ریتم آهنگ

10 نرم افزار برتر میکس و مسترینگ موسیقی

10 نرم افزار برتر میکس و مسترینگ موسیقی

میکس و مسترینگ موسیقی دو بخش جداگانه اما به اندازه هم مهم در فرایند تولید صدا هستند که غالباً می توانند مبهم و متمایز شوند. اصولاً میکس مرحله قبل از  مسترینگ است که شامل تنظیم و ترکیب آهنگ های جداگانه در کنار یکدیگر برای ایجاد  فایل صوتی استریو می باشد. اصطلاح مستر شدن فایل استریو به این معنی است که  آهنگ های مختلف به وضوح صیقل داده شده و یک کل منسجم را در یک آلبوم تشکیل می دهند.

پس برای اینکه حرفه ای دیده شوید شما به این دو فرایند نیاز خواهید داشت. در ادامه مقدمه ای کوتاه در مورد فرایند میکس و مسترینگ و سپس با 10 نرم افزار برتر میکس و مسترینگ آشنا خواهید شد.

در این مقاله خواهید خواند :

هدف از  میکس و مسترینگ موسیقی

هدف  مسترینگ، تعادل عناصر صوتی یک ترکیب استریو و بهینه سازی پخش در تمام سیستم ها و قالب های رسانه ای است. به این صورت که  مسترینگ  با استفاده از ابزارهابی مانند   equalization , compressionو  limitationانجام می شود.

در واقع مسترینگ  برای ارائه بهترین  کیفیت دامنه ی فرکانسی صدا، تلاش میکند. از طرفی در میکس  تمامی  موارد مورد نظر برای ساخت اهنگ در نظر گرفته میشود. در فرایند میکس چندین صدا و آوای ضبط ‌شده‌ی گوناگون، در یک یا چند کانال ادغام می‌شود و آمیختن آواها در استودیوهای ضبط  را  فرایند میکس مینامند.

  لیست بهترین برنامه های میکس و مسترینگ 

با نرم افزار  Cubase ایده هایتان را دنبال کنید

Cubase یکی از قدرتمندترین بسته های نرم افزاری ایجاد موسیقی در جهان است که در ایران طرفداران پرباقرصی دارد. با استفاده از ابزارهای متنوع  و بی نظیر آن ، می توانید هر نوع موسیقی را به سرعت  ایجاد کنید. این مجموعه با طیف گسترده ای از ابزارهای مجازی، جلوه های مختلف بسته بندی شده است. فرقی نمیکند که شما یک  آهنگساز حرفه ای هستید یا یک مبتدی تولید موسیقی چرا که Cubase  ایده های شما را به حقیقت مبدل میکند. Cubase یک ایستگاه دیجیتال در سطح جهانی است که به شما امکان می دهد موسیقی را در رایانه ضبط و ترتیب دهی کنید. این نرم افزار دارای قابلیت ضبط صدا و قابلیت ویرایش یکپارچه، ابزارهای میکسی و MIDI  (واسطه دیجیتال ابزار های موسیقی) و همچنین  پشتیبانی جامع از طیف گسترده ای از افزونه های صوتی و ابزارهای مجازی است.

چرا وجود Daw در نرم افزار های  میکس و مسترینگ موسیقی اهمیت دارد

دلیل اهمیت این برنامه که مخفف عبارت  Digital Audio Workstation  میباشد فراهم اوردن امکاناتی بی نظیر برای یک استودیو مجازی است مانند :

  • محیط آهنگسازی
  • محیط میکس و تنظیم
  • محیط ضبط (وکال و میدیا)
  • فراهم ساختن سازهای مجازی

نرم افزار FL Studio ، قویترین میکسر موسیقی

FL Studio یک محیط کامل برای تولید موسیقی است. این  نرم افزار با بیش از 20 سال عمر در میان ایرانیان یکی از نرم افزارهای میکس و مسترینگ محبوب به شمار می آید. این نرم افزار مخفف عبارت (Fruity Loops Studio  ) میباشد و شما میتوانید از آن بصورت دائمی برای افکت دهی و میکس و مسترینگ موسیقی خود با  کیفیت بالا استفاده کنید.در این نسخه 64 ترک میکسر وجود دارد که درهر ترک میتوان 8 افکت  قرار داد برهمین اساس این نرم افزار مدعی بهترین  قویترین میسکر نسبت به سایر رقیبان خود است.

افکت های پرکاربرد این محصول :

  • Delay (ایجاد تأخیر)
  • Distortion (اعوجاج)
  • EQ (اکولایزر)
  • Chorus (چند صدایى)
  • Reverb (ایجاد طنین) و …

میکس و مسترینگ موسیقی

ابزار میکس و مسترینگ موسیقی

نرم افزار  Ableton Live مملو از افزونه های متنوع

Ableton Live ایستگاه کاری قدرتمند دیجیتال برای اجرای زنده است. Ableton  یک   DAWپایدار فراهم می کند که برای آزمایش و ساخت پروژه های صوتی ایده آل است.

ابلتون دارای صداهای گسترده و لیستی طولانی از افزونه ها است و از نظر هزینه و سطح خدمات مطابق با استانداردهای این صنعت می باشد. سه نسخه مختلف از Live 9 وجود دارد – Intro ، Standard و Suite – و انتظار می رود Ableton Live 10 طی سه ماه آینده رونمایی شود. هرچند به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد، اگر اکنون نسخه ی  Live 9 را خریداری می کنید، می توانید آن را به طور خودکار پس از انتشار ، به Live 10 بدون هزینه اضافی ارتقا دهید. در حالی که اینترو و سوئیت با دو قیمت متفاوت از ویژگی های مختلفی برخوردار هستند ، Ableton Live Standard با همه چیزهایی که یک موسیقیدان یا صاحب مشاغل برای تولید موسیقی یا پروژه های صوتی نیاز دارد بسته بندی شده است.

انواع قابلیت های این نرم افزار :

  • میکس خلاقانه آهنگ ها برای دی جی ها
  • ضبط صدا با کیفیت 32bit / 192 kHz
  • اعمال افکت های سبک های مختلف موسیقی
  • شامل مجموعه ای از آلات موسیقی
  • ویرایش و تنظیم موسیقی
  • امکان بکارگیری نامحدود ویژگی undo
  • ساخت و ویرایش حرفه ای فایل های MIDI
  • دارای کتابخانه ای شامل بیش از 1600 صوت بنیادی
  • پشتیبانی از فایل های AIFF, WAV, Ogg Vorbis و FLAC

 با نرم افزار Studio One  خلاقتر باشید

Studio One دارای مجموعه ای قدرتمند از ابزارهای ویرایش خلاقانه، مانند Randomize ، Apply Scale ، Mirror Notes و… می باشد. همچنین شامل گزینه های سودمندی مانند Quantize و Humanize نیز میباشد.

 همه این موارد، به میانبرهای صفحه کلید اختصاص داده شده و در ماکروها گنجانده شده اند.  این نرم افزار نسبت به سایر قدیمی تر بوده  ولی  با ارائه امکانات ویژه و حرفه ای شما را از  هرگونه نرم افزار دیگر بی نیاز خواهد کرد.

نرم افزار  Reason 10 یک  Daw  قدرتمند

ریزن  10 دسترسی کاربران را به یک کتابخانه صوتی بزرگ و افزونه ها و افکت های گسترده برای ویرایش،  میکس و تولید پروژه های صوتی فراهم می کند. این برنامه با لیست طولانی از ویژگی هایی از جمله  بیش از 5000 قطعه ساز، 1000 جلوه صوتی ، 3000  لوپ و لیستی طولانی از افزونه های راک است که می تواند به روشهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. Rack یک جنبه منحصر به فرد از ریزن بوده و با طراحی بصری خاص، به یک نرم افزار رقابتی استودیویی ضبط تبدیل شده است.

در واقع ریزن یک DAW قدرتمنداست که به واسطه ی قیمت مناسب، طراحی منحصر به فرد، از سایر DAW ها جدا مجزا شده است. Rack امکان ایجاد صداهای جدید و استفاده از چندین افزونه را فراهم می آورد.

تغییرات جدید در  ورژن آپدیت شده  ریزن 10 :

  • سه سیتی سایزر قدرتمند
  • سه اینسترومنت ارگانیگ با صدای زنده
  • یک پیانو آکوستیک فوق العاده
  • دیوایس مدولاسیون خلاق برای افکت
  • و سه گیگ لوپ و سمپل

 نرم افزار  pro Tools نرم افزار حرفه ای برای همه

هر واحد تولید صوتی حرفه ای – از استودیوهای ضبط گرفته تا خانه های تولیدی صوتی  از سیستم Pro Tools استفاده می کند.این نرم افزاری حرفه ای  و نسبتا گران قیمت است  و استفاده از آن ساده نیست است اما رتبه ی بهترین کیفیت صدا را در حوزه ضبط موسیقی دیجیتال از آن خود کرده است.

 نوازندگان حرفه ای، از آهنگ های مصنوعی سنگین نود اینچ تا آهنگسازان  فیلم ارکسترال، به همه کاره بودن و قدرت Pro Tools و توانایی این نرم افزار در تولید هر نوع صدای قابل تصوری اعتقاد دارند و می گویند، برای این نرم افزار فرقی نمیکند منبع صدا انسان است یا ساز انالوگ و یا حتی تعدادی از ابزارهای مجازی و جلوه های صوتی.

 نرم افزار PCDJ DEX و فضای استفاده آسان

اگر در دنیای میکس و موسیقی تازه وارد هستید، PCDJ Dex ممکن است بهترین نرم افزار DJ mixing برای شما باشد. رابط کاربری ساده در کنار گزینه ها متنوع، پیشنهاد ایده آل تری برای خرید می باشد. Dex به عنوان یک نرم افزار حرفه ای رتبه بندی می شود و می توان از آن در Mac یا PC استفاده کرد. با استفاده از این نرم افزار می توانید به راحتی انواع موزیک ها را با هم میکس کنید.

با استفاده از ماژول های متنوع نرم افزار iZotope Ozone 8   فرایند میکس و مسترینگ بدون دردسر تجربه کنید

مجموعه  پیشرفته ی اوزون 8 iZotope غیرقابل باور است. این نرم افزار شامل 12 ابزاراساسی است که به شما کمک می کند تا مسترینگ موسیقی  را شروع کنید.

اگر به دنبال صدایی مدرن یا کلاسیک هستید، اوزن میتواند گزینه ی خوبی برایتان باشد. شما میتوانید میکس و مسترینگ  کلیه این اهنگها را با استفاده از این نرم افزار انجام دهید و نتایح  خوبی به دست آورید.

نکته ی حائز اهمیت اینکه iZotope فایل آموزشی رایگان در رابطه با کاربرد ابزارهایش در اختیار کاربران قرار می دهد بنابراین یادگیری نحوه استفاده از آن فرایندی نسبتاً بدون دردسر است.

ماژول های موجود در این نرم افزار :

  • Spectral Shaper 
  • EQ
  • Dynamic EQ
  • Post EQ
  • Maximizer (با IRC IV و IRC LL جدید)
  • Imager
  • Exciter
  • Dynamics
  • Vintage Limiter Vape Tape
  • Vintage EQ

Sony Audio Master Suite  یک مجموعه بی نظیر  در انتظار شما

Sony Audio Master Suite  مجموعه ای از ابزارهای پردازش سیگنال دیجیتالی است که برای برنامه های موج سازی و ویرایش طیفی در نظر گرفته شده است. این برنامه ها برای میکس ، مسترینگ ، پردازش صوت ، تعمیر و ترمیم ، طراحی صدا  طراحی شده است.

این نرم افزار شامل 6 مجموعه میباشد:

sound Forge Pro

SpectraLayers Pro،

 CD Architect ،

 Nectar Elements

Mastering and Repair Suite

Noise Reduction.

sound Forge Pro11 و MAGIX Entertainment  دو نرم افزار مهم دیگر برای ایجاد و ارائه محتوای صوتی هستند  که در این نرم افزار گنجانده شده اند. با استفاده از این دو میتوانید صداها را به صورت واضح ضبط کرده و آنها را تنظیم کنید و همچنین  فایل را مسترینگ نمایید.

Acoustica Premium Edition 7.1    و الگوریتم قدرتمند روتوش

  Acoustica 7  نرم افزار کاملی برای ویرایش صوتی ، مسترینگ و ترمیم صدا میباشد.  این برنامه در نسخه  پرمیوم و نسخه ارزانتر استاندار خود نیز موجود است. نسخه Premium دارای ویژگی های پیشرفته ای مانند ویرایش طیفی با الگوریتم های قدرتمند روتوش و پشتیبانی چند کانال تا 7.1  است. پلاگین هایی از قبیل Equalize 2 ،Vertebrate  و Restoration Suite  نیز در این نرم افزار موجود است.

این نرم افزار همچنین افزونه های جدیدی با استفاده از ابزار پردازش داخلی با پیشرفت های قابل توجه در کیفیت صدا ، گردش کار و تطبیق پذیری در نسخه 7.1 معرفی می کند.

 تا به اینجا با 10 نرم افزار برتر در حوزه میکس و مسترینگ صدا آشنا شدید در این میان 5 نرم افزار اول در میان ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است و ماباقی نیز طرفداران خاص خود را دارد

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”