ریتم آهنگ

آشنایی با مترونوم

آشنایی با مترونوم

 هر نوازنده ای برای اینکه هنگام نواختن بتواند تمپو قطعه را به دست بگیرد، نیاز دارد که از مترونوم استفاده کند.

مترونوم انواع مختلفی دارد اما تمام آن‌ها را می‌توان به دو دسته کلی دیجیتال و آنالوگ (مکانیکی) دسته‌بندی کرد. در ادامه این مطلب نگاهی به انواع مختلف مترونوم خواهیم انداخت و مزایا و معایب هر کدام را بیان خواهیم کرد. اما پیش از آن بهتر است از خود بپرسیم که آیا اصلا به تمرین و نواختن با مترونوم نیاز داریم و نحوه استفاده از آن را بلدیم؟

آیا به مترونوم نیازی داریم؟

مترونوم کنترل تمپو قطعه را به عهده دارد. اگر فقط می‌خواهید برای خودتان ساز بزنید و مطمئن هستید که هیچ‌گاه، هیچ شنونده‌ای ندارید و اگر هیچ‌گاه قصد ندارید که همراه با یک «بک ترکینگ» بنوازید،پس شما می توانید از آن استفاده نکنید.

اما اگر نوازنده پرمخاطبی هستید  یا در کلاس های موسیقی شرکت می کنید حتما استاد موسیقی تان از شما میخواهد که درست بنوازید، که  در این صورت باید از مترونوم استفاده کنید.

مترونوم

چرا نوازندگان به مترونوم اهمیت می دهند؟

از ابتدا تا پایان قطعه این امکان را می دهد یک ریتم ثابت را در دست بگیرد و این امکان را به نوازنده  می دهد تا قطعه هایی را بتواند از کندترین تا تندترین ریتم بنوازد.

تقویت حس ریتم در نوازنده به گونه‌ای  می شود که پس از مدتی کار با مترونوم، به حدی از توانایی می‌رسد که می‌تواند ریتم قطعات را در هر سرعتی که باشد، نگه دارد و دچار اشتباهات ریتمیک نشود.

نوازنده‌ای که با مترونوم ساز زده باشد، برای ساز زدن در گروه‌ها یا استودیو دچار مشکل نخواهد شد. همچنین در ارکسترها، رهبر ارکستر می تواند ریتم را مانند مترونوم کنترل کند.

این صدای پیاپی که در مترونم ایجاد می گردد قابلیت این را دارد که از لحاظ زمانی کند تر یا تندتر گردد و این معمولا به وسیله دکمه ای که در این ها تعبیعه شده است، ایجاد می شود.

مترونوم خود را چگونه تنظیم کنیم؟

در الفبای موسیقی، یک قطعه‌ی موسیقی با وزن دو چهار داریم که می‌خواهیم آن را با سرعت ۱۰۰ بزنیم. دو چهار به ما می‌گوید که دو سیاه در هر میزان داریم. پس سرعت مترونوم را روی ۱۰۰ تنظیم کرده، سپس هر صدای تولید شده از مترونوم زمان زدن یک نت سیاه را به ما می‌دهد.

به عنوان یک نمونه‌ی دیگر قطعه‌ای با وزن شش هشت داریم که قرار است با سرعت ۸۰ زده شود. شش هشت به ما می‌گوید که در هر میزان شش چنگ یا دو سیاه نقطه دار داریم. پس سرعت مترونوم را روی ۸۰ تنظیم کرده، سپس هر صدای تولید شده از مترونوم زمان زدن یک نت سیاه نقطه دار را به ما می‌دهد.

چه درکی از مترونوم دارید؟

برای شروع کار با یک مترونوم پیشرفته لازم است که یک پیش فرضی نسبت به عملکرد این ابزار داشته باشید. مثلا بدانید که سرعت انتخابی آن را با واحدی بنام BMP معرفی می کنند.

اینکه هر تمپویی را که انتخاب کرده اید نشان دهنده تعداد ضربه در هر دقیقه است.

آشنایی با مترونوم مکانیکی یا آنالوگ

مترونوم مکانیکی، مترونومی کلاسیک است. در واقع وقتی کسی به مترونوم فکر می‌کند، این نوع است که در خاطرش می‌آید.

بیشتر آن ها برای تعداد قابل‌توجهی از سرعت‌ها قابل تنظیم هستند. کافی است تا وزنه روی بازوی پاندول را به بالا و پایین حرکت دهید.
مترونوم‌های مکانیکی در اندازه‌های متفاوت موجود هستند و معمولا مدل‌های سنتی‌تر بزرگ‌تر هستند.
در هر حال هر کدام از مترونوم‌های مکانیکی را که انتخاب کردید، به خاطر داشته باشید که آن را روی سطح صاف بگذارید که درغیر این‌ صورت، برعکس هدف‌تان پیش‌رفته‌اید و نمی‌توانید ریتم را دربیاورید.

همیشه مراقب پاندول آن باشید تا کج و خراب نشود زیرا در صورت خرابی بعد یک مدت ممکن است پاندول قطع شود.

در ساز هایی مانند ساز ویولن، پیانو، گیتار از مترونوم های کلاسیک استفاده می شود.

مترونوم مکانیکی

مزیت های مترونوم های دیجیتال چیست؟

  1. توانایی تأکید روی ضرب‌ها
  2. قابلیت استفاده از گوشی
  3. گزینه‌های متنوع برای انتخاب صدای تیک‌وتاک سر ضرب‌ها
  4. افزایش کارایی یک دستگاه، به این صورت که مترونوم شما، همزمان کارایی تیونر را هم دارد. (تیونر صدای ساز شما را نشان می دهد که کوک است یا نه)

 مترونوم دیجیتال Dial به چه صورت است؟

شبیه شماره‌گیر در قسمت جلو‌ دارد که باعث شده به مترونوم‌های مکانیکی شبیه شود. شما این شماره‌گیر را می‌چرخانید و روی سرعت دلخواه‌تان تنظیم می‌کنید. با این روش خیلی سریع به تمپوی مد نظرتان دست می‌یابید. به هرجهت این مترونوم‌ها دیجیتال هستند و به باطری نیاز دارند.

قابلیت این را دارد تا ضرب را به صورن LED به شکل تصویری یا چشمک زن نشان دهد.

کارکرد هایی مثل ضرب های تاکید دار و تنوع صدای تیک و تاک یا کلیک سر ضرب ها را نیز دارد. برای شنیدن بهتر صدا می توانید از هدفون استفاده کنید.

مترونوم

 درباره مترونوم دیجیتال Click On چه می دانید؟
انواع مختلفی از مترونوم کلیک آن یا مترونومی که قابلیت چسبیدن و گیره شدن به چیز دیگری را دارد، وجود دارد. اولین نوع آن مدلی است که می‌تواند به لباس یا پایه نت یا چیزهای مشابه چسبانده شود. این نوع مترونوم، یک‌کاره است، یعنی فقط مترونوم است و کارکرد دیگری ندارد.

وقتی بخواهید با نوع کلیک آن، تمپو قطعه را تنظیم کنید برخلاف مدل Dial باید به صورت دستی آن را تنظیم می کردید، تمپو به صورت دیجیتالی تنظیم می‌شود.

مترونوم

نرم افزار مترونوم برای موبایل

برای اینکه مترونوم در هرجایی که هستید قابل استفاده باشد می توانید از اپلیکشن آن را بر روی گوشی خود نصب کنید و صدای آن را از اسپیکر موبایل یا حتی با هدفون گوشی آن را بهتر و واضح تر بشنوید.

اپلیکشن مترونوم راهی برای کمتر هزینه تر کردن است و اینکه به جای استفاده از مترونوم های یک کاره از مترونوم های چند کاره استفاده کنید.

برای ساز تار یا ساز سه تار می توانید از این اپلیکشن استفاده کنید.

مترونومی به اندازه کارت اعتباری

اگر شما بخواهید کوچک‌ترین اندازه مترونوم را داشته باشید، می توانید از دسته ای از آن که به اندازه کارت اعتباری است استفاده کنید. نکته منفی در خصوص این نوع این است که از باطری ساعت استفاده می شود و گاهی جا انداختن و تعویض آن دشوار است. هم‌چنین به این خاطره که دکمه‌های آن بسیار کوچک است، ممکن است تنظیم آن‌ها کمی سخت باشد. اما در هر حال اگر شما دنبال کوچک‌ترین اندازه مترونوم هستید، همین مدل برای شما مناسب است.

مترونوم

کدام نوع را انتخاب کنیم؟ مترونوم مکانیکی یا دیجیتال؟

هر مترونوم یک سری مزایا و معایبی دارد که به آن می پردازم

مزایا مترونوم مکانیکی

1.نیاز به باطری ندارد

2.اگر روی سطح صاف قرار بگیرید، عملکرد دقیقی دارد

3.استفاده از آن راحت است

4.به سرعت قابل تنظیم است

5.صدای آن آزاردهنده نیست و خوشایند است

6.ظاهر بهتری دارد

معایب مترونوم مکانیکی

1.کارکردهایش محدود است

2.حتما باید روی سطح صاف قرار بگیرد و گرنه دقیق کار نمی‌کند

3.تنوع در صدا‌ ندارد و فقط یک صدا را تولید می‌کند

4.نمی‌تواند ضرب‌های تاکید دار را نشان بدهد

5.نمی‌تواند از نظر بصری نشانه‌هایی برای نگه داشتن ضرب‌ها به نوازنده بدهد

6.نمی‌شود به آن هدفن وصل کرد

مزایا مترونوم دیجیتال

1.کارکردهای متنوع

2.قابلیت استفاده از هدفن که باعث می‌شود صدا بهتر شنیده شود

3.شدت صدای آن قابل تنظیم است

4.صداهای متنوع ایجاد می‌کند

5.می‌تواند ضرب‌های مشخص را با تاکید نشان دهد

6.معمولا جمع‌و‌جورتر از مدل‌های مکانیکی هستند

معایب مترونوم دیجیتال

1.به باطری احتیاج دارد و باطری‌اش مدام باید تعویض شود

2.استفاده از بعضی مدل‌هایش گیج‌کننده است

3.در برخی از انواع آن تغیر تمپو خیلی کند صورت می‌گیرد

4.بسته به اینکه چه مدلی باشد، ممکن است صدایی که تولید می‌کند، ناخوشایند باشد

شما هر نوع سازی که می‌نوازید می‌توانید از هر نوع مترونومی استفاده کنید. شما با توجه به کاربرد استفاده خود و بودجه‌ای که در دسترس دارید می‌توانید یکی از مدل های مترونوم را برای خرید انتخاب کنید.

توجه کنید مترونوم مکانیکی و دیجیتالی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که به آن‌ها اشاره شده است.

مترونوم مکانیکی عملکرد دقیق تری نسبت به مترونوم‌های دیجیتالی و نرم افزاری دارند و اغلب برای ساز پیانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مترونوم مکانیکی نسبت به مترونوم‌های دیجیتالی بسیار گران قیمت هستند
مترونوم‌های مکانیکی مرسوم برای ساز پیانو و ویولن است. مترونوم‌های دیجیتالی و نرم افزاری قابلیت تنظیم صدا و کم و زیاد شدن صدا را دارند.
 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”