ریتم آهنگ

انواع گام موسیقی که در ایجاد هارمونی موثرند

انواع گام موسیقی که در ایجاد هارمونی موثرند

با توجه به مباحثی که در مقاله‌ی ملودی در تئوری موسیقی آموختیم؛ برای ایجاد یک مجموعه موسیقی به نت‌ها و آواهایی نیازمندیم، که با یک سازماندهی منظم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. ممکن است سوالاتی ذهنمان را درگیر کند. به طور مثال: آیا در یک موزیک حتماً باید از ۱۲ نت استفاده کرد؟ یا منظور از نظم و سازماندهی نت‌ها چیست؟ همچنین برای تنظیم یک آهنگ که میان اجزای آن هارمونی برقرار باشد، از چه قالب‌هایی می‌توان استفاده نمود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم و مفهوم گام در تئوری موسیقی و نقش آن در ایجاد هارمونی بین نت‌ها را درک کنیم.

ابتدا باید بدانید که برای ساخت یک آهنگ لازم نیست از تمام نت‌های موسیقی استفاده کنید. کما اینکه استفاده از نت‌هایی که در قالب آن موزیک جا ندارند باعث از بین رفتن تعادل و فالش شدن آهنگ می‌شود.

در موسیقی و آواز، به اشتباه خواندن نت موسیقی و بالاتر یا پایین‌تر خواندن آن، فالش گفته می‌شود.

گام جزو مباحثی است که اغلب هنرجویان موسیقی از سختی آن گله دارند؛ در حالی که به جرئت می‌توان گفت با درک مفهومی آن دیگر هیچ دشواری نخواهد داشت. ابتدا سعی داریم بصورت تئوری به توضیح و معرفی گام‌ها بپردازیم و در همین حین مثال‌های صوتی برای درک بهتر تدارک دیده شده‌است. در انتها کاربرد گام‌ها را در یک ویدئو مشاهده خواهیم کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”