ریتم آهنگ

آشنایی با یوسف کارش عکاس پرتره ارمنی-کانادایی

آشنایی با یوسف کارش عکاس پرتره ارمنی-کانادایی

عکاسی یوسف کارش

 

یوسف کارش، عکاس پرتره ارمنی-کانادایی، یکی از بهترین هنرمندان پرتره نیمه دوم قرن بیستم، در زمره بزرگترین عکاسان آمریکای شمالی قرار دارد. کارش که در سنت زرق و برق هالیوود تحصیل کرده و متخصص در پرتره کلاسیک است، تقریباً از همه افراد دارای اهمیت بین المللی، از جمله 51 نفر از 100 فرد برجسته قرن، که توسط International Who's Who گردآوری شده است، عکاسی کرد. او که استاد تمام جنبه های عکاسی هنرهای زیبا بود، به ویژه به دلیل استفاده مؤثر از نور مورد توجه قرار گرفت - علامت تجاری او نورپردازی جداگانه دست های سوژه بود - و بیشتر به خاطر پرتره اش از سر وینستون چرچیل، که در سال 1941 گرفته شد، مشهور است. سهم متمایز کارش در هنر پرتره در توانایی عجیب او در آشکار ساختن درونیات سوژه هایش بود. همانطور که او یک بار نوشت: "در هر شخصی رازی پنهان است، و به عنوان یک عکاس وظیفه من است که اگر بتوانم آن را فاش کنم. مکاشفه ممکن است در کسری از ثانیه به شکل یک حرکت ناخودآگاه، درخششی در آن لحظه گذرا باشد، عکاس باید عمل کند یا جایزه خود را از دست بدهد." کارش که به عضویت آکادمی سلطنتی هنرهای کانادا انتخاب شد، چنان مشهور شد که - همانطور که جورج پری روزنامه‌نگار نوشت: "وقتی ثروتمندان و مشهور به جاودانگی فکر می‌کنند، کارش اتاوا را فرا می‌خوانند."

 

 

  •  

 

کارش که هوسپ کارشیان در ماردین، شهر ترکیه ای در شرق امپراتوری عثمانی به دنیا آمد، در دوره نسل کشی ارامنه بزرگ شد. در سال 1924، در سن 16 سالگی، والدینش او را نزد عمویش جورج ناکاش، عکاسی که در کبک کانادا زندگی می کند، فرستادند. ناکاش با درک استعداد طبیعی کارش برای کار دوربین، او را در سال 1928 به عنوان شاگرد عکاس پرتره جان اچ. گارو به بوستون می فرستد. با بازگشت به کانادا در سال 1931، کارش یک استودیوی پرتره را در اتاوا، نزدیک ساختمان پارلمان کانادا افتتاح کرد، جایی که او به سرعت به عنوان یک عکاس پرتره برجسته، که مشتریانش شامل افراد موفق در سیاست، هنر و دنیای نمایش بیز هستند، شهرت پیدا کرد.

 

مکنزی کینگ، نخست وزیر کانادا، استراحت بزرگ خود را با معرفی کارش به افراد برجسته برای نشستن پرتره فراهم می کند، و در 30 دسامبر 1941، کارش از وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا، پس از سخنرانی وی در مجلس عوام کانادا در اتاوا، عکس می گیرد. عکس او از یک چرچیل اخم‌گر و سرکش - که بعداً به عنوان جلد مجله Life منتشر شد و به عنوان بازتولید شده‌ترین پرتره عکاسی در تاریخ شناخته شد - شهرت بین‌المللی فوری برای کارش به ارمغان آورد. پس از آن پرتره های متعددی از مشاهیر بین المللی روز، از جمله: همفری بوگارت، فیدل کاسترو، آلبرت انیشتین، کلارک گیبل، ارنست همینگوی، جان اف کندی، پابلو پیکاسو، و جورج برنارد شاو ارائه می شود. در واقع، در طی پنج دهه آینده، با استفاده از دوربین متمایز Calumet 1940 خود، از بیشتر شخصیت های مشهور نسل خود عکس می گیرد. علاوه بر این، او 15 مجموعه از عکس‌های خود را با شرح مختصری از نشست‌ها منتشر می‌کند که در طی آن با سوژه‌هایش چت می‌کرد تا در حین ساختن پرتره‌شان، آنها را آرام کند.

 

استاد دانشگاه اوهایو (1967-1969) و در کالج امرسون در بوستون (1972-1974)، او افتخارات و جوایز متعددی از جمله مدال شورای کانادا (1965)، افسر نشان کانادا (1967)، مدال خدمات نشان کانادا (1968)، عضو افتخاری انجمن عکاسی سلطنتی (1970)، مدال طلای انجمن ملی هنر عکاسی (1974)، و همراه با نشان کانادا (1990).

 

در اواخر دهه 1990، کارش در بوستون ساکن شد و پس از عوارض جراحی در سن 93 سالگی درگذشت.

 

عکس‌های کارش در مجموعه‌های دائمی چندین مورد از بهترین موزه‌های هنری جهان، به ویژه گالری ملی کانادا، موزه هنر مدرن، نیویورک، موزه هنر متروپولیتن، نیویورک، موزه عکاسی بین‌المللی جورج ایستمن هاوس وجود دارد. و فیلم، Bibliotheque Nationale de France پاریس، گالری پرتره ملی در لندن، گالری ملی پرتره استرالیا و بسیاری دیگر.

 

نمایشگاه های برگزیده

 

1959 اوتووا (گالری ملی کانادا)

1967 مونترال (اکسپو 67)

1968 مونترال (موزه هنرهای زیبا)

1973 سانتا باربارا کالیفرنیا (موزه هنر)

1981 بن (Rheinisches Landesmuseum)

1989 اوتووا (گالری ملی کانادا)

2000 برلین (نمایش گروهی در Kronprinzenpalais)

2003 کانبرا (گالری ملی استرالیا)

2004 نیویورک (موزه هنر ملکه)

2004 لندن (گالری تام بلاو)

2006 Carmel CA (گالری وستون)

2006 نیس (Theatre de la Photographie et de l'Image)

2006 پاریس (مرکز فرهنگی کانادا)

2008 بوستون (موزه هنرهای زیبا بوستون)

2009 شیکاگو (موسسه هنر شیکاگو)

 

پرتره های معروف کارش

 

از معروف ترین آثار کارش می توان به پرتره های عکاسی از افراد مشهور زیر اشاره کرد:

 

سیاستمداران، پاپ ها، سلطنتی

پاندیت نهرو، ذوالفقار علی بوتو، فیدل کاسترو، مادام چیانگ کای شک، سر وینستون چرچیل، دوایت آیزنهاور، ایندیرا گاندی، پیر ترودو، ژاکلین کندی، جان اف کندی، نیکیتا خروشچف، مارتین لوترکینگ دوم، پاپ جان پیوس XXIII، پاپ ژان پل دوم، ملکه الیزابت دوم.

 

نوازندگان، نویسندگان، هنرمندان تجسمی

جرج برنارد شاو، ژان سیبلیوس، دبلیو اچ اودن، جوآن بائز، رابرت فراست، فرانک لوید رایت، ارنست همینگوی، الکساندر کالدر، پابلو کازال، جورجیا اوکیف، والت دیزنی، اندی وارهول، دیزی گیلسپی، پابلو پیکاسو.

 

دیگر افراد مشهور

آلبرت شوایتزر، آلبرت اینشتین، کارل یونگ، محمد علی، مادر ترزا، برادران مارکس، همفری بوگارت، جوآن کرافورد، کلارک گیبل، آدری هپبورن، گریس کلی، پیتر لور، لارنس اولیویه، سوفیا لورن.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”