ریتم آهنگ

هانس مولشر؛ مجسمه ساز دوره رونسانس آلمان

هانس مولشر؛ مجسمه ساز دوره رونسانس آلمان

هانس مولشر (1400-1467)

هانس مولشر ، یک شخصیت مهم در هنر رنسانس آلمان، مجسمه‌ساز، حکاک و نقاش واقع‌گرا از منطقه باواریا بود. سبک او بشدت تحت تأثیر مجسمه‌ساز رئالیست فلاندری، کلاوس اسلاتر بود، و او به شخصیت مهمی در گذار از گوتیک بین‌المللی به یک اصطلاح طبیعی‌تر در راستای مجسمه‌سازی معاصر ایتالیایی رنسانس، که در جنوب کوه‌های آلپ در حال گسترش بود، تبدیل شد. مولشر  یک صنعتگر موفق مالی بود که در هر زمان تا 16 دستیار را در کارگاه خود استخدام می کرد. تا حد زیادی به دلیل توانایی خارق العاده او در تولید بود که سبک رئالیسم شمالی تا آنجا که بود گسترش یافت.

 

مشهورترین مجسمه مولشر ، محراب معروف وورزشر )1437) و همچنین محراب استرزینگ (1457)، تیرول (که اکنون در موزه مولشر ، Sterzing نگهداری می شود) است.

 

زندگینامه

 

مولچر که در سال 1400 در رایچنهوفن، باواریا به دنیا آمد، برای اولین بار در سال 1427، همزمان با ازدواجش با آدلهاید کیتزین، در اولم، به عنوان یک مجسمه ساز ثبت شد. کارهای اولیه او تأثیرات رنسانس اروپای شمالی را نشان می دهد و نشان می دهد که او به هلند، بورگوندی و فرانسه سفر کرده است. در همان سال، در سال 1427، او به عنوان آزادگان شهر اولم ثبت شد، به نظر می رسد که او در آنجا ساکن شد و کارگاه خود را توسعه داد. این کارگاه تا 16 دستیار از جمله برادرش هاینریش را به کار گرفت.

 

محراب Wurzacher و آثار دیگر

 

در سال 1427، مولچر پیکرهایی از چارلز کبیر و مجسمه های سوارکاری پادشاهان لهستان و بوهمیا را برای نمای شرقی تالار شهر اولم حک کرد. در سال 1437 او محراب Wurzacher (اکنون تا حدی گم شده) را نقاشی کرد، تنها نقاشی واقعی که برخی کارشناسان می گویند می توان واقعاً به او نسبت داد. این نقاشی‌ها رئالیسمی نزدیک‌تر به نقاشی فلاندری معاصر نسبت به نقاشی آلمانی نشان می‌دهند، اما مهم‌ترین نقاشی‌های آلمانی در قرن پانزدهم محسوب می‌شوند.

 

 

 

در اصل یک زیارتگاه مرکزی حکاکی شده وجود داشت که در آن گروهی به صلیب کشیده شده بود. وقتی درهای بال بسته شد، محراب چهار صحنه مربوط به مدونا را نشان داد: ولادت، ستایش مجوس، هبوط روح القدس و مرگ باکره. قسمت داخلی بالها چهار صحنه از مصائب را نشان می داد: مسیح در کوه زیتون، مسیح قبل از پیلاطس، مسیح در حال حمل صلیب و رستاخیز. در زمانی در تاریخ، محراب برچیده شد و گم شد - بنابراین تنها بقایایی که ما داریم تابلوهای نقاشی واقعی هستند (اکنون در موزه Staatliche برلین نگهداری می‌شوند).

 

محراب استرزینگ

 

در سال 1456، مولشر  برای یک محراب در Sterzing پیش پرداخت دریافت کرد. این اثر هنری محراب نشان دهنده انحراف مولشر از به اصطلاح «سبک نرم» و حرکت به سمت درجه بیشتری از رئالیسم است. پرده‌های مجسمه‌های او به طرز ماهرانه‌تری حکاکی شده‌اند و نشان‌دهنده بدن زیر آن است. محراب شامل حکاکی های مرمری از قدیسین و مریم مقدس و نقاشی است. 100 درصد مشخص نیست که آیا خود مولچر واقعاً نقاشی می‌کشید یا اینکه این کار توسط یک صنعتگر در کارگاهش انجام می‌شد.

 

یادداشت درباره قدردانی از مجسمه

برای یادگیری نحوه قضاوت در مورد هنرمندانی مانند مجسمه ساز آلمانی گوتیک متاخر، هانس مولشر ، نگاه کنید به: چگونه از مجسمه سازی قدردانی کنیم. برای کارهای بعدی، لطفاً ببینید: چگونه از مجسمه سازی مدرن قدردانی کنیم.

 

از دیگر آثار شناخته شده مولشر  می توان به مجسمه سنگی سنت جورج و سنت جان انجیلی (1450، کلیسای جامع اولم) اشاره کرد. و یک نقش برجسته سنگی "مدل یک مقبره" (1435، موزه ملی Bayerisches، مونیخ). هانس مولشر در سال 1467 درگذشت و یک کارگاه موفق و سهم مهمی در توسعه هنر رنسانس شمالی داشت.

 

پس از مرگ مولشر ، شهر اولم خوش شانس بود که کارگاه مایکل ارهارت را داشت. مایکل ارهارت قبلاً به مجسمه ساز بزرگ وورتسبورگ تیلمان ریمنشنایدر آموزش داده بود و پسری بسیار خلاق به نام گرگور ارهارت (حدود 1470-1540) تربیت کرد که اولم را برای تمرین در آگسبورگ ترک کرد.

 

مولشر زادگاه خود را بر روی نوار کتیبه‌ای، که در اصل یک پردلا، محراب کارگ در کلیسای جامع اولم بود (1433) و بر روی دو بال به اصطلاح «محراب Wurzach» (1437) در Reichenhofen در آلگاو ذکر می‌کند. بایگانی شهر لوتکیرش که بین سال‌های 1405 و 1437 نوشته شده است، نشان می‌دهد که مولچر به «فرین لئوت لوت‌کیرش‌هاید» تعلق داشت، یک کمون از دهقانان آزاد که توانسته‌اند استقلال خود را حفظ کنند، زیرا آنها نوادگان مستقیم کونیگزفری بودند. همیشه رایگان بود طبق منشور امپراتور لودویگ در سال 1337، این افراد تابع مستقیم امپراتوری بودند و حق حرکت آزادانه «به شهرهای امپراتوری یا شهرهای دیگر» را داشتند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”