ریتم آهنگ

کارت صدا یا کارت صوت (Sound Card)

کارت صدا یا کارت صوت (Sound Card)

کارت صدا «Sound Card» یا کارت صوت یکی از قطعات مربوط به سخت افزار کامپیوتر این امکان را فراهم می کند که صدا به صورت دیجیتالی از طریق بلندگو ها «اسپیکر» پخش شده و صداهای آنالوگ در فرمت دیجیتالی صبط شوند. غیر از صدای بیپ اولیه که معمولاً موقع راه اندازی رایانه و از طریق بلندگوی Computer شنیده می شود، کلیه صداهای دیگر از طریق یک زیر سیستم صوتی ایجاد می گردد.

مقاله کارت صدا کامپیوتر را برای این ساعت از سایت DownloadArticle.ir آماده کرده ایم که بعد از توضیحات لازمه پیرامون موضوع مورد بحثمان، می توانید این مقاله را به صورت کامل دانلود نمایید. مطالب مهمی که در این مقاله به کار رفته است به صورت زیر می باشد :

  1. در ابتدای این مقاله کارت صوت تعریف شده است و در ادامه آن دلایل ساخت کارت صدا توضیح داده شده است.
  2. بخش های تشکیل دهنده یک کارت صدا موضوع بعدی است که پیرامون آن چندین خط نوشته شده است.
  3. همچنین نکاتی پیرامون انتخاب یک کارت صوتی خوب بیان شده است.
  4. و چندین مطلب دیگر که بعد از دانلود می توانید آن ها را مطالعه کنید … .

آشنایی کامل با کارت صدا

کارت های صدا قابلیت کار با صدای دیجیتال را به کامپیوترها اضافه کرده اند. اولین کامپیوتر شخصی IBM میتوانست توسط بلندگوی زمخت خود، صداهای مختلف را پخش کند و این کار را با فرستادن ضربه های الکتریکی متناظر با فرکانس و دامنه صداهای مورد نظر انجام می داد.

آنچه که کارتهای صوتی انجام دادند، اضافه کردن ابزارهای لازم به کامپیوتر برای کار کردن با صداهای پیچیده بود.

مردم اغلب به اهمیت و ارزش واقعی کیفیت صدا در یک کامپیوتر چند رسانه ای واقف نیستند. اکثر برنامه های کاربردی برای پخش قطعات صوتی موجود در خود، از کارت صدا و بلندگوهای کامپیوتر ها بهره می گیرند.

اغلب کارت های صوتی از این اجزا تشکیل می شوند :

  • مبدل های دیجیتال به آنالوگ
  • مبدل های آنالوگ به دیجیتال
  • تراشۀ پردازش صوت با پردازندۀ سیگنال دیجیتال (DSP)
  • یک تراشۀ تقویت کننده برای تقویت سیگنال های فرستاده شده به بلندگوها (این تراشه روی بعضی از کارتهای صوتی وجود دارد)
  • پورت های ورودی آنالوگ برای میکروفن، سیگنالهای خط، CD های صوتی و دستگاه های MIDI
  • پورت های خروجی آنالوگ برای بلندگوها، سیگنال های خط و Joystick ها

انواع صدا

کارت های صوتی با انواع مختلف صداها کار می کنند. متداول ترین نوع آنها صداهای Wave یا همان فایل های wave. ویندوز هستند که سیستم آنها را پخش می کند.

نوع دیگر از فایل های صوتی، صداهای MIDI که (mid.) هستند که به عنوان روشی مؤثر برای پخش موسیقی، در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

دانلود مقاله درباره کارت صدا یا کارت صوت (Sound Card)

دانلود مقاله درباره کارت صدا یا کارت صوت (Sound Card)

مورد غیر معمول کاربرد صوت در کامپیوترها، صدای ترکیبی (Frequency Modulated) است. این نوع صدا که به وسیله کارتهای Sound Blaster اولیه مشهور شد، توسط بسیاری از بازیهای کامپیوتری مبتنی بر DOS برای تولید موسیقی و افکت های صوتی ساده به کار برده می شد. کیفیت این نوع صدا، پایین است اما این تکنیک اولین محصول سیستم های صوتی در کامپیوتر ها بود.

چهره جدید کارت های صوتی

سال 1998، سالی هیجان انگیز در صنعت کارت صوت و سالی دشوار برای ارتقای کامپیوتر ها در این زمینه بود. برای اولین بار پس از دهۀ 1980، استاندارد Sound Blaster از شرکت creative Labs با یک رقابت جدی مواجه شد. در اواخر سال 1998 مسئله سازگاری Sound Blaster تقریباً حل شد و Direct Sound از شرکت Microsoft نیز به عنوان استاندارد جدید پذیرفته شد.

تحت DOS، نرم افزارها برای استفاده از امکانات و ویژگی های سخت افزار، نیازمند دسترسی مستقیم به سخت افزار بودند.

به خاطر سهم عظیم Sound Blaster در بازار کامپیوتر، تولید کنندگان نرم افزار و به خصوص شرکت های تولید کنندۀ بازی های کامپیوتری تمام تلاش خود را بر روی ساختار Sound Blaster از شرکت Creative Labs متمرکز کردند.

بنابراین بازیهایی که فقط تحت DOS اجرا می شوند (نه آنهایی که در یک پنجرۀ Dos تحت ویندوز اجرا می شوند) به سازگاری با Sound Blaster یا هر کارت صدا دیگر که از این استاندارد پیروی کند، نیازمندند. اما تحت ویندوز همه چیز تغییر می کند.

سیستم عامل، یک لایۀ نرم افزاری میان سخت افزار و برنامه کاربردی قرار می دهد تا در صورت تغییر سخت افزار، پایداری و سازگاری حفظ شود. این لایۀ نرم افزاری «لایۀ انتزاعی سخت افزار» خوانده می شود.

تا زمانی که کارت صدا یا هر وسیلۀ جانبی دیگر با استانداردهای سیستم عامل مطابقت داشته باشد، هر بازی یا برنامه کاربردی سازگار با سیستم عامل از آن کارت یا وسیله استفاده کند. تولید کنندگان بازیهای کامپیوتری دیگر مجبور نیستند برای انواع کارتهای صدا، رابط های جداگانه ای بنویسند.

خرید کارت صدا

قبل از خرید کارت صدا، باید تصمیم بگیرید که از این ارتقا چه هدفی دارید. این ها دلایل خوبی برای ارتقای یک کارت صوتی است :

  • کیفیت بالای صدای موجی
  • قابلیت جد موجوی MIDI، برای بدست آوردن صدای واقعی تر و نیز اضافه کردن ویژگی چند آوایی برای پخش قطعات ارکستر ها
  • قابلیت صدای سه بعدی برای بازی ها و برنامه های چند رسانه ای
  • سازگاری بهتر با بازیها و نرم افزارها
  • صدای دو طرفه برای ارتباطات تلفنی و کنفرانس های تصویری
  • فراهم ساختن استودیوی دیجیتال، شامل ضبط چند کاناله و تولید افکت هایی نظیر افکت های اکو و سرود جمعی

به علاوه، باید نگران بعضی مسائل دیگر هم باشید. حتی اگر یک کارت صوت مناسب با نیازهای خودتان پیدا کردید، ممکن است بعضی مشخصات سبب شوند که آن کارت صدا، مناسب سیستم شما نباشد.

برای مثال، بسیاری از سیستم ها (به خصوص کامپیوترهای رومیزی)، فاقد فضای خالی برای نصب کارتهای صوتی هستند. شما باید ابتدا چک کنید که آیا کارت صدای مورد نظرتان در فضای موجود در داخل کیس و مادربرد کامپیوتر جا می گیرد یا خیرد.

عیب یابی و رفع عیب کارت صدا

تحت Windows 3.1، نصب کارت صوت بسیار مشکل بود. مشکل از آنجا آغاز می شد که دستگاه های سازگار با Sound Blaster به منابع بسیاری نیاز داشتند. این کارتها برای کار کردن به DMA و IRQ اختصاصی و نیز تنظیمات آدرس پورت نیازمند هستند که این امر باعث ایجاد ناسازگاری با سایر دستگاه ها می شود.

رفع عیب : داخل کامپیوتر شما آلوده به سیگنال های الکترو مغناطیسی است، موجوداتی که دشمن سیگنالهای صوتی آنالوگ هستند.

اگر از کیفیت صدای کارت صوتی خود راضی نیستید، سعی کنید آن را دور از منابع تولید کنندۀ میدان های الکترومغناطیسی نگه دارید.

با تمام این مشکلات، مایۀ خوشبختی است که کارت صوت به ندرت دچار خرابی می شود. با این حال، اشتباهات کوچک می تواند موجب ناراحتی و آزردگی شما گردد. عدم وصل صحیح سیم های بلندگو و میکروفن احتمالاً یک خرابی جدی به بار خواهد آورد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”