ریتم آهنگ

چرا موزیسین‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند؟

چرا موزیسین‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند؟

موسیقی کلاسیک و مدرن در طول زمان، با توجه به بستر اجتماعی، به شیوه‌های مختلف سعی در برقراری رابطه با شنونده کرده است. تا قبل از پیدایش و همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی، ساختار دسترسی اجتماعی و شکل برقراری ارتباط بین انسان‌ها به گونه‌ی دیگری بوده اما تجربه‌ی موسیقی در زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، بسیار تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. استفاده‌ی درست از شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در ساختن گروه طرفداران شما دارد، چه این را دوست داشته باشید، چه نه!
در این مقاله درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و نقش آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

تصمیم‌گیرنده شمایید.

امروزه نه‌تنها در موسیقی، بلکه به‌ طور کلی صحبت درباره‌ی میزان سالم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بحثی داغ است. مردم در طول روز زمان زیادی را در این شبکه‌ها صرف می‌کنند. تقریبا تمام برندها و مشاغل مختلف در این شبکه‌ها حضور فعال دارند. به عنوان یک موزیسین و با توجه به سبک موسیقی و تفکر شخصی‌تان، تصمیم می‌گیرید تا چه اندازه در این شبکه‌ها فعال باشید؛ تمرکزتان را به کدام بیش‌تر و به کدام کم‌تر معطوف کنید.
تمرکز درست روی شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتان، باعث می‌شود مخاطب موسیقی سردرگم نشود. بهتر است استفاده مورد نظراتان از هر شبکه را بنویسید، اولویت‌بندی کنید و از تجربه‌ی همکاران خود در این حرفه استفاده کنید.

 

social media artists

 

اینستاگرام برای موزیسین‌ها

مخاطبان موسیقی در کشورمان متفاوت از آن‌چه در جهان می‌گذرد، بیشتر بر روی شبکه‌های رایگان تمرکز دارند. همان‌طور که حدس می‌زنید، اینستاگرام پربازدیدترین شبکه‌ی اجتماعی در ایران است و با توجه به بستر رایگان آن، امکان ارتباط و تاثیرگذاری روی طیف وسیعی از مخاطبین با سلیقه‌های مختلف را فراهم کرده‌است.
این شبکه‌ی اجتماعی هم‌اکنون مهم‌ترین شبکه‌ی اتصال مخاطب و هنرمند است و به شما این امکان را می‌دهد که نه‌تنها موسیقی خود، بلکه اجراها و ویدیوها و همین‌طور عکس‌هایی را برای معرفی و شناخت بیشتر از خودتان در آن قرار دهید. در قسمت Story اینستاگرام می‌توانید به صورت روزانه با مخاطبانتان در ارتباط باشید.

نکته‌ای که کمتر از آن صحبت می‌شود، تاثیر اینستاگرام بر کیفیت تجربه‌ی موسیقیایی مخاطب است. در مغز انسان مهم‌ترین حس از حواس پنج‌گانه، بینایی است. ما در برخورد با موسیقی همیشه دست به تصویرسازی می‌زنیم. وقتی به موسیقی گوش می‌دهید چه می‌بینید؟ آیا می‌توانید بدون تصویرسازی به یک قطعه‌ی موسیقی گوش دهید؟ موسیقی، چینشی زیبا و الهام‌بخش از اصوات را در اختیارمان می‌گذارد که هر کدام از مخاطبان تصاویر و فضا و رنگ خودشان را با آن آمیخته و ارتباط برقرار می‌کنند.
اینستاگرام دنیای تصاویر است. در این شبکه حالا موسیقی‌دان هم صدا و هم تصاویر را به مخاطب هدیه می‌دهد، بنابراین تولید محتوای تصویری مناسب در این پلتفرم خیلی مهم است. با به‌کارگیری محتوای تصویری مناسب، حتما اینستاگرام نقش بسیار بزرگی در شنیده‌شدن و ایجاد دایره‌ی مخاطبانتان خواهد داشت.

 

instagram for musicians

 

یوتیوب، آپارات و سایر شبکه‌ها

همان‌طور که اینستاگرام بهترین فضا برای تعامل با مخاطبان است، استفاده از شبکه‌ی یوتیوب و به‌اشتراک‌گذاری موزیک‌ویدیو، اجرای زنده و یا محتواهای این‌چنینی برای بیشتر دیده‌شدن و جذاب‌تر شدن کارتان ضروریست. سرویس یوتیوب به تمامی مشترکین خود امکان آپلود رایگان محتوای ویدیویی می‌دهد و یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهانی است.

سعی کنید شکل محتوای خودتان را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون با توجه به آن شبکه تطبیق دهید. مثلا در اینستاگرام، نزدیک‌بودن مخاطب و موسیقیدان جذاب و تاثیر‌گذار است، مخاطبین دوست دارند از روزمره شما نیز بدانند، گاهی حتی محتوای خارج موسیقی نیز ببینند، اما مخاطب در کانال یوتیوب شما معمولا به دنبال موسیقی و محتوای رسمیست. برخلاف اینستاگرام که برای اکثر مخاطبان فضای سرگرمی با چاشنی هنر‌های مختلف است، در یوتیوب مخاطبان موسیقی، بدون حواس‌پرتی و جدی‌تر به موزیک‌ویدیو یا اجرای شما نگاه می‌کنند که نیازمند وقت و خلاقیت بیشتریست.
محتوی تصویری‌تان را می‌توانید از طریق وبسایت آپارات برای مخاطبین داخل کشور ارائه دهید.

 

music on youtube

 

کمک به انتشار موسیقی

در جهان امروز، پلتفرم‌های قدرتمند انتشار قانونی موسیقی بازار فروش و پخش قطعات را در دست دارند اما در کشور ما شرایط متفاوت است. با توجه به این‌‌که انتشار موسیقی در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای، اپل موزیک و … سخت و گاهی نشدنیست، اهمیت شبکه‌های رایگان و بستر‌های جایگزین بسیار بالاست. بسیاری از هنرمندان ایرانی تمرکز خود برای انتشار آثارشان را روی سه گزینه‌ی اینستاگرام، تلگرام و وبسایت‌های منتشر کننده قرار داده‌اند. بنابراین علاوه بر تعامل، سرگرمی و ارتباط بی‌واسطه، اینستاگرام می‌تواند کار انتشار موسیقی شما را نیز بر عهده داشته باشد. از این رو پرداختن به شکل و محتوای صفحه اجتماعی خود در این پلتفرم در کشور ما اهمیت دوچندانی دارد.

تلگرام شبکه‌ی اجتماعی مخصوص موسیقی نیست، اما داشتن کانال تلگرام نیز برای موسیقدان‌ها به نوعی جبران سختی قرار گرفتن در پلتفرم‌های جهانی موسیقی را دارد. بسیاری از مردم در تلگرام موسیقی گوش می‌دهند و با دست‌به‌دست کردن یک قطعه در تلگرام می‌توان آن‌ را به گوش هزاران و حتی میلیون‌ها نفر رساند.
در مقاله‌ی دیگری به تفصیل به چک‌ لیست انتشار موسیقی پرداخته‌ایم.

 

telegram music

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”