ریتم آهنگ

زندگی ویلیام دوفایت؛ آهنگساز کلاسیک

زندگی ویلیام دوفایت؛ آهنگساز کلاسیک

زندگی ویلیام دوفایت

اوایل زندگی

بر اساس شواهد وصیت او، او احتمالاً در بیرسل، در مجاورت بروکسل، فرزند نامشروع یک کشیش ناشناس و زنی به نام ماری دو فایت به دنیا آمده است. او در اوایل زندگی با پسرش به کامبری نقل مکان کرد و نزد یکی از بستگانش که یکی از اعضای کلیسای جامع آنجا بود، اقامت کرد. پیوند بین خانواده دو فای و کلیسای جامع کامبری تنها دلیلی است که اطلاعات زیادی در مورد زندگی اولیه دو فای شناخته شده است، زیرا مؤسسه سوابق دقیقی را در مورد همه افراد وابسته نگه داشته است.  هدایای موسیقایی او مورد توجه مقامات کلیسای جامع قرار گرفت و به وضوح به او آموزش کامل موسیقی دادند. او در تابستان 1409 نزد Rogier de Hesdin تحصیل کرد و از سال 1409 تا 1412 به عنوان پسر کر در کلیسای جامع ثبت شد. در آن سالها او نزد نیکلاس مالین تحصیل کرد و مقامات باید تحت تأثیر هدایای پسر قرار گرفته باشند زیرا آنها به آنها هدیه داده بودند. او کپی خودش از دکترینال پوئرووم ویلدیو در سال 1411 بود، رویدادی بسیار غیرعادی برای یک جوان. در ژوئن 1414، در حدود 16 سالگی، او قبلاً به عنوان کشیش در سنت گری، بلافاصله در مجاورت کامبری، جایی که زیر نظر نیکلاس مالین و ریچارد لوکویل تحصیل کرد، به او داده شده بود.  بعداً در همان سال، بر اساس شواهد مربوط به موسیقی ساخته شده، و رابطه بعدی با دربار مالاتستا، اعضایی که او در این سفر با اعضای آن ملاقات کرد، احتمالاً به شورای کنستانز رفت. او احتمالاً تا سال 1418 در آنجا ماند و در آن زمان به کامبری بازگشت.

 

از کامبری گرفته تا ایتالیا و ساووی

از نوامبر 1418 تا 1420 او در کلیسای جامع کامبرایی به عنوان شماس فرعی بود. در سال 1420 او کامبری را به مقصد ایتالیا ترک کرد - ابتدا به ریمینی و سپس به پسارو، جایی که برای خانواده مالاتستا کار کرد. چند تا از تصنیف های او را می توان به این دوره منسوب کرد. آنها حاوی ارجاعات محاوره ای به ایتالیا هستند. او در آنجا با آهنگسازان هوگو و آرنولد دی لانتینز آشنا شد که آنها نیز از نوازندگان خانواده مالاتستا بودند. در سال 1424 دو فای به دلیل بیماری و متعاقب مرگ یکی از بستگانی که مادرش نزد او اقامت داشت، به کامبری بازگشت. با این حال، در سال 1426، او به ایتالیا بازگشت. او در بولونیا به خدمت کاردینال لوئیس آلمان، نماینده پاپ درآمد. در حالی که در بولونیا بود شماس شد و در سال 1428 به عنوان کشیش منصوب شد.

 

کاردینال آلمان توسط خانواده رقیب Canedoli در سال 1428 از بولونیا رانده شد و دو فای نیز آنجا را ترک کرد و به رم رفت. او به عضویت گروه کر پاپ، معتبرترین مؤسسه موسیقی در اروپا، ابتدا به پاپ مارتین پنجم و سپس پس از مرگ پاپ مارتین در سال 1431، پاپ یوجین چهارم خدمت کرد. در این زمان شهرت او گسترش یافته بود و او به یکی از معتبرترین موسیقیدانان اروپا تبدیل شده بود. در نتیجه، افتخاراتی در قالب خیرات از کلیساهای سرزمینش نصیب او شد.  در سال 1434 در ساووی منصوب شد و در آنجا به دوک آماده هشتم خدمت کرد. او رم را به دلیل بحران مالی گروه کر پاپ ترک کرده بود، در حالی که به دنبال فرار از تلاطم و بلاتکلیفی در جریان مبارزه بین پاپ و شورای بازل بود. در سال 1435 او دوباره در خدمت کلیسای پاپ بود، اما این بار در فلورانس بود - پاپ یوجین در سال 1434 به دلیل ایجاد یک جمهوری شورشی در آنجا از رم بیرون رانده شد، که با شورای بازل و جنبش آشتی همدردی می کرد. در سال 1436 دو فای موت جشن Nuper rosarum flores را ساخت که یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های خود بود که به کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس اختصاص داشت و در آن اجرا شد و گنبد مشهور فیلیپو برونلسکی را به نمایش گذاشت.  یوجین در این زمان در کلیسای مجاور سانتا ماریا نوولا در تبعید زندگی می کرد.

 

دربار پاپ در آوریل 1436 به بولونیا نقل مکان کرد و در 10 مه 1437 دو فای دارای مدرک حقوق دانشگاهی بود. از آنجایی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دو فای در بولونیا در رشته حقوق تحصیل کرده است وجود ندارد، احتمالاً این مدرک توسط فیات پاپ اعطا شده است.  در سپتامبر سال 1436، دو فای به چیزی که مدتها در جستجوی آن بود، رسید، یک سود پرسود در نزدیکی محل تولدش. یکی از Jehan Vivien اسقف Nevers شد، و در کامبرای از مقام مقدس خود خارج شد، و Du Fay هم توسط motu proprio و هم از گاو پاپ اعطا شد. اگرچه مدرک حقوق برای برگزاری مراسم متعارف در کامبری ضروری نبود، اما دو فای هر دو عنوان را به اندازه‌ای مهم می‌دانست که در یادبود تشییع جنازه او ذکر شود.

 

در این دوره، دو فای همچنین ارتباط طولانی خود را با خانواده استه در فرارا، برخی از مهم‌ترین حامیان موسیقی رنسانس، آغاز کرد، و احتمالاً در روزهای معاشرت با خانواده مالاتستا با آن‌ها آشنا شده بود. ریمینی و فرارا نه تنها از نظر جغرافیایی به هم نزدیک هستند، بلکه این دو خانواده از طریق ازدواج با هم مرتبط بودند و دو فای حداقل یک تصنیف برای نیکولو سوم، مارکیز فرارا ساخته است. در سال 1437 دو فای از شهر دیدن کرد. هنگامی که نیکولو در سال 1441 درگذشت، مارکیز بعدی ارتباط خود را با دو فای حفظ کرد و نه تنها به حمایت مالی از آهنگساز ادامه داد، بلکه برخی از موسیقی های او را کپی و توزیع کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”