ریتم آهنگ

شناخت الکساندر کالدر؛ از مشهورترین مجسمه‌سازان انتزاعی آمریکایی

شناخت الکساندر کالدر؛ از مشهورترین مجسمه‌سازان انتزاعی آمریکایی

یکی از مشهورترین مجسمه‌سازان انتزاعی آمریکایی، الکساندر کالدر، بیشتر به خاطر هنر جنبشی‌اش - برای حرکت دادن مجسمه‌ها - شهرت دارد. کالدر که به عنوان مهندس و سپس به عنوان یک هنرمند آموزش دید، مدتی را در پاریس گذراند و در آنجا تحت تأثیر موندریان و جوآن میرو قرار گرفت. سهم اصلی او در هنر مجسمه سازی اختراع او (حدود 1931-1931) از Stabile - به اصطلاح توسط ژان آرپ - مجسمه سیمی ثابت، و Mobile - به اصطلاح مارسل دوشان - یک مجسمه انتزاعی جنبشی بود. متشکل از طراحی متعادلی از صفحات فلزی، میله ها و سیم ها که با جریان هوا یا فشار یک دست حرکت می کردند. او همچنین نقاشی، جواهرات، طراحی صحنه و کتاب مصور خلق کرد. شناخته شده ترین آثار او عبارتند از Mobile Untitled (1976، گالری ملی هنر، واشنگتن دی سی) و La Grande Vitesse (1969، شهر گراند رپیدز، میشیگان).

 

اوایل زندگی

 

کالدر در سال 1898 در لاونتون، پنسیلوانیا به دنیا آمد. پدر او، الکساندر استرلینگ کالدر (1870-1945) مجسمه ساز شناخته شده ای بود که بسیاری از تاسیسات عمومی را خلق کرد. پدربزرگ او، الکساندر میلن کالدر (1846-1923) نیز مجسمه ساز بود و بیشتر به خاطر مجسمه عظیم ویلیام پن در بالای برج شهرداری فیلادلفیا شناخته می شود. مادر کالدر، نانت لدرر کالدر (1866-1960) یک نقاش پرتره بود که در آکادمی جولیان و سوربن پاریس تحصیل کرده بود. او در حین تحصیل در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا با پدر کالدر آشنا شد.

 

Calder the Artist

 

با توجه به این پیشینه، جای تعجب نیست که کالدر از سنین پایین تشویق شد تا توانایی های هنری خود را توسعه دهد. از چهار سالگی به خلق مجسمه می پرداخت و استودیوی خود را در خانه پدری اش داشت. وقتی بزرگتر شد، به طور خودکار در هنر پیش نرفت، ابتدا در رشته مهندسی تحصیل کرد و سپس در مشاغل مختلف مشغول به کار شد. کالدر چندین سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده مهندسی، در حالی که روی یک کشتی کار می‌کرد، یک روز صبح روی عرشه از خواب بیدار شد و هم ماه کامل و هم طلوع خورشید را دید که در افق‌های مخالف قابل مشاهده است.

 

این تجربه تأثیر ماندگاری گذاشت و اندکی بعد، در سال 1923، تصمیم گرفت که یک هنرمند تمام وقت شود.

 

سیرک کالدر

 

کالدر در لیگ دانشجویان هنر در نیویورک ثبت نام کرد و همچنین در روزنامه پلیس ملی مشغول به کار تصویرگری شد. مجله او را برای ترسیم صحنه هایی از سیرک محلی به مدت دو هفته فرستاد و به همین ترتیب علاقه مادام العمر آغاز شد. در سال 1926 او به پاریس نقل مکان کرد و Cirque Calder خود را ساخت، نوعی مجموعه سیرک مسافرتی که از پارچه، چرم، سیم و مواد یافت شده ساخته شده بود. این قطعات نشان دهنده بازیگران سیرک بودند که برای دستکاری دستی توسط کالدر طراحی شده بودند. به زودی او سیرک کالدر خود را هم در پاریس و هم در نیویورک ارائه می کرد که با استقبال زیادی روبرو شد. این اجرا دو ساعت به طول انجامید و از بسیاری جهات پیش از هنر پرفورمنس تا 40 سال پیش بود. سیرک کالدر اکنون بخشی از مجموعه دائمی موزه ویتنی در نیویورک است، اما اجرای زنده ای که این هنرمند در سال های بعد اجرا کرده است را می توان در youtube.com مشاهده کرد.

 

موبایل و استابیل

 

اخبار به سرعت در مورد نوآوری هنری کالدر پخش شد و او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 1928 در گالری Weyhe در نیویورک برگزار کرد. او با برخی از هنرمندان کلیدی زمان خود دوست شد، مانند پیت موندریان (1872-1944)، مارسل دوشان (1887-1968)، فرنان لگر (1881-1955)، ژان آرپ (1886-1966) و ژان میرو (1893) -1983). کالدر تحت تأثیر این هنرمندان انتزاعی و پس از بازدید از استودیوی پیت موندریان، شروع به ساخت آثار جنبشی کرد که دوشان آن را «موبایل» نامید. این شکل از مجسمه های انتزاعی توسط سیستم های مختلف میل لنگ و موتور حرکت می کند. با این حال، کالدر به زودی جنبه های مکانیکی آثار را رها کرد، وقتی متوجه شد که می تواند مجسمه های متحرک را به سادگی با استفاده از دینامیک جریان هوا بسازد. ژان آرپ مجسمه‌های ثابت‌تر را «پایدار» تعمید داد تا آنها را از موبایل متمایز کند.

 

حرکت کالدر را مجذوب خود کرد و به موضوع اصلی آثار مجسمه‌سازی او تبدیل شد. همچنین نشان دهنده علاقه علمی او به عنوان یک مهندس بود. در ابتدا موبایل های او کوچک بودند، اما به تدریج حجم آنها افزایش یافت. موبایل بدون عنوان او (1976، گالری ملی هنر، واشنگتن) بزرگترین او است و ابعاد آن 9 در 23 متر است. موبایل ها را معمولاً از میله های فلزی می ساختند که او اشکال فلزی رنگی را به آن وصل می کرد.

 

  •  

 

کالدر در سن 78 سالگی در نیویورک درگذشت، تنها چند هفته پس از یک بازنگری بزرگ از آثارش در موزه هنر آمریکایی ویتنی. در سال 1987 بنیاد کالدر توسط خانواده او تأسیس شد که به عنوان دارایی رسمی او عمل می کند، اما همچنین برنامه های خود را اجرا می کند و در نمایشگاه ها همکاری می کند. در سال 2003، یک اثر بدون عنوان از کالدر به قیمت بیش از 5 میلیون دلار در کریستیز نیویورک فروخته شد و وضعیت کالدر را به عنوان یکی از بزرگترین مجسمه سازان قرن بیستم تأیید کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”