ریتم آهنگ

انتخاب ساز بر اساس شخصیت و محدویت‌ها

انتخاب ساز بر اساس شخصیت و محدویت‌ها

یکی از ساده ترین راه ها برای انتخاب ساز موسیقی، رفتن به یک فروشگاه و امتحان کردن انواع سازها و انتخاب ساز دلخواه است ولی مهم ترین نکته ای که در نهایت باعث انتخاب ساز می­شود  بودجه و همینطور سبک موسیقی مورد علاقه شماست.

در این مقاله خواهید خواند :

شناخت انواع ساز از بادی گرفته تا زهی و کوبه ای و همینطور شنیدن نمونه صدای سازهای هر کدام از این دسته ها باعث راحت تر انتخاب کردن ساز توسط شما می شود. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انتخاب ساز سوال هایی را که در ادامه می‌آوریم از خود بپرسید :

1.چه نوع سازی را می‌­پسندید؟

  • ساز های زهی (String instruments) برای افراد با پشتکار:

بسیاری از سازهای زهی، همچون ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس و گیتار به تمرینات و صبوری زیادی در آغاز کار احتیاج دارند؛ به دلیل این که پیشرفت در این نوع سازها اغلب روند طولانی تری دارد پس بهتر است اگر آدم صبوری نیستید به سراغ این سازها نروید.

  • ساز های بادی (Woodwind Instruments) برای افرادی که به انگیزه بیرونی بیشتری احتیاج دارند:

 سازهای بادی شامل فلوت و کلارینت و باسون و آبوا می‌شوند.توجه داشته باشید که به طور معمول در طی یادگیری فلوت و کلارینت، سرعت پیشرفت اولیه خوب است و این سبب ایجاد انگیزه بیشتر در شما خواهد شد.

  • ساز های برنجی (Brass Instruments) برای عجول ها:

 ساز های برنجی مانند ترومپت یا ترومبون و یا توبا، هم به آسانی در دسترس هستند و هم قیمت معقولی دارند. این ساز ها صدای قوی و پر حجمی ایجاد می‌کنند و یادگیری مقدماتی آن ها نیز زیاد سخت نیست.

  • ساز های کلیدی یا شستی دار (Keyboard instruments) برای آینده نگرها:

 اصلی ترین ساز کلیدی، پیانو است که قطعا هر کدام از ما بارها آن را روی صحنه و یا از نزدیک دیده ایم. یادگیری پیانو، پایه ای تئوریک برای یادگیری دیگر سازها ایجاد می کند؛ بنابراین سازی ایده آل برای شروع است و در آینده اگر بخواهید ساز دیگری را به صورت تخصصی تر شروع کنید ، دانشی که از پیانو نوازی کسب کرده اید کمک شایانی به شما خواهد نمود . پیانو در انواع فرهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی، سازی رایج است. بنابراین فرقی نمی‌کند که چد ساله هستید و یا چه فرهنگی دارید؛ پیانو انتخاب خوبی برای یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز است زیرا کمک می کند که موسیقی را به درستی درک کنید.

  • ساز های ضربه ای (Percussion instruments) برای افرادی که روحیه شاد دارند:

ساز های ضربه ای، به عنوان مثال درامز و باگو و گونگا و در ساز های ایرانی دف و تمبک حجیم هستند و سر و صدای زیادی هم دارند. بنابراین در هنگام نواختن این سازها، باید اتاقتان را از نظر صوتی عایق کنید تا این سرو صداها به بیرون نرود. نواختن این ساز ها بسیار سرگرم کننده است و یادگیری آن ها هم نسبتا ساده می‌باشد. همچنین مسیر شغلی خوبی در ارکستر برای این ساز وجود دارد پس اگر روحیه شادی دارید انتخاب این نوع ساز برایتان گزینه مناسبی خواهد بود.

بعد از شناخت انواع ساز و شنیدن صدای هر کدام از این ساز ها موضوع مهم  این است که عاشق نوازندگی و شنیدن صدای آن ساز باشید زیرا در آینده وقت زیادی را صرف تمرین ساز خود خواهید کرد.

2.چه نوع سبک موسیقیایی را ترجیح می‌دهید؟

  • ویولن

 سازی با پیشینه تاریخی است که بیشتر برای نوازندگی در سبک های عامه پسند و همچنین سبک کلاسیک کاربرد دارد و مورد علاقه ی افراد است و طرفدارهای فراوانی دارد. در کل می‌توان خانواده ویولن را سخت ترین سازهای موسیقی دانست.

  • .ویولنسل

اگر سبک مورد علاقه شما جاز و کلاسیک است ویولنسل می تواند ساز مناسبی برای شما باشد. ولی به یاد داشته باشید که ویلونسل صدای پر حجمی دارد و حمل و نقل آن به دلیل بزرگی این ساز، دشوار است.

  • کنترباس

کنترباس بزرگ تر از ویولنسل است، سازی است که با خیلی از ساز های دیگر همخوانی دارد و در بسیاری از سبک های موسیقی از سبک کلاسیک گرفته تا راک، به کار می‌رود.

  • گیتار

  گیتار از پرطرافدار ترین و بهترین سازها است. انواع مختلفی از گیتار وجود دارد که می توانید با توجه به سبک مورد علاقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. به عنوان مثال، گیتار کلاسیک برای اجرای تکی موسیقی (تک نوازی) مناسب تر از سایر گیتارها می‌باشد و البته یادگیری آن نیز دشوارتر است. اگر شما قصد نواختن در یک گروه را داشته باشید، گیتار های آکوستیک بسیاری وجود دارد که برای انواع مختلفی از سبک های موسیقی مناسبند. همچنین تنوع زیادی از گیتارهای الکتریک وجود دارد که جنبه ی سرگرمی بیشتری داشته و ساده تر نیز می‌باشند. برای انتخاب یک گیتار مناسب، این نکته نیز جالب است بدانید که بسته به گیتاری که انتخاب می‌کنید، گیتارها می‌توانند هم برای افراد درون گرا و مستقل، و هم برای افراد با شخصیت های باز و برون گرا و اجتماعی تر مناسب باشند.

  • سازهای بادی

سازهای بادی نیز در سبک موسیقی کلاسیک و همینطور سبک های مختلف دیگری از جمله سبک موسیقی جاز، فولک (محلی) و پاپ نیز به کار می‌روند.

  • پیانو

همچنین در دسته سازهای شستی دار پیانو سازی است که بسیار منعطف و تطبیق پذیر با انواع سبک ها از کلاسیک گرفته تا پاپ می باشد. نوازندگان پیانو می‌توانند در جریان پیشرفت خود به سمت ساز های دیگری نیز، همچون ارگ (Organ)، هارپسیکورد (Harpsichord) یا آکاردئون(Accordion) بروند.

  • سازهای کوبه‌ای

در بین نوازندگان سازهای کوبه‌ای، نوازندگان طبل (Drum)  قابلیت جذب زیادی برای نوازندگی در ارکستر ها را دارند. نواختن طبل برای افراد پر انرژی بسیار مناسب است. این موضوع با مشاهده ی کسانی که در سبک جاز و یا راک طبل می‌نوازند، کاملا واضح است.

 3. شرایط فیزیکی و محدودیت‌­های شما به چه صورت هستند؟

  • برای کودکان با اندام کوچک‌شان هر سازی مناسب نیست. افتادن دندان‌های شیری بچه‌ها، همچنین داشتن ارتودنسی نکاتی هستند که باید آنها را در انتخاب سازهای بادی در نظر بگیرید. اندازه دست‌ها و انگشت‌ها هم در انتخاب ساز مناسب مؤثر هستند. شاید علاقهٔ شدیدی به درامز داشته باشید. اما ممکن است محل زندگی و سروصدای درامز، امکان نواختن را به شما ندهد. حواستان به محدودیت‌هایتان باشد.
  • قابلیت حمل و نقل ساز، یکی از مواردی است که به شما در انتخاب ساز کمک می‌کند. اگر مایلید سازتان را با خود به پارک حمل کنید و آنجا آن را بنوازید، مطمئنا پیانو انتخاب مناسبی برای این هدف نیست! ولی گیتار می تواند در تحقق این رویا به شما کمک کند زیرا قابلیت حمل بسیار زیادی دارد و به راحتی در هر جایی می‌توانید آن را به همراه داشته باشید. البته سازهای دیگری هم وجود دارند که از گیتار کوچک تر هستند و حمل آسان تری دارند. ما گیتار را به خاطر عمومیتِ بیشتر آن مثال زدیم.

با این حال در نظر داشته باشید که علاقه مهمترین رکن در انتخاب ساز است و سوالات بالا زمانی مفید هستند که چندین ساز مورد علاقه ی شما باشد و بخواهید از بین آن‌ها انتخاب کنید. وگرنه سازی که دوستش ندارید، از هر نظر دیگر هم که مناسب باشد، لازم نیست آن را بررسی کنید و پیشنهاد می‌کنیم از اول آن را از انتخاب‌های خود حذف کنید. در درجه دوم نیز بهتر است برای شروع آموزش موسیقی و آشنایی با نت‌ها از آسان‌‌ترین سازها شروع کنید

خب، حالا که اولین قدم را به سمت نوازندگی به درستی پیموده اید بهتر است به دنبال یک معلم موسیقی خوب باشید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”