ریتم آهنگ

چگونه می‌توان یک اتاقک آکوستیک ارزان ساخت؟

چگونه می‌توان یک اتاقک آکوستیک ارزان ساخت؟

اتاقک آکوستیک و روش‌های مختلف ساخت یک اتاق آکوستیک ارزان این روزها بحثی داغ در بین اهالی موسیقی است؛ البته نه فقط در بین اهالی موسیقی! حتما می‌پرسید چرا؟

در ادامه مقاله، با کاربرد متفاوت از اتاق آکوستیک آشنا خواهید شد و خواهید دید که اتاقک آکوستیک نه فقط در موسیقی، بلکه در زمینه‌های دیگری از جمله پزشکی کاربرد دارد. در یادداشت ویژگی‌های اتاق آکوستیک، وعده راهنمای ساخت اتاق آکوستیک را داده‌ بودم، پس تا انتهای این مقاله همراهم باشید.

در این مقاله قصد دارم ابتدا درباره چیستی اتاقک آکوستیک صحبت کنم. قطعا بعد از آشنایی با این مقوله، کنجکاو می‌شوید از قیمت اتاق آکوستیک پیش ساخته در بازار مطلع شوید. شاید به این فکر بیافتید یک اتاق آکوستیک ارزان قیمت خانگی بسازید.

اتاق آکوستیک در استودیوی ضبط موسیقی

در این مقاله خواهید خواند :

          

اتاق آکوستیک چیست؟

اتاق آکوستیک و به طوری کلی کلمه آکوستیک گاهی معنایی دارد خارج از آنچه تصور می کنید. وقتی می‌گوییم یک سالن یا اتاق، آکوستیک خوبی دارد، به این معنی است که:

  • آن فضا و تمام عناصر فیزیکی داخل آن، ابعاد و چیدمانی دارد که از تخریب یا تضعیف صوت جلوگیری می‌کند.
  • تجربه شنیداری ما در این اتاقک آکوستیک، به درکی کاملا واضح و مشخص از صداها منتهی می‌شود.
  • مثل عایق بودن یک فضا برای کنترل و بهینه‌سازی تمامی انرژی‌ها، اتاق‌ آکوستیک هم از لحاظ صوتی عایق می‌شود. نه صداهای اضافه از بیرون به درون این اتاقک آکوستیک نشت می‌کند، و نه صدایی از درون اتاقک به بیرون می‌رود.

پس تنها زمانی می‌توانید آکوستیک خوب یک فضا را بسنجید که هدف استفاده از آن فضا را به خوبی دریافته باشید. اگر هدف و کاربری اتاق به درستی مشخص نشود، به احتمال زیاد موفق نمی‌شوید آن اتاق را به‌خوبی آکوستیک کنید. پس قبل از هر چیز،

گام اول تعیین دقیق هدف و کارکرد اتاق است.

تعیین کاربری اتاق آکوستیک

از اتاقک آکوستیک چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

هر فضای معماری، چه کوچک و چه بزرگ، با هر کاربردی، باید به لحاظ آکوستیکی بررسی شود. اما طراحی و ارزیابی این مقوله، هزینه‌های خاص خود را به همراه دارد. به همین دلیل معمولا در حین ساخت فضاهای باز و بسته، ویژگی های آکوستیک آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اتاق آکوستیک ارزان یا یک استودیو حرفه‌ای گران‌قیمت؟

در این قسمت فهرست مختصری از انواع کاربردهای خاص اتاق آکوستیک را می‌بینید:

  • اتاق تمرین موسیقی، آواز و بیان (خصوصا برای بازیگران تئاتر)
  • اتاق ضبط موسیقی، آواز، گویندگی در استودیوها (Dead Room)
  • اتاق کار آهنگسازی و میکس و مسترینگ
  • اتاق ادیومتری (برای مصارف پزشکی از جمله شنوایی سنجی)
  • کلاس‌های درس موسسات آموزشی (برای جلوگیری از نشت صدا)

قیمت اتاق آکوستیک پیش ساخته چقدر است؟

برای داشتن یک اتاقک آکوستیک در راستای برآورده کردن نیاز کاری خود، می‌توانید انواع پیش‌ساخته آن را خریداری کنید. برخی شرکت‌ها، اتاق‌های آکوستیک پرتابل را متناسب با کاربری و فضای شما طراحی می‌کنند و عملیات نصب آن را نیز انجام می‌دهند.

قیمت اتاق آکوستیک پیش ساخته با طراحی متناسب فضا، با توجه به ویژگی‌ها و ابعادش آنقدرها مقرون به صرفه نیست. این اتاقک‌های آکوستیک پیش‌ساخته، امروزه از 7 تا 50 میلیون تومان قیمت دارند. پیشنهاد من به شما این است که خودتان اتاق آکوستیک ارزان و خانگی بسازید. کافی است 4 اصل کلی را در رابطه با ساخت چنین اتاقی لحاظ کنید:

  1. تناسب ابعاد
  2. عایق‌بندی
  3. چیدمان
  4. استقرار پنل‌های آکوستیکی

اتاقک آکوستیک ارزان جایگزین استودیو ضبط موسیقی

اتاقک آکوستیک مخصوص صدابرداری

اصل تناسب در ساخت اتاق آکوستیک ارزان

اتاقی را انتخاب کنید که شکلی مستطیلی‌ داشته باشد. از اتاق‌های مربعی‌شکل حتی‌الامکان دوری کنید چرا که این اتاق‌ها پتانسیل آکوستیکی شدن کمی دارند. یک قانون مهم وجود دارد:

هرقدر اتاق بزرگ‌تر باشد، و سقف بلندتری داشته باشد صدایی بهتر و باکیفیت‌تر خواهید داشت.


سقف کوتاه (خصوصا در حین ضبط صدای برخی سازها) فرنکانس‌های تولیدی را به شدت اعوجاج می‌دهند. پس برای ساخت اتاق آکوستیک ارزان خانگی خود، ترجیحا به سراغ فضاهایی با سقف بلند بروید.

اصل عایق‌بندی اولین شرط آکوستیک خوب

مابین هر منفذی، حتی درز بین درب‌ و چارچوب آن، باید پوشانده شود. بهتر است اتاق پنجره نداشته باشد که هزینه‌ی اضافی برای عایق‌ کردن آن متحمل نشوید.

استفاده از ابزارهایی مانند تشک‌های بادی، شانه تخم‌مرغ، فرش، فوم و اسفنج، دیواره‌های سلولزی و فایبر گلاس و یا پلاستیک را فراموش کنید. این مواد برای عایق‌بندی دیوارهای اتاقک آکوستیک شما اصلا مناسب نیست.

مهم این است که بتوانید از راهی ارزان اما کاربردی، به دیوارهای اتاق حجم بدهید. می‌توانید یک فضای خالی بین دیوار و عایق‌های انتخابی در نظر بگیرید. بر اساس قوانین فیزیک صوت، برای کاهش 10 دسی‌بل در نفوذ امواج صوت، حجم دیواره‌ها باید تا 4 برابر افزایش پیدا کند. هرقدر اصوات کمتر جذب دیوارها و اشیای داخل اتاق شوند، کیفیت صوت تولیدی بهتر باقی می‌ماند.

پتوهای حجیم، فوم شانه‌تخم‌مرغی یا موادی به نام پشم سنگ به قطر حداقل 10 سانتی‌متر عایق‌بندی مناسبی محسوب می‌شود. در نهایت بهتر است کف اتاق را (خصوصا وقتی ابعاد اتاق کوچک است) عایق نکنید. اما سقف نیز باید مانند دیواره‌ها باید عایق شود.

اصل چیدمان و تاثیراتش بر آکوستیک اتاق

موج صدا با برخورد به هر شی، تغییر جهت داده و بخشی از آن جذب و بخش دیگری با تغییرات مواجه می‌شود. در اتاق‌ آکوستیک از قرار دادن وسایل اضافه پرهیز کنید. وسایل موجود در اتاقک را به صورت پراکنده نگذارید. نکته تکمیلی این که در کف اتاق برای جلوگیری از بازتاب صوت، از فرش یا پوششی شبیه آن استفاده کنید.  

اصل استقرار پنل‌های آکوستیکی در اتاق

پنل‌های آکوستیکی خود به دسته‌های مختلفی از جمله جذب‌کننده‌ها (Absorber) و پخش‌کننده‌ها (Diffuser) تقسیم می‌شود. هدف از استفاده پنل آکوستیکی جاذب، گرفته شدن بازتاب‌ها وصداهای اضافی است. اما دیفیوزرها حرفه‌ای‌ترین نقش را در اتاقک آکوستیک ایفا می‌کنند.

پنل‌های دیفیوزر با اشکال هندسی نامنظم باعث پخش تصادفی امواج صوتی و جلوگیری از بازتاب مستقیم صوت می‌شوند. این پنل‌ها معمولا از جنس پلاستوفوم یا چوب در انواع مختلف دو بعدی و سه‌ بعدی ساخته می‌شوند. هرقدر دیفیوزر حرفه‌ای‌تر باشد، هزینه‌ی بیشتری در پی خواهد داشت.

استفاده از این پانل‌ها بیشتر مخصوص استودیوهای صدابرداری و ضبط موسیقی است. در این مورد باید پنل‌های آکوستیکی را در نواحی که اسپیکرها قرار دارند، نزدیک به هم قرار دهید. اما در باقی نواحی اتاق فواصلی بیشتر داشته باشند بهتر است.

فاصله متعارف پانل‌ها چیزی حدود 120 تا 140 سانتی‌متر است. برای سقف هم بهتر است ناحیه بالای اسپیکرها با دیفیوزر و پانل‌های آکوستیکی پر شود. اما اگر بودجه کافی ندارید نیازی نیست که حتما سقف را پانل‌بندی کنید.

کلام آخر

برای ساخت اتاقک آکوستیک همین بس که سه اصل اولیه گفته‌شده را رعایت کنید. در ساخت یک اتاق آکوستیک ارزان نباید وسواس به خرج داد. اتاق آکوستیک حتی اگر آنچنان حرفه‌ای نباشد و با کمترین امکانات ممکن ساخته شده باشد، فواید بسیاری در بر خواهد داشت.

حتی اگر موزیسین نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم با ساخت یک اتاق آکوستیک خانگی، مکانی ساکت و آرامبخش فراهم کنید. با رعایت اصول آکوستیک در هر فضایی، می‌توانید از شر صداهای مزاحم خلاص شوید و از کیفیت صداها لذت ببرید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”