ریتم آهنگ

راحت‌ترین ساز موسیقی برای کودکان کدام سازها است؟

راحت‌ترین ساز موسیقی برای کودکان کدام سازها است؟

 

  1. از ساده ترین ساز تا سخت ترین ساز موسیقی کدام سازها است؟ سوالی که اکثر خانواده‌ها علاقه زیادی دارند تا خودشان یا کودکانشان بتوانند یکی از سازهای موسیقی را بنوازند. البته بعضی از کودکان با دیدن کنسرت‌های کلاسیک و یا سنتی شوق نواختن ساز در آن‌ها نمایان می‌شود.
    1. ساده‌ترین ساز موسیقی، سازی است که فردی به آن علاقه نشان دهد و حتی می‌تواند همان ساز برای کسی که علاقه چندانی به آن ندارد، تبدیل به سخت‌ترین ساز دنیا شود.
  2. خیلی از افراد علاقه دارند تا بدانند پرکاربردترین ساز موسیقی و یا آسان‌ترین ساز موسیقی از لحاظ نواختن کدام‌یک هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود.
  3. برای انتخاب راحت‌ترین ساز در کودکان ابتدا باید به چند عوامل توجه کنیم که شامل موارد زیر است:
  4. 1. علاقه فرد به ساز و موسیقی:
  5. لازمه پیشرفت در هر حرفه‌ای، باید علاقه و شوق یادگیری در آن انسان وجود داشته باشد و در موسیقی نیز باید ببینیم که آیا به نواختن ساز موسیقی علاقه داریم یا خیر.
  6. همان‌طور که گفتیم اگر به سازی علاقه داشته باشید آن ساز ممکن است آسان‌ترین ساز برای شما شود. برای مشخص کردن علاقه، ابتدا باید سبک موردعلاقه را مشخص کرد که برای این کار می‌توان به کنسرت‌های مختلف رفت و یا قطعات مختلف با سبک‌های مختلف را گوش داد. پس از مشخص کردن سبک موسیقی می‌توان به یک مغازه‌ ساز فروشی و یا یک آموزشگاه موسیقی مراجعه کرد و تک‌تک ساز‌ها را از نزدیک دید و صدای آن‌ها را شنید و یک ساز را انتخاب کرد.

     2. شرایط جسمانی مناسب فرد:

  1. بعد از معیار اولیه یعنی علاقه شما نسبت به ساز، توجه به وضعیت جسمانی و فیزیکی که یکی دیگر از عوامل مؤثر در انتخاب ساز است.  همه‌ی افراد توانایی نواختن ساده ترین ساز‌ و سخت ترین ساز رادارند، ولی در مواردی برخی از افراد ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. به‌عنوان نمونه برخی ساز‌های بادی به یک دستگاه تنفسی قوی احتیاج دارند، پس قطعاً کسی که مشکل تنفسی داشته باشد نمی‌تواند به‌خوبی از پس نواختن چنین سازی برآید.
  2. 3. داشتن فضا مناسب در خانه و داشتن بودجه کافی برای خرید ساز:
  3. بودجه و فضای منزلتان را در نظر بگیرید و سپس یک ساز را انتخاب کنید. مثلاً برخی ساز‌ها مانند ساکسیفون یا ترومپت دارای صدای بسیار بلندی هستند که سخت ترین ساز است و ممکن است سروصدای ایجادشده از ساز برای اطرافیان و همسایگان مزاحمت ایجاد کند و همین‌طور فضای کافی برای ساز پیانو وجود نداشته باشد. پس حتماً فضای خانه را بسنجید.
  4. قبل از انتخاب ساز باید وسعت صوتی صدای ساز و محل زندگی را نیز موردبررسی قرار دهید. همچنین برخی سازها قیمت بسیار بالایی دارند یا کلاس های در آموزشگاه های موسیقی گران باشد.  پس قبل از ثبت‌نام خود یا فرزندتان در کلاس موسیقی و انتخاب ساز موردنظر، از قیمت آن ساز مطلع شوید.

     4. علاقه به آوازخوانی در موسیقی:

  1. ممکن است شما یا فرزندتان علاوه برعلاقه به نواختن ساز، آوازخوانی و شرکت در گروه‌های کر را دوست داشته باشید. اما برایتان انتخاب سخت ترین ساز محدود می‌شود برای مثال با انتخاب سازهای بادی نمی‌توانید همزمان آواز بخوانید و در صورتی که علاقه دارید همراه با نواختن ساز آواز بخوانید بهتر است سازهایی را انتخاب بکنید که بتوان این دو هنر را در کنار هم اجرا کرد مانند ساز گیتار 

      کودکان قبل از انتخاب ساز خود باید ابتدا دوره ارف (موسیقی کودکان) را بگذرانند و این دوره بهترین زمان برای شروع یادگیری موسیقی است و همینطور با مواردی که در بالا ذکر شد می توانند ساز خود را انتخاب کنند.

 

  1. 10 ساز موسیقی که جز سخت‌ترین سازهای دنیا محسوب می‌شوند
  2. نواختن برخی سازهای موسیقی نیاز به‌دقت بیشتری دارد. نحوه گرفتن آن‌ها، مدل نواختن آن ساز نیاز به تمرکز بالایی دارد و البته هر سازی را نمی‌توان به‌راحتی از آن صدا خوشی درآورد. اگر شما مشتاق به یادگیری ساز های سخت هستید و آن ها را به خوبی یاد بگیرید در آینده می توانید از طریق سازتان کسب در آمد کنید.

 

  1. 1.پیانو سخت‌ترین ساز موسیقی
  2. نواختن پیانو از آنجایی سخت است که شما باید هرکدام از دستان خود را به‌علاوه پایتان را به صورت مستقل حرکت دهید. یکی دیگر از دلایلی که این ساز را جز سخت ترین ساز می نامند نحوه نت خوانی آن است که در سایر سازها شما تنها یک خط نت را می‌خوانید اما برای پیانو باید هم‌زمان دو خط متفاوت را بخوانید و اجرا کنید موسیقی که در پیانو به کار می رود نیازمند وقت گذاشتن و یاد گرفتن آن ها است. هرچند این موارد باعث دشواری در یادگیری پیانو می‌شود اما هم‌زمان لذت شنیدن قطعات را دوچندان می‌کند. یادگیری پیانوی دیجیتال برای مبتدیان کمی ساده‌تر است و تهیه آن نیز در مقایسه با پیانوی آکوستیک راحت‌تر است.
  3. 2. ویولن، یکی از سخت‌ترین ساز موسیقی در دنیا
  4. ویولن که به‌عنوان کوچک‌ترین ساز زهی-آرشه ای شناخته می‌شود به علت نداشتن هیچ بند جداکننده پرده برای جایگاه انگشتان، ساز دشوار است در نواختن آن  دقت بسیار بالایی نیاز است تا بتوانید صدای خوشی از آن تولید کنید. نوازندگان ویولن باید گوش دقیقی داشته باشد چرا که ذره ای جاگذاری اشتباه انگشت منجر به فالش شدن صدا خواهد شد. اگر شما قصد دارید بهترین کتاب های ویولن را تهیه کنید باید قبل از آن با استاد موسیقی تان هماهنگ کنید و سرخود این کتاب ها را نخرید.
  5. 3. هورن یکی دیگر از سخت‌ترین سازهای دنیا است.
  6. ساز هورن یکی از سازهای  شناخته‌شده دشوار در میان سایر سازهای بادی برنجی است.
  7. یکی از دلایل سختی آن این است که، یک‌پنجم بم‌تر از نت‌نوشته شده، صدا می‌دهد. به همین دلیل است که جز سازهای انتقالی قرار می گیرد. شما با کوچک‌ترین اشتباهی در لب‌گذاری صدای نت را از دست خواهید داد. درواقع نوازنده با گرفتن یک پیستون باید چندین نت را اجرا نماید و تولید صدای هر نت به میزان دمیدن و فشار لب‌های نوازنده بستگی دارد.
  8. همچنین به دلیل طولانی بودن لوله هورن، شما باید با فشار شدیدی در آن بدمید. درعین‌حال به دلیل پیچ‌وتابی که لوله هورن دارد، نحوه به دست گرفتن و انگشت گذاری آن‌ نیز سخت می‌شود.
  9. 4. هارپ یا چنگ جز سخت‌ترین ساز موسیقی محسوب می شود
  10. چیزی که نواختن این ساز چند سیمی را دشوار می‌کند، حالت گیری دستان و انگشتان بر روی آن است. هم‌زمان ضرورت کنترل پدال‌ های آن با پا برای صاف یا تیز کردن صدا کار را دشوارتر می‌کند. هماهنگی بین دست‌وپا برای نواختن این ساز و ترتیب آن برای به صدا درآوردن نت مربوطه کاری چالشی است و تنها راهش تمرینات بسیار زیاد و ذهن قوی است.
  11. 5. گیتار کلاسیک برخلاف تصور عام، یکی از سخت‌ترین سازهای موسیقی است
  12. گیتار جز سازهای زهی مضرابی غربی است و گیتار کلاسیک از آن دسته سازهایی است که اکثر جوانان اشتیاق خاصی به یادگیری آن دارند. هرچند نواختن گیتار نیاز به تمرین و صبوری فراوانی دارد و شما باید ساعت‌های طولانی تری تمرین کنید.
  13. چه‌بسا تمرین زیاد این ساز باعث سوزش و کبودی در نوک انگشتان می‌شود. انگشت گذاری دست چپ بسیار مشکل است مخصوصاً وقتی‌که قطعه‌های دو یا سه‌قسمتی را بخواهید بزنید.
  14. برای باکیفیت به صدا درآوردن گیتار باید نکنیک دست راستتان نوازنده بر روی کیفیت صدا خارج شده از گینار بسیار موثر است و دست راستتان باید ورزیده شود. گرچه یادگیری گیتار مشکل به نظر می‌رسد اما تلاش و علاقه شما در نواختن آن  باعث می شود موفق شوید مشکلاتش را پشت سر بگذارید.
  15. 6. درامز سخت ترین ساز و پرطرفدار در موسیقی
  16. درامز ساز کوبه ای است. هرچند تصور بر این است که درامز ساز ساده‌ ای است اما باید بدانید که حرفه ‌ای شدن در آن دشوار است. هماهنگ کردن بیت با ضربه‌های دست مهم‌ترین چالشی است که در ابتدای یادگیری این ساز با آن روبه‌رو خواهید بود. همچنین دشواری دیگری که در حین یادگیری با آن روبرو می‌شوید صحیح اجرا کردن آکسان و ضربه است. هرچند که در یادگیری این ساز ممکن است با چالش‌ هایی روبرو شوید اما شیرینی نواختن آن تمام سختی‌هایش را از یادتان خواهد برد.
  17. 7. آکاردئون یکی دیگر ساز های دشوار 
  18. آکاردئون از آن دسته سازهایی است که شنیدن آن بسیار دل‌نشین است اما هم‌زمان با دیدن کلیدهای فروان آن به پیچیدگی آن نیز پی می‌برید. چیزی که باعث دشواری نواختن این ساز می‌شود پیش‌نیازهایی است که از قبل باید انجام دهید. شما باید تلاش زیادی کنید که هر دودست شما باهم هماهنگ شوند و هم‌زمان نیز جریان باد را در ساز تأمین کنید. شاید دفعه بعدی که اگر کسی را در حال نواختن این ساز دیدید علی‌رغم لذت از شنیدنش به‌سختی آن بیشتر پی خواهید برد.
  19. 8. اوبوا سخت ترین ساز است که بیشتر نیاز به‌دقت و تمرکز دارد
  20. این ساز به‌عنوان یک ساز بادی-چوبی شناخته می‌شود که صداهای تیزی غالبا در رنج سوپرانو تولید می‌کند. برای صدادهی مناسب باید بتوانید ماهرانه در دهانه ابوا بدمید. و درآوردن صدای دلخواه این ساز زمان‌بر خواهد بود. درعین‌حال باید دائماً انگشت خود را تغییر دهید تا صدای ساز یکنواخت نشود. به همین دلایل است که اوبوا در بین ۱۰ ساز سخت قرارگرفته است.
  21. 9. ارگ ساز کلیدی سخت در موسیقی
  22. ارگ یک ساز کلیدی است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است. هر قسمت آن کیبورد جداگانه‌ای دارد که با دست‌وپا نواخته می‌شوند. جالب‌ترین ویژگی ارگ این است که خفیف‌ترین صدا تا قوی‌ترین صدا را تولید می‌کند. ازآنجایی‌که این ساز فاقد پدال نگه‌دارنده است تبدیل به یکی از سخت‌ترین ساز تبدیل‌شده است. هنگام نواختن ارگ تا زمانی که انگشتتان را نگه‌دارید صدا می‌دهد و به‌محض اینکه بردارید صدا قطع می‌شود. تسلط پا و مهارت در به‌کارگیری پا هم‌زمان با دست بسیار دشوار است. هرچند کمک گرفتن از پدال می‌تواند یادگیری این ساز راکمی ساده‌تر کند.
  23. 10. بگپایپس یا نی‌انبان سخت‌ترین ساز سنتی اسکاتلندی
  24. این ساز دارای کیسه‌ای است به نام انبان که بسیار دقیق هواگیری شده است. اولین چیزی که یادگیری این ساز را سخت می‌کند قدرت بدنی زیادی است که این ساز می‌طلبد. شما باید در دمیدن آن حرفه‌ای شوید تا بتوانید صدای آن را تولید کنید. درست است که ساز پیچیده‌ای نیست اما همین نفس‌گیری و تسلط بر نحوه دمیدن در این ساز مسئله اصلی آن است.
  25. این ساز از ایران گرفته تا اسکاتلند به‌عنوان ساز سنتی شناخته می‌شود.

 

  1. آسان ترین ساز موسیقی کدام‌یک است؟
  2. در  درجه اول قیمت ساز تعیین کننده  میزان تقاضا برای آن ساز است. می‌توان گفت سازهایی مانند سازدهنی، پرفروش‌ترین ساز بازار هستند. حمل‌ونقل ساز نیز بسیار مهم است و برای بسیاری از افراد مهم است که حتماً بتوانند در مکان‌های مختلفی ساز را بنوازند. به همین دلیل است که گیتار طرفدار زیادی دارد.
  3. بسیاری از بزرگ‌سالان به نواختن ساز و یادگیری آن علاقه دارند اما نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. قبل از این‌که بخواهید نواختن سازی را فرابگیرید، باید آن ساز را انتخاب کنید. به‌جز تار که اصالتاً ایرانی است و در ایران تهیه می‌شود، به نظر می‌رسد که عمده سازهای موجود در بازار چینی هستند. مزیت آموختن موسیقی این است که هر سازی زیبایی خودش را دارد و می‌تواند آینه روح هرکسی باشد.
  4. مناسب‌ترین ساز و آسان ترین ساز برای افرادی که سنین بالاتری دارند
  5. خیلی از افراد به علت‌های مختلفی چون مشغله کاری و یا به خاطر نداشتن وقت کافی سراغ ساز مناسب سنشان می‌روند.
  6. در زیر به معرفی چند ساز می‌پردازیم که با اندکی تمرین و مقداری تمرکز می‌توان نتیجه خوبی از آن‌ها گرفت.
  7. هرچند که تسلط روی هر ساز به حد کافی به زمان و وقت و توجه نیاز دارد اما سازهایی که در زیر معرفی می‌کنیم می‌تواند تا حدی نیاز شمارا برآورده کند.
  8. 1.پیانوپیانو یکی از قدیمی‌ترین آلات موسیقی و از کامل‌ترین آن‌ها نیز هست.
  9. هرچند تسلط روی این ساز رویایی می‌تواند طولانی باشد اما درروش آموزش پاپ این ساز با اندکی زمان و تمرین کافی خواهید توانست که قطعاتی را که دوست دارید به‌راحتی بنوازید و از آن لذت ببرید.
  10. به علت گستره صدایی خوب و نیز ترتیب قرار گرفتن منظم نت‌ها روی کلیدهای پیانو فهم و درک موسیقایی آن بسیار راحت‌تر از سازهای دیگر است و تصویری که در ذهن نوازنده به وجود می‌آورد، کار را بسیار سهل و آسان می‌نماید.

 

  1. 2.گیتار کلاسیکگیتار هم همانند پیانو چند سبک برای آموزش وجود دارد که اینجا نیز  با آموزش سبک پاپ آن قادر خواهید بود به‌راحتی نوازندگی را بیاموزید. مخصوصاً برای کسانی که به خواندن نیز علاقه دارند گیتار فوق‌العاده است و می‌توان به‌راحتی آواز را با ساز همراه کرد و از خواندن و نواختن در کنار یکدیگر لذت برد.

 

  1. 3.دفازجمله سازهای کوبه‌ای ایرانی که نواختن آن را توصیه می‌کنیم ساز دف است.
  2. اساتید سازهای ایرانی این ساز را بسیار توصیه می‌کنند چون معتقدند که در نوازندگی قبل از هر چیز باید نوازنده ریتم درست و درک درست از ریتم داشته باشد و در این ساز به بهترین شکل می‌توان به این موضوع مهم دست‌یافت.

 

  1. 4.سه‌تاراز دیگر سازهای ایرانی که می‌توان به‌راحتی آموخت ساز سه‌تار است، هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ ارتباطی که بین نوازنده و ساز ایجاد می‌شود

 

  1. استاد خوب موسیقی برای ساز تار و سه‌تار در کلاس شروع به آموزش از پایه می‌نماید و به علت حس بالای سه‌تار آهنگ‌هایی که با این ساز آموزش داده می‌شود بسیار مقبول هنرجویان واقع می‌گردد و لذا حس او را بیشتر و بهتر درگیر می‌کند.

 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”