ریتم آهنگ

هنری گائودیه برزسکا؛ مجسمه ساز فرانسوی

هنری گائودیه برزسکا؛ مجسمه ساز فرانسوی

زندگینامه

 

هنری گائودیه برزسکا، هنرمند فرانسوی که اکنون به عنوان یکی از بزرگترین مجسمه‌سازان نسل خود دیده می‌شود، به خاطر سبک کنده کاری مستقیم، بدوی، تراشیده شده‌اش، مشهور است. او که در هنر مجسمه سازی خود آموخته بود، در سال 1911 در سن 20 سالگی به لندن آمد و در آنجا تحت تأثیر هنرمند بوهمیایی یاکوب اپستاین (1880-1959)، قهرمان بدوی گرایی قرار گرفت. در طول چهار سال بعد، گائودیه برزسکا سبک خاص خود را در هنر پلاستیک توسعه داد - تلفیقی منحصر به فرد از فرم های ارگانیک و کوبیست، که با زبری اکسپرسیونیستی اجرا شد. رویکرد جدید انقلابی او با توجه به جوانی شدید، فقدان آموزش و منابع کمیاب‌تر به نظر می‌رسد. او با نقاش پرسی ویندهام لوئیس (1882-1957) و دیگر چهره های برجسته هنری از جمله شاعر ازرا پاوند (1885-1972) دوست شد و آثار او در چندین نمایشگاه هنر آوانگارد به نمایش درآمد. همراه با لوئیس، او همچنین مانیفست ژوئن 1914 جنبش Vorticism را امضا کرد: سایر بنیانگذاران شامل، اپستاین، نقاش فیگوراتیو ویلیام رابرتز (1895-1980)، هنرمندان انتزاعی ادوارد وادسورث (1889-1949)، دیوید بومبرگ (1890-1957) و جسیکا دیزمور (1885-1939) بودند. او همچنین به تصویرگری کتاب دست داشت و تعدادی نقاشی استثنایی از حیوانات تهیه کرد. گائودیه برزسکا در سال 1915 در عملیاتی در جبهه غربی کشته شد. اگرچه زندگی حرفه ای او تنها چهار سال به طول انجامید، و کارهای او در طول زندگی اش تنها توسط حلقه های کوچک مورد قدردانی قرار گرفت، اما اکنون او را به عنوان هنرمند تأثیرگذار قابل توجهی در میان مجسمه سازان قرن بیستم می بینند و چیزی شبیه یک نابغه محقق نشده. پس از مرگ او موضوع زندگی نامه ای از H.S. (جیم) ایده به نام Savage Messiah که در سال 1972 توسط کارگردان کن راسل به یک فیلم کالت تبدیل شد.

 

اوایل زندگی: مجسمه ساز می شود

 

هانری گودیه که در سن ژان دو برایه در نزدیکی شهر اورلئان به دنیا آمد، قبل از اینکه بعداً به پاریس نقل مکان کند، به نظر می رسد قبل از تصمیمش در سال 1910، آموزش رسمی بسیار کمی در طراحی، یا هر نوع هنر زیبای دیگری دیده است. مجسمه سازی را انتخاب کند - تصمیمی که گفته می شود از پدرش الهام گرفته شده است که یک نجار و منبت کاری چوب بود. بیشترین چیزی که می دانیم این است که او از سال قبل و در حالی که به عنوان مهندس نساجی در پاریس کار می کرد، شروع به تحصیل در رشته هنر کرد. به هر حال، او توانست دانش مجسمه‌سازی یونانی و همچنین مجسمه‌سازی دوره رنسانس را همراه با احترام عمیق برای هنر آگوست رودن (1840-1917)، بزرگترین مجسمه‌ساز قرن نوزدهم، جمع‌آوری کند. همچنین در سال 1910، زمانی که در Bibliotheque Sainte-Genevieve بود، با سوفی برزسکا، نویسنده لهستانی که بیست سال از او بزرگتر بود، ملاقات کرد، و با او رابطه نزدیکی برقرار کرد و در این فرآیند نام‌های خانوادگی را به اشتراک گذاشت. در ژانویه 1911 آنها به لندن نقل مکان کردند، شهری که گودیه قبلاً دو بار در سالهای 1906 و 1908 از آن بازدید کرده بود و چندین ماه در فقر شدید زندگی کردند. او در ابتدا تماس‌های کمی داشت، پول کمی برای مواد مجسمه‌سازی داشت و تقریباً هیچ اطلاعی از پیشرفت‌های جاری در مجسمه‌سازی نداشت.

 

جنبش گرداب و سایر تأثیرات

 

اندکی پس از اقامت در لندن، گاودیر-برزسکا به جنبش ورتیسیسم ازرا پاوند و پرسی ویندهام لوئیس، شاخه کوتاه مدت کوبیسم و ​​فوتوریسم پیوست. این، و انتشار برخی از نقاشی‌های او در مجله هنری ریتم، در سال 1912، او را با دو فردی که قرار بود در زیبایی‌شناسی و تکنیک او بسیار تأثیرگذار باشند، در تماس قرار داد: شاعر ازرا پاوند و مجسمه‌ساز یاکوب اپستاین. پاوند او را با هنر چینی و شکل فلسفی طراحی شرقی معروف به خوشنویسی آشنا کرد. او همچنین تعدادی از کنده کاری های Gaudier-Brzeska را خرید و یک پرتره ویژه را سفارش داد و برای آن یک قطعه سنگ مرمر برای هنرمند خرید. اپشتاین - که خودش به دلیل رد مجسمه‌سازی یونانی کلاسیک عالی به نفع مجسمه‌سازی آفریقایی، بدوی‌گرایی هنر قبیله‌ای و هنر بین‌النهرین به سبک آشوری - چیزی شبیه یک نوزاد وحشتناک بود - از گائودیه برزکا خواست که قراردادهای آکادمیک مجسمه‌سازی سنگی را رد کند و از آن پیروی کند. جهت نوآورانه تر در همان زمان، تماس‌های او با دیگر ورتیسیست‌ها باعث احترام به کوبیسم و ​​اشکال وجهی آن شد. بعدها، کار او در مجله Vorticist Blast به تصویر کشیده شد.

 

سبک مجسمه سازی Gaudier-Brzeska

 

در نتیجه تأثیر اپشتاین، گائودیه برزسکا مصمم شد که مجسمه‌های بسیار زیبای یونان باستان را رها کند و از تکنیک حکاکی رساتر استفاده کند. او حتی تحسین خود را برای روش‌های مدل‌سازی خشن رودن کنار گذاشت و در عوض به هنر ژاپن و همچنین مصنوعات آفریقای غربی و هنر اقیانوسی علاقه‌مند شد و آثاری را در موزه ویکتوریا و آلبرت، موزه بریتانیا و جاهای دیگر مطالعه کرد.

 

گائودیه برزسکا در مجسمه‌سازی واقعی‌اش این توانایی را داشت که تنها با چند ضربه ماهرانه ماهیت اساسی یک موضوع را القا کند و با سرعتی خارق‌العاده سبکی شخصی از مجسمه‌سازی انتزاعی ایجاد کرد که در آن اشکال به موارد ضروری تقلیل می‌یابند. شیوه ای که یادآور کنستانتین برانکوزی (1876-1957) است - نگاه کنید به بوسه (1908) Kunsthalle، هامبورگ - ژاک لیپچیتز (1891-1973) - نگاه کنید به مردی با گیتار (1915) MOMA، نیویورک - و آندره دراین (15948) ) - فیگور خمیده او (1907، موزه هنر مدرن، وین)، و برهنه ایستاده او (1907، موزه ملی هنر مدرن، پاریس) را ببینید.

 

در سال 1913، گائودیه برزسکا شاهکار خود رقصنده سنگ قرمز (مجموعه تیت، لندن) را حکاکی کرد - گرداب بازوها و دست‌هایش در اطراف صورت مثلثی شکل‌های هندسی را در برابر منحنی‌های منقبض قرار می‌دهد - پس از آن در سال 1914 مجسمه مرمری نیم تنه (مجموعه تیت، لندن) ساخته شد. و توسط Birds Erect (MOMA، نیویورک)، از فرم هایی تشکیل شده است که منبع ارگانیک خود را نشان می دهند اما توسط قطعات کوبیست نمایش داده می شوند. در انگلستان، تنها دوستش اپستین بود که مجسمه‌هایی به این پیشرفته‌تر خلق می‌کرد.

 

رابطه با سوفی برزکا

 

همانطور که در کتاب Ede Savage Messiah توضیح داده شده است، گائودیه در پاریس با سوفی برزسکا رمان نویس لهستانی ملاقات کرد، زمانی که او تنها 18 سال داشت و او تقریباً 40 سال داشت. علیرغم وجود همزیستی آنها، او اساساً یک همدم و نه یک عاشق باقی ماند و پیشرفت های عاشقانه او را نادیده گرفت. و او را با فاحشه ها دراز می کنند. با این وجود، شکی نیست که نزدیکی عاطفی آنها - که به دلیل بی ثباتی روانی که هر دو از آن رنج می بردند تشدید شد - و مرگ او باعث ناراحتی شدید او شد. ده سال بعد او در آسایشگاه درگذشت.

 

دوره پایانی

 

در پاییز 1914، پس از شروع جنگ بزرگ، گائودیه برزسکا به فرانسه بازگشت و به ارتش فرانسه پیوست. در بهار 1915 در نمایشگاه انجمن هنرمندان متحد شرکت کرد و در ژوئن همان سال آثار مختلفی را در نمایشگاه Vorticist در گالری Dore لندن به نمایش گذاشت، همان ماهی که در سنگر در Neuville-St. -واست، نزدیک ارس. او 23 سال داشت.

 

میراث

 

علیرغم کوتاه بودن دوران حرفه ای خود، گائودیه برزسکا اثر کوچکی از خود به جای گذاشت که نمونه ای از بدوی گرایی شدید است و تأثیر شگفت انگیزی بر نسل های بعدی مجسمه سازان انگلیسی، از جمله هنری مور بزرگ (1898-1986) و باربارا داشته است. هپورث (1903-1975)، فقط دو مورد را نام برد. (توجه: گودیه به طور کلی به عنوان یک مجسمه ساز انگلیسی در نظر گرفته می شود، زیرا او فقط در انگلستان فعالیت می کرد.) که در فرانسه و آمریکا نیز تحسین شده است، آثار او را می توان در چندین مورد از بهترین موزه های هنری جهان، از جمله گالری تیت، لندن مشاهده کرد. ; موزه ملی هنر مدرن، پاریس؛ موزه هنرهای زیبا، اورلئان. و موزه هنر مدرن، نیویورک. همچنین نگاه کنید به: تاریخ مجسمه سازی (200000 قبل از میلاد - اکنون).

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”