ریتم آهنگ

آشنایی با سمپلینگ در موسیقی

آشنایی با سمپلینگ در موسیقی

 

 

تاریخچه سمپلینگ آهنگ

سمپلینگ در موسیقی در دهه 60 میلادی توسط نوازندگانی که به صورت تجربی موسیقی را آموخته بودند ابداع شد. برای ساختن این نوع موسیقی از لوپ های ضبط شده صدای خوانندگان در یک گرامافون استفاده میشد. در ابتدا فقط در سبک های Psychedelic Rock و Jazz مورد استفاده  قرار می گرفت. اما با گسترش صنعت موسیقی در جهان و به وجود آمدن سبک هایی مثل موسیقی الکترونیک ( Electronic ) و دیسکو ( Disco ) در اواسط 1970 میلادی و در اوایل دهه 80 میلادی با توسعه و نفوذ بیشتر موسیقی در بطن جامعه و فراگیر شدن آن جایگاهی ویژه ای را کسب نمود. در سال 1980 با ورود سبک هیپ هاپ به صنعت موسیقی جهان این سبک به عنوان محبوبترین سبک جهان در موسیقی براساس سمپلینگ و همچنین سمپل در اف ال استودیو  مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت.

  

موسیقی کانکریت

سبکی از موسیقی است که  از صداهای ضبط شده تشکیل شده است. امروزه این نام اشاره به گونه ای از موسیقی الکتروآکوستیک دارد.این سبک میتواند شامل صداهایی مانند  انسان یا صداهای موجود در طبیعت باشد. صدای حیوانات و یا صداهایی که به وسیله سازهای مجازی (VST) تولید می شوند نیز در این سبک کاربرد دارند .این سبک بر خلاف ساختار معمول از قوائد موسیقی پیروی نمی کند. اصول و ساختار موسیقی کانکریت در عمل به صورت تلفیقی بوده که در  اوایل دهه ی 40 توسط پیر شافر گسترش یافت.

 

 

سمپلینگ در موسیقی چیست؟

سمپلینگ در موسیقی مجموعه ای از تکنیک ها نظیر (جدا سازی ، بازسازی مجدد و نمونه گیری) از یک آهنگ است. این سبک به عنوان یک ابزار در آهنگسازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا قطعات موسیقی در این سبک با توجه به خلاقیت و الهاماتِ آهنگسازان از ملودی های خاطره انگیز قدیمی ساخته می شود.

    

در ادامه بخوانید : آموزش سمپلینگ با پلاگین SLICEX

 

کاربرد سمپلینگ آهنگ

معمولا موسیقی های قدیمی همیشه تداعی کننده خاطرات و یاد آور روزهای خوب گذشته بوده است. بازسازی این قطعات به صورت مدرن (Remix) یا حتی نمونه گیری از ملودی آنها  (Sampling) در بیت های امروزی میتواند همان حس نوستالژی را در ذهن شنودگان و مخاطبان موسیقی زنده کند . همچنین با بهره گیری خلاقانه از این تکنیک می توان شنودگان را به خوبی غافلگیر کرد و آهنگ هایی جذاب و پر طرفدار ساخت .

به طور مثال قسمت شروع درامز آهنگ “When the Levee Breaks” از ( Led Zeppelin’s ) توسط هنرمندانی مانند گروه Beasty Boys و Dr Dre و Mike Oldfield و غیره نمونه برداری و به اصطلاح سمپلینگ شد .  

پلاگین های ساخت سمپل در اف ال استودیو

  • SliceX
  • Direct Wave
  • Harmor
  • Edison
  • Fpc

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”