ریتم آهنگ

نکات کلیدی برای نگهداری و حفاظت از سنتور

نکات کلیدی برای نگهداری و حفاظت از سنتور

اگر اکنون دغدغه نگهداری و محافظت ازسنتور خود را دارید مقاله درستی را انتخاب کردید. محافظت از هر سازی باعث افزایش طول عمر سازتان می شود. ساز سنتور یکی از قدیمی ترین سازهای زهی ایرانی است که از گذشته ، نوازندگان به وسیله ابزاری بنام مضراب و با ضربه زدن آن بر روی سیم ها ، سنتور را می نواختند .یکی از عمده ترین مشکلاتی که معمولا نوازندگان ساز سنتور ممکن است با آن مواجه شوند ، نحوه نگهداری سنتور را به درستی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم به علاقه مندان این ساز اطلاعات لازم درباره نحوه نگهداری ازساز سنتور را ارایه دهیم.

در این مقاله خواهید خواند :

نحوه نگهداری سنتور در دما و شرایط آب و هوا های مختلف:

  • هرگز سنتورتان را درروزهای بارانی و مه آلود در فضای باز ازجعبه اش خارج نکنید.
  • از سرد و گرم شدن سنتور جلوگیری کنید. زیرا هوای سرد و گرم باعث خارج شدن کوک و اثرات بدی روی ساز گردد.
  • بعد از تمرین سنتور را در جعبه اش بگذارید تا در معرض گرد و غبار قرار نگیرد و از زنگ زدن سیم ها جلوگیری شود و همچنین کوک آن محفوظ بماند.
  • پس از تمرین، مضراب را در درون جعبه قرار دهید تا از شکستن آن جلوگیری شود.

جلوگیری از آسیب رساندن به ساز و مراقبت درست سنتور:

دست خود را بر روی سیم های سنتور قرار ندهید چرا که این کار هم به سیم ها فشار وارد می کند و هم گرمای دست را بر روی ان انتقال می دهد که خود باعث آسیب رسیدن به سنتور و خارج شدن از کوک می شود.  

از تغییر مکان ساز در دو دما متفاوت خودداری کنید چرا که چوب به تغییر دما حساس است و تغییر دما باعث تغییر صدا ساز میشود علاوه بر دما بالا سبب انبساط سیم میشود در نتیجه باعث خارج شدن کوک ساز و شل شدن سیم های ساز شما میشود.

در صورت بزرگ تر بودن جعبه ساز،بهتر است برای جلوگیری از آسیب ها وارده به سنتور در هنگام جابجایی ، از مقداری مقوا و یا اسفنج استفاده نمایید تا بخش های خالی پر شوند .  

پس از خارج کردن سنتور از جعبه اش بالافاصله شروع به نواختن نکنید. زیرا چند دقیقه سنتور باید در هوای آزاد قرار بگیرد تا به اصطلاح به هوا عادت کند.

نگهداری و حمل و نقل سنتور در زمستان:

1-بر روی قاب سنتور پلاستیکی کشیده تا در برابر سرما محافظت کند.

-2در هنگام حمل برای محافظت از سنتور دست خود را بر روی درب ان قرار داده تا از باز شد احتمالی ان جلوگیری کنید.

 خطراتی که سنتور را در تابستان تهدید میکند:

1- کولرهای آبی به خاطر رطوبتی که همراه هوای خنک وارد محیط می کنند، از عوامل مرطوب کردن هوای محیط هستند که برای سنتور مناسب نمی باشد. 

2- رطوبت زیاد هوا باعث باد کردن صفحه ساز، و یا در سازهایی که از چسب چوب در ساخت ساز استفاده شده، باعث باز شدن چسب و در نتیجه باز شدن اتصالات صفحه های سنتور می شود. 

3- خشکی بیش از حد نیز موجب می شود که اگر از چوب کاملا خشک در ساخت سنتور استفاده نشده باشد، به مرور صفحه های ساز، با از دست دادن رطوت خود، تاب برداشته و یا ترک بردارند. پس حتما رطوبت محیط تمرین خود را کنترل کنید.

ساز سنتور

نظافت و روغن زنی به سنتور جهت محافظت و سالم ماندن ساز:

اکثرا بر این عقیده هستند که با روغن زنی فراوان قصد در سالم و تمیز نگه داشتن ساز سنتور را دارند . اما خوب اگر در مورد ساخت ساز اندکی اطلاعات داشته باشید می دونید که اساتید سازنده سنتور هیچگاه رنگ شیمیایی به ساز نمی زنند و رنگی که به ساز می زنند رنگ طبیعی است تا مبادا منافذ چوب پر شود و صدای ساز خراب شود خصوصًاً وقتی که ساز خشک شده و بعد از سالها استفاده زیاد از روغن می تواند باعث نفوذ به ساز شده هرچند به مقدار خیلی کم و صدای ساز رو خراب کند. برخی اساتید اعتقاد دارند یک مقدار خاک باید روی صفحه ساز بنشیند چون اعتقاد دارند صدا  سنتور زیباتر می شود و بهتر,نگهداری سنتور صورت میگیرد.

تعویض و محافظت از سیم سنتور:

– چرا سیم های سنتور نیاز به تعویض دارند؟

برای نگهداری سنتور, سیم سنتور در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد میشود. این فشار به مرور زمان باعث خورندگی سیم و دوپهن شدن سیم شده و میتواند دلیل این باشد که ما نتوانیم به کوک مناسب خود در سنتور برسیم.

چند وقت یکبار تعویض سیم سنتور صورت گیرد؟

استفاده معمولی: حدود دوسال یکبار باید تعویض گردد.

استفاده حرفهای و خیلی دقیق: بین 4 ماه تا 1 سال تعویض گردد.

پس در این مقاله یادگرفتیم که چگونه اب و هوایی مناسب ساز سنتور است و با نکات یاد شده درباره سیم ها میتوانید به بهترین شکل محافظت کنید و به صورت جدی از سنتورتان نگهداری کنید.

امید است با ذکر نکات بسیار مهم بتوانید از سازتان به خوبی مراقبت کنید و طول عمر انها را افزایش دهید و بتوانید لذت ببرید و همچنین با اگاهی , کامل ساز های خود را به متخصصین تحویل دهید تا از خسارت های احتمالی جلوگیری نمایید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”