ریتم آهنگ

تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر روی جنین شما در بارداری

تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر روی جنین شما در بارداری

در این مقاله می خواهیم از فواید موسیقی در دوران بارداری و تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی در زنان باردار بگوییم و آن ها را از مزایای شنیدن موسیقی آگاه سازیم .تحقیقات زیادی نشان می­ دهند که نوزادان در هفته شانزدهم در داخل رحم مادر به موسیقی واکنش نشان داده و آواز می خوانند و همینطور طبق تجربیات مادران باردار می­توان این را فهمید که جنین درون رحم مادر پس از چهار ماهگی، به موسیقی واکنش نشان می دهد و حرکت های او نسبت به موسیقی قابل لمس هستند.

 بر اساس مشاهدات محققان جنین انسان پس از گذشت 20 هفته از تشکیل نطفه می تواند صداهای خارجی و همینطور موسیقی را بشنود و می­تواند آنچه را که در محیط رحم مادرشان می شنوند، پس از 12 ماه از تولد به خاطر آورند و در برابر آن واکنش نشان دهند.

در این مقاله خواهید خواند :

تاثیر موسیقی بر مادر باردار:

همانگونه که موسیقی آرامش بخش می تواند به افراد انرژی مثبت و آرامش دهد،برای یک زن حامله یا باردار و جنین نیز تاثیر مثبت دارد و آرامش در بارداری،آرارمش جنین را پیش رو دارد. هرچند هنوز دلیل کاملا علمی برای اثبات بالابردن هوش جنین از طریق موسیقی وجود ندارد اما شکی در آن نیست که روحیه بهتر مادر تاثیر مثبت فراوانی در جنین دارد زیرا:

  • زنان در دوران حاملگی بعلت تغییرات فیزییولوژیک و هورمون، معمولا دچار اضطراب و افسردگی با درجات مختلف می شوند و موسیقی مخصوصا از نوع ملایم می تواند بسیار آرامش بخش باشد و استرس را از مادر بکاهد.
  • شنیدن موزیک در دوران حاملگی باعث کاهش فشار عصبی ، بدخلقی و افسردگی در مادر می شود
  •  راه ارزانی است برای کاهش عصبانیت و استرس در زنان حامله ای که با ریسک بالای حاملگی مجبور به استراحت مطلق هستند.
  • یافته های محققان نشان می دهند که موسیقی می تواند فشار خون مادران باردار را تحت تاثیر قرار دهد، بطوریکه اگر موسیقی گوش خراش و ناخوشایندی گوش کنند، با افزایش فشار خون مواجه می شوند، در صورتی که این نوع موسیقی بر روی فشار خون زنان غیر باردار چنین تاثیری ندارد.

 پس اگه شما نیز کودک خود را باردارید به یاد داشته باشید که آهنگ گوش دادن در دوران بارداری میتواند مزایای قابل توجهی داشته باشد و تاثیر مثبتی بر جنین بگذارد. همینطور این نکته را نیز در نظر داشته باشید که  فرکانس‌های بم بهتر می‌توانند در مایع درون رحم به حرکت درآیند و برای جنین قابل‌شنیدن باشند.

تاثیر موسیقی بر جنین:

موسیقی در بارداری و آرامش باور نکردنی نوزاد

همانطور که گفتیم جنین انسان بعد از بیست ماهگی قادر به شنیدن صدای مادر و اطرافیان و همینطور صداهای خارجی مانند موسیقی می­باشد. پس اگر باردارید حتما برای کودک دلبندتان آواز بخوانید و یا برای او موسیقی مناسب پخش کنید و اطمینان داشته باشید که کودک شما بعد از تولد نیز موسیقی های پخش شده در زمان جنینی اش را به خاطر خواهد آورد و از آن موزیک ها آرامش خواهد گرفت.

شدت یافتن جنب و جوش نوزاد:

محققان با آزمایش های فراوان متوجه شده‌اند که بعضی از موسیقی باعث تند تر شدن ضربان قبل جنین می شود. وقتی ضربان قلب به صورت طبیعی و به گونه ای مناسب بالا می رود جنب و جوش جنین بیشتر می شود. موسیقی ساده و آرام با صدای نه زیاد و نه کم می تواند در جنین تاثیرات مثبتی بگذارد.

همینطور یادتان باشد صداهای ناگهانی یا خیلی بلند می تواند به جنین آسیب برساند. محققان در هنگام آزمایش مشاهده کردند که حرکات صورت جنین در ابتدا، در طول تحریک توسط پخش موسیقی صورت می‌گیرد و به مدت پنج دقیقه پس از تحریک ادامه داشته و سپس متوقف می‌شود.قطعات موسیقی آرامش بخش آهنگ هایی هستند که در زمان بارداری برای شما و کودکتان مناسب اند ولی قطعات ضرب دار مانند قطعات بتهوون، ضربان قلب جنین را بالا می‌برد و جنین را به جنب‌وجوش وا‌می‌دارد. البته اینکه جنین از یک نوع موسیقی لذت ببرد و از آن آرامش بگیرد، کاملاً به لذت بردن و آرامش مادر باردار وابسته است. مثلا شنیدن اپرا می تواند در افزایش ضربان قلب کودک تاثیرگذار باشد چون جنین در محیطی ساکت و تاریک به سر می برد و با شنیدن موسیقی به جنب و جوش و تکاپو می افتد.

موسیقی در بارداری را با موتزارت تجربه کنید

در برخی مطالعات عنوان شده است که گوش کردن مادر باردار به موسیقی‌های کلاسیک به ویژه آثار موتزارت، باعث افزایش هوش کودک می‌شود که به آن اصطلاحا اثر موزارت (Mozart Effect) گفته می‌شود. در یک پژوهش محققان متوجه شدند دانشجویانی که قبل از امتحان خود به مدت چند دقیقه به یک سوناتای موتزارت گوش کردند نسبت به دانشجویانی که به اثر موسیقیدان دیگری گوش کردند یا اصلاً موسیقی گوش نکردند عملکرد بهتری داشتند.

 این تأثیر روی دانشجویان موقتی بود و تنها ۱۵ دقیقه دوام داشت، اما همیشه مورد بحث واقع شد و رسانه‌ها و برخی از سیاستمداران به اثر موتزارت چسبیدند و ادعا کردند که گوش کردن به این موسیقی مزایای متعددی دارد و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی را تخفیف دهد. این تصور نیز که اگر کودکان به موسیقی کلاسیک گوش کنند باهوش‌تر می‌شوند نیز در پی همین بحث ها شکل گرفت.

 علیرغم شواهد موجود که اثر موتزارت قطعی نیست، رسانه های گروهی مجذوب این عقیده شده اند که مواجهه کوتاه مدت مغز با موسیقی کلاسیک در جنینی، زمانی که اتصالات نورونی به سرعت تشکیل می  شوند، ممکن است منافع عقلانی دایمی داشته باشد. یکی از دلایلی که تأکید بسیار زیادی بر موسیقی موزارت به‌خصوص برای جنین شده است آن است که ریتم موسیقی او 60  بار در یک دقیقه است که ضربان قلب کودک نیز با این ریتم برابر است و بسیار شبیه و همگون می باشد و به همین جهت موسیقی موزارت تأثیر بسیار زیادی بر جنین و کودک می‌گذارد. بنابراین آرامش و موسیقی کلاسیک در روحیۀ کودک و جنین تأثیر مثبت بیشتری دارد، تا یک موسیقی پرتلاطم و خشن.

با در نظر گرفتن تمام این نکات ذکر شده ایمان داشته باشید که کودک شما، صدای شما و موسیقی مورد علاقه تان را می شنود و به آن واکنش نشان می دهد پس با گوش کردن به موسیقی خوب، به ارامش خود و فرزندتان کمک کنید و اطمینان داشته باشید که کودک شما پس از تولد نیز موسیقی دوران جنینی اش را به خاطر خواهد آورد و حتی دغدغه جدیدی به نام پیدا کردن ساز مورد علاقه کودک شما به وجود می آید و پیشنهاد ما به شما این است که برای کودکتان یک پلی لیست درست کنید و علاوه بر پخش آن در زمان جنینی، سال ها بعد این پلی لیست را به او هدیه دهید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”