ریتم آهنگ

سمپل چیست و انواع سمپل در آهنگسازی

سمپل چیست و انواع سمپل در آهنگسازی

در این مقاله می خواهیم در مورد پرسش سمپل آهنگسازی چیست صحبت کنیم و به شما بگوییم که سمپل چیست و از آن بیشتر در چه مواردی استفاده می شود. در واقع لوپ در موسیقی یک حلقه تکرار شونده از یک فایل صوتی است که امکان دارد تا بی نهایت تکرار شود. بعد از اینکه نرم افزار آهنگسازی ( DAW ) تولید شد ، کم کم بحث استفاده از Loop ها شکل گرفت. یکی از معروف ترین پترن های لوپ در جهان آهنگ Billie Jean مایکل جکسون است که محبوبیت زیادی بین طرفداران این هنرمند بین المللی دارد.

در عصر حاضر استفاده از لوپ در پروژه های موسیقی اهمیت زیاد تری را نسبت به قبل پیدا کرده و این نکته هم اضافه کنیم که لوپ در موسیقی در درامز خلاصه نمی شود. بلکه امکان دارد هر صدایی را به صورت لوپ بشنوید از آن در پروژه خود استفاده کنید. یا حتی خودتان به صورت دستی و سفارشی سازی شده لوپ بسازید یا مجموعه لوپ های آماده را از مراجع معتبر دانلود کنید. برای این کار کافیست به بخش دانلود سمپل آهنگسازی مراجعه نمایید.

 

نکته قابل توجه

توجه داشته باشید که اغلب فرمت صوتی لوپ ( Wave و MP3 ) می باشد.

 

سمپل آهنگسازی چیست؟

بگذارید قبل از هر چیزی به معنای لغوی واژه لوپ ( Loop ) بپردازیم.در واقع لوپ در لغت به معنای یک حلقه تکرار شونده می باشد که به صورت مستمر و بدون توقف تکرار می شود و معنای لغوی سمپل ، نمونه یا مشابه می باشد.در موسیقی امروزی استفاده از لوپ و سمپل به امری غیر قابل انکار تبدیل شده و اکثر تنظیم کنندگان حداقل در بخشی از موسیقی خود از لوپ و سمپل استفاده می کنند .حال در موضوع لوپ و سمپل چیست؟ این سوال پیش میاید که آیا این کار امری استاندارد است؟ و آیا استفاده از لوپ در مارکت جهانی هم مورد تایید استادان عرصه تولید موسیقی می باشد یا خیر؟

 

لوپ و سمپل چیست؟ | لوپ در موسیقی چیست؟

 

چگونه یک لوپ و سمپل مناسب را انتخاب کنیم؟

یکی از موارد مهم در مقاله سمپل آهنگسازی چیست ، چگونگی یک انتخاب درست در دانلود لوپ و سمپل و استفاده از لوپ در موسیقی اصول مختص به خود را دارد که یکی از این موارد شناخت کافی درباره انتخاب یک سمپل در موسیقی‌های مرتبط می باشد.

 

فرق لوپ و سمپل در چیست؟

قالبا لوپ و سمپل به دو صورت وجود دارد. حالت اول به صورت یک حلقه تکرار شونده و در حالت دوم به صورت تک صدا ( On Shot ) می باشد.

 

انواع سمپل در موسیقی

در اینجا برای تشخیص بهتر شما دوستان ، لوپ و سمپل را در سه دسته بندی کلی قرار داده ایم.

  • لوپ و سمپل ریتم
  • لوپ و سمپل ملودی
  • لوپ و سمپل افکت
لوپ و سمپل ریتم :

در حقیقت این نوع از لوپ در موسیقی چیدمان کلی آهنگ را تشکیل می دهد.با انتخاب درست ریتم برای آهنگ مورد نظر می‌توانید زیبایی شگفت انگیزی را برای موزیک‌هایتان خلق کنید.ریتم‌های لوپ و سمپل در اکثر سبک‌ها مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت کلی به چند نمونه از آنها خواهیم پرداخت.

 

دانلود سمپل

  • ریتم‌های پاساژ
  • ریتم‌های عربی
  • ریتم‌های آکوستیک
  • ریتم‌ 6 8 ایرانی
  • ریتم‌های الکترونیک ( هاوس ، دنس ، و تریبال )
لوپ و سمپل ملودی

امروزه خیلی از سازهای واقعی و مجازی در گام‌ها و تمپو‌های مختلف توسط نوازندگان خبره در استودیوهای حرفه ای ضبط شده است که برای راحتی تنظیم کنندگان در دسترس‌شان قرار گرفته است.و افرادی که با خلاقیت به صورت تلفیقی از این لوپ و سمپل‌ها استفاده می کنند مسلما بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.در ادامه موضوع لوپ در موسیقی چیست؟ نمونه‌ای از این ساز‌ها برای پیش نمایش در دسترس شما خواهد بود.

 

دانلود لوپ

لوپ و سمپل افکت

همیشه افکت‌های مختلف در سبک‌های گوناگون باعث جذابیت یک تنظیم خواهد شد و باعث شور و حال مناسب و اتصال دو پارت از موسیقی می شود.این افکت‌ها مثل افکت نویز سفید است که مقالات قبلی به آموزش ساخت آن پرداخته شده است.

مزایا استفاده از لوپ و سمپل

استفاده از لوپ و سمپل قاعدتا دارای مزایای بسیاری است که یکی از بارزترین آنها سرعت در انجام پروژه می باشد که به قدری کار تنظیم کننده را آسان می کند که می تواند روی جزییات دیگر پروژه وقت بیشتری بگذارد.استفاده از لوپ و سمپل یک روال مرسوم در سطح جهانی است که حتی توسط دی جی ها و تنظیم کنندگان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معایب استفاده از لوپ و سمپل

یکی از معایب لوپ و سمپل ، استفاده بی مورد و اضافی در پروژه می باشد.یا اینکه از لوپ‌هایی استفاده شود که در آهنگهای معروف چند باری استفاده شده است و این باعث پایین اومدن سطح کیفی موزیک خواهد شد.اینکه بدانید در چه زمانی از لوپ و سمپل استفاده کنید جز یکی از مواردی است که باید به شدت رعایت شود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”