مهم نیست در چه مرحله‌ای از موسیقی هستید؛ مطمئنا نام سینتی‌ سایزر به گوش‌تان خورده است و یا همین الان دارید با یکی از آن‌ها کار می‌کنید! در موسیقی الکترونیک به صورت کلی از سینتی‌سایزر استفاده می‌شود و در واقع از در تولید این نوع موسیقی از ادوات اکوستیک استفاده نمی‌شود؛ اگرچه استثنائاتی وجود دارد و در سبک‌های تلفیقی از سازهای اکوستیک استفاده می‌گردد، اما در کل، موسیقی الکترونیک، دنیای سینتی‌ سایزرها است.

 

سینتی سایزر (synthesizer) چیست؟

اگر تاکنون به این موضوع پی نبرده‌اید که واقعا سینتی سایزر چیست، در این قسمت به خوبی با آن آشنا خواهید شد. از زمان‌های خیلی دور، انسان به شخصی‌سازی، علاقه‌ی فراوانی داشت. از چوب‌ها نیزه می‌ساخت، قایق می‌ساخت و … نسل به نسل این نیاز به شخصی‌سازی منتقل شده است و حالا آهنگسازها دوست دارند تا هر صدایی را بسازند که این امر به وسیله‌ی سینت سایزر امکان‌پذیر است. اما سینتی سایز چیست؟ وقتی صدا از یک منبع صوتی بیرون می‌آید، مولکول‌های صدا در هوا به حرکت در می‌آیند و ریفکشن (قعر یک سیگنال) و کمپرسشن (قله‌ی یک سیگنال) ایجاد می‌شود. (Rarefaction به‌خاطر رقیق بودن و Compression به‌خاطر فشرده بودن و تعداد زیاد مولکول‌های هواست و باعث انتشار صوت می‌شود)؛ در نهایت، مولکول‌های هوا پرده‌ی گوش ما را به ارتعاش درآورده و ما صدا را درک می‌کنیم. گیتار را در نظر بگیرید؛ با ضربه زدن به سیم آن، ارتعاش ایجاد می‌شود و ما آن صدا را می‌شنویم. در سینتی سایزرها، این ارتعاش را ولتاژ به وجود می‌آورد و در واقع صدا را می‌سازد. به طور خیلی ساده، سینتی سایزر ابزار و سخت‌افزاری است که به وسیله‌ی آن می‌شود صدا را از صفر تولید کرد. در ادامه در مورد این ابزار توضیح بیشتری خواهیم داد.

 

چرا باید از سینت‌ ها استفاده کنیم؟

در مرحله‌ی اول، باید بدانیم که چرا واقعا باید از سینتی‌سایزر استفاده کنیم و استفاده از آن چه سودی برای ما دارد؟ برای خیلی از آهنگسازهای جدید و تازه‌کار، این سوال پیش می‌آید که باوجود پریست‌های مختلف و متنوع، واقعا چه دلیلی دارد که از سینت استفاده کنیم و صدا را خودمان بسازیم؟ جوابش بسیار ساده است! در مواقعی، ما صدایی نیاز داریم که یا نیست و یا باید خیلی بگردیم تا مشابه آن‌را پیدا کنیم؛ در چنین مواقعی از سینتی‌ سایزر استفاده می‌شود. در واقع ما می‌خواهیم به صدایی که در ذهن‌مان به تولید آن پرداخته‌ایم و با حواس 5گانه به آن رنگ و لعاب داده‌ایم، واقعیت ببخشیم.

 

انواع سینتی سایزر

در زمان‌های گذشته، سینت‌ها به صورت کامل، آنالوگ بودند و با برق و ولتاژ سروکار داشتند. پس از سال‌ها، نسخه‌های نرم‌افزاری این ابزارها به بازار آمد و الان می‌توان گفت که سهم بسیار زیادی از بازار، دست وی اس تی و در واقع، سینت‌های نرم‌افزاری است. سینتی سایزرها، در کل 6 نوع هستند که در پایین به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. البته این دسته‌بندی، اکثرا در انواع وی اس تی سینتی سایزر نیز وجود دارد.

 
  • Modular : در این نوع سینت، تمامی قسمت‌ها به وسیله‌ی سیم به هم وصل هستند و ما می‌توانیم با وصل کردن قسمت‌های مختلف به هم، صدای مورد نظرمان را بگیریم.
 

سینتی سایزر Modular

 
  • All in one : در All in one تمامی قسمت‌ها به صورت خودکار هم وصل هستند و ما با با پیچ‌های مربوطه می‌توانیم صدای مدنظرمان را بسازیم.
 

سینتی سایزر All in one

 
  • Monophonic : این نوع سینتی سایزر، فقط قادر به پخش یک نوع صدا است مانند ویولن که فقط یک صدا دارد.
 

سینتی سایزر Monophonic

 
  • Polyphonic : در سینت‌های پولی‌فونیک ما قادر هستیم چندین صدا را باهم پخش کنیم و صدایی متفاوت بسازیم.
 

سینتی سایزر Polyphonic

 
  • Hardware : همان‌طور که از اسمش پیداست، Hardware synth سینتی سایزری سخت‌افزاری است که با برق و ولتاژ کار می‌کند.
 

سینتی سایزر Hardware

 
  • Software : از اسمش مشخص است؛ این نوع سینت به صورت نرم‌افزاری و وی اس تی است.
 

سینتی سایزر Software

 
  • Wavetable : این نوع سینت‌ها به صورت میز هستند و پیچ‌ها و ناب‌ها روی آن قرار دارد.
 

سینتی سایزر Wavetable

 

یک سینتی سایزر از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

  • Voltage Controlled Oscillator (VCO) : همه‌چیز از اوسیلیتور آغاز می‌شود. اوسیلیتور، سازنده‌ی صداست و حکم موتور برای ماشین را دارد.
 

Voltage Controlled Oscillator (VCO) در سینتی سایزر

 
  • Voltage Controlled Filter (VCF) : به وسیله‌ی VCF می‌توانیم صدای که ساخته‌ایم را فیلتر کنیم. در واقع یک‌جور اکولایزر است.
 

Voltage Controlled Filter (VCF) در سینتی سایزر

 
  • Voltage Controlled Amplifier (VCA) : در قسمت VCA، سیگنالی که توسط اوسیلیتور تولید شده است، تقویت می‌شود.
 

Voltage Controlled Amplifier (VCA) در سینتی سایزر

 
  • FX : برای صدایی که ساخته‌اید، می‌توانید از انواع افکت برای جذاب‌تر شدن آن استفاده کنید. در قسمت FX یک سینتی سایزر، افکت‌هایی مانند ریورب (Reverb)، دیلی (Delay) و … وجود دارد.
 

FX در سینتی سایزر

 
  • Low Frequency Oscillator (LFO) : ال اف او یک نوسان‌گر است و یک فیلتر مشخصی را در یک بازه زمانی، کم و زیاد می‌کند.
 

Low Frequency Oscillator (LFO) در سینتی سایزر

 
  • Envlope Generator (EG) : انولوپ، مانند ال اف او است، با این تفاوت که با هر بار زدن کلاویه، این کم و زیاد شدن یک فیلتر انجام می‌شود.
 

Envlope Generator (EG) در سینتی سایزر