ریتم آهنگ

جاسپر جونز؛ مجسمه ساز پاپ آرت

جاسپر جونز؛ مجسمه ساز پاپ آرت

زندگینامه

 

یکی از چهره های مهم و تاثیرگذار در هنر آمریکا و یکی از موفق ترین نقاشان قرن بیستم، جانز، همراه با رابرت راشنبرگ (1925-2008) و آهنگساز جان کیج (1912-1992)، از پیشگامان برجسته هنر پاپ در طول دوره دهه 1950 هستند. حرفه او پس از اولین نمایشگاه انفرادی اش در گالری هنری لئو کاستلی در نیویورک در سال 1958 آغاز شد. از آن زمان او به خاطر مجموعه ای از آثار هنری - شامل مجسمه سازی و همچنین نقاشی - که اشیاء معمولی را به تصویر می کشد - از جمله پرچم ها، اهداف، اعداد ، قوطی های آبجو و . . . مشهور شد. گاهی اوقات، این به هنر آشغال نزدیک شده است، و در اواخر دهه 50 و 60 جانز مشارکت فعالی در هنر آوانگارد در آمریکا داشت. او به خاطر گنجاندن رنگ‌های غلیظ و نقش برجسته‌های گچی و همچنین اشیاء واقعی در نقاشی رنگ روغن خود شهرت داشت. استفاده او از تصاویر فرهنگ عامه بود که به او لقب «آرتیست پاپ» را داد، اگرچه اظهارات هنری او همچنین منجر به توصیف برخی از کارهایش به عنوان هنر نئو دادا شده است. آهسته‌تر، روشمندتر و هنرمند نقاش‌تر از دیگر هنرمندان پاپ جوان‌تر که تمایل زیادی به تکیه بر تکنیک‌های هنری تجاری (سری نگاری، نقطه‌بندی) داشتند، آثار جانز مورد تمجید و حمایت قابل توجهی قرار گرفت. بعدها، او نیز رسانه‌های جدید، مانند چاپ صفحه، و همچنین چاپ‌های قلمی، لیتوگرافی و چاپ‌های ژیکلی را بررسی کرد. در سال 1998، موزه متروپولیتن نیویورک ظاهراً 20 میلیون دلار برای به دست آوردن اثر او پرچم سفید هزینه کرد. در سال 2006، تابلوی شروع کاذب او توسط کلکسیونرهای خصوصی به مبلغ 80 میلیون دلار خریداری شد که آن را به یکی از گران ترین نقاشی های یک هنرمند زنده تبدیل کرد. دیگر آثار مهم جاسپر جانز عبارتند از: پرچم (1954-1955) و هدف با چهار چهره (1955) هر دو در MOMA، نیویورک. پرچم ها (1958، موزه هنر آمریکایی ویتنی)؛ برنز نقاشی شده (1960، Kunstmuseum، بازل)؛ Ale Cans (1964، Kunstsammlung Basel); شب خطرناک (1982، گالری ملی هنر، واشنگتن دی سی)؛ افکار مسابقه ای (1983، موزه هنر آمریکایی ویتنی)؛ و آثار فرشته سبز (دهه 1990، مرکز هنر واکر، مینیاپولیس).

اوایل زندگی

 

جاسپر جانز در آگوستا، جورجیا به دنیا آمد و در آلندیل، کارولینای جنوبی بزرگ شد، جایی که پس از رها شدن توسط مادرش توسط بستگانش بزرگ شد. او طراحی را در سن سه سالگی آغاز کرد و بعداً در دانشگاه کارولینای جنوبی (1947-1948) و در مدرسه طراحی پارسونز (1949) در نیویورک به تحصیل هنرهای زیبا پرداخت. جانز در طول اقامتش در نیویورک با رابرت راشنبرگ - که با او نیز کار می کرد و ویترین برای فروشگاه های بزرگ طراحی می کرد - رابطه داشت و بخشی از صحنه هنر معاصر شهر شد. پس از خدمت در ژاپن در طول جنگ کره، جانز به نیویورک بازگشت و در سال 1957، اثر خود را به نام "هدف سبز" (1955) در یک نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشت که توسط فروشنده بسیار تاثیرگذار هنر معاصر لئو کاستلی (1907-1999) مورد توجه قرار گرفت. سال بعد، کاستلی اولین نمایش انفرادی خود را به جانز داد که منجر به خرید چهار اثر توسط موزه هنر مدرن نیویورک شد. این باعث شهرت جانز شد و از این زمان به بعد آثار او مشتاقانه جمع آوری شده است.

 

 

 

هنر پاپ

 

سبک اولیه پاپ آرت او دارای نقوش بصری ساده مانند پرچم‌ها، نقشه‌ها و اهداف بود که نمونه‌هایی از آن‌ها عبارتند از: پرچم (1954، موزه هنر مدرن نیویورک)، هدف (1958، مجموعه خصوصی) و سه پرچم (1958، موزه ویتنی آمریکا). هنر). او همچنین زمانی که شروع به وارد کردن کلمات (یا اعداد) در نقاشی های انتزاعی خود کرد، از جمله - اعداد خاکستری (1957، مجموعه خصوصی)، شروع نادرست (1959، مجموعه خصوصی)، Jubilee (1960، MOMA، جدید) به پیشگام هنر کلمه تبدیل شد. York)، و Gray Alphabets (1968، MOMA، نیویورک) - به منظور معرفی مجدد «محتوا». در این زمینه، تأثیر او بر هنرمندان معاصر جوانی مانند کریستوفر وول (متولد 1955) واضح است. مهم بعدها او نقش برجسته و گچ بری و سیم، لولا، خط کش، فنجان و جارو را در کار خود قرار داد. در سال 1964، او با استفاده از اشیاء پیش پا افتاده مانند قوطی آبجو (Ale Cans, 1964, Offentliche Kunstsammlung Basel)، همراه با بوم های یادبودی مانند طبق آنچه (1964) بود، مجسمه های برنزی تولید می کرد که موفق به ترکیب کلاژ، حروف آماده، و همچنین اشیاء پیوست شده بود. از جمله صندلی و گچ پای انسان!

 

موضوعاتی که فورا قابل تشخیص هستند

 

برخلاف زیبایی‌شناسی و تئوری‌های هنری اکسپرسیونیست‌های انتزاعی مانند جکسون پولاک (56-1912) و ویلم دی کونینگ (97-1904)، مبنای مفهومی بسیاری از هنرهای پاپ جانز، خنثی‌سازی سوژه بود - که با استفاده از معمول و متداول به دست آمد. اشیاء قابل تشخیص فوراً که بیننده قبلاً با آنها رابطه بصری داشته است - به منظور تمرکز بر روی کاوش در محدودیت های سطح رنگ شده و در نتیجه پاسخ به سؤالات نوع دادایی مانند - آیا این یک کار هنری است یا یک شیء دور ریختنی بی ارزش؟ بسیاری از آثار جانز که اغلب به‌عنوان نئو دادائیست توصیف می‌شوند، بیشتر شبیه هنر آشغال هستند و دارای هاله‌ای منحصربه‌فرد از عدم اطمینان در مورد ارزش ذاتی خود هستند. علاوه بر این، هنر پاپ او با گنجاندن طیف وسیعی از "اشیاء یافت شده" کم ابرو، بسیاری از مسائلی را که جنبش به طور کلی به آنها پرداخته است، می پردازد: مانند اینکه هنر از چه چیزی می توان ساخت؟

 

هنرمند تجربی

 

جانز که یک مبتکر همیشگی بود، در اواخر دهه 1960 به آزمایش با رسانه‌های مختلف ادامه داد و چاپ‌های لیتوگرافی و همچنین «نقاشی‌هایی» از بدن خود تولید کرد که با پوشاندن خود با زغال چوب و روغن و سپس غلتیدن روی کاغذ ایجاد شد. (آنتروپومتری ایو کلاین و تکنیک قطره ای نقاشی های جکسون پولاک را مقایسه کنید.) در دهه 1970 او با طرح های متقاطع در نقاشی خود - پس از اکسپرسیونیست نروژی ادوارد مونک (1863-1944) - آزمایش کرد، در حالی که در دهه 1980 بیشتر به زندگی نامه تبدیل شد. Racing Thoughts 1983، موزه ویتنی) و همچنین توهمات نوری متعددی را در آثار خود گنجانده است. بیش از همه، این آزمایش نشان دهنده علاقه خاص او به کیفیت های فیزیکی رسانه های مختلف بود. به عنوان مثال، او یکی از معدود هنرپیشه‌های نقاشی کاستیک (رنگدانه مخلوط با موم داغ) و مجسمه‌سازی-فلز، ماده‌ای که سریع خشک می‌شود، برای علاقه‌مندان صنایع دستی به جای مجسمه‌سازان جدی طراحی شده است. کارهای دیگر او شامل طراحی برای شرکت رقص مرس کانینگهام است.

 

دستاوردها و جوایز هنری

 

جانز اولین نمایش گذشته خود را در نیویورک (1964) در سن 34 سالگی انجام داد. دومین دوره گذشته در همان شهر در سال 1977 دنبال شد. در مارس 2008، یک بازنگری ده ساله از هنر گرافیک جانز در متیو شهر نیویورک برگزار شد. گالری مارک ها در سال 1967، جانز برنده جایزه اول بینال سائوپائولو و نمایشگاه بین المللی چاپ در لیوبلیانا، یوگسلاوی شد. در سال 1988 جایزه اصلی نقاشی در بینال ونیز 1988 به او اهدا شد. همچنین ببینید: مجسمه سازان آمریکایی.

 

گران ترین نقاشی ها

 

جانز تنها 4 تا 5 اثر در سال تولید می کند، در نتیجه کمیاب بودن آثار هنری خود را حفظ می کند، و خود را برای خریداران و مجموعه دارانی که همچنان قیمت های بالایی را پرداخت می کنند، محبوب می کند. دو تا از گرانترین آثار او عبارتند از:

 

• پرچم سفید (1955)

در سال 1998 توسط موزه هنر متروپولیتن نیویورک به قیمت 20 میلیون دلار خریداری شد.

• شروع نادرست (1959)

گفته می شود که دیوید گفن در سال 2006 به تاجر کنت سی گریفین به قیمت 80 میلیون دلار فروخته است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”