ریتم آهنگ

سمپل چیست و انواع سمپل در آهنگسازی

سمپل چیست و انواع سمپل در آهنگسازی

اگر در ابتدای مسیر بسیار جذاب آهنگسازی هستید، حتما کلمه سمپل را بارها شنیده‌اید. برای شما سوال پیش آمده است که سمپل در آهنگسازی به چه معناست؟ و یا لوپ دقیقا چیست؟ چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم درباره سمپل ها و لوپ ها که از ابزارهای مهم پرودیوسرها در مراحل آهنگسازی و تنظیم هستند را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

سمپل در موسیقی چیست؟

در فارسی به کلمه‌ی سمپل (Sample) نمونه می‌گویند. نمونه صدایی که قبلا ضبط شده و به پروژه ما اضافه می‌شود تا آن را زیباتر کند. صدایی را در گوشی خود ضبط می‌کنیم مثل صدای خش‌خش برگ‌ها، صدای باران، صدای انواع سازها یا هر صدایی که بتوانیم در پروژه‌ی خود از آن استفاده کنیم. این صدای ضبط شده یک نوع سمپل است.
به احتمال زیاد تا حالا با یک پلاگین ساز مجازی کار کرده‌اید؛ مثل پلاگین‌ گیتار، پیانو و … . همه‌ی این پلاگین‌ها با سمپل‌های one-shot درست شده‌اند. تقریبا تمام کمپانی‌های تولید پلاگین ساز مجازی، به این صورت کار می‌کنند که مهندسین صدا با همکاری یک یا چند نوازنده‌ی ساز، مجموعه‌ی کاملی از صداهای ساز را ضبط می‌کنند که به تک تک صداهای این مجموعه یک سمپل می‌گویند. در آخر این مجموعه سمپل را در قالب یک پلاگین ساز مجازی روانه بازار می‌کنند که ما می‌توانیم از این سمپل‌های از قبل ضبط شده در قالب یک پلاگین استفاده کنیم.

 

 

این یک آکورد پیانو است که به صورت یک سمپل ضبط شده است. گوش کنید!

 
 

سمپلینگ (نمونه‎برداری) در موسیقی

علم سمپلینگ (Sampling) سال‎های زیادی است که بر سر زبان‎ها افتاده است. این روش، قبل از سال 1980 مطرح شده است و پیش‎گامان آن آهنگسازان سبک هیپ‎هاپ بودند. پرکاربردترین روشی که امروزه برای تولید سمپل استفاده می‌شود، به این صورت است که ما قسمتی از یک آهنگ را در DAW ایمپورت می‎کنیم؛ و با استفاده از سمپلر، تکه‎هایی از آهنگ را جدا کرده و از آن‎ها استفاده می‎کنیم. البته توجه داشته باشید که این‎کار باید با رعایت اصول کپی‎رایت باشد و اگر صاحب اثر اصلی اجازه سمپلینگ را ندهد، ممکن است بعد از انتشار آن در پلتفرم‎های استریم موسیقی، با مشکل مواجه شوید. البته روش‌های گوناگون دیگری هم برای تولید سمپل وجود دارد. مثل ضبط صداهای طبیعت ، ضبط صدای سازها و … .

 

لوپ در موسیقی چیست؟

کلمه‌ی لوپ (Loop) از نظر لغت یعنی حلقه و در اصطلاح به هر چیزی که مرتب تکرار شود لوپ می‌گویند. در موسیقی به صداهایی‌ که جوری تنظیم شده باشند که مدام تکرار شوند؛ لوپ می‌گوییم. مثله 2میزان ریتم درامز، 4 میزان ملودی پیانو و … .
زمان تکرار این حلقه‌‌ها (لوپ‌ها) می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه باشد. البته این حلقه‌ها حتما نباید مدام به یک شکل تکرار شود ولی مرسوم است که این‌گونه باشد. خلاقیت در استفاده از لوپ‌ها نکته‌ی کار‌آمدی است که می‌تواند پروژه‌ی شما را خیلی زیباتر کند.
اگر به موسیقی‌‌هایی که در طول بعضی از صحنه‌های فیلم پخش می‌شود دقت کنید با کمک لوپ‌‌ این موسیقی‌ها کاملا به اندازه‌ی مورد نیاز و مطابق با فیلم تنظیم شده‌اند. در بازی‌های ویدئویی هم از لوپ خیلی استفاده می‌شود.

 

لوپ loop در آهنگ و آهنگسازی

 

این‌ پایین می‌توانید یک لوپ درام را بشنوید که حالت تکرار شونده دارد! همینطور در بالا نحوه‌ی تکرار لوپ را می‌بینید.

 
 

نکته‌ی مهم: لوپ یک نوع سمپل است که حالت تکرار شونده دارد.

 

امروزه استفاده از لوپ و سمپل در موسیقی بسیار رایج شده است. اکثر پرودیوسرها یک بانک کامل لوپ و سمپل دارند که از آن برای تکمیل موسیقی خود کمک می‌گیرند.

 
 

انواع لوپ و سمپل

لوپ‌ و سمپل‌ها را می‌توانیم به سه دسته تقسیم می‌شوند و هر دسته به نوعی روی پروژه‌ی ما تاثییر دارد. ما سه دسته لوپ و سمپل داریم که شامل :

  • لوپ و سمپل افکت: برای اینکه دو قطعه از موسیقی را به یک‌دیگر متصل کنیم؛ می‌توانیم از لوپ و سمپل افکت استفاده کنیم.
  • لوپ و سمپل ریتم: می‌توانیم این نوع لوپ و سمپل را پایه چیدمان موسیقی بنامیم؛ زیرا تمام جزئیات اصلی موسیقی، بر پایه‌ی آن شکل می‌گیرد. این لوپ و سمپل بیشتر از اجزا درام تشکیل می‌شود.
  • لوپ و سمپل ملودی: لوپ و سمپل‌هایی از پیش آماده‌ای هستند که در موسیقی به عنوان ساز کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کاربرد سمپل در آهنگسازی

    یک موسیقی تقریبا از تکرار متوالی چندین سمپل‎ مختلف ساخته می‎شود. همچنین سمپل‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند؛ برای مثال، یک وی اس تی گیتار در واقع از تعدادی سمپل که از ساز گیتار گرفته شده است، ساخته شده است. می‌توانیم با کمک سمپل‎های باکیفیت، موسیقی زیبا‎یی تولید کنیم. مجموعه‌های بزرگی از سمپل‌ها و لوپ‌ها در سایت‌های مختلف برای دانلود وجود دارد؛ ولی ابتکار و خلاقیت پرودیوسر است که چگونه و کجا از سمپل و لوپ استفاده کند، تا اثری زیباتر خلق کند. البته تمامی نرم افزار های میزبان آهنگسازی خودشان بانک سمپل‎ پیش‎فرض دارند و می‎توانیم از آن‎ها هم کمک بگیریم.

  • سمپلر چیست؟

    مطمئنا تا الان واژه سمپلر را شنیده‎اید. سمپلر در واقع پلاگینی است که خودش صدا ندارد و می‌تواند سمپل‎ها را اجرا یا ویرایش ‎کند. از معروف‎ترین سمپلرهایی که در بازار وجود دارد، می‎توان به Battery و Kontakt و … اشاره کرد. با استفاده از سمپلرها ما می‎توانیم هر نوع سمپلی را ادیت کنیم، تمپو آن را افزایش یا کاهش دهیم و یا به آن افکت اضافه کنیم. تمامی سمپل‎هارا می‎توان با Drag And Drop (کشیدن و رها کردن با ماوس) به نرم‎افزار میزبان و یا سمپلر اضافه کرد.

     

    پلاگین وی اس تی سمپلر slices برای آهنگسازی استفاده می‌شود

     

    لیستی از بهترین پلاگین‎های سمپلر در سال 2020

  • Native Instruments Kontakt
  • Logic EXS 24 mkII
  • MOTU Machfive 3
  • TAL Sampler
  • Artutria CMI V
  • Ableton Simpler
  • Steinberg HALion
  • discoDSP Bliss
  • Air Music Technology Structure 2
 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”