ریتم آهنگ

بهترین ویولن را انتخاب کنید.

بهترین ویولن را انتخاب کنید.

در این مقاله قصد دارم بهترین ویولن‌های موجود در ایران را به شما معرفی کنم. در ابتدا لازم است که با ویولن آشنایی کافی را داشته باشید. در این قسمت سعی می‌کنم شما را با ساختمان ویولن آشنا کنم تا بتوانم در ادامه راحت‌تر مشخصات یک ویولن خوب را شرح بدهم.

توجه داشته باشید که بهترین ویولن برای هر شخص به صورت مجزا تعریف می‌شود و تعیین کننده بهترین ویولن برای شما، سطح نوازندگی و بودجه مورد نظر شماست.

در این مقاله خواهید خواند : 

توضیحات در مورد ویولن
ویولن یک ساز زهی آرشه‎ای و کوچک‌ترین ساز این خانواده است. در کشور ما یک ساز پر طرفدار است. کوک سیم‌های ویولن از بم به زیر، شامل سُل (سیم 4) رِ (سیم 3)، لا(سیم 2) و می (سیم1) است. وسعت صدای ویولن به قدری است که تمام فواصل کروماتیک و کوچکتر را دارا است. وزن حدودی یک ویولن با کیفیت، 470 تا 500 گرم است. از دو عضو اصلی ساز و آرشه تشکیل شده است که آرشه در دست راست و ویولن روی شانه چپ قرار می‌گیرد. این ساز با سه نقطه چانه، شانه و دست چپ شما در تماس است. در واقع این سه نقطه تکیه‌گاه‌های ساز هستند و وزن ساز بر روی این سه نقطه می‌افتد.

ویولن سخت‌ترین ساز جهان

در موقع انتخاب ساز، اگر ویلون را انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید که مدت یادگیری این ساز نسبت به سازهای دیگر طولانی‌تر است و انتظار نداشته باشید پس از یک سال آموختن بتوانید به یک نوازنده ماهر تبدیل شوید. خود من در ده سالگی آموختن ویولن را شروع کردم. یک سال قبل از آن هم فلوت ریکوردر را شروع کرده بودم به همین علت بر روی نت‌ها شناخت داشتم.

قبل از خرید ویولن می‌دانستم باید تلاش زیادی انجام بدهم تا بتوانم در این ساز حرفه‌ای شوم. پس از 5 سال نوازندگی توانستم عضو یک ارکستر شوم. به همین دلیل در انتخاب ویلن، جدای از علاقه به صدای ساز، زمان کافی و میزان سختی یادگیری را نیز در نظر بگیرید.

 

معرفی اجزای ویولن

اجزای ویولن برای شناسایی بهترین ویولن ها

اجزای سازنده ویولن

 

سیم‌گیر بهترین ویولن چه جنسی دارد؟

سیم‌گیرهای موجود در بازار اغلب فلزی (تاندون سرخود) و آبنوس و رزوود (rosewood) هستند. آبنوس چوب مرغوبی است که معمولا در بهترین ویولن‌ها مانند ویولن‌های تی اف 00800 و آماتی 200 نیز از آن استفاده می‌شود.

تاندون‌هایی که روی سیم‌گیرهای فلزی نصب هستند، کمی سفت بوده، و بعد از یک تعداد کوک، این تاندون‌ها هرز می‌شوند. یکی دیگر از ضعف‌های سیم‌گیرهای فلزی این است که در صورت خراب شدن یا هرز شدنِ یکی از تاندون‌های آن، شما باید کل سیم‌گیر را تعویض کنید و هزینه بیشتری پرداخت کنید.

توصیه می‌کنم صفحه ویولن آماتی 200 را کامل بخوانید تا با تفاوت سیم‌گیرهای فلزی و آبنوس آشنا شوید.

زیرچانه، مهم، اما بی تاثیر روی صدا!

زیرچانه قطعه چوبی است که روی صفحه رویی ویولن کنار سیم‌گیر قرار دارد و نوازنده در هنگام نواختن سمت چپ چانه خود را روی آن قرار می‌دهد. جنس این قطعه به علت تماس با پوست صورت مهم است اما از آنجایی که تنها به عنوان یک تکیه گاه عمل می‌کند تاثیری روی صدای ساز ندارد.

جنس زیرچانه بهترین ویولن‌ها مانند ویولن‌های آماتی 200 و مدل‌های بالاتر، از آبنوس به رنگ مشکی است. توجه کنید روی برخی زیرچانه‌های بی‌کیفیت، رنگ مشکی خورده است. در صورت داشتن پوست‌های بسیار حساس پیشنهاد می‌کنم از زیرچانه ضد حساسیت که باید به طور جداگانه از بازار تهیه کنید استفاده کنید.

پیچ و گوشی مرغوب در بهترین ویولن ها

پیچ و گوشی مرغوب ویولن

گوشی بهترین ویولن‌ چه جنسی دارد؟

گوشی عضوی از ساز است که کوک کلی سیم‌های ویولن با آن تنظیم می‌شود. انواع گوشی‌های استفاده شده برایویولن، آبنوس، رزوود و چوب‌های معمولی رنگ شده (مشکی) است. جنس گوشی بهترین ویولن‌ها اغلب از آبنوس هستند.

در هنگام ساخت ویولن چهار سوراخ در قسمت حلزونی ویولن ایجاد می‌کنند تا گوشی‌ها در آن جا بگیرند. هنگام خرید ویولن توجه داشته باشید که چرخش گوشی ویولن روان باشد. مقدار این سوراخ‌ها باید حد مشخصی داشته باشد. اگر گوشی سخت بچرخد، کوک آن مشکل می‌شود و حتی ممکن است در هنگام کوک، بشکند. گوشی در مقر خود هم باید بتواند توان کششی سیم را تحمل کند هم این که روان بچرخد.

گوشی آبنوس روی بهترین ویولن‌های موجود در بازار مانند ویلن آماتی ۲۰۰ قرار دارد.

خرک: تکیه‌گاهی حساس، مهم و موثر روی صدای ویولن

خرک تکه چوبی است که روی صفحه رویی ویولن مابین سیم‌گیر و گریف، قرار می‌گیرد. این چوب تکیه گاهی برای چهار سیم ویولن است. ارتفاع خرک باید متناسب با ساز باشد. اگر ارتفاع خرک کمتر از حد باشد ممکن است هنگام آرشه‌کشی صداهای ناهنجار (صدای گز) به گوش برسد. همچنین اگر ارتفاع آن بیش از حد باشد، انگشت گذاری برای نوازنده به خصوص برای نوآموزان ویولن سخت می‌شود.

علاوه بر ارتفاع خرک، جنس چوب و بافت خرک نیز اهمیت دارد. هرچه بافت خرک از چوب مرغوب تری باشد صدایی که از ساز شنیده می‌شود، بهتر خواهد بود.

تفاوت خرک‌های موجود در بازار در بافت چوب آنها و در نتیجه قیمت آنها است. اما ارتفاع خرک چیزی است که توسط تعمیر کننده ساز، سازنده ساز و یا فردی که ویولن را رگلاژ می‌کند، قابل تنظیم است. خرک‌هایی که در خور بهترین ویولن هستند، به نام های اوبرت فرانسه، اوبرت مایرکورت فرانسه، تِلِر، تورت و … است.

بهترین ویولن

راهنمای کامل انتخاب بهترین ویولن در سال 1400

از موثرترین عضو در صدای ساز : سیم

سیم‌های ویولن از نظر جنس، به سه دسته کلی، متال، GUT و سنتِتیک تقسیم می‌شوند.

  • سیم‌های متال: فلزی هستند، عمر بیشتر دارند، در ابتدای نوازندگی مناسب هستند، ارتعاش قوی دارند.
  • سیم GUT: (تمام زه یا روده تابیده شده): ضخیمتر هستند، سیم های کاملا حرفه‌ای برای نوازندگان حرفه‌ای هستند، گران قیمت‌اند، عمر و دوام آنها پایین است و حداقل سالی دو بار باید عوض شوند.
  • سیم سَنتِتیک: این سیم‌ها در مقایسه با دو سیم دیگر هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه به صرفه‌تر هستند. همچنین سیم‌های مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و فشارهای آرشه هستند.

صدای سازی که از چوب مناسبی برخوردار باشد قابلیت ارتقا است. سیم عضوی است که می‌تواند صدای ساز شما را ارتقا دهد. توجه داشته باشید، بهترین سیم روی پایین‌ترین مدل ویولن تاثیر چندانی ندارد چرا که چوب ساز شما تعیین کننده ظرفیت صدای آن است.

پرفروش‌ترین و بهترین سیم‌های ویولن موجود در بازار ایران مربوط به برند‌های پیراسترو و توماستیک است که می‌توانید انواع مختلف آن را در مقاله مربوط به سیم ویولن مشاهده کنید.

معرفی بهترین آرشه برای ویولن

آرشه ویولن قطعه چوبی است که در دست راست نوازنده برای نواختن ساز قرار می‌گیرد. رشته‌های موی اسب به دو سر آرشه متصل هستند. در پاشنه آرشه ناحیه‌ای به نام موگیر برای کشیدگن موی آرشه وجود دارد. جنس پاشنه بهترین آرشه‌ها از آبنوس است.

تفاوت کلی آرشه‌ها در جنس چوب، جنس پاشنه، حجم موی اسب و شکل ظاهری چوب آنها است. سایز آرشه‌ متناسب با ساز ویولن است. برای بهترین ویولن‌ها از آرشه‌هایی مانند فایبرکربن، هشت پر درجه یک، فایبر طرح چوب استفاده می‌شود.

معرفی بهترین کلیفون‌ها

کلیفون وسیله‌ای است که از صمغ درخت صنوبر تهیه می‌شود. برای تولید صدا هنگام آرشه کشی از آن استفاده می‌شود. این صمغ باعث چسبندگی موهای آرشه شده که بعد از برخورد با سیم‌های ویولن صدای ساز به گوش می‌رسد.

در هنگام خرید کلیفون دقت کنید که کلیفون با جنس و نوع سیمی که روی ساز ویولن شما قرار دارد سازگار باشد. بهترین کلیفون‌های موجود در بازار شامل برندهای پیراسترو، توماستیک و هیل است.

(برای شناخت بیشتر کلیفون‌ها می‌توانید به صفحه کلیفن ویولن مراجعه کنید)

بهترین ویولن نوازان

تصویری از نوازندگان ویولن، همراه با مرغوب ترین ویولن ها

بهترین ویولن متناسب با سطح شما باید انتخاب شود.

ویولن مبتدی

افرادی که اولین ساز ویولن خود را می‌خرند و کسانی که کمتر از دو سال نوازنده ویولن هستند، می‌توانند از ویولن‌های در این سطح استفاده کنند. برای کودکان به دلیل معلوم نبودن تصمیم نهایی آنها در انتخاب ساز نهایشان، انتخاب ویولن‌هایی در سطح پایین، کم‌هزینه و ارزان توصیه می‌شود.

کیفت چوب این ویولن‎ها پایین‌تر از ویولن‌های دیگر است و معمولا جنس گوشی، و زیرچانه و سیم‌گیر آنها از آبنوس نیست. قیمت حدودی این ویولن‌ها کمتر 1,700,000 تومان است. بهترین ویولن‌های مبتدی در بازار، ویولن TF student و ویولن TF 142و ویولن ویولن آماتی 100 هستند.

ویولن نیمه‌حرفه‌ای

ویولن نیمه حرفه‌ای بین سطح مبتدی و حرفه‌ای قرار دارد. این سطح ویولن برای نوازندگانی مناسب است که بین دو تا چهار سال به طور پیوسته به تمرین و نواختن ویولن مشغول بوده‌اند. حتی برای نوازندگانی که بیشتر از چهار سال نوازنده ویولن هستند نمی‌خواهند هزینه یک ساز حرفه‌ای را بپردازند مناسب است.

قیمت حدودی این ویولن‌ها بالای 2,500,000 تومان است. بهترین ویولن‌های نیمه حرفه‌ای موجود در بازار، ویولن‌های تی اف 146و تی اف 148، آماتی 200 و آماتی 220 هستند.

ویولن حرفه‌ای

چوب این ویولن‌ها از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. ویولن‌های حرفه‌ای، اغلب دست ساز یا کارگاهی هستند. به همین دلیل، دقت بالایی روی ساخت آنها به کار گرفته شده است. اجزاء و وسایل جانبی این ویولن‌ها از مرغوب‎‌ترین چوب‌ها از جمله آبنوس و رزوود است. انتخاب ویولن‌های حرفه‌ای، مناسب نوازندگان ارکستر و نوازندگانی با سابقه بیش از 4 سال نوازندگی هست. حدود قیمت این سطح ویولن‌ بالای 6 میلیون تومان است. بهترین ویولن‌های حرفه‌ای موجود در بازار ایران ویولن‌ آماتی پروفشنال (Amati Prophesional)، ویولن تی اف 00800، ویولن‌های سانلی و ویولن‌های دست ساز چینی هستند.

نکاتی که هنگام خرید ویولن باید دقت کنید

  1. ابتدا ویژگی‌های خودتان را برای تعیین سطح ساز و سایز ساز مناسب مشخص کنید.
  2. سن و سطح نوازندگی خود را در نظر بگیرید
  3. میزان بودجه‌ای که برای خرید ویولن مدنظر شما، تعیین کننده گزینه‌های انتخابی برای خرید بهترین ویولن مناسب شما است.
  4. به سلامت ساز در هنگام خرید توجه کنید. نبود تَرَک در صفحه ساز، باز نبودن کلاف و بیرون نزدن چوب آن، صاف بودن دسته، مناسب بودن ارتفاع خرک و سیم، راحتی چرخش گوشی‌ها (که در بالا به آنها اشاره شد) از مواردی هستند که باید برای بررسی سلامتی ساز در نظر بگیرید.
  5.  

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”