ریتم آهنگ

آشنایی با استیو مک کوری؛ از مشاهیر عکاسی جنگ

آشنایی با استیو مک کوری؛ از مشاهیر عکاسی جنگ

عکاسی استیو مک کوری

 

استیو مک‌کوری، هنرمند عکاس آمریکایی برنده جایزه، که به خاطر هنر پرتره تمام رنگی تداعی‌کننده‌اش، که اغلب در مناطق جنگی و اطراف آن عکس‌برداری می‌شود، شهرت دارد، در میان بزرگترین عکاسان صحنه جهان قرار می‌گیرد. یک عکاس روزنامه نگار که بر عواقب انسانی جنگ و شورش تمرکز می کند، شهرت او به عنوان یکی از بهترین هنرمندان پرتره در رسانه عکاسی اومانیستی با پرتره زن او "دختر افغان" (1984) تثبیت شد که بر روی جلد ظاهر شد. از اوایل دهه 1980 تا به امروز - در چهل داستان اصلی و برخی از به یاد ماندنی ترین جلدهای آن - به عنصر اصلی نشنال جئوگرافیک تبدیل شده است، زیرا این مجله سعی می کرد با درخشش از رقبای خود پیشی بگیرد. تصاویر مک کوری که از سال 1986 عضو مگنوم فوتوز است، آثار خود را در همه مجلات بزرگ دنیا دیده است. او جوایز متعددی از جمله "عکاس مجله سال" را که در سال 1984 توسط انجمن ملی عکاسان مطبوعاتی اعطا شد، دریافت کرده است. در همان سال، او چهار جایزه مقام اول را در مسابقه World Press Photo دریافت کرد. در سال 2002 از سوی مجله عکس آمریکایی و PMDA (انجمن تولیدکنندگان و توزیع کنندگان عکس تصویربرداری) به عنوان "عکاس سال" انتخاب شد. در سال 2014، او مدال صدمین سالگرد انجمن عکاسی سلطنتی را به دلیل مشارکت مداوم خود در هنر دوربین در تلاقی رپورتاژ، پرتره، و عکاسی مسافرتی برنده شد. او از سال 2005 عضو افتخاری انجمن عکاسی سلطنتی بریتانیای کبیر است.

 

  •  

 

مک‌کاری که در فیلادلفیا به دنیا آمده، قصد دارد در رشته سینماتوگرافی تحصیل کند، اما در نهایت مدرک لیسانس هنرهای تئاتر (1974) را از کالج هنر و معماری دانشگاه پن ایالتی دریافت می‌کند، در حالی که در اوقات فراغت خود برای "The Daily Collegian" - ایالت پن عکاسی می‌کند. روزنامه او این کار را با یک دوره 2 ساله در یک روزنامه محلی دنبال کرد، قبل از اینکه به عنوان یک خبرنگار عکس آزاد به هند و پاکستان برود.

 

وقفه شغلی بزرگ او در سال 1979 زمانی رخ می دهد که درست قبل از حمله شوروی از مرز پاکستان به افغانستان می گذرد. عکس‌های شاهد عینی او - از جمله اولین شواهد عکاسی از درگیری - در مجله تایم و بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات امور جاری در سراسر جهان منتشر می‌شود و نقطه آغازی برای کار عکاسی او و همچنین علاقه‌اش به کشور است. فرهنگ آن آنها همچنین برنده مدال طلای رابرت کاپا برای بهترین گزارش عکاسی از خارج از کشور (1980) شدند، جایزه ای که برای عکاسانی که شجاعت و سرمایه گذاری استثنایی از خود نشان می دهند، نهاده شده است. (برای جزئیات حامی معروف آن، نگاه کنید به: رابرت کاپا، 1913-1954.)

 

پس از این مک‌کاری همچنان به ارائه گزارش‌های تصویری منظم از درگیری‌های بین‌المللی - از جمله جنگ داخلی یوگسلاوی، جنگ ایران و عراق، جنگ داخلی لبنان، جنگ داخلی کامبوج و جنگ خلیج‌فارس- ادامه می‌دهد و در عین حال بارها و بارها به افغانستان بازمی‌گردد. برخلاف گزارش‌های عکس متعارف‌تر عکاسان جنگی مانند لری باروز (1926-1971)، دان مک‌کالین (متولد 1935) و تا حدودی جیمز ناچتوی (متولد 1948)، چاپ‌های مک‌کاری هزینه‌های انسانی را برجسته می‌کند. درگیری، به جای آسیب فیزیکی یا سیاسی آن.

 

در یکی از سفرهای بازگشت خود به افغانستان در سال 1984 است که مک‌کاری معروف‌ترین عکس خود - "دختر افغان" - پرتره‌ای قدرتمند از یک دختر جوان با چشم‌های سبز ترسناک (در نهایت در سال 2002 با نام شربت گولا شناسایی شد) را می‌گیرد. این عکس که در یک اردوگاه پناهندگان در نزدیکی پیشاور در دسامبر 1984 گرفته شده است، تصویر روی جلد نسخه ژوئن 1985 نشنال جئوگرافیک را می سازد، تصویر به نماد دهه تبدیل می شود، تصویری معمولی در بروشورهای عفو بین الملل، و مشارکت بی نظیر مک کوری در هنر معاصر عکاسی همچنین از این عکس به عنوان "شناسایی شده ترین عکس" در کل تاریخ مجله نشنال جئوگرافیک نام برده شده است.

 

نمایشگاه های برگزیده

 

عکس‌های استیو مک‌کاری در برخی از بهترین گالری‌های هنر معاصر در سراسر آمریکا به نمایش گذاشته شده است، از جمله موارد زیر:

 

2001 پورتلند، اورگان (گالری نور تابشی)

2001 آناپولیس (مریلند) (کارگاه های بینایی)

2001-2002 ساحل دیتونا (فلوریدا) (موزه عکاسی جنوب شرقی)

2002 اسلو (موزه استنرسون)

2002 لیسبون (Palacio dos Aciprestes)

2002 مادرید (مدرسه عکاسی)

2003 بالتیمور (لورینگ هال، دانشگاه جانز هاپکینز)

2003 فیلادلفیا (گالری آرتور راس، دانشگاه پنسیلوانیا)

2003 روچستر، نیویورک (خانه جورج ایستمن)

2003 سانتا مونیکا (گالری پیتر فترمن)

2004 اتاوا (گالری فیل وودز)

2004 بوکا راتون، فلوریدا (موزه هنر بوکا)

2005 سن دیگو (موزه هنرهای عکاسی)

2005 لندن (خانه آسیا)

2005 آمستردام (موزه عکاسی)

2006 نیویورک (مرکز سازمان ملل متحد)

2006 مودنا، ایتالیا (Galleria ModenArte)

2007 لس آنجلس (گالری Fahey/Klein)

2007 دنور (کار دوربین)

2008 ایزرلون، آلمان (گالری هنرهای معاصر)

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”