کنیم. در نتیجه وقتی یک نفر تمام تلاشش را برای موفقیت یک آهنگ به خرج می‌دهد، از وی تشکر کنید. تعریف، تمجید و قدردانی چیزهایی هستند که همه موزیسین‌ها دوست دارند بشنوند اما متأسفانه همین کلمات ساده، خیلی اوقات فراموش می‌شوند! عکس‌العمل‌ها و فیدبک‌های مثبت می‌تواند واقعا برای هر گروه موسیقی، مؤثر و ضروری باشد و به اعضای گروه حس مهم بودن و ارزش‌مند بودن را منتقل کند.

متعهد باشید.

وقتی صحبت از جلسات تمرین به میان می‌آید، نادیده گرفتن توافق در مورد لجستیک ساده خواهد بود. از طرف دیگر، وادار کردن افراد به متعهد شدن در قبال چند ساعت وقت گذاشتن برای تمرینات، در بعضی مواقع می‌تواند موجب شکل‌گیری و در بعضی مواقع می‌تواند موجب شکل و نابودی گروه موسیقی شود.

بهتر است بعد از هر جلسه تمرین، جلسه بعدی را برنامه‌ریزی و ثبت نمائید. سعی کنید از یک دفترچه کوچک برای یادداشت زمان و مکان تمرینات استفاده کنید. با انجام این کار، اعضای گروه می‌دانند که هر جلسه باید کِی و کجا حضور یابند. اگر پلاتوها و اماکن گران قیمت و معروف را برای اجاره ساعتی انتخاب می‌کنید، این روش می‌تواند بسیار کاربردی و سودمند واقع شود.

توصیه می‌کنیم برای تبادل نظر و گفت‌وگوی خارج از جلسات تمرین، یک گروه اینترنتی برای این منظور تشکیل دهید. این کار کمک می‌کند تا اعضای گروه، حس بهتری داشته باشند و بدانند که سایر اعضای گروه به آن‌ها نیاز دارند و حضور آن‌ها در گروه بسیار حیاتی است. تشکیل گروه موسیقی کمک می‌کند تا افراد بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کلی و جزئی شرکت کرده و قبل از هر کار، برای انجام آن به توافق برسند.

احترام یک‌دیگر را رعایت کنید.

با گذشت زمان و کسب تجربه، کم کم متوجه می‌شوید که بعضی تعاملات و رفتارها در گروه موسیقی، شایسته‌اند و بعضی دیگر اصلا مناسب و زیبا نیستند. قاعدتا هیچ کدام از ما دوست ندارد گروه موسیقی هم مانند مشاغل اداری و دولتی باشد. هیچ کدام از ما دوست ندارد ریاست کند یا تحت ریاست شخص دیگری قرار گیرد. اما تصور کنید شخصی هر جلسه نیم‌ساعت دیرتر از ساعت مشخص شده برسد! وی با این کارش باعث می‌شود همه ۳۰ دقیقه معطل وی شوند. طبیعتا در چنین شرایطی، گروه مجبور می‌شود بدون حضور آن شخص تمرینات‌اش را شروع کند و آن شخص از تمرینات جا خواهد ماند و قطعا بابت این موضوع، حق هیچ‌گونه شکایتی ندارد.
استراحت «منظم» را جدی بگیرید. بی‌تردید هیچ‌کس دوست ندارد جریان خلاقیت را از بین ببرد و به جای آن، به استراحت کردن بپردازد. اما به هر حال باید وقتی را برای استراحت، خوردن غذا و نوشیدن آب تنظیم کنید.

یکی دیگر از معضلات و مشکلاتی که ممکن است در جلسات تمریسن با آن روبه‌رو شوید، اجرای موسیقی هنگام کوک کردن سازها و صحبت اعضا با یک‌دیگر است. وقتی صحبت از مزاحمت‌های صوتی به میان می‌آید، ذهن ما اول از همه به سراغ درام و درامر سوق پیدا می‌کند! حقیقت آن است که فقط درامرها آلودگی صوتی تولید نمی‌کنند! گیتاریست‌ها هم می‌توانند موجب مزاحمت‌های صوتی شوند. خلاصه بگوئیم… سعی کنید خارج از وقت‌های اصلی تمرین، قطعه‌ای را با صدای بلند اجرا نکنید. قطعا همه ما، نوازندگی و اجرای موسیقی را دوست داریم اما قبل از آن، باید حواس‌مان به پیرامون‌مان باشد. باید مراقب باشیم که با صدای سازمان برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنیم.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”