ریتم آهنگ

هنر مینیمالیستی چیست؟

هنر مینیمالیستی چیست؟

هنر مینیمالیستی چیست؟

هنر مینیمالیستی (یا مینیمالیسم) یک گرایش هنری است که در دهه شصت در ایالات متحده ایجاد شد و با آثار هنری با فرم‌های بسیار ساده و مدولار مشخص می‌شود که به ساختار هندسی ابتدایی آنها تقلیل یافته است. در مینیمالیسم، اشکال بیان، عاطفه، هویت سرکوب می شود تا بر عینیت و ماهیت اثر هنری تأکید شود.

 

اصطلاح مینیمالیسم به طور رسمی در سال 1965 ابداع شد و برای اولین بار توسط فیلسوف انگلیسی ریچارد وولهایم در مقاله ای با عنوان "هنر مینیمالیستی " که در مجله نقد و بررسی Arts Magazine منتشر شد، استفاده شد. در این مقاله، محقق به گرایش «کاهش مینیمالیستی » در هنرهای تجسمی می پردازد و شیوه های هنری را فهرست می کند که با بی شخصیتی، مؤلفه مفهومی قوی و در واقع تقلیل به شکل اساسی مشخص می شد. هنر مینیمال، در واقع، چند سال زودتر، در پایان دهه 1950، به عنوان پاسخی افراطی و جدا شده به اکسپرسیونیسم انتزاعی و هنر ژستورال نسل قبلی هنرمندان آمریکایی، ظهور کرد.

 

تاریخ هنر مینیمالیست

مینیمالیسم -که همچنین به عنوان هنر مینیمال، هنر تحت اللفظی، ساختارهای اولیه، هنر ABC، آنتی‌فرم، و هنر خنک نیز شناخته می‌شود، جنبشی را توصیف می‌کند که به‌ویژه حوزه‌های هنرهای تجسمی و طراحی را درگیر کرده است، اما در واقع موسیقی، ادبیات و زبان‌شناسی را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین. اغلب به معنای گسترده‌تر استفاده می‌شود، و همه روندهای تقلیل گرایانه در زمینه خلاق را نشان می‌دهد. از نقطه نظر تاریخی-انتقادی، مجموعه‌ای از تجربیات هنری خاص را نشان می‌دهد که بین دهه 1960 و اوایل دهه 1970 در ایالات متحده شکوفا شده است.

 

هنر مینیمالیسم به عنوان رد آشکار تمایلات ژست‌های سال‌های گذشته پدیدار شد که با یک مؤلفه بیانی قوی و احساساتی بودن مشخص می‌شود (به اکسپرسیونیسم انتزاعی مراجعه کنید). برعکس، هنرمندان مینیمالیست رویکردی خالص و سرد به هنر پیشنهاد کردند که بر موضوع و دغدغه‌های رسمی متمرکز بود. آنها آثار هنری را از تمام عناصر غیر ضروری آن پاکسازی کردند و آثاری را خلق کردند که با اشکال هندسی ساده، مدولار بودن، توالی، استفاده از تک رنگ و عدم احساس عاطفی مشخص می شد.

 

هدف برنامه‌ای مینیمالیست‌ها حذف حضور مشهود هنرمند بود و اغلب استفاده از فرآیندهای صنعتی را به جای فرآیندهای صنایع دستی و فرم‌های ناب تعالی می‌داد. از این حیث، رویکرد مشابه پاپ آرت بود، حتی اگر هنر مینیمال، از منظر زیبایی‌شناختی و از نظر مصادیق نظری، با هنر مفهومی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

 

هنر مینیمالیسم عمدتاً در اواخر دهه 1950 با نقاشی‌های سیاه فرانک استلا که در موزه هنر مدرن نیویورک در سال 1959 به نمایش گذاشته شد، ظهور کرد. در دهه شصت، هنرمندانی مانند کارل آندره، دونالد جاد، سول لو ویت رابرت موریس، دن فلاوین، به همراه اگنس مارتین و رابرت رایمن به مهم‌ترین چهره‌های جریان مینیمالیستی در زمینه مجسمه‌سازی و اینستالیشن‌های خاص تبدیل شدند. فرانک استلا، یکی از شناخته شده ترین نقاشان. پانورامای هنر مینیمالیست اروپا کمتر فشرده بود و گرایش‌های قابل جذب معاصر بیشتر به هنرمندان خاصی مانند نقاش فرانسوی ایو کلین، رومن اوپالکا لهستانی، یا جولیو پائولینی، جورجیو گریفا، جیانی پیاسنتینو و انریکو کاستلانی ایتالیایی‌ها مرتبط بود.

 

با وجود رد مینیمالیستی عناصر اکسپرسیونیسم انتزاعی، هنر مینیمالیستی عمیقاً مدیون گرایش های انتزاعی است و انتزاع گرایی را به حد افراط می رساند. پیش زمینه های گرایش های مینیمالیستی را می توان در ابتدای قرن بیستم در آوانگاردها یافت. این مورد ساخت‌گرایی روسی یا سوپرماتیسم با کازیمیر مالویچ است، اولین هنرمندی که نقاشی تک رنگ سیاه را خلق کرد و نوع جدیدی از نقاشی غیرشخصی و عینی را شرح داد. نگرانی‌های مشابه با مینیمالیسم نیز ریشه در جنبش اروپایی De Stijl داشت که تمرکز مشابهی بر انتزاع هندسی سرد داشت.

 

آثار هنری مینیمالیستی با مصالح صنعتی و ساختمانی (مانند پانل های چوبی، ورق های فلزی، فرمیکا، پلکسی گلاس، آجر، لوله های فلورسنت نئون)، استفاده از رنگ های خالص بر روی سطوح و تک رنگ، و تاسیسات هندسی بزرگ که اغلب با محیط اطراف در تعامل هستند مشخص می شوند. . این ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و صوری با پستمینیمالیسم بعدی ادامه یافت.

 

هنرمندان برجسته مینیمالیست

فرانک استلا، متولد 12 می 1936، آمریکایی

رابرت موریس، 9 فوریه 1931 - 28 نوامبر 2018، آمریکایی

اگنس مارتین، 22 مارس 1912 - 16 دسامبر 2004، کانادایی/آمریکایی

سول لوویت، 9 سپتامبر 1928 - 8 آوریل 2007، آمریکایی

دونالد جاد، 3 ژوئن 1928 - 12 فوریه 1994، آمریکایی

دن فلاوین، 1 آوریل 1933 - 29 نوامبر 1996، آمریکایی

کارل آندره، متولد 16 سپتامبر 1935، آمریکایی

رابرت رایمن، 30 می 1930 - 8 فوریه 2019، آمریکایی

ریچارد سرا، متولد 2 نوامبر 1938، آمریکایی

بارنت نیومن، 29 ژانویه 1905 - 4 ژوئیه، 1970، آمریکایی

فرانسوا مورله، 30 آوریل 1926 - 10 مه 2016، فرانسوی

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”