ریتم آهنگ

راهنمای جامع پری امپ

راهنمای جامع پری امپ

مقدمه : راهنمای جامع پری امپ

پری امپ یا Amp مخفف شده کلمه Amplifire به معنی تقویت کننده است که در واقع یک نوع سخت افزار پیش تقویت کننده است. زمانی که به وسیله میکروفن، صدا را ضبط می کنید در اکثر اوقات این صدا از یک سیگنال خروجی ضعیفی در حدود چند میلی ولت، برخوردار است و این در حالی است که استاندارد لازم برای کار با ابزارهای صوتی پیشرفته تر در حدود چند ولت است. در ادامه با راهنمای جامع خرید پری امپ در وبسایت بیتستان همراه باشید.

نقطه شروع فرکانس در پری امپ چیزی در حدود 1.23 ولت و بالاترین فرکانس در این دستگاه می تواند تا حدود 40 ولت افزایش پیدا کند. پس سیگنال خروجی میکروفن در این طور مواقع نیاز به تقویت دارد که البته در اکثر اوقات در میکروفن هایی که حساسیت بیشتری دارند مانند میکروفن های خازنی، فرکانس های ورودی نیاز به تضعیف دارند. مانند سازه های کوبه ای (مانند پرکاشن)، سازهای بادی (مانند ساکسیفون) و یا حتی فریاد انسان.

به هر حال با تمام تفاسیری که در مورد راهنمای جامع خرید پری امپ بیان شد به طور معمول صدا نیاز به تقویت دارد که این تقویت می تواند توسط پری امپ میکروفن که به آن پیش تقویت کننده هم گفته می شود، که گاهاً این تقویت تا 80 دسی بل که چیزی معادل 10000 برابر فرکانس اصلی می باشد، صورت می گیرد. 

وظیفه پری امپ میکروفن

خرید پری امپ

 

در بالا به این نکته اشاره کردیم که وظیفه پری امپ به نوعی تقویت صدای ضبط شده توسط میکروفن است که البته به هیچ عنوان این تقویت صدا کار ساده و راحتی نخواهد بود و این احتمال هم وجود دارد که زمانی که فرکانس اصلی هزاران برابر تقویت شود اثرات جانبی هم به طبع بیشتر می شود.

در حقیقت پری امپ هایی که تأثیر جانبی روی صدا باقی نمی گذارند و در کل خنثی هستند، بسیار گران تر از دیگر نمونه ها هستند و این امکان وجود دارد که برای ضبط افکت های صوتی و یا نمونه برداری از سازهای زنده و ساخت VTS مناسب باشد ولی در اکثر اوقات این انتخاب ها همیشه مناسب و مطلوب از آب در نمی آید.

در برخی موارد هم تأثیرات پری امپ در سبک های موسیقی مانند پاپ، راک و هیپ هاپ بسیار مورد توجه موزیسین ها قرار می گیرد و اثرات جانبی خوب، مناسب و کارآمدی را در اختیار این افراد قرار می دهد. موزیسین ها و طراحان صدا به وسیله روش های الکترونیکی تقویت صدا که در انواع پری امپ میکروفن وجود دارد می توانند جلوه های صوتی منحصر به فردی را به وجود بیاورند.

اگر از میکروفن های داینامیک استفاده می کنید، اهمیت امپدانس ورودی پری امپ بیشتر از پیش نمایان می شود و این در صورتی است که میکروفن های خازنی به نسبت از حساسیت کمتری برخوردار هستند و در واقع می توان اینگونه گفت که پری امپ میکروفن به مانند خود میکروفن یکی از تجهیزاتی است که وظیفه کنترل صدا و زیباسازی صوتی را بر عهده دارد.

 

انواع مختلف پری امپ میکروفن

پری امپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام با توجه به نیاز متخصصین صدا طراحی، تولید و روانه بازار می شود. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پری امپ مستقل: این نوع پیش تقویت کننده بیشتر به صورت یک سخت افزار مستقل عمل می کنند
  • پری امپ همراه اینترفیس صوتی: پیش تقویت کننده های این شکلی درون کارت صدا ها نصب و تعبیه می شوند
  • پری امپ درون میکسر
  • پری امپ هایی که اکولایزر ، کمپرسور یا پردازنده دارند
  • پیش تقویت کننده های ساده یا تیوب Tube

 

چه لزومی دارد که از پری امپ در استودیو استفاده شود؟

 

راهنمای جامع خرید پری امپ

در بالا در مورد راهنمای جامع خرید پری امپ اشاره کردیم که پیش تقویت کننده ها یکی از الزامی ترین تجهیزات استودیویی موسیقی به شمار می روند به خاطر اینکه ولتاژ خروجی میکروفن ها خیلی ضعیف است و به خاطر همین است که از یک پیش تقویت کننده یا به اصطلاح همان پری امپ استفاده می کنند تا ولتاژ و سیگنال را تقویت و آن را به سیگنال لاین تبدیل کنند.

 

راهنمای جامع خرید پری امپ

به طور حتم برای خرید این نوع دستگاه ها باید به این نکته توجه کنید که رسیدن به یک کیفیت ضبط خوب و مطلوب، تنها برخوردار بودن از یک میکروفن عالی ملاک نیست و در این طور مواقع داشتن یک پری امپ میکروفن از اهمیت زیادی برخوردار است. البته موردی که قابل ذکر است این است که این پیش تقویت کننده های صدا فقط برای میکروفن استفاده نمی شوند و گاهی برای ضبط گیتار باس یا همان گیتار الکتریک هم از همین پیش تقویت کننده ها که تأثیر زیادی در نتیجه کار و کیفیت نهایی دارد، استفاده می کنند.

مورد دیگری که قبل از خرید باید به آن دقت داشته باشید این است که همیشه گران قیمت بودن این دستگاه ها ملاک خوبی برای بهترین و مناسب ترین گزینه بودن برای شما نخواهد بود و در اکثر اوقات مشاهده شده که یک پیش تقویت کننده یا میکروفن ارزان قیمت تر توانسته صدایی رساتر، با کیفیت تر و تمیزتر را تولید و ارائه کند. پس اگر به دنبال خرید یک پری امپ مناسب و کارآمد هستید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

نکته اول: ورودی‌ها و خروجی‌ها پری امپ

خرید پری امپ مناسب

تمامی پری آمپلی فایرها یا به اصطلاح همان پری امپ ها حداقل دارای یک ورودی میکروفن و یک خروجی لاین هستند که این درگاه ها برای انجام وظایف پایه ای، بسیار مناسب هستند. برخی از این پیش تقویت کننده ها مجهز به یک ورودی hi-Z Direct (DI) هستند که به وسیله آن می توانید سازهایی مانند گیتار، گیتار بیس و دیگر سازهای الکترونیکی را به صورت مستقیم به پیش تقویت کننده ها متصل نمایید. پس اگر به دنبال ضبط صدا برای سازهای متفاوت هستید بهتر این است که قبل از خرید پری امپ حتماً به دنبال این ورودی ها در این پیش تقویت کننده های بگردید.

 

برخی دیگر از پیش تقویت کننده ها به یک خروجی XLR یا خروجی ۱/۴  TRSمجهز هستند که به وسیله آن می توانید گزینه های بیشتری را برای دریافت خروجی های بهتر در اختیار داشته باشید. دستگاه هایی که دارای چند خروجی هستند می توانند به عنوان یک اسپلیتر سیگنال هم مورد استفاده قرار بگیرند. به این شکل که یک خروجی لاین به کارت صدا وصل می شود و خروجی دیگر برای پردازش بهتر و بیشتر به کمپرسور یا همان EQ وصل می شود. در خیلی از مواقع برخوردار بودن یک پری امپ از خروجی های متفاوت می تواند یک مزیت بزرگ برای آن به شمار بیاید.

برخی دیگر از پیش تقویت کننده های میکروفن به مبدلA/D  آنالوگ به دیجیتال مجهزند که به وسیله آن می توانید سیگنال های دیجیتال را به صورت مستقیم از پری امپ دریافت و به دستگاه ضبط منتقل نمایید. این سیگنال های دیجیتال به نسبت سیگنال های آنالوگ از نویز کمتری برخوردارند و در این میان می توانید ورودی آنالوگ کارت صدای خودتان را برای استفاده های دیگر، ذخیره نمایید.

 

نکته دوم: کانال‌ها (یک کانالی، دوتایی، چند کانالی)

 

آمپلی فایر

 

اگر قصد گسترش استودیو خانگی یا حرفه ای خودتان را دارید توصیه می کنیم به جای اینکه به جای استفاده از پری امپ های یک یا دو کاناله از پیش تقویت کننده های چند کاناله استفاده نمایید به خاطر اینکه این احتمال در آینده به وجود می آید که روش کاری شما عوض شود و به یک پیش تقویت کننده چند کاناله نیاز داشته باشید.

اگر مایلید که کیفیت بهتری را به هنگام ضبط صدا به دست بیاورید حتماً پیشنهاد می کنیم که به جای یک سرمایه گذاری کوچک برای خرید یک پیش تقویت کننده یک یا دو کاناله، این هزینه را صرف خرید یک پری امپ چند کاناله کنید.

 

نکته سوم: پیش تقویت کننده های لامپی و ترانزیستوری

انتخاب اینکه از چه نوع پیش تقویت کننده ای استفاده می کنید بر عهده خودتان است. اگر در ضبط هایی که در استودیو خانگی انجام می دهید بیشتر به صدای لطیف و دلنشین نیاز دارید می توانید از پری امپ مدل تیوب استفاده کنید. اگر خواهان دریافت یک صدای شفاف با وضوح صدای خوب هستید حتماً بایستی از یک پری امپ سالید استیت استفاده نمایید.

برخی ها برای پر کردن فضای استودیو سعی می کنند از تجهیزات صوتی گوناگون و متفاوتی استفاده کنند اما متأسفانه این مورد روی کاراکتر صدا تأثیرگذار خواهد بود و در نهایت خروجی که به شما تحویل می دهد از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل هرگز پیشنهاد نمی کنیم که از این روش استفاده کنید.

پیشنهاد ما در این طور مواقع استفاده از وسیله ای است که تا حد ممکن بتواند کمترین تأثیر را روی کاراکتر صدا ایجاد نماید. به طور معمول در استودیوهای تجاری تنوع متفاوت و گسترده ای از پری امپ های تیوب و سالید استیت را در اختیار مخاطبین و مشتریان خود قرار می دهد. اما توصیه ما مختص اشخاصی است که به تازگی وارد این زمینه شده و در پی مجهز کردن تجهیزات استودیویی خود هستند و در حال حاضر هم قرار بر این نیست که به صورت کلی از یک گروه موسیقی ضبط بگیرند. پیشنهاد ما این است که از هر کدام از این مدل ها فقط یک عدد را تهیه و استفاده نمایید.

 

نکته چهارم: طراحی بدنه

 

Amplifire

 

در واقع پیش تقویت کننده های میکروفن در سه پکیج متفاوت و متنوع طراحی و تولید می شوند. رک مانت ۱۹ اینچی استاندارد، ماژول سری ۵۰۰ و دسکتاپ. در این میان برخی از تولید کننده ها برای اینکه محبوبیت و کارایی بیشتری در محصول شان ایجاد کنند و آن را در اختیار مشتریان قرار دهند سعی می کنند از این پری امپ ها به صورت ترکیبی آن هم ترکیبی از سری 500 و رک مانت، استفاده کنند. پس شما هم طوری استودیو خانگی خودتان را تجهیز کنید که پیشرفت قابل ملاحظه ای در کارتان ایجاد شود. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”