ریتم آهنگ

موسیقی رنسانس

موسیقی رنسانس

سبک موسیقی رنسانس چیست ؟

سبک موسیقی رنسانس (Renaissance Music) یکی از سبک های موسیقی کلاسیک است . برخی از محققین بر این باورند که این سبک از موسیقی از حدود سال 1400 میلادی تا سال 1600 میلادی را شامل می شود . سبک موسیقی رنسانس پس از دوره موسیقی قرون وسطی و با شروع عصر رنسانس پدید آمد . تولد این سبک از موسیقی در اروپا و به ویژه ایتالیا بود . برخی این دوره را عصر نوزایی و یا تجدید حیات موسیقی نامیده اند .

 

خلاصه ای از تاریخ موسیقی رنسانس

همانطور که گفته شد سبک موسیقی رنسانس پس از دوره موسیقی قرون وسطی و با ظهور عصر رنسانس متولد شد . اختراع ماشین چاپ در دوره رنسانس موجب گسترش سریع علم و دانش شد و موسیقی نیز همگام با دیگر علوم پیشرفت کرد . در این دوره هم مانند دوره های گذشته همچون قرون وسطی ، کلیسا از مهمترین حامیان موسیقی بود و به همین دلیل خیلی از آثار این دوره به صورت آوازی هستند . به مرور زمان موسیقی نیز به دربار راه یافت و پادشاهان و دوک ها بر سر داشتن بهترین آهنگساز به رقابت می پرداختند . به همین دلیل آهنگسازان با ساخت قطعه هایی بهتر از دیگری سعی بر کسب شهرت و افتخار داشتند . در این دوره بر ارزش موسیقی ، مقام و جایگاه موزیسین ها و درآمد آن ها افزوده شد . در دوران رنسانس از موسیقی بیشتر از گذشته در مراسم هایی چون ازدواج ، مراسم ملی و آئین های مذهبی استفاده می شد . همچنین به دلیل این که آهنگسازان همواره در تلاش برای خلق آثاری متفاوت بودند ، محدوده باس برای اولین بار در این دوره مورد استفاده قرار گرفت . در نتیجه وسعت صوتی را به بیش از چهار اکتاو افزایش دادند . که باعث شد تا هارمونی های پرحجم‌تری خلق شود . هنرمندان این دوره با در نظر گرفتن خط های ملودی جداگانه رفته رفته شروع به اندیشه درباره استفاده از آکورد کردند . برای مثال استفاده از آکورد های کنسانس (Consonance) در این دوره جلوه ای خاص به این سبک از موسیقی داده اند . به دلیل آوازی بودن موسیقی این دوره و استفاده از اشعار ، اکثر آهنگسازان دوره رنسانس از واژه نقاشی کلام برای ساخت موسیقی استفاده کرده اند . بافت اکثر قطعه های این دوره هم مانند اعصار گذشته پلی فونیک هستند که البته در مقایسه با موسیقی قرون وسطی در این دوره موسیقی های کامل‌تر و غنی‌تری شنیده می شود .

 

رشد ساز و موسیقی در دوره رنسانس

گرچه در عصر رنسانس همچنان اکثر موسیقی ها آوازی بودند اما کم کم ساز هم اهمیت بیشتری پیدا کرد . در این دوران نوازندگان بیشتر از گذشته به همراهی آواز خوانان می پرداختند و به همین دلیل استفاده از ساز در این دوران گسترش یافت . مردم در تلاش برای یادگیری ساز بودند و از آن در مراسم های خود استفاده میکردند . موسیقی جلوه ای دیگر یافته بود و به نشانه ای از قدرت برای پادشاهان و دوک ها تبدیل شده بود . در این دوران بود که مردم عام جامعه تا حدودی به ارزش واقعی موسیقی پی بردند .

 

رشد آهنگسازی (موسیقی‌سازی) در رنسانس

تا قبل از رنسانس مردم برای نوازندگان ارزش زیادی قائل نبودند ، لذا آهنگسازان هم در جایگاه والایی از جامعه قرار نداشتند و معمولا جزء مردمی از سطوح پایین جامعه محسوب میشدند . اما با شروع عصر رنسانس و درک بهتر مردم از هنر موسیقی رفته رفته بر ارزش آهنگسازان و جایگاه آن ها افزوده شد و همین امر موجب رشد و تعالی موسیقی سازی نسبت به گذشته شد .

 

خلاصه سبک موسیقی رنسانس

همانطور که گفته شد موسیقی رنسانس نوعی از موسیقی کلاسیک است که در این دوران جایگاه ویژه ای برای هنرمندان فعال در این زمینه قائل شدند . با اختراع ماشین چاپ ، هنر موسیقی هم مانند علوم دیگر بسیار راحت‌تر در میان مردم معرفی و عرضه شد ، به همین دلیل شاهد رشد موسیقی و استفاده بیشتر از مفاهیمی چون آکورد در این دوره هستیم . استقبال درباریان از موسیقی باعث ایجاد فرصت های زیادی برای هنرمندان شد . به همین دلیل آهنگسازی و استفاده از ساز نیز در این دوران پیشرفت چشمگیری کرد .

اگر شما هم موارد دیگری در رابطه با این مطلب در نظر دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اختیار دیگر عزیزان قرار دهیم . همچنین اگر مطالب فوق را مفید و تاثیر گذار دانستید خوشحال میشویم تا برای کسانی که به آن‌ها و پیشرفتشان اهمیت میدهید بفرستید . و در نهایت بی اندازه از شما سپاسگزاریم که وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و این باعث افتخار ماست که شما را در جمع خودمان داریم .  

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”