ریتم آهنگ

میدی کنترلر و هر آنچه که باید در این رابطه بدانید

میدی کنترلر و هر آنچه که باید در این رابطه بدانید
 

 
7:50
 
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که میدی کنترلر چیست ما در این مقاله قصد داریم تمامی آنچه که باید درباره میدی کنترلر و انواع آن بدانید را به شما بگوییم. پس با بیتستان همراه باشید.

میدی کنترلر چیست؟

در واقع یکی از سخت افزارهای مهم برای آهنگسازی میدی کنترلر می باشد و وظیفه اصلی آن کنترل ورودی و خروجی سیگنال به سیستم کامپیوتر شما می باشد. ارائه دهندگان محصولات مرتبط با تولید و ساخت آهنگ و موسیقی برای کنترل فرایند این محصولات ابزاری را تولید کرده اند که به آن کنترلر می گویند. یکی از کمپانی های معتبر در زمینه تولید این گونه از سخت افزارها Native Instrument است که میتوانید همین الان وارد سایت آنها شوید و اطلاعات مرتبط با را مطالعه نمایید.

 

میدی کنترلر در حقیقت یک مدل از کیبرد یا همان اُرگ به شمار می رود که در واقع هیچگونه هنری از خودشان نشان نمی دهند و به مانند اُرگ، صدا، ریتم و غیره ندارد و بیشتر مختص اشخاصی است که در موسیقی الکترونیک به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

 

دلیل ساخت، توسعه و ترویج میدی کنترلر

در دهه 80 میلادی نیاز موسیقی به کنترل صدای سینتی سایزرهای مختلف (ماژول های صدا) از طریق کیبورد برای اجراهای زنده به شدت احساس می شد و یکی از دلایل ساخت و توسعه دستگاه میدی کنترلر (MIDI) همین مورد بود و این ایده بعد از دهه 80 میلادی موفقیت های بزرگی را برای اکثر هنرمندان، طراحان صدا، موزیسین های استودیویی و آهنگسازان در اجراهای زنده و یا ساخت موسیقی در پی داشت و این افراد توانستند انعطاف بیشتری را در اجراهای زنده خود داشته باشند.

 

اگر بخواهیم به صورت کلی به دستگاه میدی کنترلر نگاه کنیم این دستگاه مجهز به یک کلاویه پیانویی به همراه چندین کلید و اسلایدر است. تمامی این کلیدها، دیتاهایی که از دستگاه میدی ساطع می شود را به ماژول های صدا یا همان سینتی سایزرها، نرم افزارهای کامپیوتری و یا سکوئنسرهای سخت افزاری و نرم افزاری هدایت می کنند.

 

در این بین اکثر دستگاه های میدی کنترلر توانایی و قابلیت تولید صدا (مانند ورک ‌استیشن‌ها و سینتی سایزرها) آن هم به صورت تنهایی را ندارند. اما در آن سو تمامی ورک استیشن ها و سینتی سایزرها توانایی و قابلیت کنترل صدا و پارامترهای سایر دستگاه ها به مانند دستگاه میدی کنترلر را دارند.

 

ویژگی اصلی که می توان برای میدی کنترلر یا کیبورد کنترلرها بیان کرد، انعطاف و قابل حمل بودن آنها است. این دستگاه به شما این اجازه را می دهد که به سادگی کل بازه سخت افزاری و نرم افزاری موسیقی مدرن را کنترل نمایید و در اکثر اوقات این دستگاه ها آنقدر کوچک هستند که حتی در کیف لپ تاپ هم جا می گیرند.

 

انواع کنترلر

این ابزار کنترل کننده انواع گوناگونی دارند که با توجه به نوع سخت افزار و نرم افزار متفاوت هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

  • Daw Controller
  • Dj Controler
  • Mixer Controller
  • Midi Controller
  • Lunchpad Controller

 

نکته قابل توجه

تمامی تجهیزات فوق رابطی بین کاربر و نرم افزار می باشد.

 

Daw Controller

به واسطه این نوع از کنترلر می توانید نرم افزار آهنگسازی خود را کنترل کنید و در واقع مواردی مثل کنترل ضبط و تولید اتومیشن که از طریق Daw Controller انجام می شود. وظیفه اصلی کنترل و هدایت نرم افزار میزبان DAW بر عهده این کنترلر است. به وسیله این میدی کنترلر شما به سادگی می توانید فرآیندهایی مانند ضبط، ویرایش صدا و حتی ساخت و ایجاد اتومیشن را انجام دهید و در حقیقت تمامی امکانات این نرم افزار قابل کنترل است.

 

daw controller

 

DJ Controller

اگر می خواهید نرم افزاری مثل VirtualDJ را از طریق سخت افزاری به نام دی جی کنترل کنترل کنید گزینه مناسبی را انتخاب کرده اید. این سخت افزار نیاز به اتصال به کامپیوتر و لپ تاپ ندارد و استفاده از آن به مراتبط از استفاده از ماوس و کیبورد سهل تر می باشد. در ضمن اگر می خواهید اطلاعات کاملی از اصطلاح دی جی کسب کنید همین الان وارد لینک آبی رنگ شوید. امروزه تمامی دی جی ها از این دو گزینه ( لپ تاپ ، دی جی کنترلر ) استفاده می کنند زیرا به واسطه آن تمامی کارها به سادگی هر چه تمام تر انجام می شود.

این نوع کنترلرها یک سری سخت افزارهایی هستند که بدون اتصال به یک لپ تاپ و یا نرم افزارهای میکس مانند Virtual DJ قابلیت پخش و یا ویرایش را ندارند. وظیفه این نوع میدی کنترلر هدایت و کنترل نرم افزار است. اما در حال حاضر اکثر افراد در اجراهای دی جی برای مهمانی ها و عروسی ها از کنترولر و لپ تاپ استفاده می کنند به خاطر اینکه انتخاب آهنگ از روی هارد دیسک و میکس آن خیلی راحت تر است.

 

دی جی کنترلر

 

Lunchpad Controller

به واسطه لانچ پد کنترلر می توانید به نرم افزارهای میزبان مثل اف ال استودیو و ابلتون لایو متصل شوید و از قسمت های مختلف موسیقی خود استفاده کنید و آن را باز آفرینی یا به نوعی دیگری بسازید. این کنترلرها ( لانچ پد ) اغلب شامل 64 پد می باشند که دارای چراغ هایی زیبا هستند که می توانید با میکس خود همراهی کنید. توجه داشته باشید که تمرکز خود را بیشتر روی میکس بگذارید.

 

پد کنترلر بیشتر برای ساخت، اجرا و همچنین ضبط انواع ریتم کاربرد دارد. اما لانچ پد کنترلر به طور معمول دارای 64 پد کوچک هستند که با اتصال میدی کنترلر به نرم افزارهایی مانندAbleton Live  یا Fl Studio  این توانایی را خواهید داشت که یک آهنگ را به قطعات و بخش های کوچک تر تقسیم بندی کنید و آن را به شکلی دیگر اجرا نمایید.

 

لانچ پد کنترلر

 

Midi Controller

این نوع از کنترلر که به آن میدی کیبورد هم گفته می شود به تنهایی درون خود صدایی را ندارند و به واسطه سینتی سایزر های درون نرم افزار آهنگسازی می توان نواختن را انجام دهید. در واقع میدی کنترلر رابطه بین کاربر و نرم افزار میزبان است که از طریق کابل USB یا کابل Midi به کامپیوتر متصل می شود.

یکی از قابلیت های Midi Controller افتر تاچ است که اگر بخواهیم به زبان ساده به آن اشاره کنیم باید بگوییم که افتر تاچ شدت و ضعف فشار وارده روی کلیدهای میدی کنترلر را کنترل می کند. و اگر کلاویه ها را آرام فشار دهید صدای کمتری ایجاد می شود و اگر آن را بیشتر فشار دهید صدای بیشتری تولید می شود. قابلیت بعدی Pitch است که به واسطه آن می توانید صدا را به صورت در لحظه ( Realtime ) زیر یا بم کنید و یا به اصطلاح پیچ کنید.

در واقع نوع دیگری از میدی کنترلر به کیبوردهایی گفته می شود که در درون حافظه خود هیچگونه صدا یا به اصطلاح سینث سایزر و ریتم ندارند. از این نوع کیبوردها زمانی می توان استفاده کرد که از طریق پورت یو اس بی (USB) به کامپیوتر و یا نرم افزار میزبان وصل شوند. بعد از اینکه اتصال انجام شد می توانید صدای مورد نظرتان را از درون نرم افزار میزبان DAW انتخاب و سپس شروع به نواختن کنید.

میدی کنترلر چیست

 

Mixer Controller

اگر می خواهید میکسر نرم افزار آهنگسازی خود را از راه دور کنترل کنید پیشنهاد می کنیم از میکسر کنترلر استفاده کنید. در واقع استفاده سخت افزاری برای کنترل میکسر امری بذت بخش است. ولی بدون آن هم می توان میکس و مسترینگ را انجام داد.

وظیفه هدایت و همچنین کنترل میکسر در نرم افزار میدی کنترلر بر عهده Mixer Controller است. برخی از کمپانی ها مانند کمپانی PreSonus حرکت جالبی را انجام داده اند و در محصولات حرفه ای خودشان کنترلر میکسر و همچنین DAW را در قالب یک محصول بی نظیر تحت عنوان Digital Mixer Studio Live طراحی، تولید و روانه بازار کرده اند.

 

 

قیمت میدی کنترلر

قیمت میدی کنترلر وابسته به چند مورد خاص است. به طور مثال چند اکتاو بودن، نوع برند، نوع کمپانی، نوع امکاناتی که روی نرم افزار وجود دارد. همچنین اکتاو آنها از 2 اکتاو تا 7 اکتاو است و قیمت این نوع از میدی کنترلر از 90 هزار تومان تا یک الی یک و نیم میلیون تومان هم می رسد.

 

تفاوت ها و مزیت هایی که بین میدی کنترلر و کیبورد وجود دارد

 

مزیت کیبورد نسبت به کنترلر

  • در کیبورد شما می توانید صدا تولید نمایید بنابراین لزومی برای استفاده کیبورد به همراه کامپیوتر وجود ندارد
  • با کیبورد می توانید یک آهنگ را کامل اجرا نمایید
  • از صداهایی که در کیبورد وجود دارد می توانید به صورت جداگانه استفاده نمایید
  • هیچ محدودیتی در استفاده از کیبورد وجود ندارد
  • میدی کنترلر متکی به یک کامپیوتر یا یک سخت افزار دیگر مانند کیبورد، ساند ماژول، سمپلر و یا هر سخت افزار دیگر است که ورودی میدی داشته باشد.

 

مزیت میدی کنترلر نسبت به کیبورد

  • میدی کنترلر در واقع کنترل کردن چیزهایی به غیر از نت های آهنگ است.
  • توسط متغیرهایی که درون نرم افزار کنترلر وجود دارد می توانید غیر از کلاویه ها، یک سری موارد دیگر مانند ناب (پیچ) و دکمه و احتمالاً چند اسلایدر (فیدر) را کنترل نمایید.
  • این نرم افزار برای اشخاصی کاربرد دارد که به موسیقی الکترونیکی علاقه دارند.
  • با استفاده از نرم افزار میدی کنترلر و از طریق پورت میدی یا USB می توانید به کامپیوتر وصل شوید و به کمک دیگر نرم افزارهای آهنگسازی مانند (سکوئنسر ها) یا fl studio –nuendo – sonar- Cubase… اقدام به آهنگسازی کنید.

 

در پایان می توان گفت که کیبورد و کنترلر از نظر ارسال نت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و اگر تنها قصد نواختن نت را دارید تفاوتی نمی کند که از کیبورد یا از میدی کنترلر استفاده نمایید. اگر قصدتان تغییر همزمان صدا با نواختن است می توانید از کنترلر استفاده نمایید به خاطر اینکه کیبوردها چنین امکاناتی را در اختیار شما قرار نمی دهند.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”