ریتم آهنگ

کوک ویولن،دوستدار تنظیم صدای ساز شما

کوک ویولن،دوستدار تنظیم صدای ساز شما

همه ما بهترین و قشنگ ترین صدا های موسیقی را از ویولن می شنویم به ویژه،سبک موسیقی کلاسیک دوران رنسانس که به موسیقی هنری اروپایی معروف است.

همه ما دوست داریم صدا ویولن مان فوق العاده باشد و بتوانیم مثل ویوالدی، باخ و برامس بنوازیم ولی شاید ندونیم که چگونه کوک ویولن را کوک کنیم که من این مشکل شما را به خوبی حل می کنم.

در این مقاله خواهید خواند :

از کدام قسمت ویولن، آن را کوک می کنیم

کوک های ویولن در دو بخش قرار می گیرد:

1-در بخش پایینیِ حلزونی شکل

2-تاندون های روی سیمگیر

 

اپلیکشن خوب برای کوک کردن ویولن

یکی از ابزارهای کوک سازها، اپلیکشن تیونر لایت (Tuner Lite) است که کمک می کند شما ویولن خود را به راحت ترین شیوه کوک کنید.

دستگاه تیونر نیز می تواند جایگزین خوبی برای برنامه تیونر لایت باشد.

برای این کار باید ابتدا حروف انگلیسی معادل هر نت را بلد باشید:

A = لا

B = سی

C = دو

D = ر

E = می

F = فا

G = سل

البته که در کتاب های ویولن مشخصات هر نت نوشته شده است و می توانید از آن ها برای آشنایی بیشتر با نت ها کمک بگیرید.

طرز استفاده از این برنامه این است که شما باید اول تیونر را روی فرکانس 440 تنظیم کنید.کاملا دست باز با آرشه تان به آرامی و آهسته روی سیم ها بنوازید و تاندون های روی سیمگیر را آهسته به سمت و یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید که طبق کوک جهانی می،لا،ر،سل سازتان را کوک کنید.

 

جهت صحیح چرخاندن گوشی ها برای کوک ویولن

جهت مخالف عقربه ساعت:افزایش فرکانس

جهت عقربه ساعت: کاهش فرکانس

کوک کردن ویولن برای حرفه ای‌ها

این کار با قوه شنیداری انجام می‌شود و معمولا برای کسانی که سال هاست می نوازند،کاربردی تر است.

ابتدا در اولین مرحله که اکثر مواقع سیم لا (سیم دوم) است را با تیونر و یا با کلید لا پیانو کوک می کنیم.

به صورت دوبل و همزمان با زدن سیم لا،سیم می را آکورد می کنیم سپس سیم لا و ر را با هم به صورت دوبل می نوازیم باید صداها طوری باشند که صدا یکنواختی را بدهد و صدای گوش خراشی به وجود نیاید.

 

 

چرا باید سیم لا را ابتدا کوک کنیم؟

در ارکستر های جهانی که ساز کوبه و ساز زهی با هم می نوازند، باید طبق کوک جهانی انجام شود تا صدا سازها باهم یکنواخت باشند.

ساز بادی ابوا با زدن نت لا سایر نوازنده های ویولن،ویولن سل،کنترباس و غیره شروع به کوک کردن سیم لا خود با ابوا می کنند سپس توسط سیم لا خود سازشان، بقیه سیم ها را کوک می کنند و رهبر ارکستر نظاره گر کوک نوازندگان می شود.

 

 

کوک کردن ویولن به همراه پیانو

یکی دیگر از راه های کوک ویولن اینگونه است که شما می توانید از پیانو کمک بگرید وقتی که کلید لا را در پیانو فشردید حالا سیم لا ویولن خود را با آرشه روی آن بکشیدو سعی کنید که کوک خوب و یکنواختی به وجود بیاید.

این روش کمی سخت است چون نیاز به گوش های حساسی دارید ولی می توانید با تمرین کردن به تقویت مهارت شنیداری خود بپردازید. با تقویت این مهارت شما می توانید هنگام انگشت گذاری کمتر فالش (ناکوک) بزنید.

 

 

مشکلات رایج در کوک کردن ویولن

در بعضی سازهایی مانند ساز ویولن، کوک ویولن‌ها به گونه است که اگر با شدت زیاد و محکم گوشی بپیچانید امکان در رفتن گوشی و حتی پاره شدن سیم وجود دارد در نتیجه برای رفع این مشکل باید هنگامی که گوشی می چرخانید به داخل جعبه فشار دهید و آهسته در جهت لازم بچرخانید ولی در ساز های پیشرفته تر ویولن این مشکل رفع شده و می توانید به راحتی و بدون فشار به جعبه آن را کوک کنید.

 

 

فرق بین گوشی های بخش حلزونی با تاندون های روی سیمگیر

فرض کنید ساز ویولن خود را امروز استفاده کرده اید و فردا می خواهید دوباره از ویولن خود دست بگیرید. برای کوک کردن چون تغییرات زیادی رخ نداده با تاندون های روی سیمگیر آن را کوک کنید.

ولی اگر سازتان دچار تغییرات آب و هوایی شده و یا به آن ضربه محکمی خورده و یا مدت زیادی است به سازتان دست نزدید باید به واسطه گوشی های بخش حلزونی ویولن،کوک کنید.

تا جایی که امکان دارد به گوشی ها دست نزنید چون احتمال پاره کردن سیم ها افزایش می یابد.

 

در این مقاله یادگرفتیم که کوک ویلن را میتوانیم از 3 روش انجام دهیم که شامل:

 

  1. کوک کردن ویولن با برنامه و یا دستگاه تیونر

2) کوک کردن ویولن به همراه پیانو

3) کوک کردن ویولن به همراه مهارت شنیداری خودمان

که آسان ترین روش آن، کوک با تیونر می باشد و سخت ترین روش هم مربوط به کوک با مهارت شنیداری‌مان می باشد،البته این مورد مزیت‌های بیشتری با خود داشت که بتوانیم کمتر فالش و کوک تر بنوازیم و نصحیت همیشگی من این است که همیشه ساز ویولن خود را بنوازید تا به گوشی‌هایتان مخصوصا گوشی های بخش حلزونی کمتر دست بزنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”