ریتم آهنگ

اوکیگم؛ مشهورترین آهنگساز مکتب فرانسوی-فلاندری

اوکیگم؛ مشهورترین آهنگساز مکتب فرانسوی-فلاندری

Johannes Ockeghem  مشهورترین آهنگساز مکتب فرانسوی-فلاندری در نیمه آخر قرن پانزدهم بود. ، و اغلب به عنوان تأثیرگذارترین آهنگساز بین گیوم دوفای و جوسکوین دز پرز شناخته می شود. او علاوه بر آهنگساز سرشناس، خواننده، رهبر گروه و معلم ممتاز نیز بود.

 

زندگی

املای نام اوکیگم از یک خودنویس فرضی او می آید که تا اواخر سال 1885 باقی مانده بود، و توسط یوژن ژیروده، مورخ در تورز، تکثیر شد؛   این سند از آن زمان گم شده است. در منابع قرن 15 املای "Okeghem" غالب است.

 

اعتقاد بر این است که  اوکیگم  در شهر والون سنت-گیسلن، هلند (بلژیک کنونی) به دنیا آمده است. تاریخ تولد او مشخص نیست. تاریخ های اوایل 1410 و اواخر 1430 پیشنهاد شده است.  تاریخ قبلی بر اساس این احتمال است که او قبل از اینکه آهنگساز قدیمی‌تر از مونس به لیل در سال 1423 نقل مکان کند، بینشویس را در هاینو می‌شناخت.  اوکگهم در آن زمان باید کمتر از 15 سال داشت. این حدس و گمان خاص از ارجاع اوکیگم، در مرثیه ای که در مورد مرگ بینکوآس در سال 1460 نوشت، به آهنگی از بینچوا مربوط به آن زمان، ناشی می شود.  اوکیگم در این نوحه نه تنها آهنگساز مسن‌تر را با تقلید از سبک او تجلیل کرد، بلکه اطلاعات زندگی‌نامه‌ای مفیدی را نیز درباره او فاش کرد.  اظهار نظر شاعر گیوم کرتین، در مرثیه ای که در مورد مرگ اوکگم در سال 1497 نوشت، "مایه شرمساری بود که آهنگساز با استعداد او قبل از 100 سالگی بمیرد"، همچنین اغلب به عنوان مدرکی برای تاریخ تولد اولیه در نظر گرفته می شود. اوکیگم.

 

در سال 1993، اسناد مربوط به سال 1607 یافت شد که نشان می‌داد «جان هوکگام» بومی سن‌گیسلین در شهرستان هاینو بود، که توسط منابع در اسناد قرن 16 تأیید شد.  این نشان می دهد که، اگرچه او برای اولین بار در سوابق در فلاندر ظاهر شد، او از زبان مادری پیکارد بود.  پیش از این، اکثر بیوگرافی ها حدس می زدند که او در فلاندر شرقی به دنیا آمده است، یا در شهری که نامش از آن گرفته شده است (اوکگم کنونی، که اجدادش باید از آنجا آمده باشند) یا در شهر همسایه Dendermonde (به فرانسوی: Termonde)، جایی که در آنجا نامگذاری شده است. نام خانوادگی  اوکیگم  در قرن 14 و 15 رخ داده است.  گاهی اوقات، باوی، که اکنون در بخش نورد در فرانسه است، به عنوان زادگاه او نیز پیشنهاد می‌شد.

 

جزئیات زندگی اولیه او در دست نیست. مانند بسیاری از آهنگسازان در این دوره، او فعالیت موسیقی خود را به عنوان یک خواننده خوان آغاز کرد، اگرچه محل تحصیل دقیق او مشخص نیست: مونس، شهری در نزدیکی سنت گیسلین که حداقل دو کلیسا با مدارس موسیقی شایسته داشت، پیشنهاد شده است. 5] اولین رکورد مستند واقعی اوکیگم از کلیسای جامع Onze-Lieve-Vrouwe در آنتورپ است، جایی که او در ژوئن 1443 به عنوان "خواننده گروه کر چپ دست" استخدام شد ("چپ دست ها" موسیقی ساخته شده را می خواندند، "راست دست ها" آواز خواند). او احتمالاً به سرپرستی یوهانس پولوآس، که استخدام او نیز از همان سال آغاز می‌شود، خوانده است.  این کلیسا یک مؤسسه برجسته بود، و به احتمال زیاد در اینجا اوکیگم با سبک آهنگسازی انگلیسی آشنا شد، که بر شیوه موسیقی اواخر قرن پانزدهم در این قاره تأثیر گذاشت.

 

بین سالهای 1446 و 1448 اوکگهم همراه با خواننده و آهنگساز ژان کوزین در دربار چارلز اول، دوک بوربن در مولن، که اکنون در مرکز فرانسه است، خدمت کرد.  در طول این خدمت، او اولین نفری شد که در میان روحانیون آوازخوان در اسناد دربار ظاهر شد.  در حدود سال 1452 او به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان استاد دی کاپلا در دربار فرانسه و همچنین خزانه دار کلیسای دانشگاهی سنت مارتین در تورز خدمت کرد.  او علاوه بر خدمت در دربار فرانسه - هم برای چارلز هفتم و هم برای لوئی یازدهم   - در نوتردام پاریس و سنت بنویت نیز پستی داشت. شناخته شده است که او در سال 1470 به عنوان بخشی از یک مأموریت دیپلماتیک برای پادشاه به اسپانیا سفر کرد، که یک ماجرای پیچیده بود که هم تلاش می کرد اسپانیا را از پیوستن به اتحاد با انگلیس و بورگوندی علیه فرانسه منصرف کند و هم ترتیب ازدواج بین ایزابلا اول را بدهد. از کاستیل و چارلز، دوک گوین (برادر پادشاه لوئیس یازدهم).  پس از مرگ لویی یازدهم (1483)، اطلاعات زیادی در مورد محل اختفای اوکیگم مشخص نیست، اگرچه می‌دانیم که او به بروژ و تورز رفت و احتمالاً از آنجایی که وصیت نامه‌ای در آنجا به جا گذاشته بود، در شهر اخیر درگذشت. نشانه شهرت اوکیگم تعداد مرثیه هایی است که در سال 1497 در مرگ او نوشته شده است. یکی از مشهورترین تنظیمات موسیقی این بسیاری از اشعار، Nymphes des bois اثر Josquin des Prez است.

 

اوکیگم احتمالاً نزد ژیل بینکوآس تحصیل کرده و دست کم با او در دربار بورگوندیا ارتباط نزدیکی داشته است. از آنجایی که آنتوان بوسنوا زمانی پیش از سال 1467 به افتخار اوکیگم متت نوشت، احتمالاً آن دو نیز با هم آشنا بوده اند. و نویسندگان آن زمان اغلب دوفای، بوسنویس و اوکیگم را به هم مرتبط می کنند. اگرچه سبک موسیقی اوکیگم به طور قابل توجهی با سبک موسیقی نسل قدیمی متفاوت است، اما احتمالاً او تکنیک اصلی خود را از آنها به دست آورده است و به همین دلیل می توان آن را به عنوان پیوندی مستقیم از سبک بورگوندی به نسل بعدی هلندی ها مانند اوبرشت و جوسکوین.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”