ریتم آهنگ

معرفی یاکوپو دلاکوئرسیا؛ مجسمه ساز دوره رنسانس ایتالیا

معرفی یاکوپو دلاکوئرسیا؛ مجسمه ساز دوره رنسانس ایتالیا

معرفی یاکوپو دلاکوئرسیا

 

یاکوپو  دلاکوئرسیا که یکی از مشارکت کنندگان مهم مجسمه سازی ایتالیایی رنسانس بود، اولین مجسمه ساز مکتب Sienese بود که معنای هنر رنسانس را درک کرد. او که معاصر سه مجسمه ساز اولیه رنسانس، فیلیپو برونلسکی (1377-1446)، لورنزو گیبرتی (1455-1378) و دوناتلو (1466-1386) بود، با تولید مجسمه های گوتیک جریان اصلی (فواره فونته گایا) شروع به کار کرد. (مقبره ایلاریا دل کارتو)، و در نهایت کیفیتی دراماتیک که در بهترین اثر او قابل مشاهده است - مجسمه برجسته ای که درهای اصلی کلیسای سن پترونیو در بولونیا را احاطه کرده است. این سنگ‌تراش‌ها تأثیر مهمی بر روی میکل آنژ (1475-1564)، زمانی که او نقاشی‌های دیواری آدم و حوا خود را در کلیسای سیستین طراحی کرد، گذاشته است. جورجیو وازاری (1511-1511) در کتاب زندگی برجسته‌ترین نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران - که در سال 1550 منتشر شد، زندگی‌نامه‌ای از یاکوپو  دلاکوئرسیا  نوشت.

 

آموزش و حرفه اولیه

 

یاکوپو که در Quercia Grossa در نزدیکی Siena متولد شد، در هنر مجسمه‌سازی توسط پدرش Piero d'Angelo که یک چوب‌تراش و زرگر بود، آموزش دید. او کنده کاری روی چوب را آموخت و اصول مجسمه سازی برنزی را به خوبی جذب کرد، اما مانند میکل آنژ ابزار مورد علاقه او مجسمه سازی روی سنگ، به ویژه سنگ مرمر بود. او که در سیه‌نا بزرگ شد، با مجسمه‌های مرمری نیکولا پیزانو (1206-1278) و آرنولفو دی کامبیو (1240-1310) بر روی منبر کلیسای جامع شهر بسیار آشنا بود.

 

اگرچه گزارش‌های تایید نشده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اولین کار او یک کنده کاری روی چوب برای مراسم خاکسپاری آزو اوبالدینی بود، اما او برای اولین بار در سال 1401 مستند شد و در رقابت برای دومین درب برنزی غسل تعمید فلورانس به همراه فیلیپو برونلسکی و لورنزو گیبرتی ظاهر شد. که در نهایت کمیسیون را به دست آورد). متأسفانه مجسمه ای که او برای مسابقه ساخته بود گم شده است. در حدود سال 1403 او مرمر مرمر با انار (Silvestri Madonna) را برای کلیسای جامع فرارا به همراه مجسمه سنت مورلیوس حک کرد.

 

 

 

 

 

مقبره ایلاریا دل کارتو

 

اولین اثر باقی مانده از دلا کوئرسیا به طور سنتی به عنوان مقبره مرمری ایلاریا دل کارتو، همسر دوم پائولو گوئینیگی، حاکم لوکا، در نظر گرفته می شود (کلیسای جامع لوکا، 1406). مجسمه برازنده بالای تابوت به شیوه گوتیک شمالی به تصویر کشیده شده است که یادآور مجسمه ساز فلاندری کلاوس اسلوتر (حدود 1340-1406) است، اما پوتی های برهنه در اطراف دو طرف مقبره، نشانه هایی از سبک رنسانس آینده است. دلا کوئرسیا همچنین در این زمان در پیزا کار می کرد، جایی که او مجموعه گسترده ای از مجسمه های رومی را در کامپوسانتو مطالعه می کرد. این دانش تا حدودی به توضیح حرکت تدریجی او از سبک گوتیک به سبک رنسانس ایتالیا کمک می کند. عامل دیگر تأثیر هنر پلاستیک قدرتمند دوناتلو معاصر او (دوناتو دی نیکولو دی بتو بردی) است.

 

فونته گایا

 

در سال 1409، به او مأموریت داده شد تا یک فواره جدید برای شهر سیه‌نا در پیازا دل کامپو طراحی کند، پروژه‌ای مهم که نشان از رشد او به عنوان برجسته‌ترین مجسمه‌ساز سیه‌نا دارد. با این حال، تا سال 1414، پس از فرار از اتهام تجاوز جنسی، در حالی که در میانه طراحی کلیسای ترنتا در کلیسای سن فردیانو در لوکا بود، کار بر روی این پروژه را آغاز کرد. فواره مرمری مستطیلی که به نام فونت گایا (چشمه شادی) شناخته می شود، به سبک گوتیک با مجسمه های متعدد و دهانه های متعدد تزئین شده و در سال 1419 تکمیل شد. نقش برجسته آن شامل برخی از چهره های زیبا و تابلویی بسیار قدرتمند است که اخراج از آن را به تصویر می کشد. بهشت (همه اکنون بسیار آسیب دیده اند).

 

کمیسیون های بعدی

 

در سال 1416، پس از دریافت نامه ای از رفتار ایمن، به لوکا بازگشت تا کار بر روی کلیسای ترنتا را تکمیل کند. او همچنین تابوت لورنزو ترنتا و همسرش ایزابتا اونستی را طراحی کرد. در همان زمان او کار بر روی کمیسیونی را برای طراحی یک حوض شش ضلعی با پانل برنزی برای تعمیدگاه در سینا آغاز کرد. او تنها یک نقش برجسته برنزی را به پایان رساند - که مضمون بشارت به زکریا را به تصویر می‌کشد - در حالی که همزمان روی فونته گایا و کلیسای ترنتا کار می‌کرد. در سال 1421، او یک بشارت را تکمیل کرد که شامل دو مجسمه چوبی نقاشی شده از باکره و فرشته گابریل بود، برای Collegiata در سان جیمینیانو (تندیس ها توسط مارتینو دی بارتولومئو و دیگران نقاشی شده اند). دلا کوئرسیا تا سنین میانسالی از کار روی پروژه های مختلف به طور همزمان لذت می برد. در سال 1427 با دوناتلو و گیبرتی در طراحی غسل تعمید برای غسل تعمید سینا همکاری کرد. یک ستون شش ضلعی که بر پایه ستونی در وسط حوض قرار دارد، این قلم شامل مجسمه های پنج پیامبر است که در طاقچه ها قرار گرفته اند.

 

نقش برجسته های پورتا مگنا، کلیسای سن پترونیو

 

در سال 1425 او برنده یک کمیسیون معتبر دیگر شد: طراحی یک سری تابلوهای برجسته که دروازه اصلی کلیسای سن پترونیو در بولونیا را تزئین می کرد. این اثر پیچیده از هنر مسیحی او را در بیشتر سیزده سال باقی مانده از زندگی اش مشغول کرده و شاهکار او به حساب می آید. تزیینات شامل نه نیم تنه پرتره پیامبران و پنج صحنه از پیدایش است که در نقش برجسته پایین تر حک شده است. در صحنه‌ای که خلقت آدم را به تصویر می‌کشد، او همان ترتیبی را به کار می‌برد که در فونته گایا (در سینا) وجود داشت. این چهره‌ها صراحت و قدرتی دارند که ستایش میکل آنژ را به خود جلب کرده است، او اعتراف کرد که نقاشی دیواری پیدایش او بر روی سقف کلیسای سیستین در واتیکان، بر اساس نقش برجسته‌های دلا کوئرسیا، و همچنین آخرین مجسمه‌های او (باکره و کودک) ساخته شده است. ) برای کلیسای مدیچی.

 

در آخرین سال‌های زندگی، شهر سیه‌نا به یاکوپو  دلاکوئرسیا  چندین افتخار اعطا کرد. در سال 1435 او به عنوان شوالیه منصوب شد و به سمت آرزوی Operaio کلیسای جامع منصوب شد. علاوه بر این، او در تزئین کلیسای سنت سباستین در کلیسای جامع سیه نا شرکت کرد و مسئول کنده کاری نقش برجسته کاردینال آنتونیو کازینی بود که توسط سنت آنتونی مصر به ویرجین ارائه شده بود و اکنون در تالار مجسمه های موجود در موزه کلیسای جامع. دلا کوئرسیا سرانجام در اکتبر 1438 درگذشت. او در کلیسای سن آگوستینو در سیه‌نا به خاک سپرده شد.

 

مجسمه های یاکوپو  دلاکوئرسیا

 

آثار دلا کوئرسیا را می توان در برخی از بهترین موزه ها و کلیساهای هنری اروپا دید.

 

- مدونا (Silvestri Madonna) (1403-6) سنگ مرمر، کلیسای جامع، فرارا

- مقبره ایلاریا دل کارتو (13-1406) مرمر، کلیسای جامع سن مارتینو، لوکا

- آکا لارنتیا (19-1414) مرمر، پالاتزو پوبیکو، سینا

- فواره فونته گایا (19-1414) Palazzo Pubblico، Siena

- Rhea Sylvia (1414-19) مرمر، Palazzo Pubblico، Siena

- فضیلت (1414-19) مرمر، Palazzo Pubblico، Siena

- Hope (1414-19) مرمر، Palazzo Pubblico، Siena

- اخراج آدم و حوا (1414-19) مرمر، Ospedale della Scala، Siena

- قلمه غسل ​​تعمید (حدود 1417) مرمر، برنز طلاکاری شده و مینا، غسل تعمید، سینا

- بشارت: فرشته گابریل (26-1421) وود، کولگیاتا، سن جیمینیانو

- بشارت: باکره (26-1421) وود، کولگیاتا، سن جیمینیانو

- محراب ترنتا (1422) مرمر، سن فردیانو، لوکا

- پورتا مگنا (درگاه اصلی) (1425) سنگ ایستری، سن پترونیو، بولونیا

- آفرینش آدم (1425-35) سنگ ایستریا، سن پترونیو، بولونیا

- وسوسه (1425-28) سنگ مرمر، سن پترونیو، بولونیا

- چشمه و مجسمه جان باپتیست (1427) غسل تعمید کلیسای جامع سینا

- زکریا در معبد (1428-30) نقش برجسته برنز طلایی، تعمید، سینا

- اخراج آدم و حوا (حدود 1435) مرمر، سن پترونیو، بولونیا

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”