ریتم آهنگ

سیر تا پیاز نگهداری از گیتار

سیر تا پیاز نگهداری از گیتار

مراقبت از گیتار چه از نظر ظاهری و چه از نظر صدا مهم است.اگرچه بنظر می­رسد که گیتار نگهداری چندانی لازم ندارد، اما هر نوازنده گیتار باید با  نگهداری گیتار آشنا باشد تا ساز خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. اگر به تازگی گیتار جدیدی را خریده اید و یا می­خواهید از گیتارتان بهتر حفظ کنید دیگر نگران نباشید در اینجا  10 نکته  برای سالم نگه داشتن گیتار ارائه شده است.

نوازنده گیتار باید از ساز خود با  به خاطر داشتن دو نکته مراقبت کند:

اول این که زیبایی  ظاهری گیتار را حفظ کند که معمولا یک گیتار خوش ساخت از چوب های مرغوب و با کیفیت ساخته شده است و دوم این که ابزار ساز را در بهترین حالت ممکن نگه دارد.

در این مقاله خواهید خواند :

 

صدمات حاصل از عدم نگهداری درست گیتار

آسیب فیزیکی

وزوز صدا

از هم گسستگی در اثر انقباض و انبساط در چوب

مشکلات تنظیم ساز

شکاف، خمیدگی  و ترک در گردن / بدنه گیتار

ایجاد خط و خراش روی بدنه گیتار

 

چطور از گیتار خود مراقبت کنیم؟

برای جلوگیری از مشکلات و صدمات ذکر شده در اثر مراقب نادرست از گیتار باید اصول  و راه حل های نگهداری از گیتار را رعایت کنید:

سیم‌های گیتار خود را هر 3 تا 6 ماه تعویض کنید

تعویض سیم‌های گیتار به صورت معمول برای روی فرم نگه داشتن گیتار و صدای واضح تر آن ضروریست. احتمالا میدانید که سیم‌ها با گذشت زمان کیفیت صدای خود را از دست می دهند و هرچه بیشتر با گیتار خود کار کنید، سرعت آن کمتر می شود. البته فرکانس تغییر سیم‌های شما بسته به میزان نواختن شما متفاوت خواهد بود. با فرض اینکه یک ساعت در روز گیتار میزنید شما حداقل باید هر 3 تا 6 ماه یکبار سیم‌های گیتار خود را تعویض کنید.

به محض  دیدن این علاِئم حتما سیم‌های گیتار خود را عوض کنید:

 

سیم‌های شما شروع به تغییر رنگ یا زنگ زدگی می کنند

شما سخت تر می توانید گیتار را تنظیم کنید

اگر احساس میکنید گیتار درخشندگی خود را از دست داده است.

فرتبورد گیتار را هنگام تعویض سیم‌ها تمیز کنید

  در گذر زمان مطمئنا روی هر گیتاری مقداری گرد و غبار و خاک مینشیند به همین دلیل ایده خوبی است که هر بار به همراه تغییر سیم‌ها، فرتبورد خود را تمیز کنید. برای انجام این کار ابتدا تمام سیم‌ها را دربیاورید و بعد بوسیله ی شی مانند کارت اعتباری فرتبورد را به آرامی بخراشید. جرم و کثیفی فرتبورد را دوباره  توسط یک برس مسواک نرم  پاک کرده و بعد از آن  با یک پارچه نرم  فرتبورد را دستمال بکشید.

نکته : همانطور که ذکر شد ، گرد و خاک می توانند فرتبورد گیتار را دچار جرم زدگی و کثیفی کند و  اینطور دیگر از گیتار صدای  واضحی به گوش نخواهید رسید پس بهتر است پس از هر بار گیتار نواختن فرتبورد را دستمال بکشید. برای اینکار نیازی به در آوردن سیم‌ها ندارید  چیزی که لازم دارید تنها یک دستمال کاغذیست . شما باید دستمال را به درازا تا کرده و آن را طوری قرار دهید که سیم‌ها لای دستمال قرار بگیرند. فشار را به پایین اعمال کنید و دستمال کاغذی را چند بار در امتداد سیم‌ها از روی پل تا مهره گیتار بپیچید.

 از قرار دادن گیتار در محیط های خیلی سرد و گرم دوری کنید!

بدن گیتار آکوستیک شما از چوب نازک ساخته شده است که به راحتی در اثر درجه حرارت و رطوبت تأثیر می پذیرد. اینها عوامل مهمی در محیط گیتار شما هستند. درجه حرارت متغیر می تواند چوب گیتار شما را دچار انبساط و انقباض کند و منجر به نتایج ناخوشایندی شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید میتواند از زیبایی ظاهری گیتار شما بکاهد. علاوه بر این، کاهش دما می تواند اثرات منفی در تراز کردن گردن گیتار شما ایجاد کند، بنابراین گاهی اوقات برای اصلاح تراز شما  باید با میله خرپایی هماهنگ شوید. به همین دلیل مهم است که تمام تلاش خود را بکنید تا گیتار خود را در جایی با دمای اتاق ثابت نگه دارید.

نکته : بهترین درجه حرارت برای نگهداری گیتار شما در حدود 65-75 درجه فارنهایت (18-24 درجه سانتیگراد) است.

 پولیش گیتار را فراموش نکنید !

به منظور روی فرم نگه داشتن گیتار، مهم است که به طور مرتب از محلول تمیز کننده و پولیش استفاده کنید که این عمل باعث می شود ظاهر چوب گیتار شما تقویت  شود. یک قانون خوب برای تمیز کردن و صیقل دادن گیتار به صورت هفتگی است . Dunlop 654 محصولی عالی برای جلا دادن بدنه گیتار شما است.

از چه وسایلی برای تمیز کردن گیتار نباید استفاده کرد؟

بهترین راه برای تمیز کردن گیتار با پارچه ای گرم و مرطوب است. این ماده شیمیایی مضر را از بین می برد. گیتار شما با بالاترین سطح در دسترس پوشش داده شده و حساس است. هر نوع حلال، به ویژه آنهایی که در تسمه های پلاستیک، وینیل و چرم یافت می شوند، مانند الکل، اسید سیتریک، لوسیون، مواد دافع حشرات برای پاک کردن گیتار توصیه نمیشود.

مرطوب نگه داشتن گیتار چه اهمیتی دارد؟

رطوبت ساز ها راه بسیار خوبی برای محافظت از گیتار شما هستند .آب  و هوای خشک باعث میشود چوب گیتار شما دچار خمیدگی و شکاف و ترک شود . حتما چک کنید که چوب گیتارتان به میزان کافی رطوبت دارد.البته رطوبت افراطی هم به ضرر گیتار تمام میشود به این صورت که با افزایش رطوبت، رطوبت چوب به سرعت بالا می رود و باعث گسستگی و تورم آن می شود. افزایش تدریجی رطوبت به طور کلی صدمات دائمی به ساز شما وارد می کند. هنگامی که رطوبت بسیار زیادی با درجه حرارت بالا ترکیب می شود ، اتصالات چسب می تواند ضعیف شود و حتی ممکن است کمی باز شود. اگر گیتار شما برای مدت طولانی در معرض درجه حرارت بالا یا رطوبت قرار داشته باشد ، چسب زیر پل ضعیف شود و باعث از بین رفتن این پل می شود. شما میتوانید برای ایجاد رطوبت مناسب از دستگاهای ایجاد رطوبت مناسب استفاده کنید

مرطوب کننده مناسب گیتار

اگر به رطوبت ساز پیشنهادی نیاز دارید ، رطوبت ساز گیتار آکوستیک D’Addario را بررسی کنید.  طرز استفاده از این محصول این است که اسفنج را هر 3-4 روز یکبار مرطوب کنید و هر بار که  با گیتار خود کار میکنید ، رطوبت ساز را بین سیم‌ها در سوراخ صدا قرار دهید.

نکته : میزان رطوبت ایده آل برای گیتارها در محدوده 45٪ -55٪  می باشد.

جلوگیری از ایجاد خط و خش روی گیتار

درهنگام نواختن گیتار حواستان به لباستان و پوشش خود باشید چرا که ممکن است ناخواسته خط و خراش روی گیتار بیندازید. کمربند ، انگشتر ، کاپشن زیپ دار، گردنبند همه نمونه مواردی است که باید قبل از برداشتن گیتار کنار بگذارید. نادیده گرفتن این موارد ممکن است هنگامی که مشغول نواختن آهنگ مورد علاقه خود هستید گیتار شما را دچار خط و خراش کرده و از زیبایی آن بکاهند.

معاینه گیتار توسط تکنسین گیتار

بردن گیتار خود به یک تکنسین گیتار حرفه ای مانند این است که ماشین شما را برای بازرسی سالانه به معاینه فنی ببرید. یک تکنسین گیتار تراز گردن گیتار شما را بررسی می کند و جوانب  احتمالی از بین رفتن گیتار را در نظر میگیرد و به همین ترتیب شما را از نگرانی در مورد  گیتارتان  خلاص میکند.

 

برای مدت طولانی گیتار را بدون استفاده رها نکنید.

سعی کنید گیتارتان را برای مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید . حتما هر از چندگاهی گیتار خود را  بیرون آورید و  شروع به نواختن اهنگ مورد علاقه ی خود کنید.

یک جای مناسب برای نگهداری گیتار در نظر بگیرید

بسته به موقعیت شما روشهای زیادی برای نگهداری گیتارتان وجود دارد. ولی روش­های اصلی نگهداری گیتار شامل جعبه های محکم، کیف های گیگ، نگهدارنده های گیتار و قلاب های دیواری است.

 جعبه های محکم

 

  • درصورتی که میخواهید گیتار خود را به مدت طولانی استفاده نکنید.
  • این جعبه ها بدیل محکم بودن گیتار شما را از صدمات فیزیکی دور نگه میدارد.
  • گیتار را از درجه حرارت و رطوبت زیاد در امان نگه میدارد.
  •  برای سفرهای هوایی و دریایی استفاده از این جعبه ها  ضروریست.

کیفهای گیگ

 

  • کیف های گیگ سبک هستند و میتوانید آنها را هر جایی ببرید.
  • این کیف­ها را نباید در معرض رطوبت و درجه حرارت زیاد قرار دهید.

 

نگه دارنده های گیتار

 

  • این نوع نگه دارنده ها گیتار شما را در برابر صدمات جدی تضمین نمی­کند اما بهتر از تکیه دادن گیتار به دیوار است.
  • در این روش شما دسترسی آسانتری به گیتار خود دارید.

 

قلاب دیواری

 

  • نسبت به نگه دارنده  فضای کمتری میگیرد.
  • دسترسی آسانی به گیتار دارید.
  • نسبت به نگه دارنده کمی سخت نصب میشود شما باید با دریل روی دیوار سوراخی ایجاد کنید.
  • این روش هم مانند نگه دارنده صدمات جدی را از گیتارتان دور نگه نمی­دارد.

 

کلام آخر

برای اینکه گیتار خود را از صدمات احتمالی دور نگه دارید نکات مهمی را باید رعایت کنید :

 

حتما بخاطر داشته باشید که رطوبت افراطی برای گیتار یک تهدید است.

بسته به موقعیت مکانی شما گیتار به محلی مناسب برای نگهداری نیاز دارد.

هر چند وقت یک بار سیم‌ها را باید عوض کرده و فرتبورد گیتار را نیز تمیز کنید.

تمیز کردن گیتار به طور مرتب و به درستی باعث طولانی  شدن عمر آن میشود.

از قرار دادن گیتار در سرما و گرما شدید دوری کنید.

در هنگام نواختن گیتار پوشش مناسبی داشته باشید تا خط و خش بدنه ی گیتار را تهدید نکند.

هر از چند گاهی گیتار خود را برای بررسی به  تکنسین گیتار بدهید.

به عنوان یک گیتاریست حتما باید نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید چرا که هم طول عمر گیتار را افزایش می­دهید و هم در مخارج خود صرفه جویی می کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”