ریتم آهنگ

سبک موسیقی فیوژن

سبک موسیقی فیوژن

به چه سبکی از موسیقی تلفیقی یا فیوژن می گویند ؟

سبک موسیقی تلفیقی که به آن موسیقی فیوژن (Fusion) یا موسیقی ترکیبی نیز گفته می شود . اغلب به عنوان نوعی طبقه بندی گسترده از ژانرهای موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا ترکیبی از سایر سبک های موسیقی نظیر موسیقی سنتی ، موسیقی هنری و موسیقی مردمی (محبوب یا عامه‌پسند) می‌باشد . معمولا موسیقی هایی که از ترکیب چندین سبک از موسیقی مانند ترکیب موسیقی فولکلور، موسیقی کلاسیک ، موسیقی پاپ و مواردی نظیر این ها ساخته می شوند در این دسته بندی قرار میگیرند . با این حال رسم یک مرزبندی واضح برای جداسازی انواع این موسیقی و در اصطلاح موسیقی فیوژن بسیار دشوار است و در برخی موارد اصلا این امکان وجود ندارد . اگر می خواهید با مفهوم سبک در موسیقی بیشتر آشنا شوید و انواع دیگر سبک‌های موسیقی را بشناسید حتما مقاله (سبک موسیقی چیست؟) را مطالعه نمایید .

 

ریشه واژه موسیقی تلفیقی و فیوژن

واژه فیوژن (Fusion) در لغت به معنی ذوب و ادغام است و از آنجایی که در موزیک فیوژن چندین سبک از موسیقی با یکدیگر ترکیب میشوند و یک سبک جدید را به وجود می آورند از این رو واژه فیوژن به نوعی اشاره به ادغام سبک های موسیقی با یکدیگر دارد .

 

تاریخچه و منشا موسیقی تلفیقی (فیوژن)

همانطور که می دانید هنر موسیقی از شرق تا غرب این کره‌ی خاکی گسترده شده و از دیرباز ریشه در آئین ، رسوم و فرهنگ اقوام و ملیت های مختلف داشته است . با توجه به این که تمام ملت ها در طول تمام اعصار تاریخ همیشه در حال تبادل فرهنگی با دیگر ملت ها بودند ، پس سبک های موسیقی در میان مردم نیز همواره در حال ترکیب و تلفیق با یکدیگر هستند و به طور کلی نمی توان زادگاه مشخصی را برای موسیقی فیوژن در نظر گرفت . البته برخی معتقدند سبک فیوژن به معنای امروزی که کمی جدی تر دنبال می شود با ترکیب سبک های فانک و راک به وجود آماده است . در نهایت نباید این نکته را از یاد برد که در واقع سبک تلفیقی سبکی است که در عین حال که بسیار جدید و مدرن به نظر میرسد از بدو تولد اولین آوا هایی که به شکل موسیقی به وجود آمدند در میان مردم وجود داشته و با ترکیب این موسیقی ها سبک های موسیقی امروز را پدید آورده است و همچنان به پیشرفت خود برای خلق سبک های جدید ادامه می دهد . شاید بتوان اینگونه گفت که در واقع سبک موسیقی تلفیقی به نوعی خالق تمام سبک های موسیقیست که با ترکیب با یکدیگر به کمال رسیده اند و به شکل امروزی در آمده اند . اخیرا شاهد ظهور سبک های تلفیقی زیادی به ویژه در موسیقی اصیل پارسی هستیم که به لطف موزیسین های خوش ذوق معاصر ساخته و تولید می شوند .

 

ژانر های سبک موسیقی تلفیقی و فیوژن

ژانر و زیرسبک های موسیقی تلفیقی نیز همانند موسیقی تلفیقی متشکل از ترکیب چندین سبک موسیقی است و از موسیقی های سنتی و فولکلور گرفته تا سبک های مدرن‌تری چون راک و هوی متال را شامل می شود . سبک هایی مانند پاپ‌راک ، فولک‌پانک ، کانتری‌راک و یا حتی مثلا ترکیب موسیقی اصیل پارسی با سبک راک نوعی ژانر از موزیک تلفیقی به حساب می آیند.

 

ساز های مورد استفاده در موسیقی تلفیقی

همانطور که گفتیم موسیقی فیوژن از ابتدای تکامل با بشر همراه بوده پس ساز های استفاده شده در این سبک موزیک هم با توجه به نوع سبک ، منطقه ، آداب و رسوم و فرهنگ سازندگان آهنگ های فیوژن انتخاب می شوند . ساز های استفاده شده در سبک موسیقی فیوژن اغلب با توجه به نوع سبک هایی انتخاب می شوند که در حال ادغام با یکدیگرند و در واقع ساز های اصلی فیوژن ساز اصلی سبک های تشکیل دهنده اش هستند  .

 

خلاصه ی سبک موزیک فیوژن

با توجه به مطالب فوق سبک موسیقی فیوژن در واقع به موسیقی هایی گفته می شود که از ترکیب سایر سبک های موسیقی با یکدیگر ساخته می شوند . سبک فیوژن محدود به یک دوران یا محله خاصی نیست و به تمام دنیا تعلق دارد .

اگر شما هم موارد دیگری در رابطه با این مطلب در نظر دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اختیار دیگر عزیزان قرار دهیم . همچنین اگر مطالب فوق را مفید و تاثیر گذار دانستید خوشحال میشویم تا برای کسانی که به آن‌ها و پیشرفتشان اهمیت میدهید بفرستید . و در نهایت بی اندازه از شما سپاسگزاریم که وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و این باعث افتخار ماست که شما را در جمع خودمان داریم . .

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”