ریتم آهنگ

کارت صدا چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت صدا چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله می خواهیم در رابطه با اهمیت کارت صدا صحبت کنیم و به سوالات متدوال شما عزیزان مثل کارت صدا چیست پاسخ داده خواهد شد. همیشه این سوال بین دوست داران تنظیم و آموزش آهنگسازی مطرح بوده که آیا داشتن کارت صدا امری ضروری است یا خیر. در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که در واقع کارت صدا سیگنال های آنالوگی که از ادوات مختلف مثل میکروفن و … را دریافت می کند به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند که برای کامپیوتر یا سیستم شما قابل فهم باشد.

 

کارت صدا چیست

در پاسخ به پرسش کارت صدا چیست باید بگوییم که در واقع از وظایف اصلی این قطعه سخت افزاری ، آماده سازی سیگنال ها برای پخش از طریق بلندگو ها یا اسپیکر مانیتورینگ و همچنین دریافت سیگنال های ورودی از میکروفن می باشد. یکی دیگر از قابلیت های استفاده از کارت صدا کمترین حالت تاخیر در تولید صدا می باشد که این مسئله را به حداقل میرساند. اگر بخواهیم این مسئله را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم باید بگوییم که در حالت عادی وقتی شما از کارت صدای حرفه ای استفاده نمی کنید و وقتی از طریق نرم افزار میزبان ( DAW ) شروع به نوازندگی می کنید. سرعت نواختن تا اجرای هر نت با تاخیر انجام می شود. که با استفاده از ASIO که در کارت صدای حرفه ای وجود دارد این تاخیر به حداقل می رسد.

 

لازم به ذکر است که این قابلیت روی کارت صدای آن برد وجود ندارد. اگر نمی دانید که کارت صدای آن برد چیست پیشنهاد می کنیم که با ما در ادامه مقاله همراه باشید. کارت صدای آنبرد یک تراشه است که به صورت پیش فرض روی سیستم شما وجود دارد که قابلیت خیلی کمتری نسبت به کارت صدای حرفه ای دارد. یکی دیگر از مزیت های کارت صدای حرفه ای نسبت به کارت صدای On Board ،داشتن ورودی و خروجی های بیشتر برای اتصال دیوایس های مختلف مثل میدی کنترلر ، گیتار و … می باشد.

 

کارت صدا

 

در واقع کارت صدا یکی از قطعه های سخت افزاری و در واقع یکی از مهم ترین تجهیزات استودیو موسیقی به شمار می رود که عملیات ضبط، ویرایش و همچنین پخش انواع صدا را بر عهده دارد. نام دیگر این قطعه سخت افزاری Audio Interface که به معنای رابط صوتی است.

 

وظیفه اصلی کارت صدا

در اواخر دهه 80 میلادی استفاده از کارت صدا در میان اهل موسیقی رواج زیادی پیدا کرده بود و از همان زمان به بعد بود که این دستگاه سهم بزرگی را در موسیقی به نام خودش به ثبت رساند. در واقع می توان گفت که وظیفه اصلی کارت صدا آماده ساختن سیگنال ها آن هم به منظور پخش از طریق بلندگوها، اسپیکرها و همچنین دریافت کردن سیگنال های ورودی از میکروفن و آماده سازی آن برای ذخیره در حافظه کامپیوتر است.

 

صداها و اصوات در حقیقت سیگنال هایی آنالوگ مانند هستند که به واسطه ارتعاش از منبع صوتی آن هم به شکل موج های به هم پیوسته، منتشر می شوند و کامپیوتر هم دائماً در حال پردازش این سیگنال های آنالوگ مانند است و به همین دلیل است که این سیگنال ها مدام در حال تغییر هستند.

 

زمانی شما می توانید سیگنال های آنالوگ را در کامپیوتر ذخیره کنید که قابلیت ویرایش هم داشته باشد که بتوانید آن را به سیگنال های دیجیتال تبدیل نمایید و از آن طرف هم همین سیگنال های دیجیتال باید برای پخش شدن از اسپیکرهای مانیتورینگ و بلندگوها باید مجدداً به سیگنال های آنالوگ تغییر شکل پیدا کنند و در واقع این سیگنال ها مدام در حال تغییر هستند.

همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم وظیفه اصلی کارت صدا تبدیل این سیگنال ها به انواع مورد نیاز هم برای کاربر و هم برای کامپیوتر است و قبل از اینکه بهترین کارت صدا را انتخاب و آن را خریداری نمایید باید یک مقدار در مورد آنها اطلاعات کسب نمایید.

 

چرا افراد به کارت صدا نیاز دارند؟

 

کارت صدا موسیقی

 

دلایل زیادی می توان بر شمرد که به جای اینکه از کارت صدا مخصوص کامپیوتر استفاده نمایید از کارت صدا کاملاً اختصاصی و حرفه ای و به اصطلاح اکسترنال برای این منظور استفاده شود. به طور مثال می توان اینگونه گفت که کارت صدایی که روی کامپیوتر نصب می شود از کیفیت لازم و همچنین صدای محدودی برای ضبط موسیقی برخوردارند و به طبع ورودی و خروجی های آنها هم برای ضبط موسیقی، کافی نمی باشد.

کارت های صدایی که روی کامپیوترها نصب هستند دارای یک ورودی و یک خروجی استریوی line level آن هم با کیفیت کاملاً معمولی و یک خروجی برای هدفون برخوردارند. از آن طرف اختلال سیگنال های الکترومغناطیس و اختلال های رادیویی و همچنین تأخیرهای زیادی می تواند تأثیرهای منفی زیادی را روی کیفیت صدای ورودی و خروجی بگذارد.

در ضمن کارت صدا کامپیوتر با برخوردار بودن از دو کانال ورودی کاری کاملاً غیرممکن را برای ضبط کردن کیت درامز و یا یک گروه موسیقی بر عهده خواهد داشت. در واقع این نوع کارت ها تنها برای وصل کردن یک جفت اسپیکر آن هم برای اجرای فایل های صوتی فشرده مانند MP3 مناسب هستند و به همین دلیل است که برای ضبط موسیقی و همچنین مانیتور کردن صدا آن هم با کیفیت بالا و استودیویی به یک کارت صدا کاملاً حرفه ای، تخصصی و قابل اطمینان نیاز داریم.

 

انواع کارت صدا

 

دستگاه کارت صدا

 

کارت صدا که در واقع رابط صوتی هم به شمار می روند به دو شکل عمده طراحی، تولید و منتشر می شوند:

 

  • کارت صدا داخلی (Internal)

این نوع کارت صدا همان طوری که از اسم آن هم می توان متوجه شد به صورت داخلی روی مادربرد و در داخل کیس کامپیوتر نصب می شود و خیلی از سیستم های کامپیوتر خانگی و حتی اداری هم از این رابط صوتی استفاده می کنند. نوع دیگری از این کارت صدا داخلی وجود دارد که به آن آنبورد (On Board) می گویند که روی مادربورد نصب می شوند.

از این نوع کارت های صدا بیشتر برای آهنگسازی الکترونیک، ساخت و تولید موسیقی، تنظیم و همچنین ویرایش صدا استفاده می شود. شاید کارت های داخلی مدل های پیشرفته و حرفه ای از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما به خاطر اینکه ورودی و همچنین خروجی های آن به راحتی در دسترس قرار ندارد از محبوبیت زیادی برخوردار نیستند و به همین دلیل اشخاصی که کیفیت به هنگام ضبط و همچنین پخش صدا برای آنها از اولویت بالایی برخوردار است بیشتر از نوع اکسترنال یا همان خارجی آن استفاده می کنند.

 

  • کارت صدا خارجی (External)

این کارت صدا خارجی (External Sound Card) هم همانگونه که از نام آن پیداست در خارج از کیس کامپیوتر و به طور معمول در درون جعبه ای فلزی به جهت مراقبت کردن از مدارها و همچنین تراشه های آن، قرار دارد. این کارت ها به نسبت همتای داخلی خود از محبوبیت زیادتری برخوردارند به دلیل اینکه به راحتی می توان به ورودی و خروجی های آن دسترسی پیدا کرد. برخی از شرکت ها و کمپانی ها که سازنده تجهیزات استودیو هستند سعی کردند محصولات خودشان را به دو شکل داخلی و خارجی و در قالب یک محصول ارائه دهند و این می تواند کار را برای خرید این نوع محصول آسان تر کند.

 

انواع مختلف رابط کارت صدا

 

راهنمای خرید کارت صدا

این نوع کارت های صدا رابط های مختلفی دارند که در زیر به چند نمونه آن اشاره می کنیم:

  • رابط ورودی: برای ورود داده ها از این نوع رابط ها استفاده می شود که انواع مختلفی هم دارد.
  • رابط خروجی: برای ارسال سیگنال از کارت صدا به دیگر دستگاه ها از رابط خروجی استفاده می شود که به وسیله اتصال کابل به هدفون یا اسپیکرها و سایر تجهیزات استریو متصل می شوند.
  • رابط صوتی مخصوص (CD): برای ارتباط بین پخش کننده سی دی و همچنین کارت صوتی از این رابط استفاده می شود که در صورتی که این رابط وجود نداشته باشد دستگاه قادر به پخش سی دی نخواهد بود
  • رابط میدی (MIDI): به طور تقریبی تمامی کارت صداها این نوع رابط را پشتیبانی می کنند که به راحتی می توان به وسیله این رابط نت های قابل ویرایش را توسط کیبوردهای MIDI ایجاد و آن را ضبط کرد

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”