ریتم آهنگ

هنر مکان ویژه چیست؟

هنر مکان ویژه چیست؟

هنر مکان ویژه چیست؟

اصطلاح هنر مکان ویژه Site-Specific Art معمولاً در حوزه هنرهای معاصر برای نشان دادن نوعی مداخله هنری به کار می رود که به طور خاص برای یک مکان دقیق در نظر گرفته شده است و با آن در تعامل است. هنگام طراحی یک اثر هنری مکان ویژه ، هنرمند به جنبه های فضایی مکان انتخابی توجه ویژه ای دارد. این اثر معمولاً منحصراً برای تناسب با آن محیط ایجاد می‌شود و هویت آن به شدت با محیطی که ممکن است شهری، روستایی یا حتی سالن یک موزه یا یک گالری هنری باشد، در هم تنیده است.

 

صفت مرکب Site-Specific که وابستگی متقابل بین اثر هنری و مکانی که در آن قرار دارد را برجسته می‌کند، در ابتدا توسط مجسمه‌سازان جوان اواسط دهه 1970، مانند لوید همرول و آتنا تاچا، که سفارش‌های عمومی شهری را اجرا می‌کردند، استفاده شد. همچنین تا حد زیادی توسط هنرمند کالیفرنیایی رابرت ایروین، که در دهه 70 با هنر نصب آزمایش کرد، تبلیغ شد. با این حال، اصطلاح Site-Specific Art به طور رسمی در سال 1977 توسط منتقد معماری کاترین هاوت (در «جهت‌های جدید در هنر محیطی»، معماری منظر، ژانویه 1977) و توسط منتقد هنری لوسی لیپارد در "هنر در فضای باز، داخل و خارج از دامنه عمومی"، استودیو بین المللی، مارس-آوریل 1977) استفاده شد.

 

 

تاریخچه هنر خاص سایت

یک چیدمان، مجسمه یا به طور کلی یک اثر هنری زمانی که در ارتباط مستقیم با فضایی که در آن تحقق می یابد، به عنوان یک مکان خاص تعریف می شود. آثار هنری خاص سایت در فضاهای شهری و عمومی، مناظر، یا محیط‌های طبیعی (از این نظر، پیوند با هنر زمین نزدیک است)، ساختمان‌ها ایجاد می‌شوند، اما به طور خاص برای موزه‌ها و گالری‌ها نیز ساخته می‌شوند.

 

این گرایش هنری در دهه 1960 شروع به گسترش کرد و در سطح بین المللی گسترش یافت، اگرچه به ویژه در ایالات متحده مرتبط بود. هنر خاص سایت به عنوان یک پاسخ متضاد به مفهوم شیء هنری که به شدت توسط مدرنیسم ناب مشخص شده بود متولد شد. مفهوم هنر خاص سایت، ایده مدرنیستی را در مورد اثر هنری به عنوان یک شیء تزئینی قابل حمل، تغییر پذیر و تزیینی رد کرد. برعکس، ایده اثر هنری را به عنوان پیوندی جدایی ناپذیر با محیط پیرامونش پیشنهاد کرد، ترکیبی منحصر به فرد از هنر و عناصر فیزیکی که مشخصه سایت آن است (به عنوان مثال، اشکال، دیوارها، نور، فضا)، و به همین دلیل غیرقابل حذف موقعیت آن. هنرمندان به طور فزاینده ای علاقه خود را به زمینه، فضاها و تجربه هنر ساختن نشان دادند، نه صرفاً به استقلال شیء هنری، و همچنین ایده تجاری شده و تقلیل دهنده هنر را رد کردند.

 

اولین نمونه‌های هنر خاص سایت، به عنوان مثال، بت‌کلومن کلاس اولدنبورگ، در شیکاگو (1977)، چوب بیسبال است که پیوند شهر را با این ورزش و همچنین خشونت پلیس را برجسته می‌کند، و کمان کج‌شده بسیار بحث‌برانگیز، نصب شده توسط ریچارد سرا در سال 1981 در میدانی در منهتن پایین. Tilted Arc به دلیل موقعیتی که مانع از دید خورشید و دید می شد، به شدت مورد انتقاد عمومی قرار گرفت و بنابراین چند سال بعد حذف شد. این هنرمند درخواست کرد که این اثر از بین برود زیرا از سایت مورد نظر حذف شده است و معنای خاص این نصب را برجسته می کند. یکی دیگر از پیشگامان هنر Site-Specific Kurt Schwitters است.

 

آثار هنری خاص سایت را می‌توان در مکان‌های عمومی شهر، مانند نمونه ریچارد سرا، یا محیط طبیعی، مانند آثار محبوب کریستو و ژان کلود یا رابرت اسمیتسون قرار داد. نوع دیگری از هنرهای خاص سایت شامل آثار هنری نصب شده در موزه‌ها و فضاهای هنری مانند دانیل بورن، اولافور الیسون، جیمز تورل و دن فلاوین است که در موارد خاص ایده‌های خاص سایت را با سایر گرایش‌های مفهومی مانند مینیمالیسم ترکیب می‌کنند. همچنین آثار هنری خاص سایت وجود دارد که به‌طور خاص در فضای موزه به‌عنوان نقد محدودیت‌ها و نقش معتبر مؤسسه تحقق یافته است، همانطور که در دهه‌های 60 و 70 با چیدمان‌های مایکل آشر در گالری کلر کوپلی لس‌آنجلس اتفاق افتاد. یا تمرینات هانس هاکه و میرل لادرمن اوکلس. علاوه بر این، در میان جنبش‌های بزرگ اروپایی نیمه دوم قرن بیستم، آرته پوورا همچنین آثار متعددی را در ایتالیا تولید کرد، به‌ویژه جانیس کونلیس که توصیه می‌کرد «از نقاشی خارج شود».

 

در حال حاضر، شیوه های هنری خاص سایت به ویژه با پروژه های معماری که برای فضاهایی که موزه نیستند نیز گسترش یافته است. این تعریف در سطح جهانی به هنر محیطی گسترش یافته است، از جمله فضاهایی که بازدیدکننده را به صورت تعاملی و رابطه ای درگیر می کند.

 

هنرمندان قابل توجه خاص سایت

ریچارد سرا (زاده ۲ نوامبر ۱۹۳۸)، آمریکایی

رابرت دبلیو ایروین (متولد 12 سپتامبر 1928)، آمریکایی

کریستو ولادیمیروف جاواچف (1935–2020) و ژان کلود دنات د گیبون (1935–2009)، معروف به کریستو و ژان کلود، بلغاری و مراکشی

رابرت اسمیتسون (2 ژانویه 1938 - 20 ژوئیه 1973)، آمریکایی

دانیل بورن (زاده ۲۵ مارس ۱۹۳۸)، فرانسوی

دن فلاوین (1 آوریل 1933 - 29 نوامبر 1996)، آمریکایی

Solomon "Sol" LeWitt (9 سپتامبر 1928 - 8 آوریل 2007)، آمریکایی

والتر جوزف دی ماریا (1 اکتبر 1935 - 25 ژوئیه 2013)، آمریکایی

جیمز تورل (متولد 6 مه 1943)، آمریکایی

جانیس کونلیس (23 مارس 1936 - 16 فوریه 2017)، یونانی

 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”