ریتم آهنگ

چه سازی برای کودکمان مناسب است؟

چه سازی برای کودکمان مناسب است؟

در این مقاله خواهید خواند :

یادگیری نوازندگی با انواع سازها:

انتخاب ساز کودک در شروع موسیقی بخش مهمی است.

برای جواب دادن به این سوال که کودکان بهتر است یادگیری نوازندگی را با چه سازی آغاز کنند، باید ابتدا به سوالی دیگر پاسخ داد,آیا فرزند شما آمادگی لازم را برای یادگیری موسیقی دارد؟

  1. باید شرایط سنی، فیزیکی و روحی کودک را درست و دقیق بررسی کرد تا این تصمیم‌گیری مهم، عجولانه و بی‌نتیجه نباشد.
  2. معمولا برای شروع یادگیری ساز در کودکی، سن ۶ تا ۸ سال را مناسب می‌دانند.عموم کودکان در این سن، رشد فیزیکی لازم را داشته و به درک خوبی از فیزیک بدن خودشان، قابلیت‌های دست و انگشتان و دهان میرسند.
  3. 3.به قابلیت دریافت و درک درست محرک‌های بیرونی (صدا و تصویر) نیز می‌رسند.

 در نتیجه می‌توان کم کم مقدمات ورود آنها را به دنیای جذاب و رنگارنگ موسیقی فراهم کرد و بعنوان راهنما در این مسیر با آنها همراه بود.

اگر دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید، احتمالا از جمله والدینی هستید که به تازگی دغدغه جدیدی برایتان بوجود آمده! دغدغه‌ی اینکه چه سازی برای کودک شما مناسب است. این پرسش کاملا به‌جاست و طرح آن باعث می‌شود تا در نهایت با انتخاب ساز درست،علاقه فرزندتان به موسیقی یک جریان ادامه‌دار باشد که سالیان سال، باعث حس رضایت و لذت او و شما می شود.

ساز کودک, سوار بر جسم کودک:

قبل از بحث درباره ساز کودک بهتر است ابتدا درباره رشد و قد کودک صحبت شود.طبیعی است که هرچه سن کودکان بالاتر می‌رود، قدرت فیزیکی و قد آنها رشد پیدا می‌کند. این دو عامل بطور مستقیم بر موضوع انتخاب ساز برای کودک موثر هستند.سازهای بزرگ و سنگین مثل ویولنسل، چنگ، قانون و کنترباس هم در اجرا و هم برای حمل به کلاس برای کودک خردسال دشواری بوجود خواهند آورد. نواختن سازی مثل ترومبون در کل محدوده صدای آن، نیازمند آن است که کودک رشد استخوانی کافی را گذرانده و دست‌های کشیده داشته باشد.

در ارتباط با سازهای بادی مثل نی، معمولاً اکثر بچه‌ها نحوه دمیدن و صدادهی از ساز را بعد از مدتی یاد خواهند گرفت، اما در این میان، سازهایی مثل هورن یا ابوا که دهانه باریکی دارند و دو زبانه هستند، زمان بیشتری خواهند برد تا کودک بتواند بر تکنیک دمیدن در آنها مسلط شود. البته کودکانی که لب‌های نازک و دندان‌های صاف و برابر دارند در شکل دادن به دهان برای نواختن این سازها موفق‌تر هستند. در مقابل، اگر فرزندتان دوره درمانی ارتودنسی دندان را می‌گذراند بهتر است فعلا سراغ سازهای بادی (دمیدنی) را نگیرید، چرا که تمرین این سازها می‌تواند او را اذیت کند.

علاقمندی کودک نسبت به موسیقی و ساز:

مهم‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری راجع به سازی که قرار است کودک ,  موسیقی را برای اولین بار با آن تجربه کند،علاقه‌مندی کودک به این ساز است. بدیهی است که کودکان خردسال در بدست آوردن و از دست دادن علاقه نسبت به چیزهای مختلف عجول هستند! اما زمانی که کودکی بطور مکرر از دیدن یک ساز خاص، شنیدن صدای آن و یا مشاهده نواختن آن توسط فردی به وجد آمد، می‌شود روی این علاقه سرمایه‌گذاری کرد و همچنین بهتر است از الان به فکر تقویت مهارت شنیداری کودک خود باشید.

بردن انها به کارگاه های موسیقی یا کارگاه های ساز شناسی میتواند کمک بسیاری در پیدا کردن استعداد فرزندتان می کند. اگر این فرصت در اختیار کودکان قرار بگیرد که بتوانند سازهای مختلف را از نزدیک ببینند و صدای آنها را بشنوند، می‌شود از عکس‌العمل‌ها و صحبت‌های آنها فهمید که علاقه اصلی آنها در این بین کدام است؟

هوش و استعداد دو بخش بسیار مهم موسیقی و نوازندگی است که میتوان انها را از طریق تستها اندازه گیری کرد.از این جهت این تست ها کمک کننده هستند که بتوانید شما و فرزندتان راحت تر مسیر دستیابی به موفقیت را در زمینه یادگیری موسیقی را طی کنید.

اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که سعی کنید به اینده ساز ها هم توجه کنید به این منظور اگر دوست دارید فرزند شما در ارکسترهای بین المللی شرکت کند ساز های بین المللی هم انتخاب کنید از جمله ویولن , آلتو, ویولنسل(چلو) و کنترباس.سعی کنید کودک خود را به اموزشگاه یا مدارس موسیقی معتبر و در کنار اساتید مطرح موسیقی ببرید و بدانید اگر پیشرفت در نوازندگی و موسیقیدان شدن کودکتان برایتان مهم است از همان ابتدا باید با جدیت انجام شود.

اقدامات اولیه برای انتخاب ساز:

برای شروع  یادگیری سازها و موسیقی , مهم ترین دوره , گذرندان دوره ارف میباشد که با ساز های کودک از جمله: بلز و فلوت و طبلک اغاز میشود.

  • سوال اصلی که پیش میاید این است که دوره ارف چیست؟

1.این دوره شامل نت خوانی، ریتم خوانی و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر می باشد.

2.کودکان در این دوره مقدمات پیش نیاز برای نواختن ساز را فرا می گیرند.

در نتیجه ارف کودکان بر پایه موسیقی، حرکت و کلام شکل می گیرد.کودک در آموزشگاه های موسیقی یاد می گیرد احساسات خود را در قالب حرکت و کلام بیان کند.به طور معمول حرکاتی موزون توام با آواز و ریتم همراه است که خوشایند کودک می باشد.
ارف کودکان با ساده ترین و راحت ترین شیوه های مناسب برای کودکان خردسال انجام شده و مفاهیم را به شکلی دوست داشتنی انتقال می دهد.

ارف کودکان جایگاهی برای اشنایی با ساز کودک

سازهای مورد استفاده در ارف کودکان ، سازهای ریتمیک مثل دایره زنگی و طبلکها
به همراه زایلوفونهای سوپرانو، آلتو و باس و متالوفونهای سوپرانو و آلتو و
باس-ریکوردرهای آلتو و سوپرانو در کلاس های ارف کودکان مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به علاقه و اشتیاق کودک انتخاب می شود.

سازهای مورد استفاده در ارف قادر به ساخت صدایی گرم و قوی، به همراه پس زمینه ای ملایم و دوست داشتنی، بر روح حساس کودک تاثیر گذاشته و با همراهی آوازهای کودکانه به زیباترین شکلی نواخته می شود.کودکان با استفاده از حرکات بدن به بیان ریتمیک علاقه نشان می دهند و این همان چیزی است که در آموزشگاه از آن استفاده می شودراه های بسیاری برای استفاده ریتمیک با بدن وجود دارد که روی زانو زدن، دست و بشکن زدن، پای زدن و تولید اصوات با کوبش پا بر زمین از نمونه های ساده آن است.

پس برای اینکه فرزندتان را وارد دنیا موسیقی کنید بعداز اطمینان پیدا کردن از علاقه شخصی انها , به اموزشگاه های موسیقی بروید و بعد از گذرندان دوره های ارف , ساز مورد علاقه اش را تهیه و با جدیت هرچه تمام تر به این مسیر شیرین یادگیری موسیقی ادامه دهید و ممکن است در ابتدا یادگیری ساز برای کودکتان از جمله ساز ویولن بسیار سخت باشد ولی با ادامه دادن کلاس ها  این یادگیری راحت تر و لذت بخش تر میشود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”