ریتم آهنگ

شناخت ویلیام تورنتون؛ از پایه های معماری آمریکا

شناخت ویلیام تورنتون؛ از پایه های معماری آمریکا

شناخت ویلیام تورنتون

 

یکی از اولین معماران آمریکایی، ویلیام تورنتون به دلیل طراحی ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی، به سبک معماری نئوکلاسیک، به شهرت اولیه دست یافت. او همچنین در معماری داخلی فعال بود و مسئولیت خانه شهری جان تایلو، معروف به هشت ضلعی (1799-1802) و ویلای توماس پیتر، محل تودور (1808-16) را بر عهده داشت. ساختمان‌های دیگر او شامل مزرعه وودلاون، شهرستان فیرفکس، ویرجینیا (1805)، و سالن کتابخانه، فیلادلفیا (90-1789) بود. علاوه بر این، او تعدادی طرح معماری را برای ساختن یک غرفه در دانشگاه ویرجینیا، شارلوتزویل ارائه کرد، که توماس جفرسون (1743-1826) پاویون VII  را طراحی کرد. تورنتون همچنین به عنوان اولین معمار کاپیتول و سرپرست اداره ثبت اختراع ایالات متحده خدمت کرد. تورنتون یک هنرمند جدی و پیچیده، به‌خاطر آزمایش‌های کلاسیک و تلاش‌هایش برای بیان معنای نظم سیاسی جدید آمریکا به زبان معماری اواخر قرن هجدهم، مهم است.

اوایل زندگی

 

ویلیام تورنتون در مزرعه شکر در تورتولا، در جزایر ویرجین بریتانیا به دنیا آمد، اما در میان روابط کواکر خود در لنکاوی، انگلستان بزرگ شد. او اگرچه جوانی ثروتمند بود، اما شاگرد داروخانه شد و سپس در دانشگاه ادینبورگ در رشته پزشکی تحصیل کرد و در سال 1784 مدرک دکترای خود را دریافت کرد. او تحصیلات خود را در لندن و پاریس ادامه داد و قبل از آمدن به ایالات متحده به اروپا و اسکاتلند سفر کرد. در سال 1786

 

تورنتون یک مطب پزشکی را در فیلادلفیا تأسیس کرد، اما هزینه‌ها را اندک و ماهیت کار پزشکان در آنجا را «مشقت‌آمیز» و «منزجرکننده» دید. با این حال، دستاوردهای علمی او باعث شد که به انجمن فلسفی آمریکا برگزیده شود و چرخش ذهنی رویایی‌اش او را به سمت مبارزه علیه برده‌داری و چشم‌انداز قایق بخار جان فیچ جذب کرد، که در طراحی‌ها و همچنین حمایت مالی به آن کمک کرد. "توجه طولانی او به طراحی و نقاشی" و تمایل او به طراحی باعث شد تا نقاشی های مسابقه ای را برای سالن کتابخانه برای شرکت کتابخانه فیلادلفیا ارسال کند. او در سال 1789 انتخاب شد. در سال 1790 او با عروس جوانش، آنا ماریا برودو، عازم تورتولا شد، به این امید که بتواند ثروت رو به کاهش خود را با یک عمل پزشکی پرسود بازگرداند.

 

طراحی معماری برای ساختمان کاپیتول ایالات متحده

 

در تورتولا از رقابت برای ساختمان‌های عمومی در واشنگتن دی سی مطلع شد و طراحی ساختمان پیشنهادی ایالات متحده را آغاز کرد که در بازگشت به فیلادلفیا در اکتبر 1792 با خود همراه داشت. او طرح اولیه خود را اصلاح کرد (مطالبه برای یک جبهه 500 فوتی) و نقشه هایی را ارائه کرد که به توصیه های مشتاقانه وزیر امور خارجه توماس جفرسون و رئیس جمهور جورج واشنگتن، حق بیمه را دریافت کردند. تورنتون جایزه ای 500 دلاری و یک قطعه زمین در شهر دریافت کرد. در حالی که کتابخانه هال ویژگی های مشخصه پالادیانیسم بریتانیا را به نمایش می گذاشت، کاپیتول تورنتون بیشتر از سنت فرانسوی هنر نئوکلاسیک، به ویژه جبهه شرقی کاخ لوور (1667-70) و میراث قرن هجدهم آن، که از معماری کلاسیک یونان نشات گرفته بود، الهام گرفته بود. او برای بخش مرکزی طراحی از پانتئون پاریس الهام گرفته است.

 

پس از بروز اختلافات بین تورنتون و دو فرد مسئول اجرای طرح، استفن هالت و جیمز هوبان [توجه: هالت (1755-1825) تلاش کرد تا چرخه‌ای را که قرار بود جورج واشنگتن پس از مرگش تحت آن قرار می‌گرفت، حذف کند. هوبان (1762-1831) معمار ایرلندی-آمریکایی کاخ سفید در سال های 1791-1800 بود] - رئیس جمهور تورنتون را از سال 1794 تا 1802 به عضویت هیئت سه نفره کمیسران ناحیه فدرال منصوب کرد و در این مقام تا حدودی بر آن تسلط داشت. اجرای کاپیتول و سایر کارهای عمومی. اگرچه به طور کلی تغییرات ساختمان کنگره را که توسط جفرسون پیشنهاد شده بود یا توسط شرایط دیکته شده بود، می پذیرفت، اما زمانی که معماران ناظر جورج هادفیلد (1763-1826) و بنجامین لاتروب (1764-1820) می خواستند اساساً از طرح اصلی فاصله بگیرند، به شدت درگیر شد. تغییرات لاتروب در فضای داخلی - که پس از آتش سوزی 1814 تکمیل شد - در نهایت مانند گنبد چوبی (که با نسخه آهنی در دهه 1860 جایگزین شد)، بالها و ایوان غربی که در دهه 1820 توسط چارلز بولفینچ (1763-1844) طراحی شد، غالب شد. پیکربندی، طراحی نمای مرکزی و مهمتر از آن، مفهوم ساختمان کاپیتول، سهم ماندگار تورنتون در هنر عمومی آمریکا در اوایل قرن نوزدهم است.

 

معماری داخلی

 

در سال 1802 پرزیدنت جفرسون تورنتون را به عنوان سرپرست اداره ثبت اختراعات منصوب کرد، سمتی که او تا زمان مرگش، 26 سال بعد، داشت (و برای درآمد به آن نیاز داشت). اگرچه خدمات دولتی بسیار سخت بود و طیف وسیعی از علایق او را جذب کرد، تورنتون طرح‌های نوآورانه‌ای را برای دو شهر واشنگتن دی سی تولید کرد، اقامتگاه‌هایی که نمونه‌ای از ایده‌آل سادگی جمهوری‌خواهانه در معماری داخلی کشور جدید است. اولین خانه شهری جان تایلو سوم، معروف به هشت ضلعی (1799-1802) بود. این ساختمان پس از آتش زدن کاخ سفید در سال 1814 به عنوان "عمارت اجرایی" عمل کرد و در سال 1899 توسط موسسه معماران آمریکایی خریداری شد که ساختمان مقر آن در پشت آن قرار دارد. دومین خانه طراحی شده توسط تورنتون، ویلای توماس پیتر، محل تودور بود که در سال 1816 تکمیل شد. یکی دیگر از طرح های معماری تورتون برای وودلاون پلنتیشن، ویرجینیا بود که برای سرگرد لارنس لوئیس (برادرزاده جورج واشنگتن) و همسرش، النور پارک، تهیه کرد. کوستیس (نوه مارتا واشنگتن)، در 2000 هکتار در شهرستان فیرفکس.

 

جالب توجه است، یکی از دو نقشه ارتفاعی که تورنتون برای دانشگاه ویرجینیا تهیه کرد، بر طراحی توماس جفرسون برای پاویون VII تأثیر گذاشت، به ویژه تصمیم او برای استفاده از ستون‌های گرد به جای ستون‌های مربع در ستونی که ساختمان‌های اصلی دانشگاه را متحد می‌کند.

 

در دهه 1820 که اکنون به عنوان چهره ای در معماری قرن نوزدهم جمهوری جوان تثبیت شده است، تورنتون به عضویت موسسه کلمبیا برای ترویج هنر و علوم انتخاب شد که اعضای آن شامل روسای جمهور سابق اندرو جکسون و جان کوئینسی آدامز و همچنین تعدادی از نمایندگان ارتش، دولت و سایر مشاغل.

 

برای جزئیات بیشتر معماری احیای گوتیک قرن نوزدهم، به کارنامه ریچارد آپجان (1802-78) و جیمز رنویک (1818-95) مراجعه کنید.

 

بیشتر معماران آمریکایی قرن نوزدهم

 

• هنری هابسون ریچاردسون

قهرمان طرح های رمانسک برای ساختمان های عمومی.

• ریچارد موریس هانت

رئیس معماری آمریکایی، که بیشتر به خاطر خانه های شخصی مجلل شناخته شده است.

• ویلیام لو بارون جنی

به خاطر ساختمان های بلند تجاری خود در شیکاگو مشهور است.

• دانشکده معماری شیکاگو

پیشروترین گروه طراحان آسمان خراش در آمریکا.

• کاس گیلبرت

معمار هنرهای زیبای کاپیتول ایالت مینه سوتا.

• فرانک لوید رایت

معمار بسیار تأثیرگذار، که به خاطر خانه های مدرسه پریری خود مورد توجه قرار گرفته است.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”