ریتم آهنگ

مهم ترین ویژگی های اتاق آکوستیک

مهم ترین ویژگی های اتاق آکوستیک

احتمالا اغلب شما که در حال مطالعه ی این مقاله هستید از خود می پرسید که چگونه میتوانم ویژگی های آکوستیک اتاق خود را بهتر از قبل  کنم ؟

یا قبل تر از آن آیا واقعا نیازی به دانستن اصلاحات آکوستیکی دارم یا نه ؟ از طرفی افرادی هستند که در این  مورد کاملا مطمئن هستند اما نیاز به کمک دارند.  

اتاق آکوستیک برای افرادی که از هزینه های گزاف استودیو مدام گله دارند اتاق منحصر بفرد و کم هزینه ای است که برای  تست صدا و کارهای مربوط به موسیقی طراحی شده است و به طور خاص، میزان صدا و فشار صدا را اندازه گیری می کند. این اتاق  موجب می‌شود که صدا با کیفیتی بهتر از حالت معمولی ضبط شود به طوری که نویزها و صداهای اضافی دیگر در کیفیت صدای ضبط شده تاثیری نداشته باشند. همه‌ی این  فواید در نتیجه ی ویژگی های خاص اتاق آکوستیک حاصل می‌­شود. شما می‌­توانید با صرف کمترین هزینه ممکن  ویژگی های  یک اتاق آکوستیک  استاندارد را در اتاق خود تامین کنید.

احتمالا تاکنون اطلاعات زیادی در رابطه با اتاق آکوستیک  بدست آورده اید و ممکن است در رابطه با برخی از مسائل آن کمی سردرگم شده باشید. در این مقاله سعی کردیم این ابهامات را  برطرف کرده، کمک کنیم اتاق آکوستیک خود را بسازید.

در این مقاله خواهید خواند :

 باس  از بارزترین ویژگی های یک اتاق آکوستیک

باس یکی از مهمترین ویژگی های اتاق آکوستیک می‌­باشد  به همین علت  اول از همه به این  بخش می‌­پردازیم. کنترل پاسخ فرکانس پایین به احتمال زیاد قابل توجه ترین عملکرد مثبت در یک اتاق  آکوستیک می‌­باشد. در بسیاری از اتاق ها وضوح صدای زیادی در قسمت پایین پایانه وجود ندارد و به نظر می رسد  که برخی نت های باس به طور کامل از بین می روند.

با نصب هر چه بیشتر تله های باسی در گوشه های اتاق،  پاسخ فرکانسی  صاف‌تری در سطح اتاق خواهید داشت. تله های باسی انرژی صوتی اضافی را جذب می کنند و در نتیجه میزان تداخلات صوتی که در اتاق اتفاق می افتد را کاهش می دهند. هر چه تله بیشتری اضافه کنید، بیشتر این بازتاب ها جذب می شوند و این باعث کاهش بیشتر تداخلات می شود؛ بنابراین پاسخ فرکانس اتاق شما صاف می شود.

این عکس نحوه قرارگیری تله های باسی در گوشه کنار اتاق که از مهم ترین ویژگی های اتاق آکوستیک است را نشان میدهد

نحوه قرارگیری تله های باسی در گوشه کنار اتاق از مهم ترین ویژگی های اتاق آکوستیک است

 چرا  تله های باسی را باید در گوشه و کنار اتاق کار گذاشت؟

به طور معمول، گوشه های اتاق (از جمله گوشه های دیواری / سقفی) مکان هایی اصلی برای ساخت  تله باس در اتاق خواهند بود، به همین دلیل قرار دادن تله های باس در گوشه و کنار، یک استراتژی خوب  و از ویژگی  های اتاق آکوستیک است. به یاد داشته باشید که یک اتاق مستطیل شکل دارای 12 ضلع، 4 دیوار همچنین سقف و کف است. و کلا 8 گوشه دارد باس به طور معمول در تمام گوشه های اتاق  ساخته می­‌شود. طبق شکل بالا، گوشه های کنار و سقف است با عایق های شماره 1 و 2 آکوستیک شده است.

  • با توجه به اهمیت تله های باسی  باید  گفت که هر چه تعداد تله های باسی در اتاق آکوستیک کمتر باشد، باید در نحوه قرارگیری  آنها در اتاق بیشتر دقت کنیم. 

اتاق بزرگ  با ابعاد متفاوت بهترین انتخاب برای اتاق اکوستیک

سعی کنید از یک اتاق بزرگ و نامتقارن برای  فضای اکوستیک خود استفاده کنید . فضاهای بزرگتر و نامتقارن، کیفیت صدای بهتری را ایجاد می کنند. اتاق های کوچک و مکعبی شکل بدترین انتخاب برای یک استودیو است اما متأسفانه تنها گزینه موجود در بیشتر خانه ها همین اتاق ها است. در واقع اتاق های کوچک با ارتفاع ، طول و عرض تقریباً مساوی  حالت ضعیف اکوستیکی را  فراهم می‌­آورند که منجر به ایجاد تحریف بیشتر در یک فرکانس خاص یا فرکانس تشدیدی می‌­شود.  در نتیجه در یک اتاق بزرگتر با نسبت های متنوع تر مانند شکل زیر، کیفیت صدا کمتر تحریک می­‌شود.

این عکس نشان دنده چیدمان نا متقارن دیوار ها برای اتاق آکوستیک است.

 صدا باید بصورت یکسان در تمام اتاق توزیع شود

توزیع یکنواخت صدا  یکی دیگر از ویژگی های مهم اتاق آکوستیک می‌­باشد، حتما  می‌­با­یست صدا به صورت یکسان از هر گوشه به گوش برسد.  پس معماری توزیع صدا در  اتاق های آکوستیک نکته ی مهمی است که باید به آن توجه  کنید. متغییر حداکثر 5dB در هر نقطه از اتاق یک ویژگی اساسی برای هر اتاق آکوستیکی می‌­باشد. تغییرات فرکانس را می‌توانید با یک نرم افزار میکس و مسترینگ موسیقی چک کنید.

 کنترل نویزهای  داخلی در اتاق آکوستیک

نویز پس زمینه اتاق، یکی دیگر از عوامل  تاثیر گذار در کیفیت صدا می­ ‌باشد و  باید از آن به عنوان یکی از ویژگی های اتاق آکوستیک یاد کرد. هنگامی که از نویز پس زمینه صحبت می­کنیم منظور فقط  نویز های خارجی مانند صدای خودروها یا پرنده ها نیست، بلکه  شامل نویزهای داخلی مانند صدای پروژکتور، رایانه، سیستم تهویه و… نیز می‌­شود.

خواص صوتی مطلوب یک استودیوی ضبط از بسیاری جهت ها برتر از ویژگی های یک سالن اجتماعات معمولی است.  عوامل بسیاری  برای ارائه یک صدای با کیفیت وجود دارند که همه ی این عوامل را باید برای ضبط صدای باکیفیت در نظر بگیریم. یکی از این عوامل عایق صوتی است که به منظور جلوگیری از ورود صداهای با فرکانس پایین از جمله سر و صدای ترافیک، سر و صدای هواپیما و غیره  می‌­باشد.

 با رجوع به مقاله  چگونه میتوان یک اتاق آکوستیک ارزان ساخت می‌توانید در مورد ابزار لازم برای عایق بندی و جلوگیری از ورود نویزهای مزاحم به اتاق خود  بیشتر بدانید. (مقاله اتاق آکوستیک)

نحوه قرارگیری عایق ها مهمترین نکته ویژگی اتاق های آکوستیک است

چیدمان حداقلی تله های (BASS)

 نتیجه گیری

  برای این که بهترین نتیجه ممکن را از ضبط صدا، میکس و مسترینگ موزیک  و سایر کارهای موسیقی بگیرید، پیشنهاد می­کنیم حتما ویژگی های اتاق آکوستیک را مدنظر داشته باشید. برای اینکه یک فضای مناسب  به عنوان استودیوی خانگی خود ایجاد کنید، در وهله ی اول می­‌بایست یک اتاق مناسب  با ابعاد متفاوت  و تا حد امکان در طبقه های پایینی ساختمان در نظر بگیرید و بعد از آن برای اینکه ازورود نویز و صداهای  مزاحم به اتاق جلوگیری کنید می‌توانید از خنثی کننده‌ها (دیفیوزها) و عایق بندی  در اتاق آکوستیک خود بهره مند شوید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”