ریتم آهنگ

یکی از چهره‌های برجسته مجسمه‌سازی ایرلندی در نیمه دوم قرن بیستم، ادوارد دیلینی

یکی از چهره‌های برجسته مجسمه‌سازی ایرلندی در نیمه دوم قرن بیستم، ادوارد دیلینی

ادوارد دیلینی (1930-2009)

یکی از چهره‌های برجسته مجسمه‌سازی ایرلندی در نیمه دوم قرن بیستم، ادوارد دیلینی بیشتر به خاطر دو مجسمه برنزی عمومی در دوبلین شناخته می‌شود: مجسمه ولف تون (1967) و یادبود قحطی او (1967). این آثار که هر دو با استفاده از روش ریخته‌گری برنز با موم گمشده (cire perdue) خلق شده‌اند، نمونه‌ای از سبک منحصربه‌فرد او از اکسپرسیونیسم مدرن است که در طول دهه‌های 1950 و 1960 توسعه یافت، که گفته می‌شود فرم‌های مینیمالیست (گاهی اوقات اسکلتی) آن به نقوش هولوکاست و قحطی و همچنین فیگورهای دراز لاغر و چکیده آلبرتو جاکومتی (1901-1966)اشاره دارد

مجسمه دیلینی که یکی از اعضای آکادمی سلطنتی هیبرنیان (RHA) و آوسدانا است، در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و در بسیاری از مجموعه های هنری مهم در ایرلند و خارج از کشور به نمایش گذاشته شده است.

 

در اکتبر 2009، 3 هفته پس از مرگ او، شاه و ملکه برنزی دلانی در حراجی در آدامز در دوبلین به قیمت 190000 یورو فروخته شد که یک رکورد جهانی برای یک قطعه مجسمه ایرلندی است.

 

زندگینامه

 

دیلینی که در سال 1930 در کلرموریس، شهرستان مایو به دنیا آمد، مدرسه را در 14 سالگی ترک کرد و قبلاً در مورد پذیرش در کالج ملی هنر در دوبلین (NCAD فعلی) پرس و جو کرده بود. بعداً در کلاس های مدرسه شرکت کرد و در آنجا بیشتر به مجسمه سازی برنز علاقه مند شد. پس از آن، به لطف حمایت از شورای هنر، و همچنین بورسیه ها و بورسیه های خارج از کشور، او در مونیخ، بن و رم به تحصیل و کار پرداخت و شروع به نمایش آثار خود در صحنه جهانی کرد. او نماینده ایرلند در دوسالانه پاریس در سال‌های 1959 و 1961 و در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1965 بود. یک کارخانه ریخته گری راه اندازی کرد و در آن بیشتر مجسمه های عمومی اصلی او ساخته شد.

 

در دهه 1960 و اوایل دهه 1970 به عنوان یک هنرمند بسیار مورد تقاضا بود، سفارشات عمومی او برای دولت ایرلند شامل مجسمه ولف تون و مجسمه یادبود قحطی بزرگ در سنت استفان گرین در دوبلین و مجسمه ای برای توماس بود. دیویس در کالج گرین، روبروی کالج ترینیتی دوبلین قرار دارد. (در سال 1979، مجسمه ولف تون دلانی توسط تروریست های وفادار در پاسخ به تخریب ستون نلسون توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران تخریب شد. خوشبختانه سر زنده ماند و مانند امروز در مجسمه گنجانده شد.) علاوه بر این، برای کلیسای سنت مایکل فرشته، بالیناسلو، کانتی گالوی، او یک صلیب و شکل مسیح را به همراه صفحات برنزی برای غسل تعمید تولید کرد. دیگر سفارشات مهم او شامل قطعه بیدار فینگان برای اولین بانک ملی شیکاگو در خیابان دام، "درخت چشمه" در دفتر مرکزی اسمورفیت، دوبلین، و همچنین کارهای عمده برای دفاتر ESB در گالوی بود. اگرچه دلنی بیشتر به خاطر سفارش های بزرگترش شناخته می شود، اما طیف گسترده ای از قطعات بزرگ، متوسط ​​و کوچکتر را مجسمه سازی کرد. نمونه های قابل توجه عبارتند از: فیگور کوچولین و گرسنگی بزرگ (گارچ اونوراخ آ برون)، فرم ها، حمام کننده، پیپر، پرواز پرنده و رقصنده.

 

سبک مجسمه سازی دلانی تا پایان دهه 1970 که از بازنمایی قوی تا انتزاع تقریباً ناب ​​را در بر می گرفت، به ویژه به دلیل همدلی با موضوع و توجه به بافت مورد توجه قرار گرفت. گفته می شد که انتزاع اکسپرسیونیستی او به آثارش طبیعت گرایی و برابری طلبی می بخشد که نشان دهنده احساس جدیدی از اعتماد به ملت است.

 

با این حال، در اواسط دهه 1980، دلانی از دوبلین خارج شد و به کونمارا نقل مکان کرد، جایی که مرحله جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد. او با پشت سر گذاشتن سبک قبلی خود در مجسمه سازی، یک پارک مجسمه سازی را تأسیس کرد و مجموعه ای از کارهای تجربی به نام "درخت های فولادی" را آغاز کرد. او پس از جدایی از همسرش نانسی صاحب دو فرزند به نام های امر و رونان با شریک جدیدش دکتر آن گیلان شد.

 

ادوارد دیلینی در روز چهارشنبه، 23 سپتامبر 2009، در سن 79 سالگی درگذشت. او در کلیسای کراسبوین در نزدیکی کلرموریس، شهرستان گالوی به خاک سپرده شد.

 

سه هفته بعد، اثر برنزی او پادشاه و ملکه با مبلغ 190000 یورو در حراج آدامز به رکورد جهانی ایرلند رسید و تخمین پیش فروش آن بین 12000 تا 16000 یورو بود. سه مجسمه دیگر از دیلینی (آنا، فیگور دویدن و فرم ارگانیک) نیز به مبلغ 110000 یورو فروخته شد.

 

رکورد قبلی قیمت یک مجسمه ایرلندی 95000 یورو برای ایو توسط FE McWilliam بود که در دسامبر 2006 تنظیم شد.

 

قدردانی مجسمه: ایرلند

برای یادگیری نحوه ارزیابی مجسمه سازان نیمه انتزاعی مدرن ایرلندی مانند ادوارد دیلینی، نگاه کنید به: چگونه از مجسمه سازی مدرن قدردانی کنیم. برای کارهای قبلی، لطفاً ببینید: چگونه از مجسمه سازی قدردانی کنیم.

 

جوایز

 

ادوارد دیلینی دریافت کننده کمک هزینه تحصیلی، بورسیه تحصیلی و جوایز هنری دیگر از جمله:

 

• جایزه RHA 1991 برای مجسمه سازی ممتاز در برنز

• 1964 شورای هنر ایرلند مجسمه سازی و برنز ریخته گری جایزه

• جایزه مجسمه سازی شورای هنر ایرلند در سال 1962

• بورسیه مجسمه سازی 1959-60 (دولت ایتالیا)

• جایزه مجسمه سازی دانشجویان خارجی 1958 (دولت ایالتی باواریا)

• 1956-7 فلوشیپ مجسمه سازی (دولت آلمان غربی)

 

نمایشگاه ها

 

دلانی علاوه بر نمایندگی ایرلند در بینال پاریس در سال‌های 1959 و 1961، و در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1965، آثار خود را در مکان‌های متعددی در سراسر جهان از جمله نیویورک، توکیو، بوئنوس آیرس و بوداپست به نمایش گذاشته است. در ایرلند، او در هندریکس، آکادمی سلطنتی هیبرنیان، گالری‌های دیویس و سولومون، و در مرکز هنرهای پروژه، نمایشگاه‌هایی داشته است. گالری گالاگر RHA در سال 1992 و بار دیگر در سال 2004 تصویری از مجسمه او را به نمایش گذاشت.

 

مجموعه ها

 

آثار دیلینی در بسیاری از مجموعه‌های بزرگ در سراسر جهان به نمایش درآمده است، از جمله: گالری هنری مدرن هیو لین، انجمن هنرهای ایرلندی، بانک مرکزی، دفتر آثار عمومی (OPW)، بانک ایرلند، بانک متحد ایرلندی، ایرلندی موسسه مدیریت، تئاتر ابی، (همه دوبلین)؛ موزه اولستر، بلفاست؛ موزه واترفورد؛ اولین بانک ملی شیکاگو؛ اولین بانک ملی شهر نیویورک؛ ; دفتر مرکزی خطوط هوایی KLM، نیویورک؛ Jefferson Smurfit Group Ltd. نورمن بی آرنوف، نیویورک.

 

 

اطلاعات بیشتر درباره مجسمه سازی

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد آثار کلاسیک یونان باستان، هنر یونان را ببینید. برای دیگر مجسمه‌سازان ایرلندی، در مورد جان هوگان نئوکلاسیک، جان هنری فولی انگلیسی-ایرلندی، الیور شپرد ملی‌گرای رمانتیک، روزاموند پریگر مجسمه‌ساز کوچک، آلبرت پاور واقع‌گرای دانشگاهی، سیموس مورفی مجسمه‌ساز سنتی سنگی، بخوانید. مجسمه‌ساز لهستانی-ایرلندی، الکساندرا ویچرت، هنرمند پرنده، اویسین کلی، مجسمه‌ساز مدرن فولادی کانر فالون، هنرمند عمومی ایمون اودوهرتی و مجسمه‌ساز فیگوراتیو معاصر روآن گیلسپی.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”